Gå til innhold

Klapping

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dere som ser den nusseligste hunden i verden, og har såååå lyst til å klappe den, er det så VELDIG vanskelig å SPØRRE eieren om du kan klappe den, isteden for å hive deg ned ved første mulighet og klappe den, uten å spørre? Synes det er rett og slett frekt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som ser den nusseligste hunden i verden' date=' og har såååå lyst til å klappe den, er det så VELDIG vanskelig å SPØRRE eieren om du kan klappe den, isteden for å hive deg ned ved første mulighet og klappe den, uten å spørre? Synes det er rett og slett frekt. :roll:[/quote']

Gjelder ikke dette mest barn egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjelder ikke dette mest barn egentlig?

Mer voksne enn barn. Barn spør gjerne om de får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er mer voksne enn barn kan jeg også skrive under på. Og jeg er helt enig, det MÅ da gå an å spørre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, ikke bare er det høflig, men også lurest, å spørre eieren om å klappe først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Det er ikke bare farlig for den som buser ned og skal klappe, men kanskje også for den som går tur?!

Jeg sliter selv om dagen med hannhunden vår. Han må jo få trim, men jeg klarer ikke å gå (bekkenløsning pga. graviditet). Med antidrabånd har jeg rimelig kontroll på ham - dersom folk kan ligge unna. Men når de inviterer til hilsing (gjerne andre idioter med hund), så er det hipp som happ om jeg klarer å holde meg på beina.

Det blir sykling på oss om dagen, men når jeg møter andre så stopper jeg opp og får hunden til å sitte på plass. Fokuserer fullt på hunden! Det går helt fint om den jeg møter går fint forbi. Men enkelte idioter må gjøre som i dag: okkupere halve veien og ikke respektere at jeg sa nei til å hilse siden jeg ikke klarer å holde ham igjen. Flexiline er noe herk om folk ikke kan stoppemekanismen!!!! Sykkelen gikk overende (jeg måtte slippe den) og bekkenet værker noe vanvittig nå. Jeg sykler da for pokker ikke med bikkja for at han skal få stoppe og hilse på gud og hvermann heller! Vi sykler for å trimme!!!

Åh, det var godt å få ut! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært mer bekymret for om den søte, nusselige hundevalpen var en ulv i fåreklær.

Det er derfor man alltid skal være forsiktig før man tar kontakt med fremmede hunder.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig, 14062003. Syklet med den forrige hunden, og mens jeg syklet, var det et gammelt par som PLYSTRET på hunden MENS vi syklet. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville aldri falle meg inn å stoppe en forbipasserende med hun og spørre om å få klappe den, så interessert i hunder er jeg virkelig ikke. Men det hender at jeg ser en ensom hund bundet utenfor en butikk eller noe og at jeg stopper og prater litt med den og klapper den, jeg venter ikke på eieren for å spørre om lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår enkelt og greit å klappe hunder. Men ja, jeg er helt enig. Man klapper ikke fremmede hunder uten å spørre først! :roll:

Man vet aldri hvordan de oppfører seg mot andre mennesker... En unødvendig risk å ta mtp deg selv og hunden.

Mine barn skal læres opp til at dyr genereltsett, ikke skal tas på, helt uten videre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjempe problemer med dette da jeg tidligere hadde 3 hunder - 2 litt store og en liten jack russel terrier.

Alle tre var snille med mennesker, men de var ikke særlig begeistret for barn, og det er ikke alltid like lett å ha oversikt over hva alle 3 hundene gjør når 3 (eller flere) barn plutselig "overfaller" hundene når vi gikk tur.

Når det gjaldt andre hundeeiere, ga jeg alltid klar beskjed om at deres hund gjerne kunne hilse på mine 2 store, men ikke den lille. Jeg har ikke tall på hvor mange som overså de store og slapp sin hund bort til min lille, "for den er jo så søt". Min lille søte hund bet seg da ofte godt fast i halsen på den andre hunden og var ikke så lett å få til å slippe igjen. GGGGGrrrrrrrrrrr..... hvorfor kan de ikke tro det du selv sier om din egen hund?? Du advarer jo ikke uten grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heeeelt utenfor tema, men da jeg spurte min datter på 18 mnd i går om hun ville klappe pusen - så klappet hun i hendene!! :hoho: Snakk om å misforstå...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeelt utenfor tema, men da jeg spurte min datter på 18 mnd i går om hun ville klappe pusen - så klappet hun i hendene!!  :hoho:   Snakk om å misforstå...!

:ler::ler: Men det var nå litt søtt også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker et antihalsbånd som går over brystkassa. Jeg bruker dette nå, da jeg er redusert og ikke får trent ham. Han vet at jeg er svak og at han glatt vinner over meg om han drar litt. Hannhund i "riktig" alder er en prøvelse.

Det må sies at jeg mest mulig har vært med på kursene vi nå har gått - og at jeg i gode stunder har trent med ham her i gata. Så antidrahalsbåndet er liksom det lille ekstra som jeg trenger som hjelp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg klapper hunder uten å spørre, men mest hvis hunden kommer logrende mot meg, evt går løs. Er alltid forsiktig selvsagt, lar den lukte på meg først osv. Lar hunden komme til meg, venter med å klappe til den har sett meg (småprater litt med den for å gjøre den oppmerksom på meg).

Det handler vel mest om å ha peiling på hvordan man håndterer hunder, ikke nødvendigvis å spørre eieren vel? Barn bør forsåvidt alltid læres til å spørre fordi mange bare spurter bort til hunder og gjør de stresset eller oppøst. Det bør man selvsagt aldri gjøre, barn som voksen.

Tror jeg hadde følt meg litt dum hvis jeg gikk bort til eieren og spurte "kan jeg få klappe?" Men for all del, eieren bør også få med seg hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milly; :Nikke:

Er enig i at det må gå an å sette seg ned til en liten hund som kommer løpende logrende mot deg. Har eieren noe i mot fremmede mennesker, må de passe på hunden sin.

Jeg har selv en ganske stor hund( schæfer), og naturlig nok, har de fleste respekt for denne rasen, og er forsiktig med å nærme seg. Uansett..... Jeg liker heller ikke brautende mennesker som er på god vei til å "overfalle" bikkja mi..Er det noen jeg ikke vil hunden min skal hilse på, får jeghunden min på "fot" og jeg inntar selv en utilnærmelig holdning til denne personen.

Har jeg bikkja mi løst bånd, eller at den går fri må jeg bare regne med at det kommer hundeglade mennesker forbi som vil hilse på hunden............

JEg er derimot uenig med Milly om at det er greit å hilse på hunder som bundet utenfor butikker......det har jeg aldri i verden ville ha gjort!!!! Hunden er fremmed, jeg kjenner ikke dens reaksjoner på fremmede, lederen(eieren) er ikke tilstede, jeg vet ikke om den er stresset på grunn av å stå der alene.....nei, hold deg unna hunder som bundet utenfor butikkene( det er forresten ikke lov å forlate hunden din utenfor butikker lenger.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er derimot uenig med Milly om at det er greit å hilse på hunder som bundet utenfor butikker......det har jeg aldri i verden ville ha gjort!!!! Hunden er fremmed, jeg kjenner ikke dens reaksjoner på fremmede, lederen(eieren) er ikke tilstede, jeg vet ikke om den er stresset på grunn av å stå der alene.....nei, hold deg unna hunder som bundet utenfor butikkene( det er forresten ikke lov å forlate hunden din utenfor butikker lenger.....)

Sa jeg det? :klø:

Nei, nevnte ikke hunder som sto utenfor butikker, jeg. Enig i at man da må være ekstra forsiktig da, men slike ting mener jeg alltid bør vurderes ut i fra hvert enkelt tilfelle. Det er derfor barn aldri bør gjøre det, de klarer som regel ikke å vurdere om det er farlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...