AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Del Skrevet 29. april 2014 Gjør du på noe? Her jeg kommer fra betyr det ikke en dritt. Gjøre PÅ noe? På hva da, gulvet? Oppå hva? Jeg skjønner at det betyr å gjøre noe, eller finne på noe, men hvor sier de egentlig dette? Samme med det "å synes synd i noen". Synd i? Fremmed for meg. Jeg sier, og hører, "synd på". Og hva med "han tisset seg ut". UT? Ut av hva? Vinduet? Anonymous poster hash: 69a3f...47f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 29. april 2014 #2 Del Skrevet 29. april 2014 Sier du Jeg må finne på noe å gjøre eller bare Jeg må finne noe å gjøre Det er jo litt det samme. Jeg vil si: Jeg må finne noe å gjøre på Jeg må finne på noe å gjøre eller kjøtt på fleskJeg må finne på noe å gjøre på Men ikke bare Jeg må finne noe å gjøre Jeg synes synd på folk, ikke i. Jeg tror det med tissingen kommer fra "ut over det hele" . Blir det samme som å skitne ut klærne sine. Du bruker ikke uttrykket "han dret seg ut"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 29. april 2014 #3 Del Skrevet 29. april 2014 Sier du Jeg må finne på noe å gjøre eller bare Jeg må finne noe å gjøre Det er jo litt det samme. Jeg vil si: Jeg må finne noe å gjøre på Jeg må finne på noe å gjøre eller kjøtt på flesk Jeg må finne på noe å gjøre på Men ikke bare Jeg må finne noe å gjøre Men ordet "på" hører jo ikke til "gjøre", så du kan ikke sette de sammen til "gjøre på". "på" hører til "finne", altså "finne på". Altså at du finner på noe å gjøre. Folk vet vel hva å "finne på" betyr? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #4 Del Skrevet 30. april 2014 Gjør du på noe? Her jeg kommer fra betyr det ikke en dritt. Gjøre PÅ noe? På hva da, gulvet? Oppå hva? Jeg skjønner at det betyr å gjøre noe, eller finne på noe, men hvor sier de egentlig dette? Samme med det "å synes synd i noen". Synd i? Fremmed for meg. Jeg sier, og hører, "synd på". Og hva med "han tisset seg ut". UT? Ut av hva? Vinduet? Anonymous poster hash: 69a3f...47f Huff, ja. Språkharryer sier sånt. Man kan riktignok drite seg ut, men det er strengt tatt noe annet.Anonymous poster hash: a1664...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 30. april 2014 #5 Del Skrevet 30. april 2014 Hva med å skitne ut klærne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #6 Del Skrevet 30. april 2014 Huff, ja. Språkharryer sier sånt. Man kan riktignok drite seg ut, men det er strengt tatt noe annet.Anonymous poster hash: a1664...449 jaha ja Anonymous poster hash: 1a7de...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 30. april 2014 #7 Del Skrevet 30. april 2014 Det var da voldsomt med tullete svar her. Jeg har bekjente fra Bergen og rundt i traktene der. De sier "gjøre på", der jeg ville sagt bare "gjøre", "finne på noe å gjøre" etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elseby13 Skrevet 30. april 2014 #8 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg bruker å lese om kvelden. Bruker? Hva bruker du? Jeg var i lag med en gutt. Mener du fotballag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 2. mai 2014 #9 Del Skrevet 2. mai 2014 Nå er jo det faktisk ord som står i ordboken: Bruker: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bruke&bokmaal=+&ordbok=bokmaal 3 pleie, ha for vane hun b-r å komme innom / vi b-r ikke det her Lag: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=lag&bokmaal=+&ordbok=bokmaal samvær, fellesskap være, gi, slå seg i l- med en sammen / skille l- / ha et ord med i l-et være med og bestemme / takk for l-et! / være i godt, lystig l- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #10 Del Skrevet 2. mai 2014 Sier du Jeg må finne på noe å gjøre eller bare Jeg må finne noe å gjøre Det er jo litt det samme. Jeg vil si: Jeg må finne noe å gjøre på Jeg må finne på noe å gjøre Nei, det er ikke det samme. Det ene er korrekt norsk, det andre ikke. Man kan jo ikke bare bytte om på ordene selv om de står i ordlisten. Anonymous poster hash: 9c349...927 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 2. mai 2014 #11 Del Skrevet 2. mai 2014 Nei, det er ikke det samme. Det ene er korrekt norsk, det andre ikke. Man kan jo ikke bare bytte om på ordene selv om de står i ordlisten. Anonymous poster hash: 9c349...927 Hvilken er korrekt og hvilken er ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #12 Del Skrevet 3. mai 2014 Hvilken er korrekt og hvilken er ikke?Jeg må finne noe å gjøre på er ikke riktig, og det er jo ikke det samme som jeg må finne på noe å gjøre. Finne på er et fast uttrykk, gjøre på er ikke et uttrykk, selv om å holde på med noe er det. Du kan ikke bare bytte om på ordrekkefølgen. Det blir som å hevde at I helped my wife cook on Sunday er det samme som I helped cook my wife on SundayAnonymous poster hash: a1664...449 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 3. mai 2014 #13 Del Skrevet 3. mai 2014 I Bergen syns vi i hvert fall synd i han som tisset seg ut og nå ikke vet hva han skal gjøre på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå