Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For oss er det viktigste at man har et godt, sundt og variert kosthold i hverdagen. Ungene får lørdagsgodt, men det hender de får dessert eller noe ekstra ellers også. For meg har det ikke så mye å si hvis vi sykler og kjøper is på en tirsdag. Eller at de får saft å drikke til middagen på onsdagen. Alt med måte tenker jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som er så galt med yoghurt?? Vår lille får med en yoghurt i matpakken sin hver dag..

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er så galt med yoghurt?? Vår lille får med en yoghurt i matpakken sin hver dag..

Yoghurt i seg selv er bare bra, men med tilsatt sukker er det jo ikke sunt.

Anonymous poster hash: 70e2a...ea7

Skrevet

Mine barn på 1,5 og 4,5 får ikke nugatti og sjokoladepålegg. Jeg vil de skal venne seg til normal kost først. De kan gå syltetøy eller brunost, men satser mest på kjøtt/fisk/ost. Sjokolademelk kjøper vi en kartong langt imellom, og da får de, typisk en helg. Så er det tomt. Oboy har mannen kjøpt, men det er heller ikke hverdagsmat, de må drikke vanlig melk. Vil ikke ha unger som nekter å spise mat/drikke som ikke smaker sjokolade...det er skrekken.

De får juice iblandt, men ikke fast til måltider. Middag serveres med vann. Kakao til helgefrokost høres koselig ut, kanskje jeg begynner med det :)

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Min er bare 15 mnd enda da. Får ikke sjokladepålegg eller o'boy. Hun syns jo at vanlig melk er kjempegodt så ser ikke behovet for å legge til sjokolade.

Hun får kjeks nå og da og utvannet eplejuice. Har ikke spist godteri enda. Prøver å introdusere henne for forskjellig type frukter, men ser ut som banan og eple er favoritten foreløpig. Yoghurt kan hun også få innimellom som mellomåltid.

Skrevet

Kjære veeeeeneeee, så dritt lei jeg er av denne misbruken av ordet hysterisk!:roll:

• Liker 3
Skrevet

trengte vi egentlig enda en tråd om dette?

• Liker 1
Skrevet

Har unger på 7mnd og 2år.

Jeg synes det er viktig at ungene venner seg til et normalt kosthold, med lite sukker og tilsetningsstoffer, men jeg er langt fra hysterisk. Mitt inntrykk er at det er enkelt å holde dem unna sukker i starten, men at det blir verre etterhvert, men jeg er glad for at vi har vent oss til et rimelig lavt sukkernivå.

Vi har ikke sjokoladepålegg i huset, men en boks O´boy som jeg elsker å ha på vaniljeis. ;) Ungene er ikke introdusert for det enda, men det vil sikkert skje etterhvert.

2åringen har 4- og 6% yoghurt hver dag i bhg og får brunost på skiva når han vil. Som syltetøy har vi brukt bare smoothiesposer uten sukker foreløpig, men det vil sikkert bli hjemmelaget syltetøy med litt sukker etterhvert.

Han får juice i helgene, og saft til lørdagsgrøten slik som vi voksne, ikke ellers. Og når vi er på tur vanker det som regel Kvikk-Lunsj, kjeks og lignende. Når vi skal kose oss ellers spiser vi frukt, bær, rosiner osv.

Jeg bruker heller vanlig sukker enn andre søtningsmidler.

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke o´boy eller nugatti. Hadde vi hatt det ville 3-åringen ikke hatt noe annet og vært enda vanskeligere å få til å spise middagen. Og hadde vi kjøpt det inn til han og introdusert det for han fordi vi mente han da ville kose seg mer hadde vi jo vært idioter. Han koser seg med knekkebrødet sitt og utblandet juice innimellom. Men når han er hos bestemor og det serveres nugatti så får han. Og han får is og godteri når andre barn får det. Og innimellom hjemme når vi har det. Fast lørdagsgodt har vi foreløpig ikke innført av den enkle grunn at det ikke enda er etterspurt. Men vi kommer nok dit vi og.

Syltetøy får han flere ganger i uka. Men vi kjøper alltid det usukrede syltetøyet. Den minimale mengden han har på skiva er jeg overbevist om utgjør så lite naturlig sukker at helsegevinsten av vitaminer fra bær er større. For ikke å snakke om at han faktisk spiser. Han får en yoghurt om dagen og da prøver vi å holde oss til 4% variantene. Som oftest vann, melk eller litt bris til måltider.

Vi unngår sukker i store eller unødige mengder fordi det er en dårlig næringskilde, usunt for tennene og fordi det gjør at han får et svingende blodsukker og ikke vil spise ordentlig mat. Ikke for å prøve å være "perfekte" eller "flinke". For en ufattelig teit påstand.. :klaske: Hvem tenker sånn?? Det er lov til å tenke selv. Og så må man ta sine egne valg. Om man ikke synes det gjør noe å blande ekstra sukker i melka eller sjokoladepålegg på skiva hver dag så får man gjøre det da. Og er det eneste måten å få i barnet mat på i en periode så må jo det telle først. Men man bør jo følge med på om det overtar for annen man som barnet bør få i seg. Og at de ikke er typen til å utvikle overvekt.

Og ikke minst, tenke over at de selv skal ta over og bestemme hva de putter i seg etterhvert, og har de da lært seg å foretrekke søt drikke og sjokoladepålegg hver dag kan det være vanskeligere å velge et godt kosthold når ikke mamma eller pappa kan passe på til en hver tid. Hvis man har vokst opp med å anse sunnere alternativ som "kosemat" er det jo mye enklere å begrense seg i smågodtehylla eller brusskapet. Så slipper man å bruke halve livet på å slanke seg eller være trøtt.. Satt på spissen så klart. ;) Men jeg tror det er noe i det. Alle gode vaner som innarbeides tidlig gjør jo livet lettere. F eks hvis man har lært fra tidlig av å ikke utsette ting, eller alltid rydde opp etter seg. Da er det jo myyyye enklere å gjennomføre når man blir voksen. Skulle ønske jeg hadde det som ryggmargsrefleks ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke 3-åringen min har smakt sjokoladepålegg, men sjokolademelk får han de helgene vi spiser frokost sammen med kjæresten min og barnet hans. Syltetøy på brødskiva tror jeg ikke han ser for seg at går an, det er noe vi kun spiser til vafler. I en periode han ikke drakk melk, fikk han yoghurt hver dag.

Han får derimot havregrøt med sukker til frokost så ofte han vil. Da får han den fra pose som blandes ut med vann, fordi det er en superkjapp og god frokost.

Jeg tenker veldig likt som siebaeo.

Skrevet

Reagerer også på ordet "hysterisk". Jeg ser på foreldre som er bevisst på sukkerinntak og setter seg inn i hvilke matvarer som inneholder dette er opplyste og smarte folk:)

Ikke hysterisk. Hysterisk er vel om man klikker om sukker blir inntatt.

Bare fordi pålegget blir vist på reklame betyr det ikke at det er et godt pålegg for oss. Man kan forresten lage sitte tet sjokoladepålegg av bla.Nøtter, kakaopulver og agavenektar;) helt uten sukker:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "flasket opp" på nugatti, loff, brus, sjokolade mm.... Foreldrene mine jobbet hele tiden og hadde sjeldent tid til å lage middag, så da gikk det i nudler, pizza etc... Vi hadde et ekstremt dårlig kosthold da jeg var liten. Nå i voksen alder spiser jeg så og si aldri usunt og jeg er veldig nøye med mine egne barn. Er livredd for at de skal leve usundt!

Anonymous poster hash: 99586...040

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fantastisk gøy å se mattekunnskapene til enkelte her inne (ikke bare denne tråden). Kommer med utsagn som at oboy er 80% sukker, sjokolademelk inneholder mer sukker enn cola osv... Dere må jo tenke på hvor mye dere blander det ut med! Man spiser jo ikke et glass rent sjokolademelkpulver, man tar 2-3 ts og blander i 2-3 dl melk! Det er langt fra 80% sukker!! Som eks inneholder litago sjokolademelk 4% sukker (62 kcal /100g).

Sjokoladepålegg er der verre med ;)

Anonymous poster hash: a5bec...435

• Liker 3
Skrevet

Mine får varm hjemmelaget havregrøt med litt melk på morgen og kveld:)

I helgene er det en skive nugatti hver og et glass O'boy hver. Så får de 20 kr hver til smågodt eller annet godt på lørdag. Men utover det så er det ikke noe søtt hos oss, matpakkene til skolegutten min, består av skinke, leverpostei med morsomt agurk fjes, ost, pølse på skive:) Sunne gode ting.

Men visst mannen steller heime når jeg er ute så blir det litt saft, nugatti på skiven, han er litt slappere på slikt enn meg!

Skrevet

Vi har kakao til frokost hver søndag, har kun saft eller juice i helgene og har så og si aldri oboy eller nugatti. Hvis vi har det så får han det kun litt i helgen. Prøver stort sett å være sunne. Syltetøy er som oftest forbeholdt helg det også. :) Han får lørdagsgodt av og til, men som oftest brukrs "kvota" opp av besteforeldre som lager vafler, boller, kaker etc. Som gi stnes er stas å gi han.

Skrevet

Vi har oboy og nugatti stående framme hele tiden. Reusltatet er at ungene tar når de vil ha, noe som ikke er så ofte faktisk. Så hos oss er overbruk av dette null problem. Et sunt kosthold er vel og bra, men å unngå usunne ting for enhver pris blir litt feil, for da tror jeg at dette vil bare gjøre det usunne enda mer interresant og spennende for barna, som en slags forbuden frukt hvis dere skjønner. Man kan kose seg og, men alt med måte ;)

AnonymBruker
Skrevet

Styrer unna nugatti & frokostblandinger med mye sukker i ukedagene. Oboy er tilgjengelig men sjelden de kommer på det :-) i helgene får de nugatti hvis de vil, men jeg kjøper ikke frokostblanding. For da spiser de bare det ;-)

Anonymous poster hash: 8216e...5be

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Yoghurt med 4% sukker er ikke annerledes enn oboy med 80% sukker? Saft har også langt mindre sukker enn oboy og nugatti (men vi har ikke saft i huset heller).

Jeg er ikke fanatisk, men ønsker ikke at en del matvarer skal være del av daglig kosthold. Lørdagsgodt er ok. En bolle i ny og ne er ok og kake i selskap og besøk (altså ca en gang i uka hos besteforeldre feks ) men ting som nugatti, oboy, syltetøy og saft etc er jo så lett å luke vekk uten at barnet merker det igrunn, så hvorfor lære dem om det i det hele? De lærer jo selvsagt av venner etter hvert, men da vet de likevel at slik er det ikke hjemme hos oss og ferdig med det.

Anonymous poster hash: 27ba0...230

Signerer denne. Nå er barna mine fremdeles veldig små da, og lette å kontrollere (eldste fyller straks tre år). Her i huset er det kun melk og vann som serveres som tørstedrikk. Kan bli en saftis på en solrik tirsdag eller hjemmelagede boller på en regntung søndag, men prøver generelt sett å unngå for mye sukker i hverdagen. Er så mange bursdager, helligdager, høytider og helger at det uansett blir nok saft og godterier. Leste her inne om noen som tar med ungene på McDonalds hver eneste uke, ble helt trist av å lese det. Snakk om å legge dårlige føringer for barnas fremtidige matvaner..

Endret av Trøffel
Skrevet

Våre får barneyoghurt hver dag. De får nugatti (syltetøy og andre søte pålegg spiser vi ikke) til frokost lørdag og søndag (etter å først ha spist en brødskive med sunt pålegg). Oboy får de en sjelden gang, når vi husker på det, de ber sjelden om det selv. Frokostblanding spiser vi ikke. Så får de godteri, litt potetgull og saft hver lørdag. I sommerferien er vi ganske løsslupne når det gjelder is. Jeg tenker at ingenting er galt så lenge det spises med måte.

Skrevet

Ser ut som flere her er nogenlunde enige med meg. Jeg har aldri ment å høre hysterisk ut, for det er jeg ikke, jeg bryr meg bare om barne mitt sin helse, som jeg regner med, og håper andre her inne gjør også! Alt med måte :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...