Gå til innhold

Hvor lav er for lav?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ja jeg vet jo at det ikke er noe jeg kan gjøre med det NÅ, men om jeg får vite at barnet vårt blir 150 høy eller noe så kommer jeg til å pushe hardt for hormonbehandling, selv om jeg er usikker på om jeg får samboeren med på det....

Anonymous poster hash: 34b64...f5e

Ser du ned (både fysisk og psykisk) på folk som lave?? Er lave personer mindre verdt??

Hvorfor har det vært et problem for deg? Tror jeg vile bekymret meg mere for å sende dine holdninger (som du viser her) for lave personer framfor at du fikk et baen som endte opp med å være det du betegner for å være lav.

Gjennonsnittet for damer er vel rundt 1,65 m eller der omkring. Min mor er 1,65 mens far er 1,75. Selv stoppet jeg på 1,54 m. Det største problemet med den 'høyden' er å finne klær, spesielt bukser som passer. husker at det ikke var kjekt i ungdomstiden å være så lav, men etter å ha blitt voksen så er det bare en bagatell som det ikke er verdt å bruke tid på. Det er noe man bare ikke får gjort med. Det er jo ikke farlig å være lav, det er mange fordeler med å være lav og :D

Anonymous poster hash: 06d67...f29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser du ned (både fysisk og psykisk) på folk som lave?? Er lave personer mindre verdt??

Hvorfor har det vært et problem for deg? Tror jeg vile bekymret meg mere for å sende dine holdninger (som du viser her) for lave personer framfor at du fikk et baen som endte opp med å være det du betegner for å være lav.

Gjennonsnittet for damer er vel rundt 1,65 m eller der omkring. Min mor er 1,65 mens far er 1,75. Selv stoppet jeg på 1,54 m. Det største problemet med den 'høyden' er å finne klær, spesielt bukser som passer. husker at det ikke var kjekt i ungdomstiden å være så lav, men etter å ha blitt voksen så er det bare en bagatell som det ikke er verdt å bruke tid på. Det er noe man bare ikke får gjort med. Det er jo ikke farlig å være lav, det er mange fordeler med å være lav og :D

jeg ser jo ikke ned på lave mennesker, men det er jo en vedtatt sannhet at det er en fordel å være høy jf. http://www.klikk.no/foreldre/helse/article720485.ece det er vel mest det å få en lav sønn jeg er redd for...

Skrevet

Ja det er min store "issue," men aloe had da noe de ikke ønsker at barna skal arve...? Jeg skjønner jo at det ikke er hvordan man har det, men hvordan man tar det, men for meg er det den det største hinderet jeg tenker på når jeg tenker på barn, det har det alltid vært helt fra jeg var liten, det er nok derfor vi har utsatt det så lenge også.

Alle har noe de ikke ønsker at barna skal arve, det som utgjør forskjellen er nok hvor viktig dette er for de kommende foreldrene. Selv har jeg litt kortere fingre en det jeg skulle ha likt, også "feminine" tommeltotter alla Katie Perry ( :bolledeig: ) og dette inngår nok i de (små)tingene jeg ikke ønsket at mine barn skulle arve. Likevel så tenkte jeg overhodet ikke på dette før jeg ble gravid, ikke når jeg var gravid heller. Det har ikke vært ett hinder for å si det slik.

​Det jeg ser gjennom innleggene dine er en usikkerhet og en mangel av selvtillit som virker veldig vond å leve med. Allerede for deg, senere, for dine barn.

Det jeg prøver å si er at det må være vondt å gå rundt med noe som virker såpass tyngende på livet og valgene dine :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle har noe de ikke ønsker at barna skal arve, det som utgjør forskjellen er nok hvor viktig dette er for de kommende foreldrene. Selv har jeg litt kortere fingre en det jeg skulle ha likt, også "feminine" tommeltotter alla Katie Perry ( :bolledeig: ) og dette inngår nok i de (små)tingene jeg ikke ønsket at mine barn skulle arve. Likevel så tenkte jeg overhodet ikke på dette før jeg ble gravid, ikke når jeg var gravid heller. Det har ikke vært ett hinder for å si det slik.

​Det jeg ser gjennom innleggene dine er en usikkerhet og en mangel av selvtillit som virker veldig vond å leve med. Allerede for deg, senere, for dine barn.

Det jeg prøver å si er at det må være vondt å gå rundt med noe som virker såpass tyngende på livet og valgene dine :klem:

Takk for det. Det har du rett i det er "bare en usikkerhet," men det er vondt for det. Jeg vet jo logosk sett at det ikkke betyr noe, men så var det den psyken da......

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer driver nå å skal prøve å få barn, problemet er at vi er så utrolig lave begge to. Jeg er ca 160 og det er jo lavt for en kvinne men likevel føler jeg det ikke er alarmerende. Min samboer derimot er 165cm. høy og det er jo veldig lavt for en mann... Han sier selv at det aldri har plaget han osv... men det vet jeg ikke helt om jeg tror på, det har plaget meg (at jeg er så lav) for å si det sånn. Han mener at han aldri uansett hadde villet at våre barn skulle fått utsatt puberteten og få behandlig for å bli høyere, mens jeg er veldig for det.

Nå er jo skrekken da at vi to med våre gener får en miniunge, på liksom 150 eller noe? I min familie er jeg den eneste lave i en ellers normal familie, mens kjæresten er adoptert så hans familie vet vi ingenting om...

Hvor lavt er FOR lavt (slik at du som forelder ville vurdert "hormonbehandling," eller hva det nå heter)?

Det var akkurat som å lese om meg og samboeren. Jeg er 160, han er 165. Jeg er den eneste lave personen i en eller normal/høy familie, han er adoptert. :P

Vi har en liten baby nå, når jeg var gravid tullet vi med at det ble nok en liten dverg.

Men det har aldri falt oss inn at dette skal bli noe problem, eller at han kommer til å trenge noen hormonbehandling!

Dersom han i puberteten skulle vise tegn på å vokse alt for lite får vi jo vurdere det da, men dette er absolutt ikke noe vi bekymrer oss for!

Ikke stress det! Tenk heller at du har mindre sansynelighet for å måtte presse ut en 5 kg baby ;)

Anonymous poster hash: 091fd...2ad

• Liker 1
Skrevet

Tvillingguttene til Jon Rønningen (ol-mester i bryting for den som ikke vet) ble spesialoppfulgt mht. høyde da de var født.

Ikke noe problem det, hvis en får barn som tegner til å bli veldig lave at de får hjelp til noen ekstra cm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

160 cm på kvinner, er ikke det nokså gjennomsnittelig her til lands?

Anonymous poster hash: 2bb6b...aa9
Skrevet

160 cm er nok under gjennomsnittet, men ikke lavt nok til at en legger merke til det. Tror jeg da, som er 160 selv :)

Skrevet

Er 160 cm veldig lavt for en kvinne? Joda, det er under gjennomsnittet, men altså: vær så snill. 165 for en mann er jo ikke så høyt, men hva så? Prøv å gi litt f! Kan ikke la være å få barn pga høyden deres vel

AnonymBruker
Skrevet

Sykdommer er ikke skrekken, lavt barn er skrekken. Jeg tror ikke du er klar for å få barn.

Heller et lavt barn enn et barn med funksjonshemminger eller dødelige sykdommer. *oppgitt*

Anonymous poster hash: 10f3f...61b

AnonymBruker
Skrevet

jeg ser jo ikke ned på lave mennesker, men det er jo en vedtatt sannhet at det er en fordel å være høy jf. http://www.klikk.no/foreldre/helse/article720485.ece det er vel mest det å få en lav sønn jeg er redd for...

Ikke kom med en link fra klikk som om det er en vedtatt sannhet.

Du gjør en stor sak ut av en liten (haha, dobbel betydning) ting.

Å være under gjennomsnittet lav er langt fra noen krise. Det er en bitte liten bagatell.

Det er mange lave personer i Norge. Mange av de ønsker gjerne at de var høyere, andre ikke.

Noen er brunetter, men skulle ønske at de var blondiner.

Jeg klarer bare ikke å se problemstillingen. For barnet er det kun ett problem dersom det er et problem for deg! Skjerp deg, vær så snill :)

Skrevet (endret)

Ikke kom med en link fra klikk som om det er en vedtatt sannhet.

Du gjør en stor sak ut av en liten (haha, dobbel betydning) ting.

Å være under gjennomsnittet lav er langt fra noen krise. Det er en bitte liten bagatell.

Det er mange lave personer i Norge. Mange av de ønsker gjerne at de var høyere, andre ikke.

Noen er brunetter, men skulle ønske at de var blondiner.

Jeg klarer bare ikke å se problemstillingen. For barnet er det kun ett problem dersom det er et problem for deg! Skjerp deg, vær så snill :)

Ikke be folk om å skjerpe seg fordi en ønsker at ens barn skal ha en god oppvekst og føle seg som andre. At en ønsker å eliminere grunner til at komplekser oppstår. Sånn er det nemlig, og det får være opp til hver og en å finne ut om problemer er så stort at det bør løses.

Endret av Kontormus
AnonymBruker
Skrevet

TS minner meg dessverre om moren min, som hele tiden håpet på at jeg skulle bli høyere. Jeg er en jente på 154cm, med lave foreldre fra et land som ikke har så høye folk.

Det var veldig sårende når hun tydelig uttrykket misnøye over at jeg var så lav (selv om jeg er en del høyere enn henne). Når hun kom med piller eller kremer som kanskje skulle hjelpe, når hun mente at jeg ikke gjorde nok for å bli høyere, og når hun bemerket stolt at jeg hadde blitt høyere når det var lenge siden vi hadde sett hverandre (ønsketenkning).

Så jeg ber deg, TS, kvitt deg med de tankene før du rekker å vise holdningene til ungen din!

Hilsen en som har det godt med seg selv nå, i voksen alder!

Anonymous poster hash: 46a95...ab5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS minner meg dessverre om moren min, som hele tiden håpet på at jeg skulle bli høyere. Jeg er en jente på 154cm, med lave foreldre fra et land som ikke har så høye folk.

Det var veldig sårende når hun tydelig uttrykket misnøye over at jeg var så lav (selv om jeg er en del høyere enn henne). Når hun kom med piller eller kremer som kanskje skulle hjelpe, når hun mente at jeg ikke gjorde nok for å bli høyere, og når hun bemerket stolt at jeg hadde blitt høyere når det var lenge siden vi hadde sett hverandre (ønsketenkning).

Så jeg ber deg, TS, kvitt deg med de tankene før du rekker å vise holdningene til ungen din!

Hilsen en som har det godt med seg selv nå, i voksen alder!

Anonymous poster hash: 46a95...ab5

Jeg vet jo hvordan det er, jeg er jo lav selv, og har blitt møtt med det samme som deg. Min løsning på dette er bare en annen enn din. Derfor ønsker jeg hormonbehandling for mine barn, hvis det skulle vise seg at mine barn blir lave, slik at de slipper dette...

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet jo hvordan det er, jeg er jo lav selv, og har blitt møtt med det samme som deg. Min løsning på dette er bare en annen enn din. Derfor ønsker jeg hormonbehandling for mine barn, hvis det skulle vise seg at mine barn blir lave, slik at de slipper dette... Anonymous poster hash: 34b64...f5e

Jeg skjønner at du velger en slik løsning, er ikke det. Mitt poeng er at jeg egentlig ikke har opplevd noen vanskeligheter med tanke på høyden (ja, jeg vet jenter har det lettere), alt kom fra moren min. Så uansett hva du gjør, ikke bli en som uttrykker misnøye overfor ungen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg men da må da være lov å gi uttrykk for bekymringene sine! TS er da ganske så ydmyk og legger seg ganske så flat for at hun i det hele tatt har disse tankene, det er dårlig gjort av flere av dere å angripe henne på den måten. "legg av deg holdningene dine", "tenk på dem som ikke kan få barn" osv osv... I ALLE filmer, i ALLE bøker, ALLE kvinners fantasier, der omhandles det HØYE menn og ikke menn på 160! Forskning viser at høye menn er mer attraktive, fåpr bedre jobber, lykkes bedre sosialt og så videre. Er da ikke rart at TS ønsker det beste for sine barn, det gjør vi da alle?

Anonymous poster hash: 4bd25...6f3
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er 1.62,barnefar 1,68.

Vi har en gutt på 4 år nå.

han er somregel litt kortere enn de andre på samme alder,men ikke så det er plagsomt.

Barnefar har barn ifra før og der finnes det både "små og store".

Hvor høye dere er har ikke alltis så mye og si tror jeg.arv går lengre bak enn kun dere.

er da ofte barna blir høyere enn sin foreldre.

Har dere foreldre eller besteforeldre som er høyere kan barnet like gjerne få høyden sin etter dem.

Anonymous poster hash: fdf48...04c
Skrevet

Når jeg leser slikt så skjønner jeg virkelig hvor fantastisk mor jeg har. Hun har jaggu hatt mye å stri med, syk som hun har vært hele livet mitt og jaggu har hun ikke klart å lage et lite miniatyr menneske som meg i tillegg. Uff stakkars hun har hatt det kjipt i livet.

Men aldri aldri ville jeg byttet hun ut med noen andre, i vært fall ikke med noen som ts.

Når du blir mor så legger du fra deg slike tåpelige tanker og elsker ditt barn enten din datter blir 150 cm eller 190 cm. Du bygger barnet opp, bygger selvtillit, lar barnet få en genuin forståelse av sitt selvverd. Du pusher ikke på med hormonbehandlinger, forteller et barn at dine egne tullete komplekser er grunn for at det barnet skal gå rundt å tro at det er noe i veien med seg selv.

Som en mor som ikke har hatt de enorme puppene og har komplekser for det nesten får angst om hennes datter får små pupper, *best å spare penger til silikon jenta mi* eller en mann som tidlig viser tegn til å miste håret får helt angst om hans sønn vil få samme "problem".. Hvor utrolig denne verden er blitt..

Jeg er så inderlig glad for at jeg har en mor som mente at jeg var nok, at jeg ikke trengte behandlinger for noe som ikke er et problem, for at hun bygget meg opp isteden for å rive meg ned..

Hadde jeg fått en sønn eller en datter ville jeg nok bygget opp i stedet for å revet ned barnet mitt, men det er nå min enkle logikk da. .

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for det. Det har du rett i det er "bare en usikkerhet," men det er vondt for det. Jeg vet jo logosk sett at det ikkke betyr noe, men så var det den psyken da......

Den psyken kan være utrolig lei, spesielt når den blir en slik hindring... Det er kanskje det som burde være startpunktet? Få orden på det som trekker deg ned (og det er ikke høyden din) slik at du kan føle deg vell med deg selv?

Som flere har sagt, det mest viktige er hva du og dine formidler til barnet. Har barnet en solid sokkel (i form av selvtillit osv) kommer det seg fint ut. Uansett høyde, tommel-form eller fregner. Men hvis du forsetter med disse lave tankene du har om deg selv, så er det store sjanser for at det blir nettopp dette de arver.

Edit. Det jeg prøver å si (på en litt skjev-hendt måte) er at det kan gjøre deg godt å få bukt med denne angsten du har. Kanskje gjennom bøker som er orienter mot slike problemstillinger? Muligens så har noen andre KG'er referanser som de kan dele? Mine er nok kun skrevet på Fransk (Isabelle Fillizat), så de er nok litt ukurante...

Ønsker deg alt vell ihvertfall

Endret av metempsychosis
Skrevet

Unnskyld meg men da må da være lov å gi uttrykk for bekymringene sine! TS er da ganske så ydmyk og legger seg ganske så flat for at hun i det hele tatt har disse tankene, det er dårlig gjort av flere av dere å angripe henne på den måten. "legg av deg holdningene dine", "tenk på dem som ikke kan få barn" osv osv... I ALLE filmer, i ALLE bøker, ALLE kvinners fantasier, der omhandles det HØYE menn og ikke menn på 160! Forskning viser at høye menn er mer attraktive, fåpr bedre jobber, lykkes bedre sosialt og så videre. Er da ikke rart at TS ønsker det beste for sine barn, det gjør vi da alle? Anonymous poster hash: 4bd25...6f3

Det sies ( jeg vet ikke for jeg er ikke mor) at foreldre elsker sine barn ubetinget. Ubetinget kjærlighet betyr noe, jeg er rimelig sikker på at det IKKE betyr "jeg elsker deg kun viss du blir over 170 cm høy"

"Et barn som blir kritisert, lærer seg å fordømme.

...

Et barn som blir gjort til latter, utvikler sjenanse.

Et barn som opplever skam, lærer skyldfølelse.

Et barn som blir møtt med toleranse, lærer seg tålmodighet.

Et barn som blir oppmuntret, lærer seg tillit.

Et barn som får ros, lærer seg å påskjønne.

Et barn som blir behandlet rettferdig, lærer seg rettferdighet.

Et barn som får oppleve sikkerhet, lærer seg å føle tillit.

Et barn som blir satt pris på, lærer seg å være fornøyd med seg selv."

Som forelder må man faktisk spørre seg selv hvilken barn man ønsker å oppdra, hvilke verdier man ønsker å videreføre. Som sagt jeg er så glad for at min mor valgte andre verdier enn de ts ser ut til å gå for, og det har jeg virkelig ingen betenkeligheter med å si, det hadde vært dårlig gjort å bare føye seg etter ts sine komplekser synes jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...