Gå til innhold

Tre sekunders-regelen - splittet fra Politiet med hasardiøs forbikjøring (...)


flesvik

Anbefalte innlegg

Selvsagt vil du se lengre fremover hvis du legger deg ut til venstre i en høyresving. Det er da enkel geometri. Du kan jo prøve selv: Tegn opp to konsentriske sirkler med litt forskjellig radius men med samme sentrum. Så kan du trekke en radiuslinje som krysser begge sirkelbuene, og i krysningspunktet trekker du tangenten til den innerste sirkelen.

Og som det vil være klart, i og med at man ser politibilen lenge før den gjør sin forbikjøring, så må også den møtende bilen være synlig for politibilen. Og den som gjør en manøver er nok den som er best skikket til å avgjøre om den er forsvarlig eller ikke.

Skulle man kritisere noen her, så er det dama bak rattet, som er lovlig treig med å sakke farten og legge seg ut på sida. Det skal man gjøre med en gang man ser blålys eller hører sirener nærme seg.

Når man legger seg ut til venstre for forbikjøring i en høyresving er man et godt stykke av veien skjult av bilen man kjører forbi fra den motgående sin vinkel (og visa versa selvfølgelig). I en venstresving er ikke dette tilfellet siden blindsonen da kun skjuler veikanten og ikke den forbikjørende bilen.

Enkel geometri.

forbikjoslashring_zpsd8120a8a.jpg

Og nei man ser ikke bilen lenge før. Det er 2 sekunder fra politibilen kommer til syne fra bak bilen den kjører forbi (kommer ut av blindsonen) kl 15.27.48 på dash kameraet til den ville ha truffet fronten til den motgående bilen kl 15.27.50. og da er det allerede for sent å manøvrere (i politibilens kanskje 120 til 130 km/t så har han ingen rom for manøvrering i det hele tatt og i den motgående sine 80 km/t er det veldig begrenset hvor mye man kan manøvrere på 2 sek MINUS reaksjonstid) så reaksjonstiden er vel i realiteten ned mot 1 sekund. Til din info så regnes trygg reaksjonstid for en oppegående fører til å være 3 sekunder.

Og hadde den motgående bilen ligget i 90-100 km/t istedenfor som er ganske normalt på en slik landevei ville det nok vært stor sannsynlighet for at dette hadde gått galt og alle utenom de i bilen som ble forbikjørt ville ha omkommet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nei man ser ikke bilen lenge før. Det er 2 sekunder fra politibilen kommer til syne fra bak bilen den kjører forbi (kommer ut av blindsonen) kl 15.27.48 på dash kameraet til den ville ha truffet fronten til den motgående bilen kl 15.27.50. og da er det allerede for sent å manøvrere (i politibilens kanskje 120 til 130 km/t så har han ingen rom for manøvrering i det hele tatt og i den motgående sine 80 km/t er det veldig begrenset hvor mye man kan manøvrere på 2 sek MINUS reaksjonstid) så reaksjonstiden er vel i realiteten ned mot 1 sekund. Til din info så regnes trygg reaksjonstid for en oppegående fører til å være 3 sekunder.

Hun rakk jo å reagere og manøvrere. Så dette er jo bare vås.

Og 3 sekunder reaksjonstid på en oppegående fører? Nei, ass. Med en slik reaksjonstid bør du ikke ha lappen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun rakk jo å reagere og manøvrere. Så dette er jo bare vås.

Og 3 sekunder reaksjonstid på en oppegående fører? Nei, ass. Med en slik reaksjonstid bør du ikke ha lappen

Ja fordi hun bare lå i 78 km/t og var oppmerksom. Ellers hadde dette gått galt. Det er ingen marginer her.

Hadde hun vært trøtt ville det gått galt, hadde hun kjørt litt fortere hadde det gått galt, hadde hun blitt distrahert hadde det gått galt, hadde ikke den andre bilen reagert hadde det gått galt, hadde hun vært sliten fra arbeidsdagen hadde det gått galt, osv.

Det er 3 sekunder som står i veitrafikkloven. Hva du måtte synse og mene er irrelevant.

Du sitter altså her å forsvarer totalt uforsvarlig kjøring som lett kunne endt i en dødsulykke hvor bare flaks og tilfeldigheter avgjorde. Mer trenger jeg ikke å vite om deg for å avgjøre din moral.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fordi hun bare lå i 78 km/t og var oppmerksom. Ellers hadde dette gått galt. Det er ingen marginer her.

Hadde hun vært trøtt ville det gått galt, hadde hun kjørt litt fortere hadde det gått galt, hadde hun blitt distrahert hadde det gått galt, hadde ikke den andre bilen reagert hadde det gått galt, hadde hun vært sliten fra arbeidsdagen hadde det gått galt, osv.

Det er 3 sekunder som står i veitrafikkloven. Hva du måtte synse og mene er irrelevant.

Du sitter altså her å forsvarer totalt uforsvarlig kjøring som lett kunne endt i en dødsulykke hvor bare flaks og tilfeldigheter avgjorde. Mer trenger jeg ikke å vite om deg for å avgjøre din moral.

Jeg tror ikke vi har sett samme video.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor i vegtrafikkloven står det at 3 sekunder er god reaksjonstid? For det er det ikke. Har du 3 sekunders reaksjonstid er du som sagt ikke egnet i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor i vegtrafikkloven står det at 3 sekunder er god reaksjonstid? For det er det ikke. Har du 3 sekunders reaksjonstid er du som sagt ikke egnet i trafikken.

Jeg håper du ikke kjører bil. Hvis du ikke har fått med deg 3 sekunders regelen fra kjøreskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg håper du ikke kjører bil. Hvis du ikke har fått med deg 3 sekunders regelen fra kjøreskolen.

De tre sekundene handler om avstand til forankjørende kjøretøy, og dreier seg om både reaksjon OG påfølgende manøver.

Tre sekunders reaksjonstid er livsfarlig lenge.

Om du følger normale regler for avstand til forankjørende kjøretøy, og du bruker tre sekunder på å reagere, så vil du oppleve at forankjørende sjåfør har bremset omtrent i det bilen din smeller inn i bilen foran - med andre ord har du ikke tid til å gjøre noe som helst.

Anonymous poster hash: caded...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre sekundene handler om avstand til forankjørende kjøretøy, og dreier seg om både reaksjon OG påfølgende manøver.

Tre sekunders reaksjonstid er livsfarlig lenge.

Om du følger normale regler for avstand til forankjørende kjøretøy, og du bruker tre sekunder på å reagere, så vil du oppleve at forankjørende sjåfør har bremset omtrent i det bilen din smeller inn i bilen foran - med andre ord har du ikke tid til å gjøre noe som helst.

Anonymous poster hash: caded...e29

Så en bil stopper på femøringen når den bremser? Kan jeg få ta en titt i fysikkboka di? For det må være en artig komedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så en bil stopper på femøringen når den bremser? Kan jeg få ta en titt i fysikkboka di? For det må være en artig komedie.

Nei, da ville du ha måttet holde enda lengre avstand. Hvis du holder tre sekunders avstand til bilen foran, og bruker tre sekunder på å oppfatte at den bremser, hvor er du i forhold til den andre bilen når du oppfatter situasjonen, gitt at begge bilene hadde samme hastighet i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: caded...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ville du ha måttet holde enda lengre avstand. Hvis du holder tre sekunders avstand til bilen foran, og bruker tre sekunder på å oppfatte at den bremser, hvor er du i forhold til den andre bilen når du oppfatter situasjonen, gitt at begge bilene hadde samme hastighet i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: caded...e29

Vel du skrev her at du var omtrent krasjet i bilen etter 3 sekunder hvis du holdt 3 sekunders avstand:

Om du følger normale regler for avstand til forankjørende kjøretøy, og du bruker tre sekunder på å reagere, så vil du oppleve at forankjørende sjåfør har bremset omtrent i det bilen din smeller inn i bilen foran - med andre ord har du ikke tid til å gjøre noe som helst.

Anonymous poster hash: caded...e29

Korttidshukommelse eller?

Dette utsagnet forutsetter en umiddelbar stopp av bilen foran med uendelig mye G-krafter og uendelig mye friksjon og uendelig høyt marktrykk. Hvor du finner den fysikken vet ikke jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel du skrev her at du var omtrent krasjet i bilen etter 3 sekunder hvis du holdt 3 sekunders avstand:

Korttidshukommelse eller?

Dette utsagnet forutsetter en umiddelbar stopp av bilen foran med uendelig mye G-krafter og uendelig mye friksjon og uendelig høyt marktrykk. Hvor du finner den fysikken vet ikke jeg....

Nei, det gjør det slett ikke, når du ikke reduserer hastigheten din.

Anonymous poster hash: caded...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det slett ikke, når du ikke reduserer hastigheten din.

Anonymous poster hash: caded...e29

Ehh jo....

For å ha 3 sek til krasj må bilen forran stoppe umiddelbart på millimeteren og du må holde nøyaktig samme hastighet. Det er det 3 sekunders avstand betyr. Kom du deg noen gang forbi barneskolens naturfag?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ehh jo....

For å ha 3 sek til krasj må bilen forran stoppe umiddelbart på millimeteren og du må holde nøyaktig samme hastighet. Det er det 3 sekunders avstand betyr. Kom du deg noen gang forbi barneskolens naturfag?

Tja...stopper du på millimeteren, da? Jeg håper du har gode bremser....

Anonymous poster hash: caded...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja...stopper du på millimeteren, da? Jeg håper du har gode bremser....

Anonymous poster hash: caded...e29

Nei. Det er poenget som ikke kommer inn i AB e29 sin lille fantasiverden.

Hvis begge biler er identiske så har man hele 3 sekunders reaksjonstiden før man trenger å bremse. For når de 3 sekundene har gått passerer grillen din akkurat der hvor bakfangeren til bilen foran var når den begynte å bremse når du begynner å bremse. Og med lik bremselengde på begge bilene ender du da opp med å stoppe helt klin inntil der bilen foran har stoppet. Og tiden fra bilen foran begynte å bremse og til du puster på frontfangeren til bilen foran er 3 sekunder PLUSS hele bremsetiden fra den hastigheten dere holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er poenget som ikke kommer inn i AB e29 sin lille fantasiverden.

Hvis begge biler er identiske så har man hele 3 sekunders reaksjonstiden før man trenger å bremse. For når de 3 sekundene har gått passerer grillen din akkurat der hvor bakfangeren til bilen foran var når den begynte å bremse når du begynner å bremse. Og med lik bremselengde på begge bilene ender du da opp med å stoppe helt klin inntil der bilen foran har stoppet. Og tiden fra bilen foran begynte å bremse og til du puster på frontfangeren til bilen foran er 3 sekunder PLUSS hele bremsetiden fra den hastigheten dere holdt.

Du mistet ordet "omtrent".

Ved å bruke tre sekunder på å reagere har du flaks om du rekker å stoppe, i hvert fall om bilen foran deg gjør en rask oppbremsing. Selv om bilene har samme bremselengde, må du bremse mye hardere enn bilen foran deg om du ikke reagerer før det er gått tre sekunder.

Anonymous poster hash: caded...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bilene har samme bremselengde, må du bremse mye hardere enn bilen foran deg om du ikke reagerer før det er gått tre sekunder.

Anonymous poster hash: caded...e29

Nei. Da må du bremse nøyaktig like hardt (eller litt hardere hvis du vil ende opp med litt avstand i enden)

Du er virkelig helt lost når det gjelder fysikk du.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man legger seg ut til venstre for forbikjøring i en høyresving er man et godt stykke av veien skjult av bilen man kjører forbi fra den motgående sin vinkel (og visa versa selvfølgelig). I en venstresving er ikke dette tilfellet siden blindsonen da kun skjuler veikanten og ikke den forbikjørende bilen.

Enkel geometri.

forbikjoslashring_zpsd8120a8a.jpg

Og nei man ser ikke bilen lenge før. Det er 2 sekunder fra politibilen kommer til syne fra bak bilen den kjører forbi (kommer ut av blindsonen) kl 15.27.48 på dash kameraet til den ville ha truffet fronten til den motgående bilen kl 15.27.50. og da er det allerede for sent å manøvrere (i politibilens kanskje 120 til 130 km/t så har han ingen rom for manøvrering i det hele tatt og i den motgående sine 80 km/t er det veldig begrenset hvor mye man kan manøvrere på 2 sek MINUS reaksjonstid) så reaksjonstiden er vel i realiteten ned mot 1 sekund. Til din info så regnes trygg reaksjonstid for en oppegående fører til å være 3 sekunder.

Og hadde den motgående bilen ligget i 90-100 km/t istedenfor som er ganske normalt på en slik landevei ville det nok vært stor sannsynlighet for at dette hadde gått galt og alle utenom de i bilen som ble forbikjørt ville ha omkommet.

Du har basert resonnementet ditt på en sving som kunne passet i et boligfelt, mens det vi ser i videoen er en ganske slak kurve som beskriver en sirkelbue. Eksemplet ditt er meningsløst, og tegningene like så.

Påstanden om 3 sekunders reaksjonstid er latterlig, forøvrig. Hvis du bruker 3 sekunder på å bestemme deg for hva du skal gjøre, så har du ikke noe bak rattet å gjøre, og bør levere inn sertifikatet snarest.

For ikke å snakke om dine antakelser om at politibilen kjørte i 120-130 km/t. Det tilsvarer en forflytning på på over 30 meter i sekundet, og det er ikke det vi ser i denne videoen. Not even close.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har basert resonnementet ditt på en sving som kunne passet i et boligfelt, mens det vi ser i videoen er en ganske slak kurve som beskriver en sirkelbue. Eksemplet ditt er meningsløst, og tegningene like så.

Påstanden om 3 sekunders reaksjonstid er latterlig, forøvrig. Hvis du bruker 3 sekunder på å bestemme deg for hva du skal gjøre, så har du ikke noe bak rattet å gjøre, og bør levere inn sertifikatet snarest.

Tegn for meg hvordan blindsonen på magisk vis da plutselig blir borte?

Før politibilen kommer inn i blindsonen (altså langt bakover i kurven) er den skjult av bakketoppen.

Men jeg skjønner jo godt at du ser et stort behov for å fossro når du klarer å påstå noe så idiotisk som at det er mer oversiktelig å kjøre forbi i en høyresving enn i en venstresving...

3 sekunder undervises i alle landets trafikkskoler. Du får ta deg en telefon til dem...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du ikke kjører bil. Hvis du ikke har fått med deg 3 sekunders regelen fra kjøreskolen.

Tre sekunders regelen om avstand til bilen foran er der for å gi deg en ROMSLIG margin, slik at du skal være SIKKER på at du ikke er i nærheten av å krasje dersom han plutselig bråbremser. Det er ikke en indikasjon på at du TRENGER 3 sekunder på å reagere, f.eks med å bremse opp. De fleste trenger i underkant av 1 sekund for å iverksette f.eks oppbremsing når en situasjon oppstår. Hvis du skulle trengt 3 sekunder på å reagere hver gang noe skjer, så tør jeg knapt tenke på ulykkesstatistikken og påkjørsler. Folk ville ikke klare å reagere på eller unngå, for ikke å snakke om å bremse opp for hindringer som befant seg noe nærmere enn 150 meter. Komisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn for meg hvordan blindsonen på magisk vis da plutselig blir borte?

Før politibilen kommer inn i blindsonen (altså langt bakover i kurven) er den skjult av bakketoppen.

Men jeg skjønner jo godt at du ser et stort behov for å fossro når du klarer å påstå noe så idiotisk som at det er mer oversiktelig å kjøre forbi i en høyresving enn i en venstresving...

3 sekunder undervises i alle landets trafikkskoler. Du får ta deg en telefon til dem...

Jeg trenger ikke ta noen telefon for å konstatere at jeg og alle andre normalt fungerende sjåfører reagerer langt raskere enn 3 sekunder. Hvis DU trenger 3 sekunder for å konstarere at du må bremse, så syns jeg DU skal ta en telefon og be om at de sender noen for å hente lappen din. Ikke kjør til biltilsynet selv, det er alt for farlig.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...