Gå til innhold

Å forsvinne.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal forsvinne.

Jeg har ikke FBI på nakken og jeg har ikke tenkt å fake min egen død, men jeg vil derimot bytte navn og dra nedover i Europa og prøve å leve så skjult som mulig.

Jeg vil ikke ha familie og jeg har ingenting igjen her i Norge. Jeg trives ikke her, jeg har ingen venner, jeg har ingen hobbyer, jeg bare råtner vekk. Jeg kunne jo flyttet og begynt på nytt et annet sted på den normale måten, men jeg er dramatisk og et normalt liv er ikke noe for meg uansett.

Jeg vil ta båten over til Danmark og begynne der. Hvor jeg skal vet jeg ikke, jeg kommer bare til å se det an. Kanskje jeg kommer til å slå meg ned fast og bli en normal person etterhvert, kanskje ikke. Jeg kan iallefall klare meg på lite og jeg har ikke noe ønske om luksus eller stabilitet. Jeg har levd på gaten før og til nød er det noe jeg kan gjøre igjen. Jeg skiller meg ikke veldig ut i Europa ettersom jeg har mørkt hår og mørke øyne, jeg ser ikke ut som en typisk nordmann som folk tenker de skal loppe for penger. Jeg har også god menneskesensor for hvilke folk som er til å stole på og ikke, og jeg er ikke naiv.

Jeg skal også bygge opp en ny identitet, en ny historie og noe karaktertrekk. Det tror jeg skal gå bra. Jeg har ingen følelse av identitet nå uansett. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tjene penger, men det vil jeg finne ut av som det kommer. Jeg er fleksibel, lærevillig og lite kresen. Dessuten har jeg spart opp en del fra før som kan holde en stund iallefall.

Måtte bare få dette ned på papiret, jeg kan ikke betro meg til noen uten at de prøver å spolere planene mine. Men jeg lurer på om det er noen her som har gjort det samme, eller noe i lignende baner, og som har noen råd å komme med. Hva man bør ha med seg og hvilke steder man bør skygge unna og generelle tips.

Anonymous poster hash: cf49f...e90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen år siden jobbet jeg med en ung dame fra Nederland som hadde gjort noe ala det du vil gjøre nå. Hun hadde bare reist uten noe annet enn en liten ryggsekk på ryggen, endt opp i Bergen (!) av alle plasser, og greid å få seg jobb på restaurant. Etter et lite halvår reiste hun til Svalbard, hvor hun bodde i nesten et år, og traff mannen hun giftet seg med (og som er fra samme plass som meg). Hun bodde her et par år, og jobbet litt på restauranter og litt på skolen som kunstlærer. Hun fikk barn med mannen, skilte seg og flyttet hjem til Nederland igjen.

Som 18åring var dette noe jeg fant utrolig spennende, og det tiltalte meg virkelig. I motsetning til deg er jeg alt for feig, og kanskje litt for hjemkjær :plystre: .

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden jobbet jeg med en ung dame fra Nederland som hadde gjort noe ala det du vil gjøre nå. Hun hadde bare reist uten noe annet enn en liten ryggsekk på ryggen, endt opp i Bergen (!) av alle plasser, og greid å få seg jobb på restaurant. Etter et lite halvår reiste hun til Svalbard, hvor hun bodde i nesten et år, og traff mannen hun giftet seg med (og som er fra samme plass som meg). Hun bodde her et par år, og jobbet litt på restauranter og litt på skolen som kunstlærer. Hun fikk barn med mannen, skilte seg og flyttet hjem til Nederland igjen.

Som 18åring var dette noe jeg fant utrolig spennende, og det tiltalte meg virkelig. I motsetning til deg er jeg alt for feig, og kanskje litt for hjemkjær :plystre: .

Lykke til!

Takk!

Byttet hun navn og brøt med familie og venner også? I så fall, hvordan reagerte de når (hvis?) hun dukket opp igjen? Og hvordan reagerte de når hun forsvant?

Skrevet

Beklager å si det, men det du planlegger er meget råttent gjort.

For en del år siden kjente jeg en fyr som sa at han en gang tidligere hadde forsvunnet slik som du snakker om her. Han var ikke mange månedene i byen men han hadde gjennom jobben sin fått seg en liten omgangskrets som brydde seg om han. Og hva gjør han? Jo, forsvant under jorda atter en gang. Tilbake satt en gjeng venner, fryktelig redd og bekymra for hva som hadde hendt. Politiet ble selvfølgelig blanda inn. Jeg husker ikke helt utfallet, men mener det kom fram etterhvert at han var i god behold og ikke noe mer.

Det er lov til å ha behov for en ny start, for all del. Bare ikke gjør det ved å forsvinne under jorda.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å si det, men det du planlegger er meget råttent gjort.

For en del år siden kjente jeg en fyr som sa at han en gang tidligere hadde forsvunnet slik som du snakker om her. Han var ikke mange månedene i byen men han hadde gjennom jobben sin fått seg en liten omgangskrets som brydde seg om han. Og hva gjør han? Jo, forsvant under jorda atter en gang. Tilbake satt en gjeng venner, fryktelig redd og bekymra for hva som hadde hendt. Politiet ble selvfølgelig blanda inn. Jeg husker ikke helt utfallet, men mener det kom fram etterhvert at han var i god behold og ikke noe mer.

Det er lov til å ha behov for en ny start, for all del. Bare ikke gjør det ved å forsvinne under jorda.

Jeg skal si fra til familie at jeg drar. Venner har jeg ikke og familien bryr seg ikke særlig uansett, pappa synes jeg er dum og mamma har lest The Secret så hun tror at man bare skal følge ønskestjernen sin eller noe og så blir man lykkelig. Men jeg skal si fra til dem at jeg drar slik at de vet at jeg stikker, men de får ikke vite særlig om hvor jeg skal (det vet jeg jo ikke selv heller) og så får de heller være sure for at jeg brøt med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Lånekassen og slike offentlige etater da? Skal du si fra til dem? Husk at det er stor arbeidsløshet i Europa nå. Lave lønninger og lange arbeidsdager. Ikke forvent å bli steinrik, med mindre du har en genial businessidé som ingen har tenkt på..

Anonymous poster hash: cfd59...dac
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Lånekassen og slike offentlige etater da? Skal du si fra til dem? Husk at det er stor arbeidsløshet i Europa nå. Lave lønninger og lange arbeidsdager. Ikke forvent å bli steinrik, med mindre du har en genial businessidé som ingen har tenkt på..

Blir vel stående som utvandret hos staten. Jeg kommer jo til å være i arkivene under mitt gamle navn (og det nye der det oppdateres automatisk) men det får nå heller være. De får ikke noe nytt på meg iallefall. Steinrik har jeg ikke et ønske om å bli.

AnonymBruker
Skrevet

Blir vel stående som utvandret hos staten. Jeg kommer jo til å være i arkivene under mitt gamle navn (og det nye der det oppdateres automatisk) men det får nå heller være. De får ikke noe nytt på meg iallefall. Steinrik har jeg ikke et ønske om å bli.

Men har du noe gjeld her i Norge da? Hvis du bare drar uten å gjøre opp for deg kan du få betalingsanmerkning, bare så du vet. Trist at du har så dårlig forhold til familien.

AnonymBruker
Skrevet

Men har du noe gjeld her i Norge da? Hvis du bare drar uten å gjøre opp for deg kan du få betalingsanmerkning, bare så du vet. Trist at du har så dårlig forhold til familien.

Ingen gjeld.

Det opplegget vil ikke fungere.

Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet

For å stå om utvandrer må du registrere deg i et annet land og få id-nummer og en fast adresse der. De fører ikke opp en som bare stikker uten papirer og dokumenter som utvandret.

Anonymous poster hash: 4b09e...111

AnonymBruker
Skrevet

Ingen gjeld.

Hvorfor ikke?

Du vil jo ikke kunne løpe fra den du er uansett.

• Liker 2
Gjest Sabrina
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon. Har lite kontakt med familien min og alle vennene mine har endt opp med å etablere seg, så da faller man jo naturlig nederst på listen over prioriteringer. Det kjipe er jo at plutselig står jeg der alene og har ingen å gå til. Nå har jeg en litt spesiell situasjon i og med at jeg er transkjønnet. Det gir automatisk et hav av utfordringer og motgang. Både med jobb og generelt det å skulle prøve å passe inn i dette samfunnet. Skulle ønske jeg kunne bare flytte på meg og starte på nytt en annen plass. Kunne tenkt meg å flytte til San Francisco og henge med frisinnede folk :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke?

Du sier du vil dikte opp en ny identitet, men du glemmer at mennesker er gode på å gjennomskue historier til nye ukjente personer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å stå om utvandrer må du registrere deg i et annet land og få id-nummer og en fast adresse der. De fører ikke opp en som bare stikker uten papirer og dokumenter som utvandret.

De gjorde det med han der hippieduden som fikk unge i skogen sammen med den rumenske dama si.

Jeg er litt i samme situasjon. Har lite kontakt med familien min og alle vennene mine har endt opp med å etablere seg, så da faller man jo naturlig nederst på listen over prioriteringer. Det kjipe er jo at plutselig står jeg der alene og har ingen å gå til. Nå har jeg en litt spesiell situasjon i og med at jeg er transkjønnet. Det gir automatisk et hav av utfordringer og motgang. Både med jobb og generelt det å skulle prøve å passe inn i dette samfunnet. Skulle ønske jeg kunne bare flytte på meg og starte på nytt en annen plass. Kunne tenkt meg å flytte til San Francisco og henge med frisinnede folk :)

Du får bli med! :)

Du sier du vil dikte opp en ny identitet, men du glemmer at mennesker er gode på å gjennomskue historier til nye ukjente personer.

Jeg har ikke tenkt å fortelle halve Europa om mine eventyr i Amasonas, altså. Dessuten har jeg spilt og diktet opp identiteter hele livet mitt. Jeg kan ljuge så bra at jeg nesten tror på det selv.

Skrevet

Takk!

Byttet hun navn og brøt med familie og venner også? I så fall, hvordan reagerte de når (hvis?) hun dukket opp igjen? Og hvordan reagerte de når hun forsvant?

Nei, ikke så vidt jeg vet. Tror hun bare reiste, men fortsatte å holde kontakten.

AnonymBruker
Skrevet

De gjorde det med han der hippieduden som fikk unge i skogen sammen med den rumenske dama si.

Han hippien var utvandret til ett annet land for flere år siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han hippien var utvandret til ett annet land for flere år siden.

Ok. Men hva med de som ikke har fast adresse da? Det finnes jo mange av de.

Nei, ikke så vidt jeg vet. Tror hun bare reiste, men fortsatte å holde kontakten.

Oki :)

Skrevet

Hvordan planlegger du å gjennomføre dette med tanke på penger? Skal du ha bankkort så må du jo ha en adresse?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan planlegger du å gjennomføre dette med tanke på penger? Skal du ha bankkort så må du jo ha en adresse?

Skal jo ha en adresse, for en periode av gangen iallefall. Altså, jeg bytter navn i Norge og holder kjeft om det til alle, skaffer meg nye papirer og kort, melder meg som utvandret til folkeregisteret og stikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...