Gå til innhold

Avslag på email, bør/kan jeg svare?


Momseguri

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått avslag på drømmejobben ( :grine: ) via email. Stillingen var på ett lite kontor, hvor det bare var jeg og leder som skulle jobbet. Jeg har vært på to intervjuer, og følte at begge intervjuene gikk fint og det var en ganske personlig, uformell stemning. Avslaget mitt lyder slik:

"Du var absolutt kvalifisert for jobben, men valget falt på en litt eldre person med mer erfaring."

Dette er altså ett firma jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å jobbe for i fremtiden om flere stillinger skulle dukke opp hos dem. Kan jeg svare noe om at de gjerne må kontakte meg i fremtiden? Er det i det hele tatt vanlig å svare på slike mail? Jeg føler jo at vi på en måte fikk kontakt, og jeg er takknemlig for at jeg ble innkalt til annengangsintervjuet.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan uansett ikke skade og sende et høflig svar, der du takker for intervju, ønsker dem lykke til og sier det bare er å kontakte deg i fremtiden. Da virker du ydmyk, og gir et fint sisteinntrykk av deg selv.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke være ydmyk. Ikke vær ryggslikker. Tar seg dårlig ut..



Anonymous poster hash: 13ad5...5fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*forvirret* :klo:

Som Ferdigstudent nevner er det jo dette med ett godt sisteinntrykk jeg gjerne vil få frem. Jeg vet bare ikke helt hva jeg skal si..er litt redd for å få den "takk-takk selv-ja takk-nei takk du" evige runddansen (eller at det ser ut som om jeg starter den). Tar gjerne i mot noen tips til gode formuleringer her! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrevet noe lignende dette:

Hei. Takk for tilbakemelding, og for at jeg fikk komme på intervju. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av arbeidsplassen/selskapet (fyll inn det som passer) gjennom intervjurundene, og hadde derfor satt stor pris på å bli kontaktet ved eventuelle fremtidige søknadsrunder. Ønsker dere lykke til videre.

Ha en fin dag

Mvh
Momseguri

Edit: Ser at "Ha en fin dag" muligens ble litt smør på flesk, i tillegg til lykke til. Så man kan nok velge en av dem om man syntes det ble litt mye.

Endret av Ferdigstudent
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg hadde skrevet noe lignende dette:

Hei. Takk for tilbakemelding, og for at jeg fikk komme på intervju. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av arbeidsplassen/selskapet (fyll inn det som passer) gjennom intervjurundene, og hadde derfor satt stor pris på å bli kontaktet ved eventuelle fremtidige søknadsrunder. Ønsker dere lykke til videre.

Ha en fin dag

Mvh

Momseguri

Edit: Ser at "Ha en fin dag" muligens ble litt smør på flesk, i tillegg til lykke til. Så man kan nok velge en av dem om man syntes det ble litt mye.

Enig. Jeg pleier ikke å svare på avslag per mail (men er nå mest vant til å få avslag per telefon da), men i din situasjon kan du absolutt svare og si det du har tenkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du, psst: Pass på at du vet forskjellen på "et" og "ett" i svaret ditt.



Anonymous poster hash: d887f...363
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, psst: Pass på at du vet forskjellen på "et" og "ett" i svaret ditt.

Anonymous poster hash: d887f...363

Ja, om du ikke vet forskjellen på "et" og "ett" er du uinteressant for norske arbeidsgivere. For svensker er det da nesten umulig å få arbeid i slike bedrifter her i landet.

Anonymous poster hash: 840ac...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kanskje opplyse meg da? Jeg tror forøvrig ikke dette er grunnen til at jeg ikke fikk jobben ;)

(i midt hode høres et ut som en kommando (spis!) så jeg bruker ett jeg :fnise: ...men jeg vet jo at det er feil av og til, så en enkel og grei huskeregel settes pris på)

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du ikke vet forskjellen på "et" og "ett" er du uinteressant for norske arbeidsgivere. For svensker er det da nesten umulig å få arbeid i slike bedrifter her i landet.

Anonymous poster hash: 840ac...14b

Det trekker nok ganske mye ned, selv om det kanskje ikke blir avgjørende. Jeg hadde helst ansatt en som hadde dette på plass.

Anonymous poster hash: 71352...65d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trekker nok ganske mye ned, selv om det kanskje ikke blir avgjørende. Jeg hadde helst ansatt en som hadde dette på plass.

Anonymous poster hash: 71352...65d

At det trekker ganske mye ned er nok en stor overdrivelse. En dårlig skrevet søknad med mange skrivefeil er selvfølgelig negativt, men dersom du ikke får jobben på grunn av en feilskrevet et/ett i søknadsteksten så hadde du ikke fått jobben uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kanskje opplyse meg da? Jeg tror forøvrig ikke dette er grunnen til at jeg ikke fikk jobben ;)

(i midt hode høres et ut som en kommando (spis!) så jeg bruker ett jeg :fnise: ...men jeg vet jo at det er feil av og til, så en enkel og grei huskeregel settes pris på)

Ett er et tallord og et er en artikkel.

Ett hus, to hus, tre hus, og så videre.

Et skap, et kjøkken, et skjørt, der du ville brukt ei eller en for hunkjønns- og hankjønnsord.

Og nei, drømmejobben ryker ikke på grunn av en sånn feil, ikke med mindre jobben faktisk går ut på skriving. Tekstforfatter, journalist, den typen jobber. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men her er det ikke snakk om "en liten feil"; det går konsekvent igjen hele veien.

Med andre ord vet hun ikke forskjellen og det er noe annet..!

TS: Jeg er enig i at du kan skrive et svar der du ønsker dem lykke til, og ville satt pris på å bli kontaktet dersom de kommer til å trenge flere ansatte i fremtiden o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er avgjørende (språkfeil) - med mindre det da er en jobb hvor det presiseres at man må ha god skriftlig framstillingsevne.

Du kan også tenke: Er poenget her å understreket at det dreier seg om ETT og ikke TO ELLER FLERE?

Du skriver "Stillingen var på ett lite kontor". Er det et poeng at det var på ETT kontor? Var stillingen på TO kontorer? Her skal det være "et".

Du skriver "Dette er altså ett firma jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å jobbe for i fremtiden". Vil du her understreke at det er snakk om ETT firma, og ikke flere? Nei. Ergo skal det være "et".

Du skriver "Som Ferdigstudent nevner er det jo dette med ett godt sisteinntrykk jeg gjerne vil få frem..." ETT godt inntrykk, og ikke TO - er det dét som er budskapet ditt her? Nei. Altså skal det være "et".

:)



Anonymous poster hash: d887f...363
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er avgjørende (språkfeil) - med mindre det da er en jobb hvor det presiseres at man må ha god skriftlig framstillingsevne.

Du kan også tenke: Er poenget her å understreket at det dreier seg om ETT og ikke TO ELLER FLERE?

Du skriver "Stillingen var på ett lite kontor". Er det et poeng at det var på ETT kontor? Var stillingen på TO kontorer? Her skal det være "et".

Du skriver "Dette er altså ett firma jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å jobbe for i fremtiden". Vil du her understreke at det er snakk om ETT firma, og ikke flere? Nei. Ergo skal det være "et".

Du skriver "Som Ferdigstudent nevner er det jo dette med ett godt sisteinntrykk jeg gjerne vil få frem..." ETT godt inntrykk, og ikke TO - er det dét som er budskapet ditt her? Nei. Altså skal det være "et".

:)

Anonymous poster hash: d887f...363

Takk for svar! Dessverre er jeg bare forvirret igjen, for det er jo snakk om 1 kontor, og 1 inntrykk ? Jeg vil jo ikke jobbe på flere kontorer?

Huff sorry altså, dette med ett og et har alltid vært rettskrivingsproblemet mitt, jeg får det liksom aldri inn :rodme:

Men jeg skal prøve, dere får heller bare fortsette å rette meg (det pleier jo ikke å være et (ett?) problem :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar! Dessverre er jeg bare forvirret igjen, for det er jo snakk om 1 kontor, og 1 inntrykk ? Jeg vil jo ikke jobbe på flere kontorer?

Huff sorry altså, dette med ett og et har alltid vært rettskrivingsproblemet mitt, jeg får det liksom aldri inn :rodme:

Men jeg skal prøve, dere får heller bare fortsette å rette meg (det pleier jo ikke å være et (ett?) problem :fnise: )

Spør deg selv: Er det min hensikt å poengtere at det er ett, ikke to?

Jfr. din siste setning over her. :)

Anonymous poster hash: d887f...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dessverre er jeg bare forvirret igjen, for det er jo snakk om 1 kontor, og 1 inntrykk ? Jeg vil jo ikke jobbe på flere kontorer?

Hvordan takler du engelsk?

For om du behersker engelsk sånn ca. greit, vil du nå se forskjellen:

I work at an office - jeg jobber på et kontor (altså, et KONTOR og ikke en butikk)

I work at one office - jeg jobber på ETT kontor, ikke på alle kontorene i firmakjeden)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler du engelsk?

For om du behersker engelsk sånn ca. greit, vil du nå se forskjellen:

I work at an office - jeg jobber på et kontor (altså, et KONTOR og ikke en butikk)

I work at one office - jeg jobber på ETT kontor, ikke på alle kontorene i firmakjeden)

Den var kanskje ikke så dum! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...