Gå til innhold

Yrkesretta attføring.....?

thara31

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat

Skal jeg være glad for en cyste på hjernen? Skal jeg være glad for ledd som skades hele tiden? Skal jeg være glad for at nyrene mine sliter ut seg selv? Skal jeg være glad for å ha for dårlig syn til å kunne ta lappen og at det blir verre?

Vi kan jo bytte kropp, så kan jeg ta jobben din. Så skal du få se hvem som er heldig...

Ja vi kan godt bytte kropp... så kan du jo prøve å jobbe i mine to jobber i tillegg til studie... Er jo ikke for at jeg er frisk at jeg har søkt om yrkesrettet attføring....men jeg hadde ikke vært syk lenge nok...

No hard feelings...? Håper du får en fin dag i dag optimist! :kose: og lykke til med studiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trippe
Det skal vel helst tilretteleggesetter dine ønsker... Jeg håper du ikke har en teit saksbehandler. De må jo gi deg en sjanse... :-)  

Jeg vet ikke noe om de nye reglene (26-års-grensen), men det må uansett finnes et annet alternativ for deg enn lånekassen... :o

Herregud...slike holdninger!!!?? :klø:

:o

Hvorfor må det absolutt finnes et annet alternativ for henne enn Lånekassen!? Hvorfor kan ikke dere ende opp med hundretusener i lån som oss andre? Hvorfor skal dere få en utdannelse gratis, som er akkurat lik den andre får, bare fordi deres helse ikke tålte akkurat det dere av en eller annen grunn jobbet med der og da, som ikke nødvendigvis var etter en høyere utdannelse engang!?

Jeg blir så vannvittig provosert når jeg leser slikt...

Får vel tonnevis med pepper nå tenker jeg, men det får heller være. Bortskjemte er dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg har hundretusener i lån fordi det på ingen måte er lett å få attføring. Selv måtte jeg gjennom flere runder med helseapparatet og trygdekontoret før jeg fikk attføring. Jeg studerte med studielån til jeg ikke fikk mere lån. Hadde jeg da ikke fått attføring hadde jeg antakeligvis endt opp som uføretrygdet ettersom jeg ikke hadde noen konkret utdannelse. Og uten utdannelse ville jeg heller aldri fått noen jobb jeg kan utføre. Noe som ikke er sikkert jeg får enda... Ville det vært bedre? At jeg levde på staten hele livet istedenfor 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har hundretusener i lån fordi det på ingen måte er lett å få attføring. Selv måtte jeg gjennom flere runder med helseapparatet og trygdekontoret før jeg fikk attføring. Jeg studerte med studielån til jeg ikke fikk mere lån. Hadde jeg da ikke fått attføring hadde jeg antakeligvis endt opp som uføretrygdet ettersom jeg ikke hadde noen konkret utdannelse. Og uten utdannelse ville jeg heller aldri fått noen jobb jeg kan utføre. Noe som ikke er sikkert jeg får enda... Ville det vært bedre? At jeg levde på staten hele livet istedenfor 2 år?

Bare av ren nysjerrighet: Hva er det slags jobb du attfører deg til nå da? Og er det en type jobb / sittestilling /arbeidstid (your pick) som du overhodet ikke kunne fått som ufaglært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man blir ikke sosionom ufaglært, nei.

Nei, det var heller ikke mitt poeng, mer det at sittestillingen / jobbsituasjonen (eller hva som nå gjør at du ikke kan jobbe med det du allerede er utdannet til) til en sosionom må man kunne finne igjen i et ufaglært yrke, som du kunne begynt rett i istedenfor å belaste staten med masse utgifter. Eller er du kanskje for fin på det til å ta en ufaglært jobb?

Og om det var sosionom du holdt på med tidligere, men ikke ble ferdig med, så synes jeg egentlig ikke systemet blir så veldig mye mer rettferdig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det litt med ro da!

Denne ordningen er først og fremst til for at folk som allerede har en utdannelse (og har tatt opp studielån) de ikke kan bruke lenger, kan få muligheten til å skaffe seg en annen utdannelse!

Er det kanskje rettferdig at en som har flere års utdannelse på høyskole skal ta en ufaglært jobb, fordi h*n ikke har helse til å gjøre det h*n er utdannet til?

Det er også slik at disse ofte har tatt opp lån og etablert seg, med tanke på at de har en trygg inntekt framover nettopp fordi de har en utdannelse. Skal de plutselig stå på bar bakke?

Det handler ikke om at noen er for fine til å ta en ufaglært jobb, men om at en skal få igjen omtrent det samme som en har slitt for før, men nå har mistet!

Jeg synes det er flott at vi har et slikt system!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barriq

Men det er ikke alltid slik det fungerer! Jeg kjenner personlig til MANGE tilfeller der de på attføring enten ikke har høyere utdannelse i det hele tatt fra før av, eller evt med en svært kort / halvferdig utdannelse får støtte til lange studier. DET er ENDA verre enn disse tilfellene du snakker om. Og jeg vet faktisk at det jeg sier stemmer, da min samboer jobber på et trygdekontor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg hadde ikke noe jobb(hadde hatt et par strøjobber, men kunne ikke beholde de pga sykdom/funskjonshemning) fra før, men etter å ha levd med kroppen min i 25 år visste jeg at det var mye jeg ikke kunne gjøre og mye jeg aldri vil kunne gjøre. Derfor fikke jeg attføring. Men jeg har ikke gjort noe galt, så jeg føler ikke at jeg trenger å forsvare meg. Jeg har bare fått en hjelp jeg trengte. Er det dumt?At jeg fikk hjelp? Er det dumt at jeg får medisiner også? Eller at jeg får gå på sykehuset til behandling? Er det dumt at jeg får fysioterapi så jeg kan unngå å ikke skade meg hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen yrkesrettet attføring, og min erfaring er at det er svært få som ikke egentlig ønsker at de var friske nok til å skaffe seg jobb på egenhånd. Å si at de på yrkesrettet attføring er bortskjemte, er vel totalt skivebom og utrolig nedlatende.

Meningen med yrkesrettet attføring er å gi mennesker en mulighet til å forsørge seg selv, og på den måten "spare" samfunnet for penger gjennom trygdeutbetalinger.

Til deg som skrev hovedinnlegget:

Yrkesrettet attføring er mye mer enn å få sponset en utdanning. Saksbehandler på Aetat kommer til å vurdere dine muligheter til å få en jobb som er i samsvar med din helsesituasjon. Hvis det er nødvendig med mer utdanning for å få til dette vil du få muligheten til dette gjennom yrkesrettet attføring. Andre alternativer er arbeidstrening og hospitering ute på en arbeidsplass.

Når det gjelder type utdanning, er saksbehandlere i første gang mest positive til relativt korte utdanninger som fører til et konkret yrke. I utgangspunktet er de lite villig til å sponse en utdanning som er lengre enn 3 år. Det er derfor langt fra sikkert at du vil få støtte til å studere psykologi. Hadde jeg vært deg hadde jeg forberedt meg godt og gjerne sett litt på om det er andre utdanninger som også kunne være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå dette innlegget er blitt vridd til "person huggeri". I utgangspunktet synes jeg dette er et glimrende tilbud til de i samfunnet som vil i jobb, men som ikke kommer ut ved egen hjelp. Det er jo og en "rimelig" ordning for staten å betale en utdannelse på for ex 3 år og deretter vil personen mest sannsynelig forsørge seg selv. Alternativet er kanskje livslang kostnad for staten i form av trygdeutbetalinger.

I dagens tiltider trange arbeidsmarked er det ikke lett å komme i jobb dersom en har en eller annen "defekt". Jeg har forståelse for at en arb giver vegrer seg mot å ansette en person som vil kunne være mye borte pga sykdom. Det betyr jo ofte dobble kostnader for arb giver og det er jo lite interessant itifra hans ståsted. Dette er jo og med på at personer som har en eller annen form for sykdom vil ha det enda vanskelige for å komme ut i jobb og ha mange begrensninger i forhold til jobbalternativer - i motsettning til meg som er frisk og med normal helse.

Problemet med denne ordningen er jo alle dem som "snylter" til seg penger på denne måten. Jeg kjenner flere som i utgangspunktet kunne hatt "vanlige jobber", men som heller velger å sutre og klage og sånnsett får skole dekket av staten. Personer som begynner på det ene, hopper av etter kort tid og begynner på noe annet neste høst sånn holder "den personen" på, og har fått det til nå for 3 året på rad. Da begynner jeg å lure litt på saksbehandler osv. "Sykdommen" til denne personen er en god porsjon latskap.

Til dere her på tråden som FAKTISK ER SYKE - utfra det dere skriver her - hev dere over personhuggeriet som er kommet her. Stå på, jeg vil heller at skattepengene mine skal hjelpe dere ut i jobb, enn livslang sponsing i form av trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Herregud...slike holdninger!!!?? :klø:

:o

Hvorfor må det absolutt finnes et annet alternativ for henne enn Lånekassen!? Hvorfor kan ikke dere ende opp med hundretusener i lån som oss andre? Hvorfor skal dere få en utdannelse gratis, som er akkurat lik den andre får, bare fordi deres helse ikke tålte akkurat det dere av en eller annen grunn jobbet med der og da, som ikke nødvendigvis var etter en høyere utdannelse engang!?

Jeg blir så vannvittig provosert når jeg leser slikt...

Får vel tonnevis med pepper nå tenker jeg, men det får heller være. Bortskjemte er dere!!

Ja, det bør finnes et annet alternativ enn lånekassen, for noen av oss...

Jeg har brukt 7 år på å få studiekompetanse i videregående skole nå, og har ikke anelse om hvor lang tid jeg kommer til å bruke på min planlagte høgskole-utdanning...

Hvis ikke jeg hadde hatt annet alternativ enn lånekasse, hadde jeg vel hatt mer enn dobbelt så mye gjeld som andre med samme utdanning når jeg er ferdig. Bruker jo minst 10 år etter grunnskole på noe som for andre kan ta 6 år...

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...