Gå til innhold

Hjelp, kjøpe med samboer!

Viola1988

Anbefalte innlegg

Samboer MÅ ikke ha av verdistigning. Dersom vedkommende uansett ikke hadde kunnet kjøpe alene, og dermed heller ville hatt pengene stående på høyrentekonto, hadde avkastningen vært maks 4% rente.

Dersom det er en gjensidig avhengighet mtp på å få og betjene lånet, synes jeg selv man bør kunne gi og ta litt.

Ts stiller i tillegg med kausjonist på deler av lånet. Det vil si de trolig får låne mer pga av dette.

Det viktigste man gjør for å sitte igjen med noe når boligen selges, er å betale ned lånet.

Det er selvsagt fullt mulig å sitte å regne ut alt, men dersom samboer skal eie f.eks. 57%, må samboer betale dette på lånet (ikke gitt at samboer kan), og på alle andre investeringer man gjør i leiligheten. Pluss selvangivelse mtp rentefradrag.

Å begynne den prosessen med halve prosenter, er for meg oppskriften på å ende opp med å krangle på detaljene ved et brudd. Del 50/50, betal likt på faste og løpende utgifter, og ha en tydelig skriftlig avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er fullstendig klar over at det heter samboerkontakt, men det er da også en avtale.

Greia er at jeg vil prøve å unngå dokumentavgiften til staten dersom jeg kjøper meg inn med mer. Hadde ikke den vært der så hadde det ikke være noe problem. Derfor prøvde jeg på en vei rundt. Mest sannsynlig blir det 60/40 deling. Men ja, ser det at det er han der går utover, og selvfølgelig er jeg ikke keen på det! :)

du kan gifte deg med han så slipper du dokumentavgift

Anonymous poster hash: f04df...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag jeg har fått er at vi har to separate lån. Så eier vi 50/50 av eiendommen.

Noen som har erfaringer med dette?

Som regel gunstigere med ett lån. Som dere avtaler å betjene ulikt, slik at dere får 50 % eierandel hver.

Har han 300 000 i EK og dere låner 1 700 000, er 1 mill av disse din andel og 700 000 hans. Forutsatt at du har god nok inntekt til å betjene en større del av lånet enn han. Alternativet er ulik eierbrøk.

Hvis en av dere kan få lån i Statens Pensjonskasse eller hos arbeidsgiver, er to separate lån en meget god plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...