Niennas Skrevet 7. mai 2014 #1 Skrevet 7. mai 2014 Sommeren nærmer seg, og sommeren er jo typisk bleiesluttetid. Vi holder på med bleieslutt, og jeg savner egentlig et sted å komme med både skryt og irritasjon. Det er grenser på hvor mye jeg kan snakke om pottetreningen vår i samtale med venner eller i f.eks. Dagboka mi her på KG. Kanskje er det andre foreldre som går igjennom det samme nå? 1
Niennas Skrevet 7. mai 2014 Forfatter #2 Skrevet 7. mai 2014 Jenta mi som er 2 år og snaaaart 5 måneder fant ut i påska at potta var veldig spennende. Mesteparten av påska gikk til å lese bøker på potta, men etter 3-4 dager uten noe action så kom det tiss. To dsger senere kom det bæsj. Vi dro på Cubus og kjøpte ti truser , hun fikk velge alle selv. Nå tisser hun som oftest hver morgen og hver kveld i potta, men det er tiss i nattbleia likevel. Har så langt hatt to tørre ettermiddager etter barnehagen, håper på den tredje i dag! De er klar over det i barnehsgen, men hun har så langt ikke tissa der.
Papirfly Skrevet 7. mai 2014 #3 Skrevet 7. mai 2014 Jeg har ei jente på 2.2 måneder. Har ikke spesielt lyst til å begynne med pottetrening, da jeg ikke syns det er noe hastverk, men får inntrykk av at mange mener at bleia skal være borte innen 2.5. :/ Jeg har ikke noe i mot å skifte bleier enda, jeg. Har kjøpt inn potte, men den blir slengt vegg i mellom. Så jeg henger meg absolutt på denne tråden. Hun har heller ikke kommet så langt språklig at jeg kan forklare henne hvorfor vi skal bruke potta, og belønningssystem forstår hun ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Anbefaler å heller kjøpe barnesete til doen, mye bedre å trene rett på det. De føler seg store som bruker samme do som de voksne og det er lettere å følge opp andre steder hvor det ikke er potte.Anonymous poster hash: db446...dfc
Harlekin Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 (endret) Anbefaler å heller kjøpe barnesete til doen, mye bedre å trene rett på det. De føler seg store som bruker samme do som de voksne og det er lettere å følge opp andre steder hvor det ikke er potte.Anonymous poster hash: db446...dfc Min erfaring er motsatt. Vi kjøpte først doring, men barnet nektet å bruke den. Så ble det potte, og det gikk mye bedre. Og selv om hun bruker potte hjemme, er hun blitt så stor at hun fint klarer å gå på "vanlig do" andre steder. Ellers er bleieslutt over for lengst her, så jeg lister meg stille ut igjen ... Endret 8. mai 2014 av Harlekin
Niennas Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2014 Jeg har ei jente på 2.2 måneder. Har ikke spesielt lyst til å begynne med pottetrening, da jeg ikke syns det er noe hastverk, men får inntrykk av at mange mener at bleia skal være borte innen 2.5. :/ Jeg har ikke noe i mot å skifte bleier enda, jeg. Har kjøpt inn potte, men den blir slengt vegg i mellom. Så jeg henger meg absolutt på denne tråden. Hun har heller ikke kommet så langt språklig at jeg kan forklare henne hvorfor vi skal bruke potta, og belønningssystem forstår hun ikke. Synes det er tidlig å forvente at et barn skal være tørr før det er 2,5 år! Planen vår var egentlig å starte rundt 2,5 år, i juni, men siden hun selv ble så tent på bleieslutt, så da ble det litt tidligere. Det var helt tilfeldig at hun så potta hos farmoren sin, og ville sitte på den. Kanskje hun så de litt større barna i barnehagen? Anbefaler å heller kjøpe barnesete til doen, mye bedre å trene rett på det. De føler seg store som bruker samme do som de voksne og det er lettere å følge opp andre steder hvor det ikke er potte.Anonymous poster hash: db446...dfc Vi har begge deler Kjøpte doring for en stund siden, men hun synes det var skummelt og ville ikke være i nærheten av den. Men i går måtte hun veldig tisse hos mormoren sin, og hun satt seg på do, noe som var gøy, men hun følte at hun datt nedi hele tiden. Tok fram doringen i dag, etter jeg leste denne posten, og nå var det kjempestas! Hun gikk faktisk på do etterpå, og ropte "mamma, jeg har tissa!". Wow, hun har jo blitt kjempestor! __ I går var den tredje tørre ettermiddagen. Nå har hun blitt syk, og har ikke hatt lyst til å bruke truse mesteparten av dagen. Men i firetiden byttet vi til truse, og har gått med det siden.
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 Jeg får følge med her. Har en som blir 2,5 i sommer, og hadde håpt vi kunne prøvd på bleieslutt da. Men han er redd for å sitte på doringen og lite interessert i potta. Håper det kan hjelpe å gå litt naken rundt i hagen i sommer? Lurer også på om vi skal vente med alt til da, eller fortsatt prøve å oppfordre til potte/doring før det. Han har akkurat blitt storebror, sluttet med smokk for andre gang og vi driver med nye leggerutiner, så vil ikke pushe for mye nytt heller. Føler vi kanskje har hatt litt suksess med nettopp ikke vektlegge så veldig at han har blitt stor gutt nå som han er storebror osv, så lurer litt på timingen med pottetrening. Her funker det nok ikke så bra med belønning enn så lenge. Jeg har egentlig aldri prøvd å bestikke ham, men ganske sikker på at han bare ville blitt opptatt av å få belønningen og enda mindre interessert i å prøve potta da.
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 #8 Skrevet 8. mai 2014 For er det fort sånn at om man ikke slutter med bleie en sommer, så blir det den neste i stedet? Syns vel han er for stor til å bruke bleie helt til han er 3,5.
Niennas Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2014 For er det fort sånn at om man ikke slutter med bleie en sommer, så blir det den neste i stedet? Syns vel han er for stor til å bruke bleie helt til han er 3,5. Stesønnen til svogeren min ble født i januar, og sluttet med bleier april det året han ble 3 år, så han var faktisk neeesten 3,5 år. Men ja. Det er absolutt greit å slutte med bleie om sommeren, da det ikke gjør noe å gå halvnaken en stund, og man ikke blir syk av å tisse i buksa. Det viktigste er vel absolutt at barnet ønsker det selv. Her ble hun enda mer gira når hun tissa i potta, og fikk skryt av hele familien ___ Her ble det tiss i sofaen, så ingen tørr ettermiddag i dag!
Harlekin Skrevet 8. mai 2014 #10 Skrevet 8. mai 2014 (endret) For er det fort sånn at om man ikke slutter med bleie en sommer, så blir det den neste i stedet? Syns vel han er for stor til å bruke bleie helt til han er 3,5. Min jente gjorde det. Vi prøvde med bleieslutt sommeren hun var 2 år, totalt mislykket. Neste år var hun 3 og burde være overmoden, i følge andre, men hun var ikke klar da heller. Vi styrte nok på litt for mye rundt pottetreningen, for hun slo seg helt vrang og nektet å bruke do. Da tok vi pause noen månender, og prøvde oss med potte på høsten. Da begynte det å løsne, og da hun var 4 var hun helt tørr på dagen. Etter en måneds tid sluttet hun selv med bleie om natten. Jeg kan telle på en hånd de gangene hun har hatt uhell. Hun kan holde seg lenger enn jeg Så for vår del hadde det nok lønt seg å vente litt, og ikke fokusert så mye på alder, men på interesse og det at hun fysisk var klar. Endret 8. mai 2014 av Harlekin 1
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 #11 Skrevet 8. mai 2014 Stesønnen til svogeren min ble født i januar, og sluttet med bleier april det året han ble 3 år, så han var faktisk neeesten 3,5 år. Men ja. Det er absolutt greit å slutte med bleie om sommeren, da det ikke gjør noe å gå halvnaken en stund, og man ikke blir syk av å tisse i buksa. Det viktigste er vel absolutt at barnet ønsker det selv. Her ble hun enda mer gira når hun tissa i potta, og fikk skryt av hele familien ___ Her ble det tiss i sofaen, så ingen tørr ettermiddag i dag! Nei, ser jo at de må ville det selv. Men spørsmålet er jo hvordan man kan stimulere interesse gradvis, slik at de selv finner ut at det er interessant. Gutten min er ikke alltid så lysten på å skifte bleie - dvs det går litt i perioder og ofte er han flink til å si fra at han må ha ny bleie - de siste dagene har det vært hyl og skrik. Så fant jeg ut at hele tørke-seansen går raskere om jeg setter ham på dosetet på do. Men så et spørsmålet om dette kan gi ham enda dårligere assosiasjoner til toalettet, om det ikke spiller noen rolle, eller om han med dette kan bli mer vant til å sitte på do. Min jente gjorde det. Vi prøvde med bleieslutt sommeren hun var 2 år, totalt mislykket. Neste år var hun 3 og burde være overmoden, i følge andre, men hun var ikke klar da heller. Vi styrte nok på litt for mye rundt pottetreningen, for hun slo seg helt vrang og nektet å bruke do. Da tok vi pause noen månender, og prøvde oss med potte på høsten. Da begynte det å løsne, og da hun var 4 var hun helt tørr på dagen. Etter en måneds tid sluttet hun selv med bleie om natten. Jeg kan telle på en hånd de gangene hun har hatt uhell. Hun kan holde seg lenger enn jeg Så for vår del hadde det nok lønt seg å vente litt, og ikke fokusert så mye på alder, men på interesse og det at hun fysisk var klar. Jeg har aldri vært gjennom bleieslutt før, men blir litt forvirret av det jeg hører og leser. På den ene siden hører jeg at barn i dag slutter en del senere enn de gjorde for noen år siden, samtidig som mange sier at barnet selv må velge det. Men er det bare bedre/tørrere bleier i dag som utgjør forskjellen, eller handler det om at man begynte tidligere med forberedelser før? (Tenker forresten på før og nå sånn generelt, ikke enkeltbarn, da det selvsagt var barn som sluttet sent før og tidlig nå og det kan være mange grunner til det.)
Harlekin Skrevet 8. mai 2014 #12 Skrevet 8. mai 2014 Nei, ser jo at de må ville det selv. Men spørsmålet er jo hvordan man kan stimulere interesse gradvis, slik at de selv finner ut at det er interessant. Gutten min er ikke alltid så lysten på å skifte bleie - dvs det går litt i perioder og ofte er han flink til å si fra at han må ha ny bleie - de siste dagene har det vært hyl og skrik. Så fant jeg ut at hele tørke-seansen går raskere om jeg setter ham på dosetet på do. Men så et spørsmålet om dette kan gi ham enda dårligere assosiasjoner til toalettet, om det ikke spiller noen rolle, eller om han med dette kan bli mer vant til å sitte på do. Jeg har aldri vært gjennom bleieslutt før, men blir litt forvirret av det jeg hører og leser. På den ene siden hører jeg at barn i dag slutter en del senere enn de gjorde for noen år siden, samtidig som mange sier at barnet selv må velge det. Men er det bare bedre/tørrere bleier i dag som utgjør forskjellen, eller handler det om at man begynte tidligere med forberedelser før? (Tenker forresten på før og nå sånn generelt, ikke enkeltbarn, da det selvsagt var barn som sluttet sent før og tidlig nå og det kan være mange grunner til det.) Jeg tror mye av grunnen er de gode bleiene som gjør at barna ikke kjenner at de blir våte. Det sies jo at tøybleiebarn blir fortere tørre.
Dalen Skrevet 9. mai 2014 #13 Skrevet 9. mai 2014 Billige og behagelige bleier, samt at de fleste går i barnehage, slik at foreldrene ikke har tid til pottetrening, tror jeg er årsaker til at barn slutter med bleier senere idag enn tidligere. Jenta vår på 2 år og 2 måneder sluttet med bleie på dagtid for ca. 1,5 måned siden. Det har gått kjempefint både hjemme og i barnehagen. Men vi ser at hun vegrer seg litt for å bæsje på do, og at hun venter noen dager til bleien kommer på igjen på kvelden. Vi har vaskemaskin/tørketrommel rett ved toalettet, og har hengt opp flere magnetbokstaver og figurer der slik at hun kan leke med de mens hun sitter på do. Dette synes hun er mye mer spennende enn å feks lese ei bok mens hun sitter på do
Niennas Skrevet 9. mai 2014 Forfatter #14 Skrevet 9. mai 2014 Jeg tror mye av grunnen er de gode bleiene som gjør at barna ikke kjenner at de blir våte. Det sies jo at tøybleiebarn blir fortere tørre. Har også hørt det, men vet ikke helt hvor sant det er. Tror det er mer et "salgstriks" for tøybleier. --- Takk for tips om magnetbokstaver! 1
^^Belle^^ Skrevet 9. mai 2014 #15 Skrevet 9. mai 2014 Vi er også midt oppi dette nå, dvs vi er forhåpentligvis snart ferdige. Jenta vår blir 3 i juni. Hun har også alltid vært redd for både do og potte, men en helg ville hun ut på sykkeltur uten bleie og siden den gang har bleia vært av på dagen. I starten gikk det dårlig. Hun både tisset og bæsjet i trusa, og fikk ikke til noe i do - om vi i det hele tatt fikk henne på do. Men så kjøpte jeg masse klistermerker til henne og en fin bok hun kunne ha dem i. Da ville hun plutselig sitte på do! Hun får klistermerker så lenge hun sitter på do. Nå er det...3-4 uker siden vi sluttet med dagbleia tror jeg, og det går bedre for hver dag som går. Hun har stålkontroll på tissingen og de eneste uhellene hun har er når hun sier ifra litt for seint og rekker å skvette litt i trusa før hun setter seg på do. Bæsjingen sliter hun mer med. Det har nok noe med at hun stort sett aldri har tid til å sitte lenge nok. Men i går bæsja hun på do og da savnet jeg et sted å rope det ut! Det er jo bare en treningssak uansett, nå som vi ser at hun har så mye kontroll på ting, så her biter vi tenna sammen og tar ett uhell av gangen. Vi har forresten en kiddyloo og den er absolutt genial! Vi kjøpte vår på Barnas Hus til rundt 4-500 kroner tror jeg.
Niennas Skrevet 9. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 9. mai 2014 Men i går bæsja hun på do og da savnet jeg et sted å rope det ut! Nemlig! Velkommen til pottetråden (Om to ukerstid så kan du vente deg en PM, for da er jeg muligens ferdig med høstens osloanorakker til ungene, med garn fra Ice, og da tenkte jeg å skryte litt til deg ) __ Her er jentungen syk med feber både i går og i dag, og hun viser ingen interesse for truser, potte eller do. Snakket også med barnehagen i dag, og hun viser ikke noe interesse (på en generell basis, hun er ikke i barnehagen i dag ) der heller.
^^Belle^^ Skrevet 9. mai 2014 #17 Skrevet 9. mai 2014 Nemlig! Velkommen til pottetråden (Om to ukerstid så kan du vente deg en PM, for da er jeg muligens ferdig med høstens osloanorakker til ungene, med garn fra Ice, og da tenkte jeg å skryte litt til deg ) __ Her er jentungen syk med feber både i går og i dag, og hun viser ingen interesse for truser, potte eller do. Snakket også med barnehagen i dag, og hun viser ikke noe interesse (på en generell basis, hun er ikke i barnehagen i dag ) der heller. Takk! Jeg har heldigvis ikke blåst all min intelligens bort på mammarollen, så jeg motstår fremdeles fristelsen av å poste bæsjeinfo på fb. Spennende! Gleder meg til å se!
Ciara Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 Jeg har aldri vært gjennom bleieslutt før, men blir litt forvirret av det jeg hører og leser. På den ene siden hører jeg at barn i dag slutter en del senere enn de gjorde for noen år siden, samtidig som mange sier at barnet selv må velge det. Men er det bare bedre/tørrere bleier i dag som utgjør forskjellen, eller handler det om at man begynte tidligere med forberedelser før? (Tenker forresten på før og nå sånn generelt, ikke enkeltbarn, da det selvsagt var barn som sluttet sent før og tidlig nå og det kan være mange grunner til det.) Jeg har også lurt på dette. Min eldste var totalt uinteressert i både potte og doring da han var 2,5. Jeg skjønte at enten måtte jeg mase, eller så måtte jeg bare la ham ta det i eget tempo. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det siste, for bleieslutt kunne ikke gått enklere enn den har gjort hos oss. Rett før fylte tre sa han en dag: "Jeg vil ikke bruke bleie mer", og fra av da av har han gått på do alene (og insisterer til og med på lukket dør og å tørke selv - vi må inn etterpå og tørke litt ekstra, da). Etter et halvt år uten bleier på dagtid sa han: "Jeg vil ikke bruke bleie på natta heller." Og vips, så var det over. Han har hatt to uhell, begge gangene har han tisset på seg på vei til do. Det er alt. Men jeg trodde ikke det ville gå så lett siden han var så uinteressert i å prøve. Motsatt har jeg noen barn i bekjentskapskretsen som har vært veldig sent ute med å slutte med bleie. Foreldrene sier selv at de nok har skyld i det, fordi de har mast for mye, laget styr rundt bleieslutt, det har vært mange uhell og nederlag for barnet. Dette ble noen betraktninger som ikke passet så godt til innlegget ditt, kanskje. Men for å svare på spørsmålet ditt tror jeg nok at man gjorde forberedelser tidligere før i tiden, og også pushet litt mer. Og ja, man oppnådde kanskje at barna ble bleiefri tidligere, men det kan godt hende det også var unødvendig mye styr og mas underveis. 2
Dalen Skrevet 22. mai 2014 #19 Skrevet 22. mai 2014 Nå trenger jeg litt råd her Jenta vår har som sagt vært uten bleie i barnehagen ca 1,5 måned nå. Etter ca. 1 uke forslo bhg at hun skulle bruke bleie ute da hun hadde hatt ett uhell uten å si ifra ute. Dette sa vi var greit, men etter dette har hun omtrent ikke hatt ett eneste uhell i bhg, noe vi syns var litt merkelig og for godt til å være sant. Nå viser det seg at vi hadde rett. Ved flere anledninger har jeg hentet henne tidligere på dagen, og da har hun hatt bleie på! Jeg har spurt hvorfor, og personellet har blitt litt satt ut og kommet med en unnskyldning type "vi kom akkurat inn, hun hadde ikke flere skift" osv. Jeg tror rett og slett at hun har brukt bleie hele tiden i bhg... I dag hadde de glemt å ta på henne bleie ute og hun hadde hatt ett uhell. Og nå mener bhg at hun ikke er klar for bleieslutt!! De har jo ikke gitt henne en sjanse engang! Hun har hatt 6 uhell på 1 mnd Jeg blir så frustrert og oppgitt, for hun har ingen uhell hjemme, idag var vi ute 4 timer uten at hun tisset, så hun er jo helt klart klar for bleieslutt! Pappaen mener vi bør ta bleiene hjem fra bhg, men jeg blir så usikker.. Og jenta blir jo forvirret ved at de tar på henne bleie med engang hun har uhell. Noen som har noen tips, råd eller erfaringer og komme med
Niennas Skrevet 22. mai 2014 Forfatter #20 Skrevet 22. mai 2014 Har kjøpt tallmagneter til å ha på vaskemaskinen rett ved doen! Har dessverre ikke noe erfaring å komme med, da vi ikke har kommet like langt. Men ja, jeg synes dere burde ta en ordentlig prat med de ansatte og si at de må gi henne en sjanse, og at dette ikke skjer hjemme - kanskje de burde spørre henne av og til? Jeg aner ikke hvor dere bor, men hvis dere bor på Østlandet så ser jeg ikke problemet med at hun tisser på seg når hun er ute nå. Kult er det ikke, men hun blir ikke kald, og det er jo ikke verre enn å dra over med en klut, og skifte. (Jeg kan dog skjønne at de ansatte ikke ønsker tiss overalt inne). Vi har lagt tissinga litt på hylla. Først fikk datteren vår RSvirus og var skikkelig dårlig, også ble lillebroren hennes innlagt på grunn av det, så fokuset har ikke vært "helt der". Men nå er det så varmt at jeg vil unngå bleie mest mulig, så jeg gjetter på at vi plukker opp tråden igjen nå. Vi tisser fortsatt på do eller potte om morgenen da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå