Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min på 5 uker plages av luft i magen. I går kveld badet jeg og maserte babyen. Da kom det en del luft og h*n sov en god stund uten problemer. Men i dag så funket det ikke. Så nå gråter h*n pågrunn av smerter i magen. Jeg ser at h*n prøver å presse ut luften.

Noen råd?

Anonymous poster hash: 3b884...a29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sukkervann var til stor hjelp her når ingenting annet fungerte.

Anonymous poster hash: c7a33...460

AnonymBruker
Skrevet

Fennikkel-te med sukker. Gi dem en teskje med sukret fennikkel-te når de begynner å sutre.

Fint å gi dem maltextrakt etter mating også.

Anonymous poster hash: e97c4...3ec
Gjest åffårno
Skrevet

Malt er ikke for luft, det er for manglende bleieaction ;)

Det kan gjøre ting verre for noen, og er ikke lengre anbefalt uten videre fordi det inneholder gluten og kan trigge allergi.

Istedet anbefales heller raps eller linfrøolje til det formål.

Sukkervann anbefales som kriseløsning for kolikkbarn, men tar bare smertene og ikke årsaken. Det fjerner altså ikke luften.

Fenikkelte brukes av endel, hadde ingen effekt her. Du tar 1 ts pr 2,5 dl før hvert måltid mm/i flasken.

Roiboos eller ammete kan og brukes.

Minifom er et annet alternativ, fås på apoteket. Middelet fjerner luftbobler, og tas ikke opp av kroppen. Kan derfor brukes en stund.

Noen har og god hjelp av manuellterapeut/osteopat/kiropraktor.

Ammer du kan det hjelpe å håndmelke litt først om du har overproduksjon så babyen ikke sluker maten. Bruker du mme kam det være lurt å forsøke et bytte av merke om ingen av rådene hjelper særlig.

Mange får og hjelp av å bytte flaske, eks til Dr Browns antikolikk.

Så må du selvsagt sørge for å få ut luft flere ganger ila hvert måltid.

Tummytub, kolikkgrep og bæresjal(froskestilling) hjelper og for endel :)

Jeg har testet ca alt utenom sukkervann og malt(hadde ikke bleieproblem, bare luft), og det eneste som hjalp var minifom, osteopat, rape en million ganger under måltid og det faktum at han ble eldre og fikk mer modent system :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo senere man får gluten jo større sjanse for gluten allergi. Men malt et ikke mot luft uansett.

Her hjalp kun minifom og å løfte bena mens babyen ligger på rygg og presse bena litt forsiktig mot magen. Kolikkgrepet roet han men fikk ikke ut luften.

Anonymous poster hash: a9382...b48

Skrevet

Her ble minifom og kiropraktor løsningen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jo senere man får gluten jo større sjanse for gluten allergi. Men malt et ikke mot luft uansett.

Her hjalp kun minifom og å løfte bena mens babyen ligger på rygg og presse bena litt forsiktig mot magen. Kolikkgrepet roet han men fikk ikke ut luften.

Når du gjør dette så kan du og massere babyen lett under føttene. Var et triks mine venninner fikk på 90 tallet om sine babyer. Er verdt et forsøk. Hun ene mente det hjalp. Alt henger sammen, masse soner under beina så går til magen, nakken osv.

Anonymous poster hash: a3b84...416

Skrevet

Gå til kiropraktor med en gang.

Noe kiropraktoren lærte oss var dette:

La babyen ligge på ryggen. Løft begge beina med din høyre hånd, så rumpa løftes opp. Med venstre pekefinger og langfinger setter du et fast (men ikke hardt) trykk midt mellom lysken og navlen på babyens høyre side. Mens du trykker fast svinger du beina og rumpa i store sirkler med klokka. 12-15 ganger.

Det høres helt merkelig ut, men det du gjør er å pumpe ut luften. Og vi spurte også barnelegen, han sa at det var helt ufarlig, kan ikke skade på noen måte.

Nesten alltid resulterte det i en stor promp og et stort smil hos småen.

Dette kan du gjøre hjemme for å fjerne luften. Men gå til kiropraktor likevel, han kan løse problemet.

Det første barnet mitt hadde kolikk, og vi prøvde alle tips, før vi gikk til kiropraktor som fikset problemet på 2 behandlinger. Bare den første hjalp veldig. Når nr 2 fikk kolikk, gikk vi til kiro med en gang. Ferdig med kolikk på null komma niks.

Skrevet

Malt anbefales ikke lenger?! Kan gi allergier?? Gudbedre, jeg kjenner at jeg har mer og mer lyst til å kveste de på "min" helsestasjon. Vi tømte et glass med malt, uten at det hjalp på forstoppelse, før noen hadde vett på å sette i gang andre tiltak :(

Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Ikke helt riktig.

For sen introduksjon etter fast føde er anbefalt gir helt riktig økt risiko, det har man sett antydninger til i en svensk studie og er endel av diskusjonen rundt revideringen av ammeråd som nå pågår.

Men FØR 4 mnd, som også er den tiden systemet er umodent, så skal man ikke introdusere gluten.

Når det er sagt, så ville jeg ikke kuttet malt dersom babyen hadde forstoppelse og absolutt ingenting annet hjalp, det er ikke slik at man er garantert cøliaki av å få malt som spedbarn. Men jeg ville prøvd olje først.

Noen helsestasjoner anbefaler nok fortsatt malt, men jeg mener å ha lest at helsedirektoratet ikke anbefaler det lengre pga dette med gluten.

Noen blir og verre pga sukkerinnhold.

Uansett er ikke det for luftplager, så det er poengløst mot luft. Da er det rådene jeg nevnte som gjelds.

Hadde ikke fått panikk om jeg hadde gitt malt altså, hadde bare bytta til linfrøolje istedet for å være på den sikre siden. Dersom bleiene er problemet og ikke luft.

Ser jeg surret noe veldig med tegreia;

Du blander ut 1 ts te i 2,5 dl kokt vann, og så bruker du 5 ml ca i hver flaske/måltid.

Teen holder seg i lufttett beholder i ett døgn i kjøleskap.

Endret av åffårno

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...