Isiselin Skrevet 12. juni 2004 #1 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg skriver i helgen en eksamensoppgave der jeg skal drøfte kvalitet i kunst og skal ha med et kapittel der jeg skriver om hva "vanlige" mennesker mener. I den forbindelse lurte jeg på om dere ikke kunne hjelpe meg litt og svar på disse spørsmålene. 1. Kjønn 2. Alder 3. Hva mener du gir kunst kvalitet? 4. Hvilket av kunstverkene på denne siden tiltaler deg mest/liker du mest? Hvorfor? 5. Hvilket av kunstverkene på samme side tiltaler deg minst/liker du minst? Hvorfor? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 12. juni 2004 #2 Del Skrevet 12. juni 2004 1. Kjønn Kvinne 2. Alder 22 3. Hva mener du gir kunst kvalitet? Vanskelig å svare på, men for min del skal det gi meg noe, en følelse, stemning, tankevekker etc. 4. Hvilket av kunstverkene på denne siden tiltaler deg mest/liker du mest? Hvorfor? M) Cafe Terrace om natten, tiltaler meg mest i dag. I morgen er det mulig at jeg liker ett av de andre bedre. Bildet gir meg en følelse av stille gater, mørk natt, noen mennesker som hygger seg på café. Noe positivt og fredfullt, jeg får lyst til å være der. 5. Hvilket av kunstverkene på samme side tiltaler deg minst/liker du minst? Hvorfor? F) Landskaper med sanddyner. Vakkert, men litt.. kjedelig kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 12. juni 2004 #3 Del Skrevet 12. juni 2004 1. Kjønn Kvinne 2. Alder 28 3. Hva mener du gir kunst kvalitet? At den får meg til å føle noe, om ikke annet så "wow, god ide". Eller glede, tristhet, sinne etc. Men jeg mener ikke at det å bli provosert over et maleri gjør det til kunst. Hadde jeg sett på et dårlig nonfigurativt bilde og fått beskjed om at det er en ape som hadde malt det, ville jeg nok følt ganske mye, men fremdeles ikke kalt det kunst. 4. Hvilket av kunstverkene på denne siden tiltaler deg mest/liker du mest? Hvorfor? Likte "Vindens stemmer", dvs kulene i lufta. Kunne gjerne hatt det på veggen hjemme, fordi jeg synes det ser kult ut, det er stilig malt, og ser teknisk bra ut. (Dessuten liker jeg sci-fi, og kulene får meg til å tenke på Peter F. Hamilton's Nightdawn-trilogi, derfor liker jeg det.) Ellers er Arnolfinis bryllup interessant. Har hørt at dette er det første maleriet med moderne tankegang, dvs ikke bare religiøse symboler etc. (Og at i speilet i bakgrunnen kan du se hovedmotivet igjen og igjen.) Så når jeg ser det, tenker jeg: Ah, sånn var det, ja. 5. Hvilket av kunstverkene på samme side tiltaler deg minst/liker du minst? Hvorfor Liker "Nederlandske ordtak" minst, fordi det blir litt kaos. Og det virker som om det er en stor vitsetegning, men jeg kan ikke se det ordentlig. Ellers syntes jeg bildet av englene så litt cheesy ut. -Morsom undersøkelse, foresten. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 12. juni 2004 #4 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg skriver i helgen en eksamensoppgave der jeg skal drøfte kvalitet i kunst og skal ha med et kapittel der jeg skriver om hva "vanlige" mennesker mener. I den forbindelse lurte jeg på om dere ikke kunne hjelpe meg litt og svar på disse spørsmålene. 1. Kjønn Kvinne 2. Alder 32 3. Hva mener du gir kunst kvalitet? Fargebruk, nyanser og hvilken måte det er gjort på (malt på en spesiell måte feks. 4. Hvilket av kunstverkene på denne siden tiltaler deg mest/liker du mest? Hvorfor? Cafe Terrace om natten. Dette bildet har jeg likt lenge. Det har fine farger og nyanser og det gir en ro til den som ser på det. 5. Hvilket av kunstverkene på samme side tiltaler deg minst/liker du minst? Hvorfor? Nederlandske ordspråk. Altfor rotete. Det er ett bilde med stress i. Takk for hjelpen! Værsegod. Håper det hjelper :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 12. juni 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 12. juni 2004 Tusen takk, så snille dere er! Får nok bruk for dette, ja. Har samlet noen svar fra familie og venner også så nå har jeg ganske godt grunnlag til å begynne å se tendenser, ja. og :dagensrose: til dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onyx, i.i. Skrevet 12. juni 2004 #6 Del Skrevet 12. juni 2004 passer ikke inn i målgruppen din akkurat (har hovedfag i kunsthistorie), men svarer likevel jeg...hadde så lyst :-) 1+ 2. kvinne, 29 3:En kombinasjon av mange ulike ting, som varierer fra genre til genre. Hovedsaklig er det gjerne komposisjon, fargebruk, teknikk, motiv etc. I tillegg til alt dette bør kunstverket frembringe følelser hos betrakteren, positive eller negative. Jeg vil nesten våge meg å si at et kunstverk som alle stiller seg likegyldige til på en måte er mislykket selv om det har alle de andre tekniske kvaliteter. 4: Vanskelig å si. Det er helt ulike bilder som hver for seg gir meg noe. Ingen av disse er bilder jeg kunne hatt på veggen hjemme. 5: Uten tvil liker jeg "tanke, ord og gjerning" minst... Det er noe med det bildet som irriterer meg grenseløst, uten at jeg kan peke på hva. Får veldige "new age" vibber... Det virker igrunnen veldig oppsyltet. Hm... ble kanskje ikke verdenst klareste svar. Til mitt forsvar har jeg spesialisert meg på arkitektur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 12. juni 2004 #7 Del Skrevet 12. juni 2004 1. Kjønn Kvinne 2. Alder 31 år 3. Hva mener du gir kunst kvalitet? Dersom kunstverket ønsker å spille på tekniske kvaliteter (og/eller følelsesmessige kvaliteter), så skal kvaliteten til gjeldene kunstverk måles i tekniske (og/eller følelsesmessige)kvaliteter. Dersom kunstverket er basert på ide/konsept (les: konseptkunst), så skal dette kunstverket bedømmes ut i fra dette. Med andre ord: de kvaliteter kunstneren ønsker å legge til grunn for arbeidet er også de kvaliteter kunstverket skal belønnes etter. Et kunstverk kan kalles et godt kunstverk selv om det ikke frembringer særlig med følelser. 4. Hvilket av kunstverkene på denne siden tiltaler deg mest/liker du mest? Hvorfor? N. Las Meninas av Velazquez. Fantastisk mesterverk. Dyktig utførelse. Mange nivåer. Magisk. Se det LIVE og du blir slått ut! 5. Hvilket av kunstverkene på samme side tiltaler deg minst/liker du minst? Hvorfor? G. Uff a meg. Minner meg om kvinnelig amatørkunst som kan ses på diverse kulturhus rundt om i landet.... (fy meg!! ). Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 14. juni 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 14. juni 2004 Tusen takk for hjelpen! Nå er oppgaven ferdig skrevet og levert! Spennende å se om denne oppgaven blir like stor suksess som min forrige oppgave. Dere er supre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 14. juni 2004 #9 Del Skrevet 14. juni 2004 Tusen takk for hjelpen! Nå er oppgaven ferdig skrevet og levert! Spennende å se om denne oppgaven blir like stor suksess som min forrige oppgave. Dere er supre! *krysser fingra for Halvan* :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #10 Del Skrevet 14. juni 2004 1. Kjønn Kvinne 2. Alder 25 3. Hva mener du gir kunst kvalitet? At maleriet har en stemning som tiltaler meg, at det vekker en spesiell følelse i meg (trenger ikke være en positiv følelse, kan like gjerne være sinne eller sorg, så lenge det engasjerer meg). Men det kan også være at det rett og slett bare er behagelig å se på. 4. Hvilket av kunstverkene på denne siden tiltaler deg mest/liker du mest? Hvorfor? Café Terrace om natten, fordi det gir meg en ro og skaper en stemning av varme sommerdager, ferie og hyggelig samvær med gode venner. Behagelige farger. 5. Hvilket av kunstverkene på samme side tiltaler deg minst/liker du minst? Hvorfor? Lyset, fordi det ikke gir meg noe. Det føles rotete og stemningsløst, synes det blir litt uhyggelig med så mye rødt (som er en veldig dramatisk farge). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. juni 2004 #11 Del Skrevet 14. juni 2004 1: Jeg er kvinne. 2: 24 3: At det setter i gang en tankeprosess, og vekker følelser, interesse og gjerne nyskjerrighet. Fargebruk og stemning har også ofte noe å si. Et godt stykke kunst skal en ikke bli lei av å se på. 4: Vindenes stemmer, fordi det er Salvador Dali'ish. :D 5: Tanke ord og gjerning, fordi jeg synes det er ubehagelig å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå