Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #1 Del Skrevet 7. juni 2004 Har begynt å ta folinsyre, dette med bakgrunn i at vi prøver å bli gravide. Har bare et spm jeg lurer på: Hvor lenge kan man ta dem?? Jeg vet at man skal starte før man blir gravid og videre inn i graviditeten (er ikke det t.o.m 1. trimester??) Men hva om en prøver lenge uten å bli gravid, må en da ta opphold i inntaket av folinsyre?? Kan en f. eks ta folinsyre hver dag i ett år eller to dersom en har problem er med å bli gravid uten at dette er skadelig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 7. juni 2004 #2 Del Skrevet 7. juni 2004 Folat/folinsyre er en type b-vitamin, og derfor uskadelig for fosteret. Sakset fra folat.org: Folat er et B-vitamin som forekommer i en rekke former. Andre betegnelser som blir benyttet er folacin, folinsyre og folsyre. Folsyre er den syntetiske formen av vitaminet, og virkestoffet i vitamintabletter. I matvarer og intracellulært i kroppen er det en annen form for folat som dominerer - polyglutamatforbindelser. Den sirkulerende formen er monoglutamatet 5-metyl-tetrahydrofolat. Folat er den anbefalte samlebetegnelsen for alle disse ulike formene av vitaminet. Folat finnes i grovt brød og andre grove kornvarer, brokkoli, spinat og andre dypgrønne grønnsaker, tørre bønner og sitrusfrukter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #3 Del Skrevet 7. juni 2004 Du kan spise folat i så lang tid du vil mens du prøver å bli gravid, er ikke skadelig for deg. Noen tar det så de første 12 ukene av svangerskapet og slutter etter det, andre tar det hele svangerskapet igjennom. Med tanke på å motvirke ryggmarksbrokk har det ingen hensikt å ta det etter 12 uke, men som nevnt over her gjør det jo heller ingen skade! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #4 Del Skrevet 7. juni 2004 Hei! Har tenkt deg samme som deg ang pauser i inntaket.....vi har prøvd i over 2 år og jeg har tatt folin hele tiden. Ikke bare summerer det seg opp til en bra sum økonomisk sett, men jeg har også hørt at dette øker sannsynligheten for tvillinger.... Men, men jeg spiser i vei! Skadelig er det i hvertfall ikke! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 7. juni 2004 #5 Del Skrevet 7. juni 2004 Ikke bare summerer det seg opp til en bra sum økonomisk sett' date=' men jeg har også hørt at dette øker sannsynligheten for tvillinger...[/quote'] Hmm, har aldri hørt at det øker sjansen for tvillingar. Kan ikkje forstå korleis det kan det :klø: Uansett så er det iallefall bedre å ta folin enn å la være. Klart det blir nokon kroner av det, men heller det enn ein baby med ryggmargsbrokk!! (kosta jo berre ca 70 kr for 3 mnd) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #6 Del Skrevet 9. juni 2004 Det er ikke farlig å ta folattilskudd over lang tid. Og ikke bare hjelper det i forebygging av ryggmargsbrokk, det er også viktig for utviklingen av hjernen til fosteret (sammen med omega 3 -fettsyrer). Så hvis man prøver å bli gravid er det bare å fortsette med tilskudd (evt passe på å få i seg nok gjennom kosten) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå