Gå til innhold

Han nekter å bruke fjernlys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke om jeg skulle ha denne under samliv eller her, men den får havne her. Jeg har ikke førerkort enda, så om vi gjør noe sammen er det alltid samboeren min som kjører. I kveld kjørte vi hjem i mørket og da vi var på en bek mørk landevei reagerte jeg på at han bare brukte nærlys. Det var en lang strekning på landevei, med stor elgfare, ingen annen trafikk, bek mørke og han kjørte i ca. 80km/t hele veien. Jeg poengterte at dersom det står en elg i veien, eller en person eller noe annet, rekker han ikke å bråbremse på ca. 40 meter når han kjører i 80. Han svarte med at han ser bedre med nærlys for han ser aldri så langt fram på veien som fjernlyset lyser uansett, og han har kjørt i 16 år så han må ha rett.

Da jeg nevnte at man må jo se langt fram på veien når man kjører fort for å oppdage farer i tide, ble jeg bedt om å holde kjeft og ta bussen neste gang.

Hva i all verden kan jeg si? Eller er det bare jeg som er en overforsiktig kjøreelev? Er det vanlig å aldri bruke fjernlys?

Han mener også at blindsonen ikke finnes. Alle kjøreskoler og lærebøker tar feil. Han har tross alt hatt lappen i 16 år...



Anonymous poster hash: c69cb...0b8
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cevita

Hvis du har planer om å ta lappen og stå på oppkjøringen, så ville jeg ikke ha hørt så mye på han her!

Merkelig skrue... :klo:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokk::sjokkbla::eeeh::blink::overrasket::hakeslepp::sjokkert:

Det er en grunn til at fjernlysene er der ja. Og du har forstått det. Ikke han derimot, dessverre.



Anonymous poster hash: cfa47...edb
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en idiot. Man ser tydelig sjåfører som ikke ser langt nok frem i trafikken. De får ikke tid til å planlegge kjøringen og den blir ineffektiv, spontan og kan være farlig. Spesielt om sjåføren i tillegg gjør feil. Som å ikke få med at at han må vike for trafikk fra høyre.

Fjernlys har spesielt god effekt på reflekser. Selv om personen med refleksen ikke er direkte i den synlige lyssøylen vil de ofte synes langt frem. Dette er svært nyttig.

Blindsoner finnes, men det varierer hvor de er og hvor store de er ut i fra bilen man kjører. Man kan også stille speilene slik at blindsonen på siden er ikke eksisterende.

Jeg tipper heller at han sier dette fordi han ikke vil tape ansikt. Du er nybegynner - da kan ikke han være dårligere enn deg. Jeg foreslår at du ber han svelge noen kameler og bla i teoriboka di.



Anonymous poster hash: 9e823...37a
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, jeg skrudde tilog med fjernlysene på motorveien i går fordi det ikke var noe lys (riktig nok 2 om natta med lite biler)

Tenker at jeg heller vil møte deg på veien, enn kjæresten din for å si det slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper heller at han sier dette fordi han ikke vil tape ansikt. Du er nybegynner - da kan ikke han være dårligere enn deg. Jeg foreslår at du ber han svelge noen kameler og bla i teoriboka di.

Anonymous poster hash: 9e823...37a

Det har han gjort. Han mener at boka tar feil.

Han er bare utrolig sta, men jeg forstå ikke hvorfor man skal være sta når det gjelder dette. Det er jo helt idiotisk. Han er egentlig en flink sjåfør når det kommer til tekniske ting som manøvrering av bilen, men jeg synes ikke han er forsiktig nok.

Jeg blir bare kalt en overforsiktig dame som ikke kan noe om bil, og jeg vet at jeg ikke er en flink sjåfør selv, men det er jo hele poenget. Jeg innser at jeg ikke er flink og derfor er jeg ekstra forsiktig (når jeg øvelseskjører). Han tror han er verdens beste og derfor ikke behøver å være forsiktig. Det er nok en del folk som har hatt lappen ganske lenge som er sånn :(

Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han aldri ser lenger frem enn 40 meter foran bilen, er han trafikkfarlig og burde absolutt ikke ha lappen. At han ikke skjønner dette selv, er like skremmende.

At blindsona ikke finnes, unnskyld meg men hva for en idiot er du sammen med? Jeg er vanlig vanlig vis lite dømmende, men hvis det du sier stemmer har han null respekt for andres liv og helse.

Endret av Kreps1
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvordan det går an for et normalt menneske å være sammen med en som kunne ha bodd i Tangerudbakken...



Anonymous poster hash: 82312...aef
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst: ta bussen neste gang. Du vil ikke sitte på med noen som mangler så elementær forståelse for trafikksikkerhet.

Anonymous poster hash: 63744...41b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nærlys på nye biler er jo like bra som fjernlys på 15 år gamle biler.

Idiot. Du mener kravene til fjernlys for 15 år siden har endret frem til nå? Man skulle da som nå ha fjernlys som lyser minimum 100 m fremfor deg. Og nærlys 40 m.

Hvis du virkelig kjører en bil med nærlys som lyser 100 m fremfor deg så blender du all motgående trafikk og burde ha blitt stoppet i kontroll for lenge siden.

Når det gjelder ts så kan det kanskje se ut som hun tok typen hennes på senga. Han er sikkert ikke vant med å kjøre i områder med lite trafikk og uten gatelys at han var for godt vant med nærlyset sitt.

Så reagerer han som en snurt guttunge når dama hans, som ikke engang har lappen, skal irettesette han.

Om han virkelig har kjørt slik i 16 år. Og seriøst sier han aldri ser så langt frem som fjernlyset lyser, da håper jeg han ikke er ute på veiene i mørket. Har ikke lyst å være fotgjenger langs landeveien med den karen bak rattet nei..

Anonymous poster hash: 97e60...e45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Da hadde jeg begynt å ta bussen. Orker ikke sitte på med noen som er en potensiell dødsfelle for meg og andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klyyyyy

Idiot. Du mener kravene til fjernlys for 15 år siden har endret frem til nå? Man skulle da som nå ha fjernlys som lyser minimum 100 m fremfor deg. Og nærlys 40 m.

Hvis du virkelig kjører en bil med nærlys som lyser 100 m fremfor deg så blender du all motgående trafikk og burde ha blitt stoppet i kontroll for lenge siden.

Anonymous poster hash: 97e60...e45

Sier ikke at kravene har endret seg, mener bare det att dagens biler har sterkere og bedre lys enn for 15år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå... Vi bor sammen, men vi har ikke snakket sammen siden dette skjedde i går kveld. Jeg har ikke lyst til å gi meg på dette.Jeg føler at jeg har rett og at det er viktig, men jeg orker ikke silent treatment lenger.



Anonymous poster hash: c69cb...0b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier ikke at kravene har endret seg, mener bare det att dagens biler har sterkere og bedre lys enn for 15år siden.

Poenget du har ikke lov å kjøre med nærlys som er sterkere enn en viss grense.

Anonymous poster hash: 97e60...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå... Vi bor sammen, men vi har ikke snakket sammen siden dette skjedde i går kveld. Jeg har ikke lyst til å gi meg på dette.Jeg føler at jeg har rett og at det er viktig, men jeg orker ikke silent treatment lenger.

Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Ikke gi deg. Men si fra kun ved neste kjøretur. Bruker han ikke fjernlyset da heller så vet du hvor du har han..

Det er mulig han har tatt innover det som skjedde og derfor er så stille.

Anonymous poster hash: 97e60...e45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg. Men si fra kun ved neste kjøretur. Bruker han ikke fjernlyset da heller så vet du hvor du har han..

Det er mulig han har tatt innover det som skjedde og derfor er så stille.

Anonymous poster hash: 97e60...e45

Tusen takk. Jeg får prøve det. Jeg tenker å dra til ei venninne nå. Jeg håper virkelig han forstår dette. Det er veldig viktig for meg, men jeg hater når det er dårlig stemning :(

TS

Anonymous poster hash: c69cb...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at kravene har endret seg, mener bare det att dagens biler har sterkere og bedre lys enn for 15år siden.

Nærlys når ffortsatt ikke like langt fram som fjernlys.

Samboeren til ts er helt på bærtur.

Endret av LukaFrost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...