Viola1988 Skrevet 25. april 2014 #1 Del Skrevet 25. april 2014 Hei. Helt svimmel av å lese om alle forslagene til % deling av bolig ved ulik egenkapital så kommer med eget forslag også håper jeg noen har noen meninger: Samboeren min har egenkapital på 300tusen Jeg har kausjonist på 100tusen. Jeg er interessert i at vi deler lån og hus 50/50. Dette for å gjøre alle utlegg til huset enklere med tanke på oppussing, forsikring osv. Men oppretter en egen særeiekontrakt som sier at han eier(la oss si) 12% mer av boligen enn meg. Det jeg ser for meg da: Vi betaler 50/50 av alle utgifter til huset. Men dersom jeg plutselig får tak i 150tusen så kan jeg kjøpe meg inn i hans særeie og gjøre slik at vi står 50/50 i realiteten også. Men med særeie vil jeg jo ikke i realiteten eie 50/50, vil det da være retferdig at jeg betaler 50/50? Tenker jo at ved at han i realiteten eier 12% mer enn meg så blir det feil at jeg betaler 50/50 av oppussing, forsikring osv. Selvfølgelig må jeg betale 50% av lånet siden egenkapitalen blir holdt utenfor lånet. Trenger noen synspunkter på dette, håper dere kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zilas Skrevet 25. april 2014 #2 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Diskuterte faktisk dette med en kompis tidligere i dag. Vi diskuterte en lignende case. Det virker som du i utganspunktet ikke har råd til å kjøpe leilighet/hus. Hva med at dere inngår en avtale hvor du betaler leie inntil du har pengene. Men at du har har rett til å kjøpe deg inn i leiligheten så fort du har nok. Samtidig skal alle pengene du betaler utover hva det faktisk koster å bo (felleskostnader, internett forsikring, renter etc) bli trukket fra i kjøpssummen, Dette er gitt at samboeren faktisk kan betjene lånet med din leie. Blir det slutt skal du få tilbake alt - reelle boutgifter + leilightens verdistigning (dere får en uavhengig takst). Litt komplisert, men tanken er at du kjøper deg inn litt etter litt, i og med at du ikke har råd. Generelt, hva tenker dere om denne løsningen? edit: denne løsningen forutsetter at parner kan betjene hele lånet, gitt det du betaler i "leie" Endret 25. april 2014 av Zilas 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 25. april 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Greia er at jeg fint kan betjene et lån, har bare ikke egenkapitalen. Tenkte litt mer på det og sendte denne til samboeren: Vi tinglyser 50/50. Men hvis jeg tror rett så kan vi to, oss mellom bare(gjelder ikke kreditorer hvis vi får annen gjeld), avtale hva vi vil. I en avtale skriver vi at du eier 60%(hvis det blir brøken) og jeg eier 40%. Dvs at jeg betaler 50% på lånet(siden egenkapitalen ikke har noe med lånet å gjøre) men ved investering som øker markedsverdien på boligen(maling, fiksing ute, bytte gulv/fliser osv) så betaler jeg 40% av prisen(siden jeg bare får 40% av prisen hvis vi selger). Om jeg betaler 50% av forsikring og sånt må jeg sjekke opp Den avtalen vi skriver kan vi gjøre så den oppheves dersom jeg betaler halvparten av egenkapitalen du har gått inn med. Ved den avtalen så får du 60% ved salg, og jeg 40%. Men jeg kan lettere betale ned så vi står 50/50, uten å måtte betale for tinglysningen Hva tenker dere om dette? Edit: Vi har forrresten fått lån sammen og vunnet budrunde Endret 25. april 2014 av Viola1988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #4 Del Skrevet 25. april 2014 Greia er at jeg fint kan betjene et lån, har bare ikke egenkapitalen. Tenkte litt mer på det og sendte denne til samboeren: Vi tinglyser 50/50. Men hvis jeg tror rett så kan vi to, oss mellom bare(gjelder ikke kreditorer hvis vi får annen gjeld), avtale hva vi vil. I en avtale skriver vi at du eier 60%(hvis det blir brøken) og jeg eier 40%. Dvs at jeg betaler 50% på lånet(siden egenkapitalen ikke har noe med lånet å gjøre) men ved investering som øker markedsverdien på boligen(maling, fiksing ute, bytte gulv/fliser osv) så betaler jeg 40% av prisen(siden jeg bare får 40% av prisen hvis vi selger). Om jeg betaler 50% av forsikring og sånt må jeg sjekke opp Den avtalen vi skriver kan vi gjøre så den oppheves dersom jeg betaler halvparten av egenkapitalen du har gått inn med. Ved den avtalen så får du 60% ved salg, og jeg 40%. Men jeg kan lettere