Gjest Butterflygirl Skrevet 8. juni 2004 #1 Del Skrevet 8. juni 2004 I diktning så er det noe som heter trykklette og trykktunge stavinger. Disse kalles jambe, troke osv. etter hvor mange stavelser de har. Spørsmålet mitt er: hvordan vet man at et ord er lett eller tung? I diktanalyse så må man vurdere slike ting. Jeg har ingen anelse om hvordan man ser at et ord er trykklett eller trykktung. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 8. juni 2004 #2 Del Skrevet 8. juni 2004 Uten at jeg kan skryte av noen lingvistisk bakgrunn her, så er nok trykket i en stavelse noe man kun kan høre, ikke se av å lese ordet. Eks.: ordet stavelse. sta-vel-se. Hvordan vil du si ordet? sta-vel-se? sta-vel-se? sta-vel-se? Hvis du prøver på disse tre variantene vil du nok høre hvor det er naturlig å legge trykket når man leser ordet høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Butterfly ulogget Skrevet 8. juni 2004 #3 Del Skrevet 8. juni 2004 Tusen takk for svar!! Nå skjønner jeg det. Men det er mye enklere å vite hva er sterke og svake i et ord som har flere sta-vel-ser. Men hva med et enkelt ord, som du, han, vi osv? Hvordan vet vi da? Skal vi sammenligne med andre ord eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 9. juni 2004 #4 Del Skrevet 9. juni 2004 I en setning må du sammenligne med de andre ordene. I en setning må du sammenligne med de andre ordene. De ordene her som har en form for trykk blir trykktung, de andre er trykklette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå