Gå til innhold

Medisin i utlandet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Medisinjenta

Jeg er ei jente som går på VK1 almenn, og til neste år er det min tur til å velge hva jeg vil gjøre videre. Er enda litt usikker, men har utrolig lyst å satse på medisinstudie til tross for at jeg er klar over et omfattende studie samt høyt inntakskrav.

Noen som egentlig vet hvor i verden det er lettest å komme inn på medisin? Og hva er inntakskravet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange norske medisinstudenter i Ungarn og Polen, men jeg vet ikke nøyaktig hva som kreves for å komme inn der. Tror det er relativt greit å komme inn, for de får mye skolepenger for utenlandske studenter, men det er vanskeligere å bestå prøvene underveis. Skolene tjener jo også mer penger på at folk stryker så de må ta semestre om igjen...

Broren min går på medisin i Dublin, men han er så heldig å ha fått en slags stipend-plass gjennom NTNU. Lurer på om han sa at de har sluttet med den ordningen nå. De andre nordmennene som går der betaler skolepenger på over 200 000kr i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Tror det er relativt greit å komme inn, for de får mye skolepenger for utenlandske studenter, men det er vanskeligere å bestå prøvene underveis. Skolene tjener jo også mer penger på at folk stryker så de må ta semestre om igjen...  

Det er det jeg også har fått inntrykk av. Særlig i Ungarn er det veldig lett å komme inn (de ser ikke så mye på karakterene dine, men har egne opptaksprøver), men etter et år er det mange som ryker ut fordi kravene blir mye høyere underveis.

I tillegg må du lære deg språket, men siden du jo blir nødt til å bo i landet, kommer vel det til å gå litt av seg selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

I tillegg må du lære deg språket, men siden du jo blir nødt til å bo i landet, kommer vel det til å gå litt av seg selv. :-)

Du kan reise et halvt år før, og gå på kurs i det ungarske språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En bekjent av meg studerer medisin i København. Lettere å komme inn der enn i Norge. Hun trives veldig godt.

Lykke til med studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...