Gå til innhold

Hvor kan jeg bade med delfiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort det for noen år siden. Før jeg var klar over hva dette gjør med dem. Ser du har fått svar på mye om det her.

Jeg vil anbefale deg å svømme med delfiner i havet. Altså de frie. Har gjort det også og det er mulig å komme ganske nær dem. Eller de kommer nær deg hvis de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med all respekt, så er jeg ganske sikker på at jeg vet mer om delfiner enn du gjør, og jeg vet garantert mer enn deg om hvilke forhold delfinene jeg har møtt lever under :)

Poenget jeg forsøker å få frem, er at det finnes steder i verden som har delfiner i fangenskap og behandler dem bra. Det er ingenting galt i å dra til slike steder for å svømme med delfiner. Til sammenligning finnes det mange som mishandler hundene sine og aldri burde hatt hund, men det betyr ikke at alt hundehold er dyremishandling.

Jeg kjenner godt til Dolphin Academy, og kan gå god for at delfinene der har det bra. Nøyaktig hvordan det er overalt ellers har jeg bare sånn omtrentlig oversikt over, men jeg vet at det dessverre finnes mer dårlig delfinhold enn bra. Det er forferdelig trist og grusomt å tenke på, men det er ikke rettferdig å sette de seriøse stedene i samme bås som de dårlige.

For å svare på spørsmålene dine:

Ja, jeg vet hvordan de fanget inn delfinene som en gang i tiden la grunnlaget for Dolphin Academy. Jeg har sett video av det, og fått det grundig forklart av en delfintrener. De kjente flokkene godt på forhånd (i Honduras), og plukket ut "ungdommer" som var store nok til å klare seg selv, uten at de var blitt etablerte voksne. Som unge voksne dyr var de best i stand til å takle overgangen til fangenskap, samtidig som de ville være et minst mulig savn for flokken. Det hele gikk veldig rolig for seg, med mennesker i vannet som omringet delfinen på grunt vann. De fleste delfinene de har der nå er etterkommere av disse.

Jo, jeg vet godt hvordan de behandler delfinene. Jeg har som sagt vært der en del, både som vanlig gjest og "backstage" (hvor du ikke kommer om du bare besøker parken eller betaler for å svømme med delfinene). Jeg kan fortelle hvordan hver trener har "sin" delfin, om hvordan de trener dem opp til å svømme på åpent hav og komme tilbake igjen og om hvor tydelig det er at trenerne er sterkt knyttet til delfinene sine. Jeg kan forklare deg i detalj om hvordan de forbereder måltidene til delfinene, og at de importerer den beste fisken de kan få tak i, siden kun det beste er godt nok for delfinene deres. Si fra hvis du er interessert.

Nei, den vanligste læremetoden er ikke å sulte delfinene hvis de ikke lærer triks eller feiler. Å trene en delfin er veldig likt som å trene en hund. Alle som kan litt om hund kan tenke seg at sulteforing ikke er noen effektiv måte å trene hund på. Det samme gjelder for delfiner. En delfin som gjør en øvelse under trening eller show, kommer tilbake til treneren og forventer fisk (godbit). Hvis den har gjort feil får den ikke fisk, men blir ignorert i tre sekunder før den får neste kommando. Fisken er som sagt godbit, ikke fôr. Når det er fôringstid (som regel rett etter trening) får delfinene en bøtte med fisk hver, uansett hvor mye riktig eller feil de har gjort.

Jeg anbefaler deg også å reise på kurs til Dolphin Academy, så kan du nok bli både opplyst og beroliget :)

Er enig i mye av det du skriver. Vi måtte gjennom kurs før vi fikk lov til å gå i bassenget med dem. Jeg er ikke i tvil om at det har det så godt som de kan ha det på de fleste steder. Trenerne elsker dem og vil nok strekke seg langt for at de skal ha det godt.

Problemet som jeg har lest og hørt er at de ikke tåler stresset de blir påført av showet og møtet med fremmede hele tiden. De får magesår og andre stressrelaterte sykdommer. Det vil ikke jeg være med på å gjøre mot dem en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svømt med ville delfiner på NewZealand. De var nysgjerrige på oss og kom ganske nær:-) flott opplevelse. Har og vært på delfin tur på Zanzibar... der var det mer jaging etter en flokk for så å få beskjed om jumpe uti....ikke suksess.Bedre å bare nyte synet av de vakre dyrene fra båten . På Fillipinene så vi og delfiner utenfor Panglao, men opplegget der og var masse båter som kjørte etter flokken. Ikke noe bra opplegg, så vi ba båtføreren vår ta oss m inn til en øy for å snorkle istedet.

En venninne svø,te med ville delfiner i Mosambik..de var og nysgerrige og oppsøkte snorklere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...