AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #21 Skrevet 8. april 2014 Ikke for å være vanskelig, men du skrev i hi at det var styr når han skulle legges om kvelden også? Hvis han sover 2-3 timer om dagen er ikke det rart tenker jeg...han sover kanskje for mye på dagen?Anonymous poster hash: 4ee68...bd0 Jeg har tenkt det samme, men selv om det er styr på kvelden så sover han elleve-tolv timer. Det er jo også de dagene han sovner uten fryktelig mye krangling og da sover han også ca 11-12 timer. Og jeg har prøvd å kutte ut dagsovingen flere ganger de siste månedene, men han blir så trøtt. Han vil bare legge seg kl 4-5. Og da har han gjerne vært survete ei stund. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #22 Skrevet 8. april 2014 Men dette er snakk om en toåring. Han kaster seg antageligvis ikke ut av vogna Jo, han vil ikke sove og da vil han ut av vogna hvis han ikke har seler. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
minister-mio Skrevet 8. april 2014 #23 Skrevet 8. april 2014 Jo, han vil ikke sove og da vil han ut av vogna hvis han ikke har seler.Anonymous poster hash: ccdd8...60e Kan du ikke snakke med han? Høres litt drastisk ut å binde
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #24 Skrevet 8. april 2014 Når man kutter ut duppen på dagen er det normalt at dem er veldig trøtte en periode før det går seg til. Hold han våken gjennom hele dagen og legg han heller kl 6 om kvelden den perioden overgangen pågår.Anonymous poster hash: 14cc2...1c8 Hvor lenge er det vanlig? Men er det vanlig å kutte ut dagduppen, da de sover like godt og lenge på natt, selv med duppen på 2-3 timer? Jeg fikk beskjed om at man så det på nattesøvnen først skjønner du. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #25 Skrevet 8. april 2014 Kan du ikke snakke med han? Høres litt drastisk ut å binde Snakke med han? Trodde det var vanlig å ha på barn seler i en sportsvogn? Hovedgrunnen til at han sover med seler er at jeg er redd han skal klatre ut av vogna før jeg rekker å gå ut til han. Men han faller ut av vogna hvis han ikke har det når han er sint. Og han er ikke så enkel å snakke med da han er sint... Og han har siden han klarte å snu seg, snudd seg og reist seg opp i vogna. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #26 Skrevet 8. april 2014 Hvor lenge er det vanlig? Men er det vanlig å kutte ut dagduppen, da de sover like godt og lenge på natt, selv med duppen på 2-3 timer? Jeg fikk beskjed om at man så det på nattesøvnen først skjønner du. Anonymous poster hash: ccdd8...60e Vi kuttet ut dagsovingen fordi det var så vanskelig å få lagt tassen.. Tror jeg ville gjort det hvis jeg var deg. Prøv å aktiviser han på ettermiddagen så han ikke blir så trøtt. Gå ut og lek litt og sånn :-)Anonymous poster hash: 5bdf1...6d1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #27 Skrevet 8. april 2014 Jeg har tenkt det samme, men selv om det er styr på kvelden så sover han elleve-tolv timer. Det er jo også de dagene han sovner uten fryktelig mye krangling og da sover han også ca 11-12 timer. Og jeg har prøvd å kutte ut dagsovingen flere ganger de siste månedene, men han blir så trøtt. Han vil bare legge seg kl 4-5. Og da har han gjerne vært survete ei stund. Anonymous poster hash: ccdd8...60e 11-12 timer på natt for en 2-åring er normalt. Men 2-3 timer på dag er i overkant. Men klart, barna har jo individuelle behov. Men hvis han styrer og tuller forferdelig noen kvelder men likevel sover 12 timer må dere jo begynne leggingen veldig tidlig (hvis han styrer flere timer mener jeg?), eller sovner han sent og sover lenge på morgenen? Jeg hadde definitivt prøvd å kutte ut dagdupp i ferien over flere dager for å se om det gikk seg til. Mine la seg en periode 18-18.30 når de kuttet dagdupp.Anonymous poster hash: 4ee68...bd0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #28 Skrevet 8. april 2014 Kan du ikke snakke med han? Høres litt drastisk ut å binde Vi har en på 18 mnd som gjør det samme, aldri i verden om jeg hadde turt å gå fra vogna med ham oppi uten seler. Da hadde han ramla ut ganske kjapt. Med seler klarer han å snu seg over på sida, men klarer ikke å komme seg ut. Det hadde vært uforsvarlig av meg å satse på at han skulle klare å forstå dette selv, bare fordi jeg hadde forklart ham at det kunne være farlig å falle ut.Anonymous poster hash: cef5a...7cb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #29 Skrevet 8. april 2014 15 timer søvn pr døgn må jo være litt i overkant. Og hvis han må sove på dagtid så kanskje du skal prøve å vekke han etter en times søvn. Leggerutiner må være veldig forutsigbare. Roe ned, bade, legge, helst uten kamp. Ikke gi han noe oppmerksomhet. Ikke prat eller kjeft. Bare vær rolig (vet det er vanskelig), en gang eller to kan du si at han skal sove og at det er natta. Utover det skal det ikke være NOEN form for kommunikasjon. Kun legg han ned uten å si noe. Jeg vet at dette funker så sant ikke det er noe fysisk galt, at han har vondt noe sted e.l Lykke til! Klem Anonymous poster hash: a39f0...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #30 Skrevet 8. april 2014 Han sover altfor mye på dagtid! Han er snart 2 år, og søvnbehovet er mindre. Kutt ned på dagsovinga, vekk han etter 1 time. Om han så er stuptrøtt kl 17, så drøy han våken til kl 18. Har du vurdert barnehage? Kanskje han trenger å slite seg litt ut i løpet av dagen? Uansett; jeg synes han sover for mye i løpet av døgnet. Anonymous poster hash: 59fd8...9d5 3
ViljaH Skrevet 8. april 2014 #31 Skrevet 8. april 2014 Forumet ligger en time bak tror jeg. Jeg skrev det ca kl 14. Og da hadde jeg prøvd i ca 3 timer. Mellom 11 og 1130 la jeg han. Han var ekstremt trøtt da. Og han sovnet etterpå og sov lenge. Så han trenger den søvnen. Han pleier å legge seg ca da og da sover han gjerne 2-3 timer. Og det går ikke utover nattesøvnen. Anonymous poster hash: ccdd8...60e Det går åpenbart utover legginga. Prøv å starte med å ikke la ham sove etter 14. Da blir han nok lettere å legge. Hvis du legger ham 14 og han sover 2-3 timer, er det ikke rart han ikke vil sove 19.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #32 Skrevet 9. april 2014 Det går åpenbart utover legginga. Prøv å starte med å ikke la ham sove etter 14. Da blir han nok lettere å legge. Hvis du legger ham 14 og han sover 2-3 timer, er det ikke rart han ikke vil sove 19. Nei, jeg prøvde å legge han mellom 11-1130. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #33 Skrevet 9. april 2014 15 timer søvn pr døgn må jo være litt i overkant. Og hvis han må sove på dagtid så kanskje du skal prøve å vekke han etter en times søvn. Leggerutiner må være veldig forutsigbare. Roe ned, bade, legge, helst uten kamp. Ikke gi han noe oppmerksomhet. Ikke prat eller kjeft. Bare vær rolig (vet det er vanskelig), en gang eller to kan du si at han skal sove og at det er natta. Utover det skal det ikke være NOEN form for kommunikasjon. Kun legg han ned uten å si noe. Jeg vet at dette funker så sant ikke det er noe fysisk galt, at han har vondt noe sted e.l Lykke til! Klem Anonymous poster hash: a39f0...4eb Ja, det fungerer. Men det tar så lang tid før det fungerer :/Anonymous poster hash: ccdd8...60e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #34 Skrevet 9. april 2014 Han sover altfor mye på dagtid! Han er snart 2 år, og søvnbehovet er mindre. Kutt ned på dagsovinga, vekk han etter 1 time. Om han så er stuptrøtt kl 17, så drøy han våken til kl 18. Har du vurdert barnehage? Kanskje han trenger å slite seg litt ut i løpet av dagen? Uansett; jeg synes han sover for mye i løpet av døgnet.Anonymous poster hash: 59fd8...9d5 Han går i barnehage Men han går bare 50%. Der sover han 2-3 timer på akkurat samme tidspunkt (ca 11-1130) og han sier ingenting da og sovner kjapt. Og det er ikke alltid han krangler på nattesøvnen, så vi begynner ca 1830 og da kan han drive på til 1930-2030. Oftest sover han innen kl 2000 og da sover han til 0800 om morgenen. Men jeg kan prøve å heller vekke han etter time. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #35 Skrevet 9. april 2014 11-12 timer på natt for en 2-åring er normalt. Men 2-3 timer på dag er i overkant. Men klart, barna har jo individuelle behov. Men hvis han styrer og tuller forferdelig noen kvelder men likevel sover 12 timer må dere jo begynne leggingen veldig tidlig (hvis han styrer flere timer mener jeg?), eller sovner han sent og sover lenge på morgenen? Jeg hadde definitivt prøvd å kutte ut dagdupp i ferien over flere dager for å se om det gikk seg til. Mine la seg en periode 18-18.30 når de kuttet dagdupp.Anonymous poster hash: 4ee68...bd0 Vi begynner 1830 og han kan drive på ei stund, men oftest sovner han innen kø 20 og da sover han til kl 08. I barnehagen så sier de at det er normalt at de sover såpass. Det er flere i barnehagen hans som sover like lenge og på samme alder. Han har vært en del syk i løpet av barnahageåret, så vi har vært hos legen nok til at vi vet at det ikke er noe galt med han utover noen ørebetennelser og forkjølelser i ny og ne Anonymous poster hash: ccdd8...60e
onyx Skrevet 9. april 2014 #36 Skrevet 9. april 2014 Kjenner meg igjen, her var det bare tid og modning som hjalp! Da vi sluttet helt med dagsoving var det en ny hverdag og når de begynte å sove regelmessig natta igjenom rett over tre år var det enda en fase over. I mellomtiden er det ikke annet å gjøre enn å prøve å legge opp hverdagen og holde ut! For å minimere kav ved leggetid pga for mye og sein dagsoving, hadde vi en cut-off tid på hvor seint på ettermiddagen de fikk lov til å sove. Etter kl 14 var det for seint med soving, da var det maks en 10-15 min minidupp ved krisestemning. Kl 14 ble de vekket, nesten uansett hvor lenge de da hadde sovet. Ja, det ble mange slitsomme ettermiddager, men de ble veid opp av unger som sov kl 19... Med andre ord, prøv å legg opp til et x-antall timer han skal være våken på ettermiddagen før det er kveld, vær konsekvent og avled når du merker at han vil sove og blir sur. Husk det er noe han må bli vant til, det går seg til etterhvert. Ellers ser jeg ingen poeng i å legge kl 18.30 hvis han uansett ikke sover før nærmere 20. Det er å legge opp til stress og sur stemning! Da blir også senga/legging en negativ opplevelse hjemme (derfor det funker i barnehagen fordi han ikke har samme assosiasjoner der!). 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #37 Skrevet 9. april 2014 Ja, det fungerer. Men det tar så lang tid før det fungerer :/Anonymous poster hash: ccdd8...60e Ja det tar dessverre tid, men vær tålmodig så blir det nok snart mye bedre! Men husk; ingen slinger i valsen. Ingen koseprat eller trøst og forhandling. Kun å være konsekvent som hjelper. Hvis du gir etter en kveld så er du tilbake på start...Anonymous poster hash: a39f0...4eb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #38 Skrevet 9. april 2014 Tror det er ganske normalt og kutte ut dagduppen løpet av det året dem er to.At dem ikke trenger den lengre ser man på at dem ikke vil sove til natta. Hold han våken på dagen og legg han kl. 6 hvis han er trøtt. overgangen kan vel kansje drøye over ett par uker.men ikke gi opp..rutiner,rutiner hele veien.. Anonymous poster hash: 14cc2...1c8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #39 Skrevet 9. april 2014 Kjenner meg igjen, her var det bare tid og modning som hjalp! Da vi sluttet helt med dagsoving var det en ny hverdag og når de begynte å sove regelmessig natta igjenom rett over tre år var det enda en fase over. I mellomtiden er det ikke annet å gjøre enn å prøve å legge opp hverdagen og holde ut! For å minimere kav ved leggetid pga for mye og sein dagsoving, hadde vi en cut-off tid på hvor seint på ettermiddagen de fikk lov til å sove. Etter kl 14 var det for seint med soving, da var det maks en 10-15 min minidupp ved krisestemning. Kl 14 ble de vekket, nesten uansett hvor lenge de da hadde sovet. Ja, det ble mange slitsomme ettermiddager, men de ble veid opp av unger som sov kl 19... Med andre ord, prøv å legg opp til et x-antall timer han skal være våken på ettermiddagen før det er kveld, vær konsekvent og avled når du merker at han vil sove og blir sur. Husk det er noe han må bli vant til, det går seg til etterhvert. Ellers ser jeg ingen poeng i å legge kl 18.30 hvis han uansett ikke sover før nærmere 20. Det er å legge opp til stress og sur stemning! Da blir også senga/legging en negativ opplevelse hjemme (derfor det funker i barnehagen fordi han ikke har samme assosiasjoner der!). Han kan fint sovne kl 19, men når det blir krangling så blir det lenger. Kommer an på hvor mye krangling. Og kranglingen skjer selv om han ikke sover på dag. Og selv om han ikke sover på dagtid. Jeg finner ikke noe slags rytme i det eller noe logisk forklaring. Og han sover aldri mye etter kø 14. Hvis han da sovner etter kl 14 så får han ikke sove mer enn 20 min. Anonymous poster hash: ccdd8...60e
onyx Skrevet 9. april 2014 #40 Skrevet 9. april 2014 Han kan fint sovne kl 19, men når det blir krangling så blir det lenger. Kommer an på hvor mye krangling. Og kranglingen skjer selv om han ikke sover på dag. Og selv om han ikke sover på dagtid. Jeg finner ikke noe slags rytme i det eller noe logisk forklaring. Og han sover aldri mye etter kø 14. Hvis han da sovner etter kl 14 så får han ikke sove mer enn 20 min.Anonymous poster hash: ccdd8...60e Hvordan krangler han og hva gjør du når han krangler? Her i huset avbrøt vi bare legginga om det ble mye styr og det trakk ut i langdrag. Som regel var det nok med en runde i stua for å avlede og bryte mønstret, heldigvis. Det er jo ikke sånn at alle taktikker funker for alle, men for oss funker det altså best å gjøre det slik. Ignorering etc var som å hive bensin på bålet..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå