AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Plutselig de siste ukene har det begynt å komme noen rare bølger på neglene mine, vertikale bølger. Har alltid hatt disse lodrette rillene som peker ut fra negler på en måte, er ikke disse jeg tenker på. Har brukt sånn neglefil ting til å fylle toppen av neglen med, altså slik at de blir helt glatte og fine, men har ikke brukt den på nesten 2 måneder nå tror jeg, har aldri gjort det tidligere, kan dette ha gjort neglene mine rare? Har slitt med tarmsykdom, og derfor nylig blitt testet for alle type mangler, men alle prøvene kom tilbake positive, dette er nå 3 måneder siden, så kan jo så klart ha endret seg, men jeg har spist normalt igjen de siste månedene og er ikke lenger syk. Litt vanskelig å ta bilder slik at man så bølgene, men håper noen kan hjelpe meg! (Har aldri lagt ved bilder før, så beklager om de blir gigantiske/miniatyr, eller noe annet rart skjer)Anonymous poster hash: 75234...b6a
AloeVera Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Følger denne jeg! Har nemlig noen slike bølger selv
Miss Lucky Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Jeg får det alltid når jeg har psoriasisutbrudd, noe jeg får ved feks stress som ble nevnt over. 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 det er stressrealatert. disse loddrette linjene kjem når kroppen er stressa. du kan gå tilbake nokre veker i tid for kvar "strek"
Gjest lillelarve Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har EN negl som er sånn. Men den har alltid vært sånn. Kanskje jeg slo den som barn, kanskje.. Uansett. Kanskje stress som de andre sier?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Takk for svar Jeg har vært sykemeldt i mange måneder nå, og gjør ingenting nesten utenom å slappe av og prøver å trene litt når jeg klarer, så vil ikke si jeg er så veldig stresset. Men kroppen er vel sikkert i stress når man er syk også da ? Har også være kraftig deprimert, men det er også en del måneder siden den verste biten, så henger liksom ikke helt sammen. Nå ser jeg at flere kommenterer at det er stressrelatert, så da er det kanskje det da Vil det komme av "psykisk" stress også? Altså at jeg har vært syk, deprimert + en del ting på det personlige plan som jeg har slitt veldig med å takle det siste året, men ingen av delene har liksom vært på sitt verste de siste månedene! Syntes også de dukket opp av seg selv, og ikke vokste ut liksom. Er det vanlig? Vi får se hva som skjer videre da -TS Anonymous poster hash: 75234...b6a
gjestgjestgjest1 Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 Gni de inn med hvitløk hver dag i 10-15 min.. Lukter forferdelig, men funker som bare det! Neglene blir fine og sterke:-D
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 Det kan være vitaminmangler også, det var det til meg hvertfall. Anonymous poster hash: 3d148...f3d
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. mai 2014 #11 Skrevet 7. mai 2014 Takk for svar Jeg har vært sykemeldt i mange måneder nå, og gjør ingenting nesten utenom å slappe av og prøver å trene litt når jeg klarer, så vil ikke si jeg er så veldig stresset. Men kroppen er vel sikkert i stress når man er syk også da ? Har også være kraftig deprimert, men det er også en del måneder siden den verste biten, så henger liksom ikke helt sammen. Nå ser jeg at flere kommenterer at det er stressrelatert, så da er det kanskje det da Vil det komme av "psykisk" stress også? Altså at jeg har vært syk, deprimert + en del ting på det personlige plan som jeg har slitt veldig med å takle det siste året, men ingen av delene har liksom vært på sitt verste de siste månedene! Syntes også de dukket opp av seg selv, og ikke vokste ut liksom. Er det vanlig? Vi får se hva som skjer videre da -TS Anonymous poster hash: 75234...b6a Kan være stressrelatert. Jeg vet bare at min psoriasis alltid ble betraktelig verre cirka seks uker etter en psykisk og/eller fysisk stressende episode. Sidene neglene vokser relativt langsomt, kan det være at du må litt lengre bak i tid for å finne opphavet til rillene - hvis du bruker stress-hypotesen. Ellers kan det være skade på neglebåndene hhv. neglerota som forårsaker problemet ditt, selv om jeg ikke kan se at du har noe utifra bildene. I tillegg vil en dårlig blodgjennomførsel føre til at neglene får mindre næring, og det kan oppstå slike langsriller som du beskriver. I tillegg kan langsriller være symptom på gikt og psoriasis. Hvis du derimot har mange små og fine langsriller, kan det være snakk om væskemangel.
Gjest Jørild Skrevet 7. mai 2014 #12 Skrevet 7. mai 2014 Tar du multivitaminer eller tran? Det kan hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #13 Skrevet 7. mai 2014 Kan være stressrelatert. Jeg vet bare at min psoriasis alltid ble betraktelig verre cirka seks uker etter en psykisk og/eller fysisk stressende episode. Sidene neglene vokser relativt langsomt, kan det være at du må litt lengre bak i tid for å finne opphavet til rillene - hvis du bruker stress-hypotesen. Ellers kan det være skade på neglebåndene hhv. neglerota som forårsaker problemet ditt, selv om jeg ikke kan se at du har noe utifra bildene. I tillegg vil en dårlig blodgjennomførsel føre til at neglene får mindre næring, og det kan oppstå slike langsriller som du beskriver. I tillegg kan langsriller være symptom på gikt og psoriasis. Hvis du derimot har mange små og fine langsriller, kan det være snakk om væskemangel. Takk for svar De langsrillene, mener du de som går på lengden med neglen, de har jeg hatt hele livet mitt hvert fall. De nye som har dukket opp nå går på tvers av neglen liksom, og er ikke riller, men bølger i neglen, bulker? Vet ikke hva jeg skal kalle det, er sånn på alle neglene utenom pekefinger neglene. Jeg har ganske lant blodtrykk, og er alltid kald på fingre og tær, og er litt undervektig også, så kan godt stemme at jeg har litt dårlig blodgjennomstrømning da. Får se om bølgene forsvinner igjen, eller om det blir verre! Tar vitamintilskudd og tran, men er ikke alltid så flink til å huske vitaminpillene hver dag Anonymous poster hash: 75234...b6a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #14 Skrevet 7. mai 2014 Hmm, jeg har sånn på storetåneglene, bare i lengderetningen... og kanskje noe mer kraftig enn dette tilfellet... Noen som vet hva det er?Anonymous poster hash: a2a1c...5d8
Strikkesokken Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 Hmm,jeg har alltid hatt sånn. Ihvertfall i flere år. Trodde det bare var sånt noen hadde jeg alt man lærer på kg! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Rask søk på internett om "rippled nails": Rippled nails can be found with psoriasis, fungal infections, anemia and lack of calcium in the diet. Treatment may be varied according to the cause. Rippling of the nail surface can be a sign of psoriasis or inflammatory arthritis. Ellers kan det, hvis du ikke har spurt legen din om det ennå, være smart å teste nivåene av magnesium, kalsium, vit D og jern. http://schatzie-speaks.hubpages.com/hub/Listen-to-What-Your-Nails-Tell-You Anonymous poster hash: 1ea55...08b
minienthe Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Jeg har det samme problemet bare i mye større grad etter en klemskade for en del år siden. Mine er varig skadet og jeg legger gelestøp oppå for at det ikke skal se helt forferdelig ut, var faktisk en hudlege som anbefalte meg å teste det.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #18 Skrevet 7. mai 2014 Jeg har det samme problemet bare i mye større grad etter en klemskade for en del år siden. Mine er varig skadet og jeg legger gelestøp oppå for at det ikke skal se helt forferdelig ut, var faktisk en hudlege som anbefalte meg å teste det. Det høres mer ut som: http://en.wikipedia.org/wiki/Beau%27s_lines Anonymous poster hash: 1ea55...08b
minienthe Skrevet 7. mai 2014 #19 Skrevet 7. mai 2014 Det høres mer ut som: http://en.wikipedia.org/wiki/Beau%27s_lines Anonymous poster hash: 1ea55...08b jeg har en kombinasjon av begge ja
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #20 Skrevet 7. mai 2014 Snakker som sagt ikke om de rillene som går på langs, men bulkene tvers over neglen, er litt vanskelig å forklare! På det bildet av to fingre med ringer over så har jeg tegnet noen blå bølger på siden, hvor disse bulkene ligger liksom! Men regner med at det er stress, eller vitaminmangel av noe slag! Om det ikke bedrer seg så får jeg vel dra til legen etter hvert! Men har nærmest bodd der det siste året, så orker ikke dra bare på grunn av noen bølgene negler Anonymous poster hash: 75234...b6a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå