Gå til innhold

Attføring/klage

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fighter

Hei!

Vet ikke helt hvor dette passer, men jeg prøver her.

I 2002 fikke jeg innvilget yrkesrettet attføring. Da var jeg 25 år. I mars 2003(husker ikke akkurat når, men tror det var omtrent da) fikk jeg beskjed om hvor mye jeg fikk og hvor lenge. Jeg ble veldig glad for hjelp til å kunne fullføre utdannelsen min. I papirene fra Aetat sto det masse tall som jeg ikke helt visste hva sto fo, men regna med at jeg fikk det som var normalt.

Etter å ha fortalt om det til familien reagerte både mamma og tanta mi(som har vært mye borti sånne saker før) på at jeg hadde fått for lite penger. "Det er sikkert sånn det skal være" svarte jeg, for jeg regna jo med at alt var iorden.

Etter en stund tok jeg meg tid til å lese noen brosjyrer fra Aetat der det sto at personer som får innvilget attføring før fyllte 26 år får utbetalt 2,4G mens personer som får innvilget attføring etter fyllte 26 år får utbetalt 1,6G. Jeg fikk innvilget attføring 2 måneder før jeg fyllte 26, likevel fikk jeg bare 1,6G.

Da jeg først fikk innvilget attføring sto jeg folkregistrert i en kommune, men studerte i en annen. Aetat i den "gamle" kommunen sa det beste for meg var å skifte adresse i folkeregisteret så jeg kunne få ordna alt herfra. Greit nok, men da jeg skjønte at noe hadde blitt feil ble jeg veldig usikker på hvem jeg skulle klage til. Bærum Trygdekontor? Bodø Trygdekontor? Aetat Sandvika? Eller Aetat Bodø? Jeg spurt Aetat Bodø om hvorfor jeg hadde fått mindre utbetalt enn jeg har krav på, de sa jeg skulle klage til Trygdekontoret. Men hvilket Trygdekontor? Jeg sendte en klage til Bærum Trygdekontor(som innvilget attføringen i første omgang).

Nå er det gått 9 måneder siden jeg sendte klagen, og jeg har ikke hørt noe. Jeg vet jeg klaget for sent, men jeg ville likvele tro de behandlet søknaden min ettersom det står skrevet svart på hvitt når attføringen ble innvilget. De har jo også fødselsnr mitt så de burde kunne se at jeg var yngre enn 26 år. Jeg har ikke hørt noe. Ikke et ord om at de behandler søknaden, ikke et ord om avslag ingenting.

Nå har jeg fått et nytt brev fra Aetat om ferlengelse av attføringen, der utbetalingen er den samme. I det brevet står det også når attføringen ble innvilget, nemlig før jeg fyllte 26 år.

Hva bør jeg gjøre nå? Det er så mye styr med søknader og dokumentasjon opp og ned og i mente at jeg tror ikke jeg gidder å gjøre noenting, men det er ganske frustrerende å leve på en inntekt langt under fattigdomsgrensen når jeg vet jeg har krav på mer. Eller kanskje jeg har misforstått, og at den regelen om støre utbetaling før fyllte 26 år ikke gjelder meg. Men jeg vet jo ikke hvorfor en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye styr med søknader og dokumentasjon opp og ned og i mente at jeg tror ikke jeg gidder å gjøre noenting, men det er ganske frustrerende å leve på en inntekt langt under fattigdomsgrensen når jeg vet jeg har krav på mer. Eller kanskje jeg har misforstått, og at den regelen om støre utbetaling før fyllte 26 år ikke gjelder meg. Men jeg vet jo ikke hvorfor en gang?

Jeg blir så frustrert av slike holdninger. Har krav på ditt, har krav på datt. Tror du penger vokser på trær!?! Sitte hjemme og sutre på denne måten! Nei, ta ansvar for deg selv, og ikke forvent at staten eller noen andre skal sitte barnepike og gi deg lommepenger. Norge har jaggu meg annet å bruker penger på (f.eks skoler og sykehus) enn å betale ut disse "kravene" fra ende til annen. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tilbakemelding. Finn noen andre å vrenge surmulinga ut på og la Optimist få et skikkelig svar.

Optimist, du har krav på å få svar på om klagen bli behandlet eller ikke (et avslag på å behandle klagen kan det klages på!). Når det tar mer enn to uker å besvare et brev bør du få et foreløbig svar som sier at de har mottatt dette og at det tar lang tid å besvare. Kan jo høres ut til at de ikke har mottatt klagen din. Ta en telefon og hør.

Send evt en ny klage til Bodø trygdekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Regna vel med å få et "slutt å klag"-svar. Og jeg har også litt dårlig samvittighet for at jeg gjør det. Jeg burde je være glad for at jeg i det hele tatt får hjelp. Og det er jeg, for all del.

Diddi, takk for svar. Tror jeg tar en telefon på madag. Så vet jeg i det minste hvem jeg skal kontakte for eventuelt å få vite hva som har skjedd. Jeg synes også det er rart at jeg ikke har hørt noen ting. Hadde jeg fått et avslag hadde jeg i det minste visst hva jeg kan forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt at du vil ha det du har krav på jeg,alle vil vel ha det.

Skal det være verre å stå på kravene om man har rett på noe offentlig når man har betalt inn skatt i mange år,enn om det hadde for eksempel vært sykepenger fra arbeidsgiver da? Tror nok de fleste hadde reagert om arbeidsgiver hadde betalt ut sykepenger etter for lavt grunnlag også.

Så ikke bry deg du Optimist :-) Håper du får ordnet opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...