betale ned så vi står 50/50, uten å måtte betale for tinglysningen Hva tenker dere om dette? Finn to feil ...Anonymous poster hash: 2ac72...67c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #5 Del Skrevet 25. april 2014 For det første: det heter samboerkontrakt (antar dere ikke er gift). Ettersom han har 300 000 og du har 100 000 ser jeg ikke hvorfor det blir så mye lettere å dele 50/50 enn å dele 75/25, som jo er den reelle inndeling etter EK. Dermed at du betaler 25% av forsikring, lån osv og får 25% ved brudd og salg. Så kan dere jo innta i kontrakten at du skal ha rett til å kjøpe deg inn med 25% til f.eks, dersom du får råd til det. Dersom samboeren din er smart, så går han ikke med på å tinglyse 50/50. Dersom du plutselig havner i seriøs gjeld og kreditor skal ta av leiligheten, kan han ta 50% når du i realiteten eier mindre. Men det bryr kanskje ikke du deg noe særlig om, du tjener jo på det Anonymous poster hash: b4b4c...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 25. april 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Finn to feil ...Anonymous poster hash: 2ac72...67c Hvis du ser to feil så gjerne opplys om det. Ser jo forskjellen mellom tinglyst % og reell. Men vennligst unngå nedlatende kommentarer takk! Så ar du svarte videre, takk for det! Endret 25. april 2014 av Viola1988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 25. april 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 25. april 2014 For det første: det heter samboerkontrakt (antar dere ikke er gift). Ettersom han har 300 000 og du har 100 000 ser jeg ikke hvorfor det blir så mye lettere å dele 50/50 enn å dele 75/25, som jo er den reelle inndeling etter EK. Dermed at du betaler 25% av forsikring, lån osv og får 25% ved brudd og salg. Så kan dere jo innta i kontrakten at du skal ha rett til å kjøpe deg inn med 25% til f.eks, dersom du får råd til det. Dersom samboeren din er smart, så går han ikke med på å tinglyse 50/50. Dersom du plutselig havner i seriøs gjeld og kreditor skal ta av leiligheten, kan han ta 50% når du i realiteten eier mindre. Men det bryr kanskje ikke du deg noe særlig om, du tjener jo på det Anonymous poster hash: b4b4c...dbd Er fullstendig klar over at det heter samboerkontakt, men det er da også en avtale. Greia er at jeg vil prøve å unngå dokumentavgiften til staten dersom jeg kjøper meg inn med mer. Hadde ikke den vært der så hadde det ikke være noe problem. Derfor prøvde jeg på en vei rundt. Mest sannsynlig blir det 60/40 deling. Men ja, ser det at det er han der går utover, og selvfølgelig er jeg ikke keen på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 26. april 2014 #8 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Er fullstendig klar over at det heter samboerkontakt, men det er da også en avtale. Greia er at jeg vil prøve å unngå dokumentavgiften til staten dersom jeg kjøper meg inn med mer. Hadde ikke den vært der så hadde det ikke være noe problem. Derfor prøvde jeg på en vei rundt. Mest sannsynlig blir det 60/40 deling. Men ja, ser det at det er han der går utover, og selvfølgelig er jeg ikke keen på det! Men er denne boligen så billig at hans 300 000 utgjør 20 % av kjøpesummen? Jeg ville valgt en annen løsning, så sant du kan betjene lån på halve kjøpesummen. Dere eier 50/50. Samtidig skriver dere en avtale på at han låner deg halvparten av egenkapitalen (150'), til vanlig rente, og med en nedbetalingsplan. Dermed slipper dere å gjøre noe med eierandelene, men han har en fordring på deg isteden. På såpass små summer som dette mener jeg det er den greiere måten. Hadde han hatt store summer hadde det vært mer naturlig med ulik eierandel. Endret 26. april 2014 av Glitnir 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 26. april 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 26. april 2014 Et annet forslag jeg har fått er at vi har to separate lån. Så eier vi 50/50 av eiendommen. Noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #10 Del Skrevet 26. april 2014 Vi er i en lignende situasjon, jeg har 50 000 mer egenkapital enn han. Vi løser det bare med at han betaler f.eks 1000 eller 2000 mer enn meg i måneden til vi er skuls. Synes det er enkelt og greit. Anonymous poster hash: 9ac59...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 26. april 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 26. april 2014 Vi lander nok på at vi deler alt 50/50, men ved salg så skal han få med seg sin % som han eier mer enn meg. Og siden han tar en risk ved å reelt eie mer enn grunnboken sier deler vi et evt tap av boligen, selvom han reelt taper mer enn meg. Dårlig forklart dette men vi føler det er den mest retferdige måten for begge parter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shira Skrevet 26. april 2014 #12 Del Skrevet 26. april 2014 Jeg leste "Kjøpe meg samboer" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #13 Del Skrevet 26. april 2014 Først om fremst: bra dere lager en avtale! Jeg tenker det må være greit å betale 50/50. Når dere selger, vil han få sine 300000 tilbake + 50% av overskuddet. Du får 50% av overskuddet. Eventuelt tapet. Dere står jo gjensidig i forhold til hverandre. Du får ikke lån uten han, og van får trolig lavere lån uten deg. Det finnes helt sikkert et matematisk fasitsvar som er anderledes da. Samboer og jeg har kjøpt med litt ulik kapital, men har bestemt oss for denne løsningen. Anonymous poster hash: 977ea...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 26. april 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 26. april 2014 Først om fremst: bra dere lager en avtale! Jeg tenker det må være greit å betale 50/50. Når dere selger, vil han få sine 300000 tilbake + 50% av overskuddet. Du får 50% av overskuddet. Eventuelt tapet. Dere står jo gjensidig i forhold til hverandre. Du får ikke lån uten han, og van får trolig lavere lån uten deg. Det finnes helt sikkert et matematisk fasitsvar som er anderledes da. Samboer og jeg har kjøpt med litt ulik kapital, men har bestemt oss for denne løsningen.Anonymous poster hash: 977ea...9f4 Hvis det finnes et matematisk fasitsvar har jeg ikke funnet det enda Vi skal jo gjøre en avtale hvor ingen taper masse, og på denne måten(som du også har) føler vi begge at begges interesser er ivaretatt *Tommel opp* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 26. april 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 26. april 2014 Jeg leste "Kjøpe meg samboer" Haha! Nei det har jeg heldigvis sluppet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #16 Del Skrevet 26. april 2014 Kall meg gjerne dum, men jeg klarer ikke se logikken i at man deler lånet 50/50 men har ulik eiendel i huset?? Anonymous poster hash: b6f4e...ab5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 26. april 2014 #17 Del Skrevet 26. april 2014 Hva med at dere regner % kjøpesum? Da har samboeren din 300.000 mer enn deg, og vil eie 300.000 + (lånesum)/2, mens du eier lånesum/2. La oss si at dere kjøper bolig til 2.000.000. Da blir samboers andel (300.000 + 1.700.000/2)/2.000.000 og din andel (1.700.000/2)/2.000.000 Samboer eier da 57,5% og du 42,5% 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 26. april 2014 #18 Del Skrevet 26. april 2014 Samboer skal også ha igjen verdistigning på egenkapitalen sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola1988 Skrevet 26. april 2014 Forfatter #19 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Samboer skal også ha igjen verdistigning på egenkapitalen sin. Og det får han ved å regne ut hvilke % egenkaptialen utgjør av kjøpesummen. Da får han % av overskuddet når boligen selges Endret 26. april 2014 av Viola1988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zilas Skrevet 26. april 2014 #20 Del Skrevet 26. april 2014 Hva med at dere regner % kjøpesum? Da har samboeren din 300.000 mer enn deg, og vil eie 300.000 + (lånesum)/2, mens du eier lånesum/2. La oss si at dere kjøper bolig til 2.000.000. Da blir samboers andel (300.000 + 1.700.000/2)/2.000.000 og din andel (1.700.000/2)/2.000.000 Samboer eier da 57,5% og du 42,5% Sånn pengemessig synes jeg dette er mest rettferdig. Men det er kanskje litt upraktisk? Men i og med at du sier du kan betjene lånet så ville det jo blitt mer praktisk at du eide 50 %. En mulighet kunne vært at du lånte 150k av han som du betaler tilbake med renter. Rentesatsen kan dere blir enige om, for eks det huslånet + den ekstrautgiften han får på lånet sitt siden han går inn med "mindre" EK. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå