Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil gjerne at lillen skal ha en koseklut, men hvordan innfører man det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dette er noe som kommer naturlig om det passer for ditt barn, ikke noe man burde prøve å pushe på, annet enn å legge en koseklut tilgjengelig.

Anonymous poster hash: efd05...ba8
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den fine kosekluten viste jenta vår aldri interesse for. Men det ene kosedyret, derimot! Et "assortert" utvalg kan behøves!

Anonymous poster hash: ab8a9...4f6
Skrevet

Jeg har innført koseklut til begge mine. Har hatt den mellom oss når de har ligget på brystet mitt, og lagt den inntil ansiktet deres i vogn/seng/bilstol. Eldste ble glad i den med en gang, yngste brukte litt lenger tid :)

• Liker 1
Skrevet

Tenkte ikke pushe på noe som helst, hvordan kan man pushe på en koseklut egentlig?...

Har lest litt om at man feks kan ha kosekluten på seg litt så den får mammalukt, og at man bør ha kluten i nærheten ved amming og kos... lurer på andres erfaring med å få til dette.

Med min første prøvde jeg å få henne til å bruke koseklut, men hun så ikke på den engang. Hun ville heller bruke håret mitt som kos, tvinnet det dag og natt.

Skrevet

Vi innførte et "søvnassosiasjonsobjekt" da førstemann var 3 måneder. Da fikk hun den samme bamsen med seg hver eneste gang hun skulle sove, sånn at hun etterhvert lærte at når hun fikk den betydde det at hun skulle sove. Nå er hun 3,5 år og bruker fremdeles den bamsen når hun skal sove, og til trøst :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du introdusere det? Er bare du må avvenne etterhvert uansett, så bare spar deg den krigen og ikke start den.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du introdusere det? Er bare du må avvenne etterhvert uansett, så bare spar deg den krigen og ikke start den.

Avvenne koseklut? På hvilken måte trenger den å være et problem som må avvennes?

Anonymous poster hash: b94fd...754

• Liker 5
Skrevet

Avvenne koseklut? På hvilken måte trenger den å være et problem som må avvennes?

Jeg jobbet i barnehage en stund, der var det en del foreldre som sleit med at ungen deres fortsatt var avhengig av kosekluten sin. Ungene var fra fra 3 til 5 år.

• Liker 2
Skrevet

VIL man at ungen skal ha en jævla koseklut?

• Liker 9
Skrevet

Jeg jobbet i barnehage en stund, der var det en del foreldre som sleit med at ungen deres fortsatt var avhengig av kosekluten sin. Ungene var fra fra 3 til 5 år.

finnes dessverre mange som er mye eldre enn 3-5 år som fremmdeles bruker sine "kose kluter". Det er bare pinlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har begge fått koseklut i "gave" fra oss allerede på fødeavdelingen. Den har blitt lagt ved siden av de i senga/vognen/vuggen når de skal sove. Jeg har lagt de på mitt bryst ved jevne mellomrom for at de skal kjenne min lukt av den.

Eldste brydde seg aldri om den(eller smokk) og vi hadde store problem med søvn til han var over 2 år).

Yngste var bare et par uker når hun måtte ha kluten for å sove. Likte godt å få den inntil ansiktet. Sovnet da lett og raskt av seg selv. Hun tok også smokk, Har aldri hatt problem med å finne søvnen.

Hun er i dag 3 år og den er en fast følgesvenn og en god trygghetsfaktor, men hun har mindre og mindre problem med å være uten den også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som kan bli et problem om man gjør det til et problem.

Jeg har hvertfall ikke problem med det og min datter skal få ha den så lenge hun selv føler for det. Hun er nå 3 år og finner mye trygghet i sin koseklut. Ikke at hun har videre større problem uten den, men den gir henne god trygghet i enkelte situasjoner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha, huff. Jeg har koseteppe enda. Jeg er 20.. Et ekstra teppe jeg har i senga som jeg har hatt siden jeg var lita.

Anonymous poster hash: bb612...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det!
En koseklut er ikke lett å avvenne fra. Dersom barnet ditt i tillegg suger på fingre så ender det sannsynligvis med skjeiv tannstilling og en dyr tannregulering.

Her valgte barnet gulpeunderlaget som koseklut. I tillegg til fingre. Siden barnet var veldig mye syk så ble det i kveldsstund, i bilen på langveiskjøring, i skumle situasjoner som sykehus og leger og da barnet var sykt hjemme. Aldri i vogn etter normalt ute med folk.

Viktig er at kosekluten blir vasket ofte sånn at barnet godtar en nyvasket. Samtidig så må du være bevisst på når barnet ditt skal få ha denne kosekluten tilgjengelig.

Ingenting er verre enn en 2-åring i vogn som er hinsides kosekluten sin.

Anonymous poster hash: aa5b2...0ad
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Men hvorfor er det et problem at barna har koseklut?

Her har eldste en kosekaninklut når hun skal sove. Hun er fem. Hvorfor skulle det være et problem?

• Liker 2
Skrevet

Det er mye som kan bli et problem om man gjør det til et problem.

Jeg har hvertfall ikke problem med det og min datter skal få ha den så lenge hun selv føler for det. Hun er nå 3 år og finner mye trygghet i sin koseklut. Ikke at hun har videre større problem uten den, men den gir henne god trygghet i enkelte situasjoner.

Ser ikke noe vits å innføre det. ungen kan bli trygg selv uten koseklut. At du lot din unge bli avhengig av å ha en får du ta på din egen kappe.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Ser ikke noe vits å innføre det. ungen kan bli trygg selv uten koseklut. At du lot din unge bli avhengig av å ha en får du ta på din egen kappe.

Men hva er farlig med det?

• Liker 2
Skrevet

Haha, huff. Jeg har koseteppe enda. Jeg er 20.. Et ekstra teppe jeg har i senga som jeg har hatt siden jeg var lita.

Anonymous poster hash: bb612...8f0

Men hva er farlig med det?

Derfor, vil du ha en unge som er 20 og som er avhengig av koseteppe?

• Liker 1
Gjest Tekola
Skrevet

Vi hadde en koseklut som vi ga henne i sovesituasjoner, enten hun ble lagt i vogga, senga eller sov på oss. Hun kan fint sovne uten også, men jeg merker at hun roer seg raskere med en av koseklutene. Har vokst opp med bamse selv, og jeg ser ikke noe problem med saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...