Gå til innhold

Migrene - hva orker du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har flere som stadig oppdaterer status med"migrene igjen... :((((((( skal det aldri ta slutt??"

Trodde ikke man burde sitte på dataen ved migreneanfall? Har ikke migrene selv, så vet ikke. Men slike statuser er typisk sympatijegere.

Hva kaller man forresten dem som stadig kommenterer slike statuser med hjerter, og tenker på deg, stakkars deg så vondt du har det, o.l.? Sympatimatere? ;)

Det spørs hvor sterkt migreneanfallet er. Noen ganger klarer jeg ikke snu meg i sengen uten å måtte spy, andre ganger kan jeg klare å sitte litt på internett eller gjøre det mest nødvendige i huset. Forøvrig må det være lov å dele statuser om sykdom en gang i blant. Har mange som er sørpe forkjølet, det er ikke noe verre å klage over migrene eller annet. Men når det blir HELE tiden er det bare slitsomt. Like slitsomt som de som har et fantastisk liv med verdens beste familie hele tiden.

Anonymous poster hash: 69fe8...208

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Har flere som stadig oppdaterer status med"migrene igjen... :((((((( skal det aldri ta slutt??"

Trodde ikke man burde sitte på dataen ved migreneanfall? Har ikke migrene selv, så vet ikke. Men slike statuser er typisk sympatijegere.

Hva kaller man forresten dem som stadig kommenterer slike statuser med hjerter, og tenker på deg, stakkars deg så vondt du har det, o.l.? Sympatimatere? ;)

Når jeg har migreneanfall, så kan jeg godt være sengeliggende en hel dag, men det betyr ikke at jeg ikke klarer å bruke telefonen av den grunn (da gjerne med senket lysstyrke på telefonen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor sterkt migreneanfallet er. Noen ganger klarer jeg ikke snu meg i sengen uten å måtte spy, andre ganger kan jeg klare å sitte litt på internett eller gjøre det mest nødvendige i huset. Forøvrig må det være lov å dele statuser om sykdom en gang i blant. Har mange som er sørpe forkjølet, det er ikke noe verre å klage over migrene eller annet. Men når det blir HELE tiden er det bare slitsomt. Like slitsomt som de som har et fantastisk liv med verdens beste familie hele tiden.

Anonymous poster hash: 69fe8...208

Synes det er rart noen greier å være på nett/jobb o.l under migreneanfall. Når jeg har migrene greier jeg ikke gjøre noe som helst i selve hodepinefasen, i aurafasen hvor jeg har synsforstyrrelser greier jeg å gjøre noe, men burde nok egentlig la være.

Sikker på at det er migrene og ikke hodepine? De jeg kjenner som har migrene greier ikke å gjøre noe som helst når de har migrene, meg inkludert.

Anonymous poster hash: 856af...1b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Synes det er rart noen greier å være på nett/jobb o.l under migreneanfall. Når jeg har migrene greier jeg ikke gjøre noe som helst i selve hodepinefasen, i aurafasen hvor jeg har synsforstyrrelser greier jeg å gjøre noe, men burde nok egentlig la være.

Sikker på at det er migrene og ikke hodepine? De jeg kjenner som har migrene greier ikke å gjøre noe som helst når de har migrene, meg inkludert.

Jeg hadde i peridoer mer migrene en jeg var uten, og da må man bare gjøre det som man må. Man venner seg på et vis, som med andre smerter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Jeg hadde i peridoer mer migrene en jeg var uten, og da må man bare gjøre det som man må. Man venner seg på et vis, som med andre smerter.

Skjønner ikke hvordan det lar seg gjøre. Har kun hatt skikkelig migrene to ganger, og da kastet jeg opp av smerte og ropte på mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Skjønner ikke hvordan det lar seg gjøre. Har kun hatt skikkelig migrene to ganger, og da kastet jeg opp av smerte og ropte på mamma.

Nei altså, alternativet er jo å bli sengeliggene da. Man kaster opp, tar seg selv i nakken og så gjør man det man må.

Når det er sagt, nå som jeg har migrene mye sjeldnere føles det verre, jeg tror toleransen bygges opp når man har migrene ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får skaffe deg litt mer innsikt i hvordan migrene kan arte seg da. Alle har ikke samme migrene som deg...

Anonymous poster hash: 14111...33f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er mange som omtaler hodepine av mer eller mindre kraftig art som migrene.

Anonymous poster hash: 916c5...5bc
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det er ingen tvil om at det er mange som omtaler hodepine av mer eller mindre kraftig art som migrene. Anonymous poster hash: 916c5...5bc

Men jeg regner med at de som har fått diagnosen migrene fra en lege ikle skriker migrene hver gang de har hodepine ;)

Jeg har migrene, bruker regelmessig migrenemedisiner og har flere ganger vært på legevakten grunnet migrenen. Likevel så klarer jeg noen ganger å ligge i senga eller på sofaen og bruke mobilen/nettbrettet.

Noen ganger klarer jeg ingenting og må ha det helt stille og mørkt, men som sagt andre ganger så klarer jeg fint å være på nett

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke mulighet til å være på nett under anfall.

Jeg har mye hodepine, men skiller skarpt mellom "vanlig" hodepine og migreneanfall. Vanlig hodepine, det er ille nok, det, men da kan jeg ofte løse det ved å spise noe, drikke noe, slappe av, eventuelt ta ibux.

Under et skikkelig migreneanfall kan jeg omtrent ikke huske mitt eget navn. Jeg kaster opp så voldsomt at jeg sprenger blodkar i øynene, jeg blør neseblod, jeg er klissvåt av svette. Jeg har vært så dårlig at jeg har skreket til mannen min om han kunne være så snill og slå meg i svime! Har ikke barn, og skjønner selvfølgelig at man må ta seg av dem uansett hvor dårlig man selv er, men jobb, for eksempel? Jeg hadde ikke hatt sjans om så livet avhang av det. (De ville ikke hatt meg der, uansett, sånn som jeg ser ut da).

Heldigvis skjer dette relativt sjelden!

Anonymous poster hash: 7c99c...383
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migreneanfallene er litt som så. Noen dager klarer jeg å se på tv, andre dager ligger jeg å spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har migreneanfall så ligger jeg rett ut på et mørkt og kjølig rom, kaster opp og klarer nesten ikke røre meg. Blir lyssky og var for alle lyder. Å lese, være på nett, gjøre ting osv er helt uaktuelt.

Synes det er merkelig at enkelte klarer å gjøre dagligdagse ting hvis de har migreneanfall. Jeg kan fungere litt i startfasen av et migreneanfall, men må ta medisin for å prøve å bli kvitt migreneanfallet. Braker det derimot løs så er jeg helt ute av drift. Ved kraftig hodepine derimot så klarer jeg å gjennomføre det jeg skal ved hjelp av ibux eller paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt/sliter både med migrene og svimmelhetsanfall og det irriterer meg når mannen/andre sier at jeg må prøve å gjøre noe, for det er faktisk ikke mulig. Jeg har barn, men jeg hadde ikke greid å tatt meg av han om så livet mitt eller hans sto på spill, så ille er det under anfall. Under migreneanfall greier jeg å gjøre ting mens jeg har synsforstyrrelser men når hodepinen har kommet er det best å være i senga på et kaldt rom med lyset av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har anfall klarer jeg ikke annet enn å ligge på et mørkt, kaldt rom og ikke gjøre noe. Må bare legge meg rett ned, få samboeren til å ta fram spy-bøtta, trekke for gardinene, slukke lysene og legge en kald klut på panna mens jeg venter på at pillene skal slå inn.

Fikk anfall på jobb her om dagen; hadde hodepine fra jeg stod opp, som økte på utover dagen. Mot slutten av arbeidsdagen var det så ille at jeg ikke klarte å ha øynene oppe og klarte knapt å stå. Ble formelig båret ut i bilen av en kollega som kjørte meg hjem og fikk samboeren min til å ta over når jeg kom hjem.

Med tanke på hvordan jeg, og min familie som også har migrene, opplever anfallene synes jeg det er utrolig merkelig at folk klarer å oppdatere face og surfe og chatte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter ikke voldsomt med migrene, men har ca 1 anfall i året. Det er ofte utløst av mye stress og lite mat/søvn.

Det begynner med synsforstyrrelser hvor jeg ikke klarer å se noe som helst egentlig. Forferdelig ekkelt og jeg blir så lei meg for da vet jeg at resten av dagen er ødelagt. Det tar ca 1/1-1 time før det bryter ut. Det føles ut som om hodet eksploderer, jeg vrir meg i smerter, ligger i et mørkt rom, må ha det kaldt,kald klut på panna, kaster opp, klarer ikke tenke, gråter pga smerter.. Det er så jævlig.

Jeg klarer IKKE å jobbe under anfall, ikke snakk om. Fikk anfall en gang på jobb og da satt jeg på bakrommet og gråt til det kom en som kunne ta over vakta. Ellers er jeg nødt til å ringe og si at jeg er syk for det er klin umulig å dra på jobb under et anfall.

I begynnelsen, altså de første timene, kan jeg ikke under noen omstendigheter klare å ligge på mobil/data/nettbrett. Jeg klarer ikke fokusere øynene en gang, knapt så mye at jeg treffer spybøtta.

Anfallet varer i flere timer og påvirker meg resten av dagen. Kjenner gjerne "ettervirkninger" i 3 dager etterpå.

Mannen min har en migrene-diagnose. I de verste ukene har han anfall ca 4-5 av 7 dager. Han har levd med det i mange år, og kan faktisk klare å stå opp for å spise, sitte litt på data i noen få minutter, ta en kjapp dusj, og slike småting. Det finnes ikke tvil i mitt sinn at han har like vondt som meg under anfallene. Jeg tror at når noen har migrene så ofte blir man liksom nødt til å tilpasse seg litt og må lære å leve litt med det. Min mann måtte til slutt gi opp jobben.. Han klarte ikke mer. Han fungerte ikke som ektemann, far, kollega, venn, ikke som menneske. Han fikk til slutt anfall hver eneste kveld etter at han kom fra jobb. Han har heldigvis de siste årene klart å finne fram til en medisin som gjør han nesten anfallsfri. Det er som et helt nytt liv for oss! Og nå merker jeg at de gangene han får et kraftig anfall blir han som meg og ikke klarer noen ting.

Men jeg må innrømme at når jeg ser statuser på facebook om "den helvetes migrenen" så klarer jeg ikke å unngå å tenke på at de ikke har så mye mer enn bare hodepine..

Anonymous poster hash: 90de8...912
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en over her nevner, så er det mange som påstår at de har migrene når de ellers bare har hodepine. Samme som at ingen er forkjølet lengre, alle har influensa. Og mange av de som har denne migrenen, har aldri vært diagnosert overhode (ikke så rart, man får ikke migrenediagnose ved å ha litt vondt i hodet noen dager). Men det er jo yppelig å kunne bruke for å høste litt sympati fra FB...

Likevel kan migrene variere fra person til person, i tillegg til at den kan utvikle seg og forandre seg løpet av årene også. Det er til og med mulig å ha migrene uten hodepine, selv om det er ganske uvanlig (da har man andre symptomer, som svimmelhet eksempel). Så kommer medisiner inne i bildet. Noen responderer bra på medisiner, og kan være forholdvis oppegående under anfallene (man har jo fortsatt migreneanfall teknisk sett, siden det kommer tilbake med en gang tabelettene slutter å virke). I tilegg blir smerten omtalt som "moderat til sterk" under anfallene. Dvs at noen har moderate anfall som antakelig ikke slår de helt ut. I tillegg vil vel det variere litt på hvor mye som slår ut mennesker her også, da noen blir jo helt kake av litt normal hodepine.

Selv har jeg vært diagnosert med bl.a. kronisk migrene (samt noen flere festlige hodepinediagnoser), i tillegg til at jeg de siste årene har fått migrene uten hodepine. Ergo jeg kan ha et anfall uten at jeg har smerter. Likevel vil jeg ikke kunne jobbe 1-2 dager under anfallene pga andre symptomer (kjøre bil når verden går rundt og rundt er vel ikke anbefalt), men jeg kan bruke TV, data og mobil (i en veldig begrenset mengde, tv er lettest fordi det er bare å ligge passiv foran). Jeg kan også være noe ute, dersom noen kjører meg til skogen eksempel så jeg får gått en liten tur (jeg klarer kanskje å gå sånn ca 3-400 meter da, blir supersliten etterpå men det er virkelig verdt det... ). Men dette er som nevnt en ganske uvanlig form for migrene, så jeg tviler på at alle som løper rundt og klager på migrene egentlig har dette...

Under mine moderate anfall, kan jeg holde et større aktivitetsnivå enn å bare ligge i et mørkt rom. Med medisiner kan jeg også jobbe, men det handler om jobbens art (jeg får ikke nedsatt oppmerksomhet, blir sløv eller noe på medsiner, bare reduserer hodepine). Får jeg moderate anfall, blir jeg særdeles lite lyssky og ikke mer enn at jeg fungerer noe redusert. Har jeg sterke eller langvarige anfall, nytter ikke det.

Med kronisk migrene, så trur jeg at man lærer seg å leve med dette på et visst nivå. Dvs man kan opprettholde noen aktiviteter ganske begrenset. Og det kan jo være at noen da bruker akkurat de minuttene til å klage på FB (noe jeg aldri hadde giddi, FB er liksom det første som nedprioriteres...). Nå har jeg ikke anfall så ofte lengre, og jeg slåes hardere ut av anfallene nå. Migrena mi styrer vel nesten livet mitt, siden den har "valgt" yrke for meg, valgt bort drømmestudiet mitt (og da drømmeyrket mitt), bestemmer mye av det sosiale livet mitt, hvor mye søvn jeg passer på å få mm. Jeg er forholdvis anfallsfri nå fordi jeg har lagt opp livet mitt etter hva som trigger mine anfall, men det er så lite som skal til at dersom jeg må over i en annen type stilling i firmaet eksempel, så er jeg tilbake til flere anfall i uka. Jeg er heldig og kan kontrollere veldig mye på denne måten, dessverre er ikke alle det.

Men selv etter alt dette babbelet og tullet, så antar jeg likevel at flesteparten av de som sitter på FB og klager på migrena, egentlig bare har hodepine. Start og spør de litt om medisiner eksempel, så treffer man også på de som bare kan ta en paracet, og så er de fit for fight igjen... :P

Anonymous poster hash: fada9...521
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jørild

Det er ingen tvil om at det er mange som omtaler hodepine av mer eller mindre kraftig art som migrene.

Anonymous poster hash: 916c5...5bc

Det er det neppe noen tvil om, men noen klarer å fungere på tross. Folk er forskjellig. Om jeg skulle ligget på et mørkt rom fire fem dager i uka kunne jeg gitt opp livet.

For min del forsvant mye av den kroniske og invalidiserende morgenen med injeksjoner i hodebunnen. Disse må tas med jevne, men er vell verd det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk redusert migreneanfallene etter at jeg startet med forebyggende migrenemedisin som jeg tar daglig. Er egentlig blodtrykksmedisin, men fungerer mot migrene også.

Eneste aberet er at jeg holder på å gå i bakken av og til pga for lavt blodtrykk. Har lavt blodtrykk til vanlig, men nå er det enda verre. Likevel bedre enn å ligge rett ut og ikke fungere i det daglige liv pga migreneanfall.

Når sant skal sies så vet jeg om flere som sier de har migrene, gjerne flere dager i strekk, uten at de har vært igjennom utredning og fått diagnosert migrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to typer migrene. Normalt sett varer de 48 timer. I 50% av tilfellene er det invalidiserende. Skaffe barnevakt, sitte over doen, kaldt, skjerf knytt hardt rundt hodet, ispose, og tenker at jeg helst vil skyte meg selv hadde jeg hatt muligheten, tenker jeg pa a jeg vil ha en hammer, til aa slaa meg selv i hodet.

Den andre typen ligger og ulmer akkurat paa samme sted som den invalidiserende beskrevet over. Like over venstre øye. Den er mer døll i smerten, går opp og ned i styrke, og når aldri max smerte.

Ved den siste versjonen kan jeg ofte klare meg, men den første typen er umulig.

Har man kun opplevd en type migrene vet man jo ikke om noe annet, og tar sin egen situasjon for sannhet å være. Relpax eneste som fungerer her, men som gravid kan jeg ikke ta det...

Hodepine er ikke migrene.

Anonymous poster hash: 6ff7e...46f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke aura, men merer forskjellen på en migrene i anmars og vanlig hodepine. Noen ganger når jeg våkner med migrene i anmars må jeg bare dra på jobb og ordne slik at andre kan ta over min jobb, men da sliter jeg med å komme meg hjem fordi jeg er så dårlig. Annet enn det klarer jeg ikke presse meg til noe. Jeg er nødt til å ligge helt stille (vil helst ikke puste engang) og ber nesten hver gang om å få dø eller få smerte et annet sted. Jeg har faktisk tisset i spybøtta fordi jeg ikke klarte å gå til badet. TV, spise eller prate med noen er helt utelukket. Dagen etter når migrenen begynner å slippe taket kan jeg kanskje lytte til rolig radio eller lydbok, men jeg klarer ikke TV før tidligst to døgn etter at migrenen begynte.

Når jeg har kraftig hodepine kan jeg se på TV eller bruke PCen. Da kan jeg også gå på butikken selvom det gjør litt vondt.

Anonymous poster hash: 36670...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...