Gå til innhold

Å forsvinne.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Anonymous poster hash: a45f1...2a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal jo ha en adresse, for en periode av gangen iallefall. Altså, jeg bytter navn i Norge og holder kjeft om det til alle, skaffer meg nye papirer og kort, melder meg som utvandret til folkeregisteret og stikker.

Anonymous poster hash: cf49f...e90

Jeg også tror du må skaffe deg adresse og identitetsnummer i det nye landet. At du ikke får meldt deg utvandret før du har det på plass. Og så tror jeg det kreves at du har jobb, skole eller egne penger og helseforsikring før du får noe identitetspapirer i Danmark feks. Hvis du skal bruke eøs regelen?

Hva med forsikring i tilfelle det skjer deg noe da? Du må kontakte Helfo og få deg et slikt Europeisk Helsekort.

Det virker sikkert lettvint å stikke av fra alt, men i dagens samfunn med alle de reglene som er er det ikke så enkelt. Med mindre du melder deg til å være med romani folket eller kriminelle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også tror du må skaffe deg adresse og identitetsnummer i det nye landet. At du ikke får meldt deg utvandret før du har det på plass. Og så tror jeg det kreves at du har jobb, skole eller egne penger og helseforsikring før du får noe identitetspapirer i Danmark feks. Hvis du skal bruke eøs regelen?

Hva med forsikring i tilfelle det skjer deg noe da? Du må kontakte Helfo og få deg et slikt Europeisk Helsekort.

Det virker sikkert lettvint å stikke av fra alt, men i dagens samfunn med alle de reglene som er er det ikke så enkelt. Med mindre du melder deg til å være med romani folket eller kriminelle.

Jeg kommer jo til å ha identifikasjonspapirer, bare med nytt navn (som er lovlig endret). Jeg skal ikke styre på med falsk ID og alt sånt. Forsikring skaffer jeg meg, eller så bare driter jeg i det, kommer sikkert til å dø ung uansett. Adresse får jeg jo når jeg finner et sted å bo for en stund. Men hva skjer hvis man ikke har noen adresse?

Skrevet

Jeg kommer jo til å ha identifikasjonspapirer, bare med nytt navn (som er lovlig endret). Jeg skal ikke styre på med falsk ID og alt sånt. Forsikring skaffer jeg meg, eller så bare driter jeg i det, kommer sikkert til å dø ung uansett. Adresse får jeg jo når jeg finner et sted å bo for en stund. Men hva skjer hvis man ikke har noen adresse?

Uten adresse får du ikke personnummer i det landet du velger. Tilogmed turister som kjøper seg leilighet for å feriere der hvert år må ha personnummer. Uten adressen er du registert som bosatt i Norge på den siste registrerte adressen.

Og så er det posten din da. Noen må ta seg av den. skal du ha post til Danmark må du også melde adresseendring.

Du har mye du må finne ut av med andre ord. I tillegg kan jeg tenke meg at familien din vil kreve at du er tilgjengelig med tlf, og mail.

Skrevet (endret)

Å haike rundt i Europa/verden blir noe helt annet. Da behøver du ikke å melde utflytting eller noe mer. Men du må ha det Helsekortet og reiseforsikring.

Men da blir det å bo som gjest eller på hospits rundt omkring. Det krever ikke flytting. Utfra HI forsto jeg det slik at du ville forlate Norge for godt, og da er det visse ting du må gjøre.

Endret av Tris
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Anonymous poster hash: a45f1...2a7

18.

Uten adresse får du ikke personnummer i det landet du velger. Tilogmed turister som kjøper seg leilighet for å feriere der hvert år må ha personnummer. Uten adressen er du registert som bosatt i Norge på den siste registrerte adressen.

Og så er det posten din da. Noen må ta seg av den. skal du ha post til Danmark må du også melde adresseendring.

Du har mye du må finne ut av med andre ord. I tillegg kan jeg tenke meg at familien din vil kreve at du er tilgjengelig med tlf, og mail.

Så finner jeg en adresse, da. Kan jo ikke flytte annenhver dag heller! Og foreldrene mine kan ikke kreve noe som helst, jeg er myndig :)

Skrevet

Så finner jeg en adresse, da. Kan jo ikke flytte annenhver dag heller! Og foreldrene mine kan ikke kreve noe som helst, jeg er myndig :)

Ok. Hva med språkkunnskapene dine?

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Hva med språkkunnskapene dine?

Flytende i norsk og engelsk, holder på å lære meg tysk.

Skrevet

Flytende i norsk og engelsk, holder på å lære meg tysk.

Norsk vil ikke være nyttig dessverre. Men tysk er greit å kunne. Fransk og spansk også.

AnonymBruker
Skrevet

Norsk vil ikke være nyttig dessverre. Men tysk er greit å kunne. Fransk og spansk også.

Skal lære meg de to etterpå.

Er det vanskelig å få oppholdstillatelse i Asia?

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Men hva med de som ikke har fast adresse da? Det finnes jo mange av de. Oki :)Anonymous poster hash: cf49f...e90

Man regnes ikke som utvandret fordi man ikke har en registrert bopel. Mange f.eks rusmisbrukere har ikke adresse men de regnes ikke som utvandret for det.

Ser ikke for meg at det vil bli så bra som du tror. Du vet at man kan flytte til en annen hverdensdel og informere venner og familie om det, uten at de forfølger deg? Er bare å si at du skal bytte nr og ringer de hvis det blir behov. Bedre det enn å bekymre folk. Bare tåpelig og paranoid å bytte navn uten en god grunn.

Anonymous poster hash: 7a33d...1e2

AnonymBruker
Skrevet

18. Anonymous poster hash: cf49f...e90

Herregud du er ennå et barn nesten, du er tenåring. Ja du er myndig men du har lite livserfaring. Og ut fra alt du sier så hører man det.

Flytt heller til en annen by i Norge, skal du til utlandet så studer el noe sånt, så kan du få god hjelp fra Norge om det skjer noe så du trenger det. Hadde du vært 30 år så hadde det blitt noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man regnes ikke som utvandret fordi man ikke har en registrert bopel. Mange f.eks rusmisbrukere har ikke adresse men de regnes ikke som utvandret for det.

Ser ikke for meg at det vil bli så bra som du tror. Du vet at man kan flytte til en annen hverdensdel og informere venner og familie om det, uten at de forfølger deg? Er bare å si at du skal bytte nr og ringer de hvis det blir behov. Bedre det enn å bekymre folk. Bare tåpelig og paranoid å bytte navn uten en god grunn.

Jeg har da ikke gitt uttrykk for at jeg tror det blir superbra? Det blir bedre enn situasjonen min nå, iallefall, ettersom jeg får levd mer på egne premisser, men noen luksus forventer jeg absolutt ikke.

Jeg skal ikke bekymre folk... Jeg gir beskjed til familien at jeg drar ut i verden og så forsvinner jeg. Har ikke venner. Og det er da mange som bytter navn uten å være paranoide, hva jeg gjør med mitt eget liv er min sak, dessuten er ikke navnet mitt praktisk i utlandet, det høres nesten østeuropisk ut og folk nå til dags er rasister.

Herregud du er ennå et barn nesten, du er tenåring. Ja du er myndig men du har lite livserfaring. Og ut fra alt du sier så hører man det.

Flytt heller til en annen by i Norge, skal du til utlandet så studer el noe sånt, så kan du få god hjelp fra Norge om det skjer noe så du trenger det. Hadde du vært 30 år så hadde det blitt noe annet.

Nei :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal si fra til familie at jeg drar. Venner har jeg ikke og familien bryr seg ikke særlig uansett, pappa synes jeg er dum og mamma har lest The Secret så hun tror at man bare skal følge ønskestjernen sin eller noe og så blir man lykkelig. Men jeg skal si fra til dem at jeg drar slik at de vet at jeg stikker, men de får ikke vite særlig om hvor jeg skal (det vet jeg jo ikke selv heller) og så får de heller være sure for at jeg brøt med dem.

Er du så sikker på at det er med "dem" du bryter og ikke deg selv? Du kan fint bo i Norge uten at du har kontakt med familien din. Dra på ferier rundt omktrng i verden, men å forsvinne på denne måten er litt dumt. Hvorfor vil du bytte navn, hvorfor vil du få deg en ny identitet? Det finnes tusenvis av mennesker i Norge som har gjort sine feil, som er lei av visse mennesker i familien og som er lei av mye i livet, men man kan jo ikke bare plutselig forsvinne for det?

Tenk deg godt om. Jeg hadde heller reist på ferie rundt omkring i verden

Anonymous poster hash: debd9...195

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du så sikker på at det er med "dem" du bryter og ikke deg selv? Du kan fint bo i Norge uten at du har kontakt med familien din. Dra på ferier rundt omktrng i verden, men å forsvinne på denne måten er litt dumt. Hvorfor vil du bytte navn, hvorfor vil du få deg en ny identitet? Det finnes tusenvis av mennesker i Norge som har gjort sine feil, som er lei av visse mennesker i familien og som er lei av mye i livet, men man kan jo ikke bare plutselig forsvinne for det?

Tenk deg godt om. Jeg hadde heller reist på ferie rundt omkring i verden

Jeg er ikke turisttypen. Jeg bytter navn og identitet fordi jeg ikke har noen følelse av identitet nå. Er wiret på en annen måte enn normale folk, så og si. Jeg vil heller ikke bo i Norge, så hvorfor skulle jeg gjøre det?

Skrevet

Det vet jeg ikke. Jeg regner med at du må betale for visa i noen land.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men du høres ut som en barnslig 18 åring! Herregud! Du er 18 år og bor i Norge. Ett land som gir deg mye hvis du er villig til å stå på selv. Du kan studere, du kan bli kunstner, , ja få deg vennerdu kan leve livet slik du føler for det selv. So what at du har problemer med familien din! du er 18 år! Du er en mann nå, ikke en liten guttunge! Drit i familien din hvis de driter i deg. Gjør noe for deg selv, bli noe i stedet for å rømme fra alt og alle!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men du høres ut som en barnslig 18 åring! Herregud! Du er 18 år og bor i Norge. Ett land som gir deg mye hvis du er villig til å stå på selv. Du kan studere, du kan bli kunstner, , ja få deg vennerdu kan leve livet slik du føler for det selv. So what at du har problemer med familien din! du er 18 år! Du er en mann nå, ikke en liten guttunge! Drit i familien din hvis de driter i deg. Gjør noe for deg selv, bli noe i stedet for å rømme fra alt og alle!

*facepalm* Å kutte kontakten med familien og dra ut i verden er å gjøre noe for meg selv...

Og jeg er jente.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Kommer an på landet. I mange land i sørøstasia kan du fornye visumet regelmessig uten problemer, i en del andre land er det vanskeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...