Gå til innhold

Rare negler, hjelp! (Bilder)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter med noe av det samme. Du hadde forresten veldig fine negler:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for spørreundersøkelse.

Tekola, mod.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Takk for svar :)

De langsrillene, mener du de som går på lengden med neglen, de har jeg hatt hele livet mitt hvert fall. De nye som har dukket opp nå går på tvers av neglen liksom, og er ikke riller, men bølger i neglen, bulker? Vet ikke hva jeg skal kalle det, er sånn på alle neglene utenom pekefinger neglene. Jeg har ganske lant blodtrykk, og er alltid kald på fingre og tær, og er litt undervektig også, så kan godt stemme at jeg har litt dårlig blodgjennomstrømning da. Får se om bølgene forsvinner igjen, eller om det blir verre!

Tar vitamintilskudd og tran, men er ikke alltid så flink til å huske vitaminpillene hver dag :)

Anonymous poster hash: 75234...b6a

Ja, jeg mente disse rillene som går på langs - altså fra neglerot til negletipp. Riller som går på tvers kan være forårsaket av sykdom med høy feber eller skader på negleroten. Steller du dine egne negler? De ser misunnelsesverdig pene ut i allefall. Visstnok kan slike tvers-riller oppstå hvis man er litt for hårdhendt med manikyren (som i å skyve tilbake neglebåndene, da de sitter i nærheten av neglerota).

Som sagt, neglene vokser relativt sakte -to til tre millimeter i måneden, og rillene dine kan derfor være av "gammelt" opphav. Hvis de ikke er borte eller hvis tilstanden ikke er blitt bedre i løpet av tre-fire måneder, kan du kanskje oppsøke lege da. Tror ikke du har psoriasis eller gikt (arthrose), så ikke bekymre deg over det før du har fått noe definitivt svar fra lege. Håper dette ordner seg for deg fort. Du har jo som sagt slike pene negler :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg mente disse rillene som går på langs - altså fra neglerot til negletipp. Riller som går på tvers kan være forårsaket av sykdom med høy feber eller skader på negleroten. Steller du dine egne negler? De ser misunnelsesverdig pene ut i allefall. Visstnok kan slike tvers-riller oppstå hvis man er litt for hårdhendt med manikyren (som i å skyve tilbake neglebåndene, da de sitter i nærheten av neglerota).

Som sagt, neglene vokser relativt sakte -to til tre millimeter i måneden, og rillene dine kan derfor være av "gammelt" opphav. Hvis de ikke er borte eller hvis tilstanden ikke er blitt bedre i løpet av tre-fire måneder, kan du kanskje oppsøke lege da. Tror ikke du har psoriasis eller gikt (arthrose), så ikke bekymre deg over det før du har fått noe definitivt svar fra lege. Håper dette ordner seg for deg fort. Du har jo som sagt slike pene negler :)

Er ikke riller på langs, bare bølger :fnise: dette var skikkelig vanskelig å forklare! Neglen er liksom helt glatt den veien, men bølger seg liksom! Steller de selv ja, eller jeg filer de ned når de blir for lange, det er egentlig det enest jeg gjør, og neglelakk da, merket de rare bølgene etter jeg hadde fjernet neglelakken! Presser ikke inn neglebåndene, men prøvde jo sånn oppå neglen fil ting tidligere i år noen ganger, tenker at dette kanskje kan ja gjort at neglene har bølget seg, men det jeg dikte oppå har jo vokst ut for lengst, neglene mi.ne vokser ekstremt fort! Må file ned minst en gang i uken!

Hihi tusen takk, syntes jeg har så kjedelige negler jeg! Ja, får vel dra til legen om det vedvarer eller om det blir verre. Tusen takk for langt svar forresten også!

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neinei, mente i første setning: " er ikke riller på tvers, bare bølger" nå surrer jeg selv her!

• Liker 1
Skrevet

Er det akkurat som du har små hull i neglene dine? Bitte bittesmå liksom?

Ser psoriasis blir nevnt her, en kompis av meg har i mange år fått beskjed om at han har neglsopp som ikke lar seg behandle! Plutselig fikk han disse små "hullene" i neglene og da fant en reumatolog ut at han hadde psoriasis leddgikt :)

Skrevet

Dette er blant annet symptom på jernmangel.

AnonymBruker
Skrevet

Er det akkurat som du har små hull i neglene dine? Bitte bittesmå liksom?

Ser psoriasis blir nevnt her, en kompis av meg har i mange år fått beskjed om at han har neglsopp som ikke lar seg behandle! Plutselig fikk han disse små "hullene" i neglene og da fant en reumatolog ut at han hadde psoriasis leddgikt :)

Neinei, ikke små hull, en gjevn bølge liksom! Se for deg at du har bølget håret ditt, sånn ser neglen ut! Ikke så kraftig så klart da!

Perle: Hm, jeg har egentlig tenkt litt på jernmangel selv! Har vært veldig slapp og trenger mye søvn for tiden, veldig svimmel og glemsk og surrete, og får kraftige blodtrykksfall når jeg reiser meg, men blodtrykket mitt er ganske lavt, så det kan jo også være grunnen!

Tok jo tester tidligere i år, og alle de var bra, og det var på tiden jeg nesten ikke klarte å spise, nå spiser jeg normalt igjen!

-TS

Skrevet

Ja, jeg sliter litt med jernmangel og har slike negler på tomlene ;) Ting kan jo ha endret seg fra tidligere i år også. Godt å se at du spiser normalt igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...