Gå til innhold

male furu og syreluta møbler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest freia

Har lyst til å pusse opp mine møbler som stort sett er furu og syrelutat.

Veggene er malt i lyse farver,så jeg søker råd om hvilken farve jeg skal male eventuellt beise dem i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på om du ønsker å ha møbler i lyse farger også eller om du ønsker kontraster.

Jeg synes at slike møbler blir penest hvis man beiser eller laserer dem. Både beis og lasur finner du i masse fine farger. Det finnes også en beis som heter Provence. Den er kjempefin og gjør at møblene får en ganske gyllen brunfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beiset og lakkert mine syreluta møbler; bokskap, kjøpmannsdisk og TV/stereobenk. Jeg brukte Härdins äkta Beis, ca. 45,- for en pose beispulver som blandes ut i 1/2 liter lunkent vann og has på med natursvamp. Veldig lett og gøy å påføre! Fås i fargehandelen. Det går med en pose eller litt mer pr. møbel, såvidt jeg husker.

Det går også an å kjøpe lakkbeis, da er farging og lakk i samme operasjon, men også derfor er dette produktet noe vanskeligere å påføre jevnt. Du bruker da pensel. Med vannbasert beis kan du jobbe med farge og svamp til du har fått den dybden du vil i fargen, og så lakkere etter det har tørket (neste dag).

Bruker du vannbasert beis, er det lurt å vaske over møblene med ren svamp og rent vann umiddelbart før du beiser, da vil endeveden i treverket suge til seg mindre farge. Gjør du ikke dette, vil endeveden bli en del mørkere enn det blir f.eks. oppå flatene.

Fargen jeg brukte heter mørk mahogny, den er ganske mørk med et lite rødskjær i - jeg er kjempefornøyd med den og har fått mye skryt! :D

Byttet også ut de kjedelige treknottene med noen stilige rustikke messingknotter,

og vips: Møblene så helt nye og mye flottere ut! Angrer ikke et sekund!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva gjorde dere med møblene før beising? Pusset de ned, eller holder det å vaske med kraftvask e.l.?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker møblene med salmiakkvann og pusser evt litt hvis det er riper og sånt. Kommer litt an på hva du har.

Lakkerte og malte møbler ma mattes med sandpapir før du setter i gang. På slike ting fungerer lasur bedre enn beis, men det ser ganske likt ut. Lengre tørketid på lasuren enn på beisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte noe som heter LackBeis på mine syreluta møbler. Den fins i mange farger, jeg tok kisebær,og ble riktig så fornøyd med resultatet. Men måtte lakke etterpå for å få den siste finshen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasket over møblene, tror det var med rødsprit, for å få bort evt. fettflekker etc.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...