flesvik Skrevet 28. april 2014 Forfatter #21 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Tre sekunders regelen om avstand til bilen foran er der for å gi deg en ROMSLIG margin, slik at du skal være SIKKER på at du ikke er i nærheten av å krasje dersom han plutselig bråbremser. Det er ikke en indikasjon på at du TRENGER 3 sekunder på å reagere, f.eks med å bremse opp. De fleste trenger i underkant av 1 sekund for å iverksette f.eks oppbremsing når en situasjon oppstår. Hvis du skulle trengt 3 sekunder på å reagere hver gang noe skjer, så tør jeg knapt tenke på ulykkesstatistikken og påkjørsler. Folk ville ikke klare å reagere på eller unngå, for ikke å snakke om å bremse opp for hindringer som befant seg noe nærmere enn 150 meter. Komisk. Reaksjonstid oppgis til 0,5 til 3 sekunder i de aller fleste bøker. Og jeg regner med at dette er med et rimelig greit konfidensitetsinterval på kanskje 95-98% Men slike statistiske uttrykk regner jeg med at du ikke vet hva er så du får ta google til hjelp... Hvor blir det av tegningen din med den magisk forsvinnende blindsonen? Endret 28. april 2014 av flesvik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #22 Del Skrevet 28. april 2014 Nei. Da må du bremse nøyaktig like hardt (eller litt hardere hvis du vil ende opp med litt avstand i enden) Du er virkelig helt lost når det gjelder fysikk du. Det forutsetter at du klarer å påbegynne en nøyaktig lik eller kraftigere oppbremsing i samme øyeblikk som du oppfatter situasjonen. Å bruke tre sekunder på å oppfatte en situasjon er fortsatt livsfarlig.Anonymous poster hash: caded...e29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. april 2014 #23 Del Skrevet 28. april 2014 Reaksjonstid oppgis til 0,5 til 3 sekunder i de aller fleste bøker. Og jeg regner med at dette er med et rimelig greit konfidensitetsinterval på kanskje 95-98% Men slike statistiske uttrykk regner jeg med at du ikke vet hva er så du får ta google til hjelp... Hvor blir det av tegningen din med den magisk forsvinnende blindsonen? Jeg er ikke noen rakker med tegnebrett, så du får klare deg uten det. Eksemplet ditt er ravgalt fordi du har laget en sving som var ekstremt krapp sammenlignet med det som er i videoen, og fordi du har satt inn noen biler som er totalt ute av proporsjon ang størrelse og avstand mellom kjøretøyene. Følgelig blir absolutt alle vinkler og "dødsoner" fullstendig gale. Tegningen din ville vært relevant dersom vi hadde diskutert en situasjon i et boligfelt med krappe svinger og kryss der avstandene mellom kjøretøyene kunne måles i titalls meter, men vi snakker om landevei og avstander som er langt større. Når man legger seg ut i en såpass slak høyresving, ser man forbi bilen som ligger foran. Det er når man ligger BAK den at den sperrer for sikten fremover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 28. april 2014 Forfatter #24 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Det forutsetter at du klarer å påbegynne en nøyaktig lik eller kraftigere oppbremsing i samme øyeblikk som du oppfatter situasjonen. Å bruke tre sekunder på å oppfatte en situasjon er fortsatt livsfarlig.Anonymous poster hash: caded...e29 Reaksjonstiden er fra situasjonen oppstår og til du har flyttet foten til bremsepedalen (AKA har reagert). Opfattelsestid er noe helt annet. Endret 28. april 2014 av flesvik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 28. april 2014 Forfatter #25 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Jeg er ikke noen rakker med tegnebrett, så du får klare deg uten det. Eksemplet ditt er ravgalt fordi du har laget en sving som var ekstremt krapp sammenlignet med det som er i videoen, og fordi du har satt inn noen biler som er totalt ute av proporsjon ang størrelse og avstand mellom kjøretøyene. Følgelig blir absolutt alle vinkler og "dødsoner" fullstendig gale. Tegningen din ville vært relevant dersom vi hadde diskutert en situasjon i et boligfelt med krappe svinger og kryss der avstandene mellom kjøretøyene kunne måles i titalls meter, men vi snakker om landevei og avstander som er langt større. Når man legger seg ut i en såpass slak høyresving, ser man forbi bilen som ligger foran. Det er når man ligger BAK den at den sperrer for sikten fremover. Paint har du gratis på PC'en og en 5 åring klarer å tegne inn strekfigurer der. Kom igjen nå, la oss få et innblikk i Mann 42 sin gale lille verden hvor biler og bakketopper på magisk vis plutselig blir gjennomsiktige så blindsoner blir borte. Endret 28. april 2014 av flesvik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 29. april 2014 #26 Del Skrevet 29. april 2014 Paint har du gratis på PC'en og en 5 åring klarer å tegne inn strekfigurer der. Kom igjen nå, la oss få et innblikk i Mann 42 sin gale lille verden hvor biler og bakketopper på magisk vis plutselig blir gjennomsiktige så blindsoner blir borte. Jeg føler meg ikke forpliktet til å tegne og fortelle ting som burde være selvsagte. De svære blindsonene dine oppstår ene og alene fordi du tegner bilene i en skala der avstanden mellom dem er noen få billengder, i en sving som er nær på 90*. En hver idiot kan se at din "illustrasjon" ikke har noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 29. april 2014 #27 Del Skrevet 29. april 2014 Så en bil stopper på femøringen når den bremser? Kan jeg få ta en titt i fysikkboka di? For det må være en artig komedie. Dette utsagnet forutsetter en umiddelbar stopp av bilen foran med uendelig mye G-krafter og uendelig mye friksjon og uendelig høyt marktrykk. Hvor du finner den fysikken vet ikke jeg.... Hva sier fysikken din om to nokså like masser med lik fart front mot front? Hvor er du da med dine tre sekunders reaksjonstid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 29. april 2014 #28 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg håper du ikke kjører bil. Hvis du ikke har fått med deg 3 sekunders regelen fra kjøreskolen. 3-sekundsregelen handler om avstand til kjøretøyet foran. Pakket inn i denne er reaksjonstid, stoppelengde og en solid sikkerhetsmargin. Du finner ingen sted i vegtrafikkloven at 3sekunder er god reaksjonstid. Man opererer vanligvis med en reaksjonstid på ett sekund. De kvikkeste av oss ligger under dette også. Som sagt, tre sekunders reaksjonstid finner du kanskje på drita fulle eller halvveis bevisstløse folk. Ikke på en oppegående sjåfør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 29. april 2014 #29 Del Skrevet 29. april 2014 Reaksjonstiden er fra situasjonen oppstår og til du har flyttet foten til bremsepedalen (AKA har reagert). Opfattelsestid er noe helt annet. Feil. Til du har begynt å flytte på foten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå