Dalen Skrevet 22. mai 2014 #21 Skrevet 22. mai 2014 Tusen takk for svar Vi bor dessverre i Nord-Norge så her brukes det fortsatt dress/regnklær, så jeg skjønner de ansatte på dette. Men jeg føler hele tiden at de ansatte jobber imot oss. Jeg får vel ta en prat med ped. leder. Tenkte å foreslå at vi gikk all in på total bleiestopp nå, og gi det et forsøk. Hvis det åpenlyst ikke fungerer, så tar vi på bleia igjen i barnehagen, og prøver igjen når været blir bedre Ja de tallmagnetene har virkelig vært en slager her hjemme God bedring til begge to, og lykke til videre med pottetreningen 1
Niennas Skrevet 22. mai 2014 Forfatter #22 Skrevet 22. mai 2014 Datteren din er jo veldig ung, og jeg merker stor forskjell på datteren vår når hun er distrahert og ei. Hvis det bare jeg og henne ute i hagen, med potta i nærheten så klarer hun fint selv å sette seg på den når hun må. Men når det er mye morro som skjer rundt henne, da glemmer hun seg helt. Det virker jo litt som at det er det som skjer hos dere også?
Dalen Skrevet 22. mai 2014 #23 Skrevet 22. mai 2014 Ja helt klart! Hun har jo gått uten bleie hjemme så og si fra jul, og det har gått helt fint, for vi har vært 2 voksne som følger opp 1 barn. Derfor har vi ventet med å kutte bleien i bhg, da jeg vet at det skjer mye moro der, og de voksne har mange barn de skal følge opp. Men etter 2 uker hver dag i påsken uten bleie følte vi hun var klar til å prøve seg i bhg. Så det er jo rett og slett mulig at hun ikke er klar for bleieslutt i bhg, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med det, før hun faktisk får prøvd det ordentlig
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #24 Skrevet 23. mai 2014 Ja helt klart! Hun har jo gått uten bleie hjemme så og si fra jul, og det har gått helt fint, for vi har vært 2 voksne som følger opp 1 barn. Derfor har vi ventet med å kutte bleien i bhg, da jeg vet at det skjer mye moro der, og de voksne har mange barn de skal følge opp. Men etter 2 uker hver dag i påsken uten bleie følte vi hun var klar til å prøve seg i bhg. Så det er jo rett og slett mulig at hun ikke er klar for bleieslutt i bhg, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med det, før hun faktisk får prøvd det ordentlig Ville prøvd å ta hjem bleiene fra bhg hvis det går så bra hjemme, så får dere heller ta dem tilbake igjen hvis det ikke går bra. Jobber i bhg på småbarnsavdeling, og vet det er veldig lettvint å bare slenge på en bleie når man skal ut, men egentlig får jo ikke barnet en ordentlig sjanse til å prøve seg uten bleie da. De ansatte får heller tåle at de kanskje må bytte på henne en gang eller to. Anonymous poster hash: 22c42...0ab
^^Belle^^ Skrevet 23. mai 2014 #25 Skrevet 23. mai 2014 Vi hadde det også sånn i barnehagen i starten. De tok på henne bleie da de skulle ut, for hun sa ikke fra. Men de gjorde ikke det lenge. Med én gang hun begynte å si ifra at hun måtte tisse sluttet de. Hun har hatt ett uteuhell siden den gang, selvsagt på den ene dagen dressen måtte brukes. Apropos uhell...den siste uken har vært skikkelig fæl. Hun sier ikke lenger ifra at hun må tisse, og doen virker å være hennes verste fiende. Så på onsdag var det frem med klistremerkene igjen, og strenghetsgraden ble økt. Nå får hun ett eneste klistremerke bare når det kommer noe i do. Når hun har 10 stk skal hun få en liten ting. Det har blitt litt bedre siden den gang, så her hos oss funker belønningssystemet utmerket.
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2014 #26 Skrevet 27. mai 2014 Da var det stor glede hos oss da 2-åringen (blir 2,5 i juli) tisset på potte for første gang i går. Han gikk naken i hagen og tisset for første gang for et par dager siden, så kanskje det som gjorde susen? Har jevnlig spurt om han vil sitte på potte eller doring i forbindelse med bleieskift, og han har gjort det i blant. Aldri tisset, da, bare sittet der og etter hvert selv sagt "tssss". Så jeg ble så overrasket og glad da han hadde tisset i går, at jeg kom med et lite gledesutbrudd og sa noe sånt som "så flott, x" mens jeg ropte på pappa for å fortelle. Det virket som han selv ble litt forvirret over hele hendelsen og litt flau eller noe. Han rynket hvertfall brynene og så litt brydd ut, selv om han kunne smile litt også. Jeg lurer nå på om vi skal la framtidig tissing i potte forbigå uten noe særlig oppmerksomhet, om det gir prestasjonspress eller om det virker motiverende å gjøre det for å bruke potta igjen. Noen innspill?
^^Belle^^ Skrevet 27. mai 2014 #27 Skrevet 27. mai 2014 Da var det stor glede hos oss da 2-åringen (blir 2,5 i juli) tisset på potte for første gang i går. Han gikk naken i hagen og tisset for første gang for et par dager siden, så kanskje det som gjorde susen? Har jevnlig spurt om han vil sitte på potte eller doring i forbindelse med bleieskift, og han har gjort det i blant. Aldri tisset, da, bare sittet der og etter hvert selv sagt "tssss". Så jeg ble så overrasket og glad da han hadde tisset i går, at jeg kom med et lite gledesutbrudd og sa noe sånt som "så flott, x" mens jeg ropte på pappa for å fortelle. Det virket som han selv ble litt forvirret over hele hendelsen og litt flau eller noe. Han rynket hvertfall brynene og så litt brydd ut, selv om han kunne smile litt også. Jeg lurer nå på om vi skal la framtidig tissing i potte forbigå uten noe særlig oppmerksomhet, om det gir prestasjonspress eller om det virker motiverende å gjøre det for å bruke potta igjen. Noen innspill? Vi var veldig entusiastiske i begynnelsen, hoppet og danset seiersdans og greier. Det syntes hun var kult. Men etterhvert ble det visst bare flaut, for nå når hun tisser eller bæsjer og jeg sier ''jippi! Så flink du er!'' eller lignende ser hun bare på meg og sier ''ikke se på meg mamma!'' eller ''ikke sei noe mamma!''
Ciara Skrevet 27. mai 2014 #28 Skrevet 27. mai 2014 Da var det stor glede hos oss da 2-åringen (blir 2,5 i juli) tisset på potte for første gang i går. Han gikk naken i hagen og tisset for første gang for et par dager siden, så kanskje det som gjorde susen? Har jevnlig spurt om han vil sitte på potte eller doring i forbindelse med bleieskift, og han har gjort det i blant. Aldri tisset, da, bare sittet der og etter hvert selv sagt "tssss". Så jeg ble så overrasket og glad da han hadde tisset i går, at jeg kom med et lite gledesutbrudd og sa noe sånt som "så flott, x" mens jeg ropte på pappa for å fortelle. Det virket som han selv ble litt forvirret over hele hendelsen og litt flau eller noe. Han rynket hvertfall brynene og så litt brydd ut, selv om han kunne smile litt også. Jeg lurer nå på om vi skal la framtidig tissing i potte forbigå uten noe særlig oppmerksomhet, om det gir prestasjonspress eller om det virker motiverende å gjøre det for å bruke potta igjen. Noen innspill? Jeg roste min hver gang han tisset! Ser ikke noe galt i det, selv om jeg forstår poenget ditt. Når han ikke ville tisse i do sa jeg at det var helt i orden og at han fikk bestemme selv
Niennas Skrevet 27. mai 2014 Forfatter #29 Skrevet 27. mai 2014 Er så glad denne tråden er til nytte Ros synes jeg man skal fortsette med, men kanskje litt mer dempet? "Bra jobba!" Uten seiersdansen? kjenner meg igjen, altså! Her om kvelden så kom datteren min ut etter hun hadde lagt seg fordi hun måtte tisse, sa hun. Jeg trodde ikke noe på henne, egentlig, og var sikker på at det bare var en unnskyldning for å være våken litt til. Men jeg satte henne på do, og få sekunder senere så kom det BÆSJ! Jeg hvinte av glede, og klappet med hendene. Hehe
Gjest lurven Skrevet 27. mai 2014 #30 Skrevet 27. mai 2014 har begynt å prøve litt.. men guttungen blir bare sur og nekter å bæsje eller tisse i potta. kan sikkert holde seg i flere dager bare han slipper å gjøre fra seg i potta
Småkjekset Skrevet 27. mai 2014 #31 Skrevet 27. mai 2014 Jenta vår har flere ganger i det siste gitt beskjed før det kommer bæsj i bleien, så tenker så smått og prøve å tilby henne å sitte på do når vi bytter bleie for å se om det kan virke positivt. Hun har sittet på toalettet de to siste kveldene, så satser på å fortsette trenden
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2014 #32 Skrevet 27. mai 2014 Vi var veldig entusiastiske i begynnelsen, hoppet og danset seiersdans og greier. Det syntes hun var kult. Men etterhvert ble det visst bare flaut, for nå når hun tisser eller bæsjer og jeg sier ''jippi! Så flink du er!'' eller lignende ser hun bare på meg og sier ''ikke se på meg mamma!'' eller ''ikke sei noe mamma!'' Jeg roste min hver gang han tisset! Ser ikke noe galt i det, selv om jeg forstår poenget ditt. Når han ikke ville tisse i do sa jeg at det var helt i orden og at han fikk bestemme selv Takk for svar. Nei, ser jo ikke noe galt i litt entusiasme eller ros. Men blir litt var for for mye prestasjonsfokus også. Ser også at han er i en fase hvor han kan veksle mellom å (for det meste) ønske å klare ting selv og å ha lyst til å være litt liten og plutselig ikke gjøre ting han vanligvis vil prøve å få til med litt hjelp. Syns det virker som det å nylig ha blitt storebror har bidratt til begge deler, selv om det jo ligger til alderen uansett. Så jeg prøver å finne balansen mellom å oppmuntre til selvstendighet, samtidig som jeg må huske på at han fortsatt er liten. Særlig nå som han snakker så mye og vi kan tøyse på langt mer avansert vis enn tidligere, kan det være vanskelig å plutselig skru om hodet mitt når han i løpet av øyeblikk får mer "primitive" behov. Barnehagen sier for øvrig det samme, at det fort kan forventes for mye av ham, pga godt språk og at han er stor/høy og at man da tenker at han er eldre enn han er.
Dalen Skrevet 27. mai 2014 #33 Skrevet 27. mai 2014 Takk for svar. Nei, ser jo ikke noe galt i litt entusiasme eller ros. Men blir litt var for for mye prestasjonsfokus også. Ser også at han er i en fase hvor han kan veksle mellom å (for det meste) ønske å klare ting selv og å ha lyst til å være litt liten og plutselig ikke gjøre ting han vanligvis vil prøve å få til med litt hjelp. Syns det virker som det å nylig ha blitt storebror har bidratt til begge deler, selv om det jo ligger til alderen uansett. Så jeg prøver å finne balansen mellom å oppmuntre til selvstendighet, samtidig som jeg må huske på at han fortsatt er liten. Særlig nå som han snakker så mye og vi kan tøyse på langt mer avansert vis enn tidligere, kan det være vanskelig å plutselig skru om hodet mitt når han i løpet av øyeblikk får mer "primitive" behov. Barnehagen sier for øvrig det samme, at det fort kan forventes for mye av ham, pga godt språk og at han er stor/høy og at man da tenker at han er eldre enn han er. Det kan sikkert ligge noe i det du sier. Datteren min (2 år) liker ikke stor jubel når hun går på do, da kan hun virke litt brydd. Og spesielt hvis vi sier, "så flink og stor jente du er", da kan hun svare at hun vil være baby. Nå gir jeg henne som regel bare et stort smil og tommel opp, da smiler hun stolt Når jeg tenker meg om, kom dette ønske om å være baby, etter at vi begynte med pottetrening. Det er vel ikke alltid like lett å bli stor
Daisies Skrevet 28. mai 2014 #34 Skrevet 28. mai 2014 Her bestemte min sønn seg for å bruke potte hele tiden.. Uten noe press eller spørsmål fra min side :-) Han bare tar av bleia på morgenen, går på potta i hytt og pine, men lurer på dette; Min sønn står og tisser, han blir 3 i juni. Er det normalt, trodde alle startet med å sitte?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #35 Skrevet 29. mai 2014 Har en datter på 2.5 år, men ingen hastverk med å begynne pottetrening. Men det nærmer seg. Det er stor interesse hva jeg gjør når jeg er på do. Det er bra, men det er ingenting galt i å vente noen mnd. Anonymous poster hash: 5b45e...3a9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #36 Skrevet 29. mai 2014 http://www.familieverden.no/Barn-og-laring/Fysiske-ferdigheter/Bleieslutt-pa-en-helg/ Vi brukte denne tre dagers metoden da jenta vår var 2 år og fire mnd. Og hun var bleie fri på null tid! Men hun ville bruke truse, det fikk hun selvfølgelig lov til.. Bleieslutt gikk for oss over all forventning, jeg hadde kjøpt inn lass med trusler og tightser,så vi var klar for x antal uhell, men slapp unna med et eller ingen pr dag de første ukene og så var hun tørr både hjemme, i bhg og om natten! Tror det er veldig viktig at man leser listen med tegnene på at barnet er klart for bleieslutt, og at om man ser det ikke går, så avslutt og vent en uke eller to. Jeg skal hvertfall bruke denne metoden på nr to også Lykke til alle sammen! PS Jobber i bhg, så vet at dette ikke er en enkel sak for de fleste og det krever tålmodighet i de aller fleste tilfeller! Håper dere er heldige og har ungene i barnehager som er med på notene og ønsker pleieslutt og tar i et tak den perioden dette står på. Forundrer meg når jeg hører om dere som opplever at de ansatte tar bleie på ungene... Jobber på småbarns avdeling og dotrening fra barnet er to år er noe vi regner som en del av jobben vår, så uhell med alt det innebærer regner vi med bare husk nok klesskift!! Anonymous poster hash: af40e...ee2
Niennas Skrevet 31. mai 2014 Forfatter #37 Skrevet 31. mai 2014 Den artikkelen hjelper oss veldig nå! Etter at vi kjøpte truse, så har vi hatt masse uhell, men i går hadde vi vår første dag uten bleie (eller noe annet) og det er tydelig at det hjelper! Et tisseuhell i går (hun var veldig sliten, og var litt på autopilot mens hun så på tv), og ingen tisseuhell så langt i dag! Har følt meg som en skikkelig tøffing i dag da jeg dro alene til byen med begge ungene, og storesøster uten bleie! Første vi gjorde var å finne en do, også gikk resten fint Men! Jeg merker at hun har god kontroll på blære, og klarer å holde seg, men når det gjelder bæsjing er det en annen sak. Hun sier sjeldent i fra, og når hun sier i fra så sier hun i fra at NÅ skjer det, ikke "nå skjer det snart". Har noen noen gode råd?
Stinelin Skrevet 31. mai 2014 #38 Skrevet 31. mai 2014 Bra tråd! Vår gutt er 2år og ganske seint utviklet med det meste. Familien vår maser om at han snart må slutte med bleie, men jeg har bare latt det vente. Vi har en baby i tillegg, så vi klarer rett og slett ikke å følge opp 100%, helt greit å skifte bleier en stund til. Han fikk en sånn dostol som han gjerne vil klatre opp og ned av i ett sett, men hadde så lett for å ramle ned at vi fjerna den til slutt, har ikke anledning til å være med han hele tiden. Tror ikke han har noe forhold til tissing, men har begynt å si frå når han har bæsja, og i det siste også rett før han bæsjer. Tar det som et godt tegn. Følger med her!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #39 Skrevet 1. juni 2014 Erfaringen fra alle ungene i nabolaget her er at jentene gjerne slutter sommeren etter de fyller 2, og guttene sommeren etter 3 år. Guttene er som regel litt treigere. Her har vi nå en gutt som har fylt 3 som plutselig har blitt motivert til å bare gå med truse. Det begynte med finværet og varmen i det siste så har gått naken hjemme hver ettermiddag og i helger, han begynte da og tisse ute, så ville han ikke lenger ta på bleie da vi gikk inn. Han begynte og si fra at nå må jeg tisse og så har han stått og tisset på do eller i hagen i en busk. Men har slitt litt med bæsjing. Han løper som regel å gjemmer seg når han skal gjøre det og har fortsatt og gjøre det og da går det mange truser i søpla. Har sagt mange ganger rundt bæsjetid st han må huske og si fra, men det skjer ikke, han har plutselig bare gjort det i trusa. Mens med tiss sier han fra hver gang. Noen tips?Anonymous poster hash: db446...dfc
^^Belle^^ Skrevet 1. juni 2014 #40 Skrevet 1. juni 2014 Bra tråd! Vår gutt er 2år og ganske seint utviklet med det meste. Familien vår maser om at han snart må slutte med bleie, men jeg har bare latt det vente. Vi har en baby i tillegg, så vi klarer rett og slett ikke å følge opp 100%, helt greit å skifte bleier en stund til. Han fikk en sånn dostol som han gjerne vil klatre opp og ned av i ett sett, men hadde så lett for å ramle ned at vi fjerna den til slutt, har ikke anledning til å være med han hele tiden. Tror ikke han har noe forhold til tissing, men har begynt å si frå når han har bæsja, og i det siste også rett før han bæsjer. Tar det som et godt tegn. Følger med her! Sånn var det her også. Venninna til jenta vår (de er like gamle) sluttet da hun var 2, og jeg skulle gjerne ha kuttet ned til bare én bleieunge. Men vi hadde rett og slett ikke kapasitet til det med en halvtåring i hus i tillegg til at jeg var mye alene med dem. Jeg ville uten dårlig samvittighet ha ventet til neste sommer om keg var deg. Kanskje begge to kan slutte samtidig da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå