Gjest Riskjeks Skrevet 22. april 2014 #21 Skrevet 22. april 2014 Er det ikke 14 noen steder? Anonymous poster hash: f8c1c...21c Jo, flere land har 14 og 15 år som seksuell lavalder. Tror Island har 14 år bl.a. Tror folk må være klar over at den seksuelle lavalderen er der for å beskytte barn fra overgrep fra voksne, ikke som en regel for når det er lov å ha sex/når ungdommer er klare for sex. Det er fullt lovlig å ha sex med jevnaldrende selv om man er under 16 år.
Zilas Skrevet 22. april 2014 #22 Skrevet 22. april 2014 Jeg ville nå heller satt den ned, kanskje til 15. Faktum er at mange har sex lenge før de er 16 (spesielt jenter).. Videre er det i Europa vel mer vanlig med 15 eller yngre. Det er jo ofte disse landene vi sammenligner oss med.. Se på de landene som har høyere: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Age_of_Consent_-_Global.svg Et annet argument for en lavere lavalder er at man kriminaliserer en hel del unge menn. Misforstå meg rett her: Mitt inntrykk er at kvinner under 16 ofte har sex med menn i alderen 16-19.. I mange tilfeller er det jo kjærlighet og ikke et lovbrudd i mine øyne. Hadde det vært folkeavstemning ville jeg gått for 15
Gjest Riskjeks Skrevet 22. april 2014 #23 Skrevet 22. april 2014 Jeg ville nå heller satt den ned, kanskje til 15. Faktum er at mange har sex lenge før de er 16 (spesielt jenter).. Videre er det i Europa vel mer vanlig med 15 eller yngre. Det er jo ofte disse landene vi sammenligner oss med.. Se på de landene som har høyere: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Age_of_Consent_-_Global.svg Et annet argument for en lavere lavalder er at man kriminaliserer en hel del unge menn. Misforstå meg rett her: Mitt inntrykk er at kvinner under 16 ofte har sex med menn i alderen 16-19.. I mange tilfeller er det jo kjærlighet og ikke et lovbrudd i mine øyne. Hadde det vært folkeavstemning ville jeg gått for 15 Poenget med seksuell lavalder er som sagt ikke at den skal være lik debutalderen (som før øvrig er 17 år), men at den skal beskytte barn mot overgrep fra voksne.
Zilas Skrevet 22. april 2014 #24 Skrevet 22. april 2014 Poenget med seksuell lavalder er som sagt ikke at den skal være lik debutalderen (som før øvrig er 17 år), men at den skal beskytte barn mot overgrep fra voksne. Det er jeg helt enig i. Jeg vet bare ikke hvor vellykket den er til å gjøre akkurat det. De som forgriper seg tror jeg forgriper seg uansett. De finner en måte, derav alle de syke sakene som dukker opp i media fra tid til annen. Mitt poeng var at jeg tror ikke aldersgrensen virker, men at den fører med seg uheldige konsekvenser, blant annet kriminalisering av mange unge menn. Da synes jeg heller straffen for ufrivillig sex (og falsk anklage av ufrivillig sex) burde straffes mye hardere. Dette rammer da forbryterne direkte, istedenfor å risikere vilkårlig behandling av mange unge mennesker. Jeg må bare understreke at jeg er helt i mot sex med mindreårige, men hvis loven skulle vært endret ville jeg heller satt aldersgrensen ned 1 år, istedenfor å øke den med 1 (eller 2 som TS foreslår). Hvis du ser på kartet jeg postet viser det jo at alderen er lavere i mange europeiske land, noe det kanskje er en eller flere grunner til.. 1
Nikken Skrevet 22. april 2014 #25 Skrevet 22. april 2014 FYI: hjernen er ikke ferdigutviklet før man er ~25 år. Bør man kunne stemme før det?
Gjest Nightwich Skrevet 23. april 2014 #26 Skrevet 23. april 2014 Jo, flere land har 14 og 15 år som seksuell lavalder. Tror Island har 14 år bl.a. Tror folk må være klar over at den seksuelle lavalderen er der for å beskytte barn fra overgrep fra voksne, ikke som en regel for når det er lov å ha sex/når ungdommer er klare for sex. Det er fullt lovlig å ha sex med jevnaldrende selv om man er under 16 år. Sex med noen under 16 er ulovelig selv om begge er det.
Gjest Nightwich Skrevet 23. april 2014 #27 Skrevet 23. april 2014 14 er jo meningsløst ! Det virker jo som alle her inne er enig i at vi skal beskytte barn mot overgripere. At det burde vært restriksjoner mot at eldre har sex med barn. Vel...16-17 åringer er i lovens forstand barn, men for disse er det greit ? Dobbelt moral !? Loven hadde kanskje sette annerledes ut hvis damene var i flertall i styre og stell. Når man ser foljevalgte som lurer barn med på sex er det vel slik de vil ha det
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #28 Skrevet 23. april 2014 Sex med noen under 16 er ulovelig selv om begge er det. Nei, det er det ikke. Anonymous poster hash: ea5d2...918
Gjest lillelarve Skrevet 23. april 2014 #29 Skrevet 23. april 2014 Jeg syns du har noen gode meninger. Jeg syns ikke vi skal sammenligne hva en 16 åring har lov og ikke har lov til å gjøre i dag. Seksualitet er noe annerledes. De som utnytter 16 åringer seksuelt ville mest sannsynlig utnyttet en 15, 16, 17 eller 18 åring uansett. Å heve seksuell lavalder vil kanskje stoppe noen men ikke alle. Jeg har stor tro på foreldre. Foreldre som skaper god kommunikasjon med barna sine fra det er liten av, gjør en viktig rolle for en trygg oppvekst - også når det gjelder det seksuelle. Å formidle gode, trygge seksuelle verdier hindrer gruppepress, press fra partner og gir styrke til det å si nei, samt å sette grenser for egen kropp og hva man vil være med på. Her har mødre og fedre viktige roller. Pappa tar for seg guttene og lærer hvordan man behandler jenter, hva nei betyr og hvor grensene går.. Mor tar for seg datter tilnærmet lik. Begge foreldre formidler ansvar, prevensjon, selvrespekt og det å respekterer andre. Er man 16 år og moden, kan sex være en flott ting mellom to 16 åringer som er forelsket. Sex trenger ikke være noe fælt noe. Dessverre er fokuset på sex og teknikk enormt stort. Jeg skulle likt å sett mer fokus på kjærlighet og mindre på seksuelle prestasjoner og forventninger fra en selv og andre. Knullekompiser, ons, og eldre kjærester er ikke alltid positivt for en jenter som er 16. For mange jenter er sex også makt. De har noe som de fleste gutter på samme alder, eller eldre vil ha. Fra de oppdager dette er det lett for å ende opp med å gjøre ting de angrer på senere. Kunne kanskje tenkt meg å bumpe opp seksuell lavalder til 17 år.... vet ikke om det hadde hjulpet. Tror løsningen er åpenhet om sex og følelser fra foreldre sin side. Enig i denne. Det er likt dette med alkohol også. Min mor og far fortalte konsekvenser og om hva som var rett og galt. Jeg fikk et riktig syn på alkohol og aldersgrenser. Jeg begynte å drikke så smått da jeg var 16 da, pga. at vennene mine gjorde det, osv. (Jeg hadde flytta hjemmefra og alt...) Det var ikke press, men jeg tenkte jeg kunne prøve. Jeg tror at det som gjorde at jeg var, og fortsatt er, forsiktig med alkohol og festing, er at mine foreldre har snakket mye om det med meg. Jeg tror foreldre har mye å si, men venner/nye venner kan påvirke ditt syn på ting ganske drastisk. Det samme gjelder sex.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå