Gjest Magdalene Skrevet 14. april 2014 #21 Skrevet 14. april 2014 Derfor, vil du ha en unge som er 20 og som er avhengig av koseteppe? Har du truffet mange på 20 som har vært avhengig av koseklut? 1
Puppy Papaya Skrevet 14. april 2014 #22 Skrevet 14. april 2014 Har du truffet mange på 20 som har vært avhengig av koseklut? Vet ikke, går ikke rundt å spør folk om de har koseklut. Er man over 2 år så er koseklut bare flaut.
Gjest Magdalene Skrevet 14. april 2014 #23 Skrevet 14. april 2014 Vet ikke, går ikke rundt å spør folk om de har koseklut. Er man over 2 år så er koseklut bare flaut. Nei, om du ikle har sett/hørt noe om det, så er det nok ikke så utbredt. Og flaut for deg ja. Heldigvis ikke for ungene 😊 og det er jo det viktigste. Håper ikke du videreformidler holdningene dine til barna i bhg. 1
Puppy Papaya Skrevet 14. april 2014 #24 Skrevet 14. april 2014 Nei, om du ikle har sett/hørt noe om det, så er det nok ikke så utbredt. Og flaut for deg ja. Heldigvis ikke for ungene og det er jo det viktigste. Håper ikke du videreformidler holdningene dine til barna i bhg. Jeg hjalp de å slutte med klutene ja.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #25 Skrevet 14. april 2014 Jeg trodde også koseklut var noe man måtte avvenne barna fra, og i hvert fall ikke noe man prøver bevisst å innføre. Anonymous poster hash: 9eb5e...3f7 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #26 Skrevet 14. april 2014 Vi innførte koseklut til sønnen vår da han var ca 5 mnd, fordi han da begynte å dra teppet/dyna/lua over ansiktet når han skulle sove. Han virket helt desperat etter å ha noe å kose inntil ansiktet. Han begynte også å snu seg over på magen for å få saueskinnet mot ansiktet (vi bruker saueskinn i både vogna og senga). Vi prøvde derfor med koseklut, og han roet seg med en gang. Når han skal sove nå, får han smokk og koseklut. Da sovner han raskt og greit på egenhånd. Han ser ut til å ha stor glede av den, så vi ser ikke noe galt med det. Han er foreløbig ikke avhengig av en bestemt type klut, så vi har flere vi varierer mellom. Da får vi vasket dem med jevne mellomrom, og det blir kanskje lettere å etterhvert gå over til en bamse i stedet for f.eks. Vi gjorde altså ikke noe spesielt for å innføre kosekluten, bare ga en til ham når han skulle sove, og han ble straks glad i den. Anonymous poster hash: 92234...e6e
Gjest Magdalene Skrevet 14. april 2014 #27 Skrevet 14. april 2014 Jeg hjalp de å slutte med klutene ja. Du hjalp de å slutte med de på natten? Var du der på kvelden når de skulle legge seg da eller?
Puppy Papaya Skrevet 14. april 2014 #28 Skrevet 14. april 2014 Du hjalp de å slutte med de på natten? Var du der på kvelden når de skulle legge seg da eller? Hæh? Selvfølgelig ikke, men jeg fikk de til å slutte i barnehagen, resten må foreldrene gjøre selv. Herregud, logikk er ikke din sterke side. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #29 Skrevet 14. april 2014 Ser ikke noe vits å innføre det. ungen kan bli trygg selv uten koseklut. At du lot din unge bli avhengig av å ha en får du ta på din egen kappe. Jeg trenger ikke ta det på min egen kappe. Jeg har virkelig ikke noe problem med det. Om andre har, ja så får de nå bare ha det. Anonymous poster hash: b94fd...754
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #30 Skrevet 14. april 2014 Har et kosedyr som vi har når hun skal sove. Om kvelden spesielt tar hun den og trykker den inntil ansiktet og holder den der. På dagtid er det ikke helt på samme måten. Vi holder den da såvidt over ansiktet hennes og hun tar den selv. Anonymous poster hash: 902a1...c13
Gjest Magdalene Skrevet 14. april 2014 #31 Skrevet 14. april 2014 Hæh? Selvfølgelig ikke, men jeg fikk de til å slutte i barnehagen, resten må foreldrene gjøre selv. Herregud, logikk er ikke din sterke side. Det bar du som sa det var flaut når barn under to år brukte koseklut. Du sa du hjalp dem med å slutte.,. De har jo ikke slutter om de bruker den når de skal sove hjemme. Jeg hadde blitt sur om du hadde gjort det mot mitt barn, da jeg ikke har noe problem med at hun har koseklut/bamse i sengen når hun skal sove. For hva er virkelig problemet med det? 3
LilleBallerina Skrevet 14. april 2014 #32 Skrevet 14. april 2014 Vet ikke, går ikke rundt å spør folk om de har koseklut. Er man over 2 år så er koseklut bare flaut. Oi, da er det mange barn å være flau over i min sønns barnehage. Der er det Ped-leder som har bedt oss foreldre slappe av og la dem ha kosen/tryggheten med seg i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #33 Skrevet 14. april 2014 Vi innførte koseklut til sønnen vår da han var ca 5 mnd, fordi han da begynte å dra teppet/dyna/lua over ansiktet når han skulle sove. Han virket helt desperat etter å ha noe å kose inntil ansiktet. Han begynte også å snu seg over på magen for å få saueskinnet mot ansiktet (vi bruker saueskinn i både vogna og senga). Vi prøvde derfor med koseklut, og han roet seg med en gang. Når han skal sove nå, får han smokk og koseklut. Da sovner han raskt og greit på egenhånd. Han ser ut til å ha stor glede av den, så vi ser ikke noe galt med det. Han er foreløbig ikke avhengig av en bestemt type klut, så vi har flere vi varierer mellom. Da får vi vasket dem med jevne mellomrom, og det blir kanskje lettere å etterhvert gå over til en bamse i stedet for f.eks. Vi gjorde altså ikke noe spesielt for å innføre kosekluten, bare ga en til ham når han skulle sove, og han ble straks glad i den. Anonymous poster hash: 92234...e6e Man skal ALDRI bruke saueskinn i senga! Verken langhåret eller korthåret. Blir helt oppgitt over foreldre som ikke en gang vet hva helsedirektoratet anbefaler. Vil du ha link? Just f... google it: helsedirektoratet + lammeskinn Anonymous poster hash: 4cef6...246
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #34 Skrevet 14. april 2014 Oi, da er det mange barn å være flau over i min sønns barnehage. Der er det Ped-leder som har bedt oss foreldre slappe av og la dem ha kosen/tryggheten med seg i barnehagen. Ooooooooo! Den allmektige PED LEDER! Anonymous poster hash: 4cef6...246 3
Puppy Papaya Skrevet 14. april 2014 #35 Skrevet 14. april 2014 Det bar du som sa det var flaut når barn under to år brukte koseklut. Du sa du hjalp dem med å slutte.,. De har jo ikke slutter om de bruker den når de skal sove hjemme. Jeg hadde blitt sur om du hadde gjort det mot mitt barn, da jeg ikke har noe problem med at hun har koseklut/bamse i sengen når hun skal sove. For hva er virkelig problemet med det? Er du helt tett i pappen? Jeg sa OVER 2 år, herregud, må du lære deg å lese.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #36 Skrevet 14. april 2014 Jeg ville venne min til koseklut for å gi et objekt når de skulle sove som minnet om søvn. Min brute gulpekluter selv før hun fikk sin egen. Kosekluten brukes KUN ved søvn så det er ikke noe jeg kommer til å måtte avvene antar jeg. Kjenner flere som også kun hadde den i senga og mista behovet av seg selv før de var fem. Om det ikke går over får man ta samme avvenning som med tutt. Vår koseklut har hjulpet henne å sove fra hun var ganske lita og var en fin ting å ha når hun skulle lære å sove i barnehagen også. Men jeg er enig i ay barn som drar rundt på kosen ovet allt er litt upraktisk, men det samme gjelder de som bruker tutt hele tiden også. Dårlige vaner begge deler. Anonymous poster hash: 3fb5b...9c7
fruBeist Skrevet 14. april 2014 #37 Skrevet 14. april 2014 (endret) Jeg ser ikke problemet med at en 2-3åring skal få lov til å finne litt trygghet i et tøystykke i barnehagen jeg da. Det er ikke alltid like lett å være liten, uten mamma/pappa i en travel barnehagehverdag. Jeg mener ikke at kluten/bamsen/teppet skal være en ekstra kroppsdel gjennom dagen, men jeg ser ikke helt poenget i å unngå kosen for en hver pris. Altså, om foreldrene ikke har spesielle restriksjoner på bruk av en koseklut ville ikke jeg nektet et av "mine" barn å roe litt ned med den om barnet uttrykte behovet. Selv sugde jeg tommelen sår til jeg skulle begynne på skolen, og tvinna store floker i håretmed pekefingeren. En koseklut hadde nok vert lettere å kvitte meg med, samt sluppet unna ymse ubehag på et hårsårt hode. Endret 14. april 2014 av fruBeist 1
Patronus Skrevet 14. april 2014 #38 Skrevet 14. april 2014 Koseklut ble aldri en stor hit hos vår, men ble etterhvert veldig glad i en bamse. Koseklut/kosedyr er en trygghet fra hjemmet og ser ikke helt hvorfor det skulle være ''flaut'' med noe slikt. Tull.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #39 Skrevet 2. juni 2014 "Vil gjerne at lillen skal ha en koseklut" !?! Mine foreldre ville SÅ gjerne at jeg skulle ha en kosebamse da jeg var liten, og dytta den på meg hver gang jeg skulle sove. Nå er jeg 31 år gammel og har kosebamsen min fremdeles. Jeg kan ikke sove uten den. Skal jeg overnatte andre steder, må jeg ha den med meg. Til og med på barselavdelingen da jeg selv hadde fått barn, kjørte samboeren min tre mil tur/retur hjem for å hente bamsen til meg, og noen ganger kan det være ganske pinlig å være så avhengig av den. Men på den annen side, jeg er utrolig glad i bamsen og kunne ikke sett for meg et liv uten den Anonymous poster hash: e763d...1e2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #40 Skrevet 2. juni 2014 Våre unger har hhv. kosebamse og koseklut som de bruker når de sover. Vi synes det er helt topp, ser at "lyset slukkes" når de skal legge seg og får bamse/klut i armene. Ser ingen negative sider ved at ungene har noe de er knyttet til og er glad i. Eldstemann vil f.eks ha bamsen sin om han er syk eller slår seg i bhg., virker som den gir han mye trygghet. Når han våkner om morgenen ligger han en halvtime og småprater med bamsen sin. Våre barn har valgt sine favoritter selv, har bare sørget for at de hadde flere bamser og kluter tilgjengelig. (De har forresten flere kopier, slik at de vaskes jevnlig, veldig greit) Anonymous poster hash: a7a59...5ec 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå