AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #1 Skrevet 19. april 2014 Hei Lurer på om jeg er på jordet her, forskudd på arv til min lillebror og hvordan det er håndtert sårer meg. Er en dame på 38 år. Både jeg og lillebror eier husvære i Osloområdet, begge har familie og begge klarer seg bra. Jeg har nok alltid blitt oppfattet som mer robust enn lillebror, har bedre utdanning og høyere inntekt. Foreldrene mine har i lang tid snakket om å kjøpe seg leilighet. Nå i påsken har vi spist middag sammen, og det kom frem at de har slått til på en leilighet i nabolaget, lillebror skal overta barndomshjemmet og at de har blitt enige om en gunstig takst seg imellom (beste fall -2 000 000kr på markedsverdi). Alt dette uten engang å drøfte det med meg. Det kjennes sårt at de overdrar barndomshjemmet vårt uten å involvere oss begge i prosessen. At de tydeligvis ønsker at han skal bo så nære og ikke jeg. At de bruker mye tid sammen og planlegger flytting og at det blir stille når jeg kommer inn i rommet.... Vi skal begge få forskudd på arv på 1 000 000kr i tillegg. Dvs at han får dette i tillegg til gunstig takst. Synes hele prosessen har vært dårlig og frykter at dette vil ødelegge noe av det gode forholdet i familien. Som sagt klarer vi oss veldig bra, og det er ikke det økonomiske som føles sårt. Det er forskjellsbehandlingen.Anonymous poster hash: b2897...8d3
Gjest Tingelinling Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Du velger jo selv om du vil la dette ødelegge det gode forholdet i familien? Jeg hadde spurt hvorfor de hadde gjort alt dette uten meg. 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Åh, de peenga.. Anonymous poster hash: 21832...f61 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #4 Skrevet 19. april 2014 Du velger jo selv om du vil la dette ødelegge det gode forholdet i familien? Jeg hadde spurt hvorfor de hadde gjort alt dette uten meg. Prøver jo selvfølgelig å heve meg over dette, men er ikke sikker på om jeg klarer. Anonymous poster hash: b2897...8d3
Gjest Tingelinling Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 Prøver jo selvfølgelig å heve meg over dette, men er ikke sikker på om jeg klarer.Anonymous poster hash: b2897...8d3 Da må du ta det opp med dem. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #6 Skrevet 19. april 2014 Juridisk har dine foreldre sitt på det tørre når du og din bror får forskudd på arv på 1 mill hver. Grunnen til forskjellsbehandlingen ligger kanskje i det at du bestandig har blitt oppfattet som mer robust enn din lillebror? Du bør ta en prat med dine foreldre om dette. Uansett synes jeg ikke at du skal la dette ødelegge det gode forholdet i familien. Livet er for kort til å krangle om bagateller. Anonymous poster hash: d3585...54a 1
Gjesten Skrevet 19. april 2014 #7 Skrevet 19. april 2014 Kan du ta det opp med dem kanskje? Bare spørre forsiktig hvorfor de gjorde alt dette uten deg, om det ikke falt dem inn at du kanskje ville ha barndomshjemmet?
Berit Skrevet 19. april 2014 #8 Skrevet 19. april 2014 Jeg synes du skal heve deg over det. Fint hvis du kan være glad for at din lillebror har fått dette. Kanskje dine foreldre mente at det var til det beste at det ble sånn. De ønsker at begge dere er lykkelige. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Jeg synes du skal heve deg over det. Fint hvis du kan være glad for at din lillebror har fått dette. Kanskje dine foreldre mente at det var til det beste at det ble sånn. De ønsker at begge dere er lykkelige. Min lillebror er uten skyld i dette, og er glad på hans vegne. Enda de kunne stoppet og lurt på hva med storesøster. Men jeg er veldig skuffet over mine foreldre. Det er lett å si at man skal heve seg over noe, men jeg føler meg elendig når jeg tenker på dette. Kommer til å jobbe med meg selv, men vet ikke om jeg klarer å sette til side denne åpenbare favoriseringen. Tror ikke de kommer til å takle det bra om jeg tar dette opp heller, de unngår temaet og det sitter nok langt inne å innrømme at de kanskje har håndtert dette på en dårlig måte. Kommer nok til å la det ligge en stund for å se om jeg klarer å heve meg over det, klarer jeg ikke så må jeg jo ta det opp. Anonymous poster hash: b2897...8d3
Testosteron Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 Juridisk sett har foreldrene dine sitt på det tørre. De kunne faktisk ha gitt ham eiendommen gratis, men jeg skjønner godt at du reagerer på at han skal få 3 millioner mens du bare får 1. Har de sagt noe om hvorfor han skal få eiendommen på billigsalg? Man kunne jo tenke seg at du fikk 2 millioner cash siden han får et prisavslag på eiendommen på 2 millioner. Har han ikke råd til å kjøpe eiendommen for det den er verdt? Hvorfor skal han dessuten ha 1 million cash? 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #11 Skrevet 19. april 2014 Juridisk sett har foreldrene dine sitt på det tørre. De kunne faktisk ha gitt ham eiendommen gratis, men jeg skjønner godt at du reagerer på at han skal få 3 millioner mens du bare får 1. Har de sagt noe om hvorfor han skal få eiendommen på billigsalg? Man kunne jo tenke seg at du fikk 2 millioner cash siden han får et prisavslag på eiendommen på 2 millioner. Har han ikke råd til å kjøpe eiendommen for det den er verdt? Hvorfor skal han dessuten ha 1 million cash? Han ønsker å bygge om samt å pusse opp bad, kjøkken ++ med en gang, det har han ikke mulighet til dersom han betaler markedspris. Det såreste er at hele prosessen har foregått bak ryggen min, og at ikke begge to fikk tilbud om å overta barndomshjemmet. Juridisk har jeg ikke krav på noe, men det stopper meg ikke fra å være skuffet. Anonymous poster hash: b2897...8d3 3
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2014 #12 Skrevet 19. april 2014 Min lillebror er uten skyld i dette, og er glad på hans vegne. Enda de kunne stoppet og lurt på hva med storesøster. Men jeg er veldig skuffet over mine foreldre. Det er lett å si at man skal heve seg over noe, men jeg føler meg elendig når jeg tenker på dette. Kommer til å jobbe med meg selv, men vet ikke om jeg klarer å sette til side denne åpenbare favoriseringen. Tror ikke de kommer til å takle det bra om jeg tar dette opp heller, de unngår temaet og det sitter nok langt inne å innrømme at de kanskje har håndtert dette på en dårlig måte. Kommer nok til å la det ligge en stund for å se om jeg klarer å heve meg over det, klarer jeg ikke så må jeg jo ta det opp. Anonymous poster hash: b2897...8d3 Han er ikke uten skyld hvis han lar det her skje uten at han trekker deg inn i det her, da vet han jo at han får mer enn sin skjerv og synes det er helt greit at det skjer. 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #13 Skrevet 19. april 2014 Livet er for kort til å krangle om bagateller. Anonymous poster hash: d3585...54a Foreldres forskjellbehandling av barn er langfra en bagatell.... Anonymous poster hash: bfde9...92e 8
Zilas Skrevet 19. april 2014 #14 Skrevet 19. april 2014 Dette er en all time classic innen arv osv.. Min teori er at de gamle bare gjør det litt på slump og ikke tenker stort over det. For jeg hører stadig om lignende tilfeller der noen bare har fått barndomshjemmet eller hytta, langt under markedspris, mens resten av søsknene har fått mye mindre. Jeg vil egentlig tipp at de bare anså lillebroren din som den svakeste, og da var det naturlig at huset gikk til han. Bestemor gjorde noe lignende med pappa, men da var det snakk om en hytte tanta mi fikk.. Ble heller ikke spurt. Jeg kjenner jo bestemor og hun er en fantastisk person. Hun ville altså ikke favorisere tanta mi og "lure" pappa for arv, men der å da virka det sikert lurt/riktig at hun skulle ha den hytta. Så ja, det er litt spess at de ikke spurte deg/nevnte det.. Jeg tipper det faktisk ikke falt dem inn at du skulle ha det huset.. Hvertfall hvis du klarer deg relativt bedre en broren din + at dere allerede har fått en del. Det er veldig opp til deg hvordan du velger å gjøre det.. Saken er avgjort, du har nok penger og lilebroren din er happy.. Litt dumt å ødelegge det spør du meg.. Dra på byn å bruk opp en mill i stedet 2
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2014 #15 Skrevet 19. april 2014 Jeg ville gitt fanden i huset hvis jeg var TS, men jeg ville spurt om det var nødvendig at han fikk en million i kontanter i tillegg til huset.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #16 Skrevet 19. april 2014 Jeg får nok bare glemme dette... Svelge det for familiens skyld Det komiske, nærmest parodiske er at de neste julaften kommer til å legge sin stolthet i at vi får like mange raggsokker. Og de kommer til å legge ut om hvor viktig det er at man ikke forskjellsbehandler, det pleier de ta opp ved alle slike anledninger. Kommer til å være en del kameler å svelge. Og jeg har nok endret syn på foreldrene mine.. Anonymous poster hash: b2897...8d3
Gjest Ciegus Skrevet 19. april 2014 #17 Skrevet 19. april 2014 Jeg hadde tatt det opp med mine foreldre. Hadde ikke orket å gnage på det i årevis, og det er ikke så lett å glemme. Det er jo bare å spørre rett ut, hva er grunnen til at lillebror skal få to millioner mer? Hadde det vært snakk om noen hundretusen hadde det nå vært en sak å ignorere, men to millioner er litt verre... 3
Testosteron Skrevet 19. april 2014 #18 Skrevet 19. april 2014 (endret) Jeg syns det er litt rart hvis foreldrene dine ikke forstår at de forskjellsbehandler dere. Hvis de skjønner det og ønsker å likebehandle dere når det endelige arveoppgjøret skjer (når de begge er døde), så kan de løse dette ved at de bestemmer at de to millionene som han får i tillegg til den ene som dere begge får, skal være forskudd på arv. Siden de nå kjøper seg en leilighet, så vil jeg tro de har verdier som overstiger det beløpet de nå favoriserer ham med. Ved å bestemme at gaven til ham skal være forskudd på arv, så vil du først få tilsvarende verdier, og så deler dere resten likt ved det endelige arveoppgjøret. Det er ingen formkrav til en bestemmelse om forskudd på arv, men det kan være lurt å skrive testament hvor dette sies eksplisitt. Endret 19. april 2014 av Testosteron 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #19 Skrevet 19. april 2014 Tror ikke de skjønner at de forskjellsbehandler, men samtidig så unngår de temaet, så det kjennes nok ikke helt riktig. Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet. Det virker som de ser for seg at det å bli enige om en takst seg imellom er greit, og at dette er noe som er utenom arveoppgjør. Jeg ser jo nå når jeg har skrevet dette ned at de oppfører seg mindre bra ovenfor meg. Men jeg har barn og ønsker ikke å ødelegge forholdet til besteforeldrene. Hever meg over det, men er som sagt veldig skuffet. Men hva svelger man ikke for barna dine. Har det greit og har vel bestemt meg for å trekke lærdom om hvordan man ikke behandler barna sine fremfor å prøve å forklare for foreldrene mine hvordan det føles. Men respekten min har de nok mistet på veien. Foreslo forresten at jeg da kunne få forkjøpsrett på sommerhuset i ett senere arveoppgjør, ett sted som også betyr mye for meg. Svaret var: du må da skjønne at det ikke går, kanskje broren din føler det er leit og vil bruke det mindre... Blah.. All dritten kom til syne i løpet av påsken, go meAnonymous poster hash: b2897...8d3
Zilas Skrevet 19. april 2014 #20 Skrevet 19. april 2014 (endret) Hvis du har et godt forhold til broren din kan du kanskje ta det med sommerhuset direkte med han? Hvis han er alright og ikke er megaknyttet til huset vil han kanskje gå med på det? Hva med å foreslå at du får forkjøpsrett, men han bruksrett noen uker i året? Redigert: for det virker som om foreldrene dine åpenbart favoriserer han. Selv om de kanskje ikke er "klar over det. Videre så er det jo i din og broren dins interesse at dere får en så lav takst som mulig på verdiene til foreldrene deres, hvertfall når det virker som disse er betydelige. Hvis dere har et godt forhold burde det være mulig. Når foreldrene deres går bort vil dere jo sitte igjen med en leilighet og sommerhus (og kanskje andre verdier). Desverre er toget gått med huset, ettersom foreldrene dine kan gjøre akkurat hva de vil med sine verdier siden du har fått minste arv (hvis jeg har forstått lovgivningen rett). De valgte å gi det til broren din, og med mindre det står noe spesifikk i testamentet starter dere begge på 0 når de resterende verdiene skal fordeles. Så broren din har ingen plikt til å være grei, så her burde du heller sattse på en god dialog med han. Arv er noe dritt Endret 19. april 2014 av Zilas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå