Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fra i dag velger jeg å kalle datteren min bleiefri, og tørr! Tredje dagen uten bleie i dag, og ingen tisseuhell i dag (og heller ikke i går)! kjenner jeg er superstolt, og glad. I dag var vi på stranda, og vi to gikk til kiosken. I kiosk-køen så begynte hun å vise tydelige tegn på at hun måtte tisse, og jeg spurte henne om vi skulle gå på doen, rett rundt hjørnet. Nei, hun skulle nemlig ha spade og is! Greit, sa jeg da. Vi kjøpte spade, og is, og gikk på do etter det. Og hun holdt seg! Så det er tydelig at hun er klar.

Jeg føler jeg "ber litt om bråk" for i kveld la vi henne uten bleie, men gjorde henne veldig bevisst på at det sto en potte inne på rommet hennes. Spennende å se hvordan dette går!

Men det er den bæsjinga da... Både i går og i dag har det vært bæsjeuhell. Vet ikke hva jeg skal gjøre, annet enn å belønne rikelig når hun bæsjer på do/potte. Hun har ikke faste bæsjetider, så det er litt vanskelig for oss å forberede oss på det.

I morgen blir hun sendt i barnehagen uten bleie!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med bleieslutt!! Spennende å høre hvordan det går fremover. :)

Skrevet

Jeg har aldri vært gjennom bleieslutt før, men blir litt forvirret av det jeg hører og leser. På den ene siden hører jeg at barn i dag slutter en del senere enn de gjorde for noen år siden, samtidig som mange sier at barnet selv må velge det. Men er det bare bedre/tørrere bleier i dag som utgjør forskjellen, eller handler det om at man begynte tidligere med forberedelser før? (Tenker forresten på før og nå sånn generelt, ikke enkeltbarn, da det selvsagt var barn som sluttet sent før og tidlig nå og det kan være mange grunner til det.)

Jeg vet at det er en stund siden du skrev dette, men måtte bare svar likevel :P

Det at mange barn sluttet tidligere før tror jeg kan ha en sammenheng med at de fleste mødre var hjemme med barna når de var små. Mange foreldre blir eksperter på å se når barnet må på do, og å følge de dit før uhellet er ute.

Da jeg jobbet som ped.leder så kunne mange foreldre fortelle meg entusiastisk at poden hadde vært bleiefri hele helgen, og derfor ønsket de at han/hun skulle fortsette med det i barnehagen. Problemet i mange av tilfellene var at det gjerne ikke gikk mer enn en liten halvtime før det første uhellet skjedde. Så kunne det gå slag i slag gjennom dagen, før vi måtte ha på ungen bleie pga at han/hun ikke hadde mer skifteklær. Når jeg senere snakket litt med foreldre om hvordan helgen hadde vært med tanke på bleieslutt så kom det gjerne frem at det var ikke barnet som var flink til å huske og gå på do, men det var foreldrene som var flinke til å følge de dit flere ganger i timen ;)

Dette ble kanskje litt på siden av diskusjonen her inne, men bare måtte komme med litt innspill ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Vekker denne litt til liv igjen.

Å si at datteren min var bleiefri tror jeg var en overdrivelse, gitt.. Dvs hun har så og si helt kontroll på blæra si, og bæsjer kun i do, men hun nektet å bruke truse i barnehagen. Vi har latt henne styre showet selv. Nå har hun sommerferie, og vi har blitt litt strengere. Bleie brukes kun om natta (så langt). Jeg håper hun har såpass troa på seg selv, og er så trygg på hele truseoppleggef at det ikke vil bli noe problem å tisse på do i barnehagen. Den siste uka i hennes sommerferie så skal vi prøve oss på å bli kvitt nattbleia :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...