Gå til innhold

Boligyggelagleilighet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg vurderer å kjøpe boligbyggelagsleilighet, og ønsker derfor tilbakemeldinger på hvordan det er å bo slik. Er det fint og greit og kjekt, eller er det lytt - man hører "alt" hva naboen gjør - plagsomme/rare naboer, fest og fyll?

Jeg bor i dag i selveierleilighet, men ønsker meg boligbyggelag for å slippe ansvar/kostnader på ytre vegger og tak osv. + tryggheten

Er selvfølgelig klar over at man felleskostnader for nettopp utbedringer som f.eks ytre vegger og tak i boligbyggelag også, men man får ikke en regning på 250 000 for skifte av tak på samme måte som man gjør i selveid bolig.

Så, trives dere i boligbyggelag?

Anonymous poster hash: d0ae0...ebd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig fra sted til sted. Noen plasser er det kjempelytt og andre plasser helt ok. Det som er viktig å huske på i en leilighet, er at man ikke har kjøpt seg en enebolig på landet. Man kan ikke gjøre hva man vil, når man vil og så høyt man vil. Alle steder har et reglement og klokkeslettene for stillhet (ingen banking, boring eller høy musikk etc.) er til for å følges. Hvis alle gjør det de skal, blir det ingen gnisninger.

Det er veldig greit å slippe å bry seg med ytre vedlikehold. Dugnader er frivillig å delta på, selv om en kan bli litt uglesett hvis en ikke bidrar. Noen har vaktmester tilknyttet huset, andre steder har man vaktmesterjobb en uke pr. leilighet. Det rullerer igjennom året. Noen steder er det folk utenfra til å vaske trapper, måke og annet forefallende. Andre steder går det også på rundgang.

Det er en fordel å være glad i å ha folk rundt seg om en bor tett. En bør være i stand til å tilpasse seg. Det er også mulig å ikke ha stort med naboene å gjøre. Alt er opp til en hver. Når man bor slik bestemmer man inni leiligheten, og styret bestemmer resten. D.v.s. at hvis styret sier at en skal ha gjennomgåing/kontrollering av noe i leiligheten eller ting skal bygges om, så har man ikke så mye man skulle ha sagt selv. Styret bestemmer. Jeg har hørt om et sært tilfelle for noen år siden, hvor en dame i et borettslag bla klagd mye på fordi hun hadde for fargerike/kunstneriske ting i vinduene sine. For mange er det veldig viktig å være helt lik naboen. For mange er det provoserende/truende med folk som gjør noe helt annet enn dem selv. Stort sett tror jeg det bor hyggelige folk de fleste steder og det har mye med hvordan en selv griper saken an. Smil og si hei, så går det seg til.

Håper du finner en trivelig plass å bo. :) Anonymous poster hash: c370e...ed4

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange slags boligbyggelag-leiligheter. Noen er helt lytt mellom leilighetene og noen har veldig god støydemping. Slik er det også med selveierleiligheter. Leiligheter i nyere bygg kan være bedre på det enn enkelte gamle, fordi det kom nye regler en gang på nittitallet.

Du bør undersøke med boligbyggelaget om hvordan ordensreglene er, hvis det er lov å feste til langt på natt vil det bli mer støy enn om det må være stille fra klokken ni.

Jeg trives veldig godt i min borettslagsleilighet. Det er passe dempet mellom enhetene og ordensreglene blir stort sett fulgt. Noen ganger setter noen på en vaskemaskin eller borrer et hull om kvelden, men det er ikke så ofte. En stund var det litt oppussing om ettermiddagene og helger, men ikke mer enn at jeg klarte å lese til eksamen samtidig.

Det eneste stedet som er lytt er vetilasjonsanlegget, så når jeg er på badet kan jeg høre at en nabo spiller danseband :fnise:

Anonymous poster hash: bfce8...5cb
AnonymBruker
Skrevet

Det du mener er borettslagsleilighet.

Anonymous poster hash: f5eaa...965
AnonymBruker
Skrevet

Ypperlig boform spør du meg. Gamle leiligheter kan være lytt. Noen har isolert ekstra. Nyere er som en enebolig...lite lytt. Du må bøye deg for flertallet. Vær flink til å gå på møter, generalforsamling. Alle utgifter blir fordelt på alle.

Se gjennom fingrene med at naboen ikke er som du.

Man bor tet,men det gjør man faktisk i en enebolig mange plasser også.

Anonymous poster hash: 8a4b4...1f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...