AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #1 Skrevet 6. april 2014 Lang historie kort; jeg bor ikke hjemme lenger, men hos kjæresten min. Vært mye det siste året, som gjør at jeg trives bedre her. Jeg har dårlig samvittighet fordi jeg er her, og ikke hjemme. Det jeg ønsker meg nå, er å flytte til egen leilighet. Da får jeg et sted å bo, uten dårlig samvittighet for at jeg er det ene stedet og ikke det andre ( er så klart flere grunner). Både jeg og kjæresten har jobb, men siden jeg går skole så tjener jeg ikke så mye. Jeg blir snart 18 år, og da kan jeg flytte, men jeg vet ikke helt om det er en god ide. Vi har penger nok, hvis vi lever smått. Det blir ikke den samme pengefriheten vi er vant til nå, nå kan vi kjøpe nesten hva vi vil, siden vi bor gratis her. Noen som har noen tips og erfaringer? Som flyttet hjemmefra i ung alder? Har jeg glemt relativ informasjon, så er det bare å spørre! Anonymous poster hash: fd9dd...222 Anonymous poster hash: fd9dd...222
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #2 Skrevet 6. april 2014 Ingen? Anonymous poster hash: fd9dd...222
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Jeg flyttet ut da jeg begynte som lærling (18 år). Angrer meg ihjel! Penger jeg mye heller ville brukt til sparing, + jeg ikke hadde penger til øvers etter husleie, strøm, mat, forsikringer, osv osv... Anonymous poster hash: dccad...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Når du er over 18 kan du vel strengt tatt få borteboerstipend, så lenge du finner deg billig leilighet holder det ved siden av jobb. Du kommer ikke til å ha muligheten til å kjøpe hva du vil, men du må bare prioritere. Personlig prioriterte jeg nye sko istedet for ordentlig mat, det betydde at jeg levde på nudler og mais. Gikk helt fint. Anonymous poster hash: b0fca...e46
Gjest Wei Wei Skrevet 7. april 2014 #5 Skrevet 7. april 2014 Jeg flyttet ut da jeg var 17. Studerte fulltid i neste 8 år (2 bachelor+master) og jobbet ved siden av. Bodde i kollektiv de fleste årene og sparte masse på dette. Fikk også venniner for livet (alle år med de samme jentene). Jeg anbefaler deg å finne helgejobb/deltidsjobb før du flytter. Det er bedre å beregne at du kan faktisk klare å bo for deg selv enn å flytte på grunn av samvittighet men uten økonomi til det.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Jeg har allerede deltidsjobb. Vi har generelt penger nok til det ( har satt opp ett grovt budsjett). Men regner med at det er utgifter som kommer overraskende på. Rådgiver sa at man ikke fikk det, at det først måtte bevises at man ikke kunne bo hjemme og da måtte det gå gjennom barnevern som beviste dette... Synes alt virker uklart og hva som er hva Anonymous poster hash: fd9dd...222
Kvist Skrevet 7. april 2014 #7 Skrevet 7. april 2014 (endret) Det er vel ikke ungt å være 18 å flytte hjemmefra? Da er det jo meningen at folk skal være "voksne". Endret 7. april 2014 av Kvist 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Foreldrene mine er veldig uenig og mener at jeg helst skal være ferdig med videregående. De mener også det at man har blitt mer voksen når man er 19 enn når man er 18. Det kan jo forsåvidt være sant, men jeg tror ikke det blir automatisk slik at jeg blir klar på et blunk til å bo i egen leilighet når jeg fyller 19. Akkurat som at man ikke blir brått voksen når man fyller 18 og er myndig. Anonymous poster hash: fd9dd...222
BlueBella Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring og det er mange ting man ikke tenker på når man flytter. Du kvalifiserer nok ikke til borteboerstipend siden du går på skole i samme by som foreldrene dine bor, så du må regne med at det blir trangt økonomisk. Og så er det alle de små tingene man plutselig er nødt til å gjøre. Selv om man vasker sine egne klær, hjelper til med middag etc, så er det faktisk veldig mye mer jobb å hele tiden være den som må gjøre alt i hjemmet. Selv om jeg gjorde det bra på videregående, så vet jeg at jeg hadde en ulempe sammenlignet med alle de som bodde hjemme. Når det er sagt, så er det ikke noe problem å flytte hjemmefra når du er 18. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Du vil ikke få borteboerstipend så lenge du går på videregående med ungdomsrett og ikke har lang nok avstand fra skolen, for det er meningen at foreldrene dine skal forsørge deg til du er ferdig på videregående. Så dersom du vil flytte for deg selv må du ha høy nok inntekt til det. Evt få penger fra foreldrene dine (noe som ikke er særlig sannsynlig for deg?) Egen leilighet kan du uansett ikke regne med så lenge du er elev/student, kollektiv er mer sannsynlig. Anonymous poster hash: bbf38...733
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #11 Skrevet 8. april 2014 Leilighet ble kanskje litt feil formulert, tenker mer på en hybel. Jeg har også kjæreste som ikke går på skolen, men jobber, så har inntekt der. Ikke veldig sannsynlig å få penger fra foreldrene mine, de har gjort det klart at jeg ikke får penger så lenge jeg ikke bor hjemme. Anonymous poster hash: fd9dd...222
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå