Gå til innhold

Han nekter å bruke fjernlys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at det heter nærlys og fjernlys, og du har dette på bilen din.

Om du trenger lærebok og annet for å skjønne dette så er du JÆVLIG dum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er vel av typen som kjører med tåkelys også? Mer lys er jo tross alt bedre.. (ironi)

Han gjør ikke det, men han mener at det kan være lurt.

Vi snakket sammen igjen i går kveld. Eller jeg prøvde rolig å forklare hvordan jeg følte, han ba meg holde kjeft og sa at han liker best fjernlys.

Det ble til at han sa at jeg bare skulle spurt pent om han kunne skru på fjernlys i det tilfellet fordi jeg følte meg redd istedenfor å begynne å snakke om tull som stopplengde og sånn. Han er ikke enig i at det er utrygt å kjøre med nærlys i mørke, men han skal ha dem på når jeg er i bilen så jeg blir fornøyd (i tilfeller hvor det trengs selvfølgelig).

Jeg føler ikke at vi har kommet noe sted. Han er ferdig for lenge siden. Han nekter å høre på noe annet. Han vet at han kan stoppe før farer selv med bare fjernlys.

Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlys er greit å bruke i slike situasjoner. Men det plager meg så jævlig mye mer med de som er trege med å skru dem av når de kommer mot meg. Og de tullingene som skrur de på igjen før de faktisk har passert meg..

Men uansett, synligheten hans blir nedsatt så han bryter trafikkreglene. Kan jo true med å ringe politiet og si ifra.. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør ikke det, men han mener at det kan være lurt.Vi snakket sammen igjen i går kveld. Eller jeg prøvde rolig å forklare hvordan jeg følte, han ba meg holde kjeft og sa at han liker best fjernlys.Det ble til at han sa at jeg bare skulle spurt pent om han kunne skru på fjernlys i det tilfellet fordi jeg følte meg redd istedenfor å begynne å snakke om tull som stopplengde og sånn. Han er ikke enig i at det er utrygt å kjøre med nærlys i mørke, men han skal ha dem på når jeg er i bilen så jeg blir fornøyd (i tilfeller hvor det trengs selvfølgelig).Jeg føler ikke at vi har kommet noe sted. Han er ferdig for lenge siden. Han nekter å høre på noe annet. Han vet at han kan stoppe før farer selv med bare fjernlys. Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Ehhh..... Er du sikker på at du vet forskjell på närlys og fjärnlys...? Syns det er veldig mye rit med begrepene her.

Anonymous poster hash: 9708e...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlys er greit å bruke i slike situasjoner. Men det plager meg så jævlig mye mer med de som er trege med å skru dem av når de kommer mot meg. Og de tullingene som skrur de på igjen før de faktisk har passert meg..:

Man skal skru på fjernlysene igjen før passering. Ca ett sekund før, eller et par meter.

Anonymous poster hash: 63744...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Man skal skru på fjernlysene igjen før passering. Ca ett sekund før, eller et par meter.

Anonymous poster hash: 63744...41b

Ja, man skal gjøre det, men mange skrur de på enda tidligere slik at de akkurat rekker å blende en skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal gjøre det, men mange skrur de på enda tidligere slik at de akkurat rekker å blende en skikkelig.

Enkleste man gjør da er å flytte den ende hånden fra rattet over til hornet og holde det inne i noe gode sekunder.

Eller ikke. Jeg er blitt så pisslei av de som kjører både med fjernlys, nærlys og gjerne tåkelys alt i ett så jeg fysisk må stoppe bilen for å ikke kjøre av veien, jeg tuter og viser dem fingern rett og slett. Dersom de virkelig vil ut av bilen for å snakke så stopper jeg og tar en fin liten prat med dem om lysskikk. (Jeg er kanskje muligens litt aggressiv verbalt/handling men ikke kjøremåte. Som oftest skjer det ikke at begge parter stopper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh..... Er du sikker på at du vet forskjell på närlys og fjärnlys...? Syns det er veldig mye rit med begrepene her.

Anonymous poster hash: 9708e...609

haha, jeg vet forskjellen, ja. Jeg var bare veldig trøtt da jeg skrev det der. Ble kanskje litt rot :)

TS

Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Han gjør ikke det, men han mener at det kan være lurt.

Vi snakket sammen igjen i går kveld. Eller jeg prøvde rolig å forklare hvordan jeg følte, han ba meg holde kjeft og sa at han liker best fjernlys.

Det ble til at han sa at jeg bare skulle spurt pent om han kunne skru på fjernlys i det tilfellet fordi jeg følte meg redd istedenfor å begynne å snakke om tull som stopplengde og sånn. Han er ikke enig i at det er utrygt å kjøre med nærlys i mørke, men han skal ha dem på når jeg er i bilen så jeg blir fornøyd (i tilfeller hvor det trengs selvfølgelig).

Jeg føler ikke at vi har kommet noe sted. Han er ferdig for lenge siden. Han nekter å høre på noe annet. Han vet at han kan stoppe før farer selv med bare fjernlys.

Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Det var vel den mest fatale feilforestillingen jeg har hørt i denne tråden.

Det kan han tro han kan.....inntil han skyver bena unna en elg som faller over kupèen...

Den elgen kommer fort ut fra skogen.... Elgen ser ikke alltid så rask ut, men det er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Det er synd å si det. Men han samboeren din er en kronidiot. Hvis det du har skrevet her er sant. Hvorfor er du sammen med slike idioter?



Anonymous poster hash: 97e60...e45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å lure seg selv med nærlys. Fordi de lyser opp et større synsfelt nær bilen, føler mange at de lyser bedre enn fjernlys. Under forhold og hastigheter hvor fjernlys er påkrevd er det de fysiske lovene som gjelder, ikke hvordan lyset subjektivt oppleves. Er mange ganger på vår og høst når det er snøfritt, mørkt og fuktig at jeg skulle ønske at jeg kunne bruke nærlyset sammen med langlysene. Men da ville nærlysfeltet blendet meg fra å se detaljer lenger fremme.

Er ikke få ganger jeg skvetter over alle "spøkelsene" som virrer rundt ute på kveld og natt. :sjokk: Svartkledde middelaldrende menn og kvinner i alle aldre dukker plutselig opp fra intet like ved bilen. Under normale omstendigheter ser man de jo, men kommer det bil i mot, kan det fort skje at de skulle ønsket at de brukte refleks. Kanskje en burde skaffet seg et sånn der kufangergitter foran frontruta, sånn som de brukte i madmax-filmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å lure seg selv med nærlys. Fordi de lyser opp et større synsfelt nær bilen, føler mange at de lyser bedre enn fjernlys. Under forhold og hastigheter hvor fjernlys er påkrevd er det de fysiske lovene som gjelder, ikke hvordan lyset subjektivt oppleves. Er mange ganger på vår og høst når det er snøfritt, mørkt og fuktig at jeg skulle ønske at jeg kunne bruke nærlyset sammen med langlysene. Men da ville nærlysfeltet blendet meg fra å se detaljer lenger fremme.

Er ikke få ganger jeg skvetter over alle "spøkelsene" som virrer rundt ute på kveld og natt. :sjokk: Svartkledde middelaldrende menn og kvinner i alle aldre dukker plutselig opp fra intet like ved bilen. Under normale omstendigheter ser man de jo, men kommer det bil i mot, kan det fort skje at de skulle ønsket at de brukte refleks. Kanskje en burde skaffet seg et sånn der kufangergitter foran frontruta, sånn som de brukte i madmax-filmene?

Hha mener du ønsker du kunne brukt nær og fjernlys samtidig? De er alltid på samtidig dersom en brujer fjernlys. Er faktisk påbudt på biler at nærlys skrus på når fjernlys skrus på, inkludert baklys. Dette gjelder dog ikke for lyshorn (dra spaken bakover, blinke) *automatisk

Edit: ikke påbudt, men mange biler gjør dette, inkludert 2002 golf mk4 og 2010 subaru forester

Endret av Darkbull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du burde vise samboeren din denne tråden. Hvis han ikke forandrer meningen om fjernlys så er det noe alvorlig gale med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang dere låser dere inn i boligen deres etter mørkets frembrudd så gir du beskjed til han glupingen av en samboer om å IKKE slå på lyset. At du ser utmerket godt nok med lyset fra mobiltelefonen din.

Kanskje han tar hintet da?



Anonymous poster hash: 97e60...e45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hha mener du ønsker du kunne brukt nær og fjernlys samtidig? De er alltid på samtidig dersom en brujer fjernlys. Er faktisk påbudt på biler at nærlys skrus på når fjernlys skrus på, inkludert baklys. Dette gjelder dog ikke for lyshorn (dra spaken bakover, blinke) *automatis

Edit: ikke påbudt, men mange biler gjør dette, inkludert 2002 golf mk4 og 2010 subaru forester

Har du kilder på dette, ettersom jeg mener å ha lest det motsatte i forskriftene? Parklys skal riktignok alltid være på når andre lys er i bruk. Men det er totalt nytt for meg at det er lov å bruke nærlys samtidig med fjernlys. Årsaken til at dette ikke var helt kosher var blendingseffekten strølys nær bilen ga, som er uønsket når en skal oppdage detaljer ute i periferien.

Jeg skal ikke påstå at jeg er allviter innen emnet, og har tatt feil før, men akkurat dette brukte jeg endel tid på å sette meg inn i, for noen år tilbake. Håper ikke all kunnskapen er falmet på så kort tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du kilder på dette, ettersom jeg mener å ha lest det motsatte i forskriftene? Parklys skal riktignok alltid være på når andre lys er i bruk. Men det er totalt nytt for meg at det er lov å bruke nærlys samtidig med fjernlys. Årsaken til at dette ikke var helt kosher var blendingseffekten strølys nær bilen ga, som er uønsket når en skal oppdage detaljer ute i periferien.

Jeg skal ikke påstå at jeg er allviter innen emnet, og har tatt feil før, men akkurat dette brukte jeg endel tid på å sette meg inn i, for noen år tilbake. Håper ikke all kunnskapen er falmet på så kort tid. :)

Fra:

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

NÆRLYS

2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):

a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

b) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover.

2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.

2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.

2.5 Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer.

2.6 Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.

2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent.

2.8 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han sa han ikke trodde på blindsone. Hva mener han det er da?

Kanskje fyren har noen unike speil på bilen sin som ingen andre har? Speil som dekker 360 grader radius? Eller kanskje han har videokamera rundt hele bilen?

Anonymous poster hash: 58b36...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...