maid Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Leste akkurat et spørsmål her inne om det er okei å la barna drikke o'boy, altså at det var tilgjengelig hele tiden. Jeg personlig synes IKKE dette er greit. Vi har ingen slike usunnheter stående i huset her. Ikke sjokoladepålegg, hapå, oboy, sjokoladekuler osv. Jeg var at datteren vår liker sjokolademelk, og hun får det en sjelden gang når hun spør. Det har vært veldig lett for oss; ikke la barna deres smake på noe av dette- da spør de heller ikke etter det. Det hadde selvsagt vært lov en gang innimellom, slik som med melken, men hun spør aldri etter noe av dette. Derimot koser vi oss med mye annet godt. hun får litt saft, litt yoghurt, frukt, nøtter og annet kos. Hva gir dere barna deres? Synes dere disse sukkerbombene er greit å gi?
Pepperkake88 Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Har ikke barn selv, men tenker vel alt med måte. Kan ikke bli helt "fanatiker" heller 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Blir du ikke sliten av å fremstå så perfekt? Lider du av "snill pike"-syndromet? Så du påstår at jenta di bare spiser yoghurt, nøtter og "sunne ting"? Får dette stakkars barnet ikke barne-tvsnop? Får hun ikke kose seg med de såkalte "sukkerbombene" slik som alle barn får? Anonymous poster hash: 82bb1...ffc 25
Nuttery Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Jeg fikk heller aldri brus/godis når jeg var liten unntatt når jeg var på besøk hos andre osv, og en sjelden lørdag. Led aldri noe av det, spurte aldri etter det heller. Nå som voksen er det bare at jeg liker andre ting mer enn da godis osv. Det var liksom aldri noe som var i hus.
Pysa Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Sjokomelk, nugatti og frokostblandinger med mye sukker får de i feriene. Men jeg kan godt en sjelden gang finne på å gi dem en liten sjokobit en onsdag. Og vi baker når det passer oss. Is om sommeren. Osv. Usunn mat er ikke så usunt, om du har spist deg mett på sunn mat først. 4
Version 2.0 Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Om barn smaker på ting eller ikke har da ingenting å si. Det som har noe å si er om foreldrene gir etter for barnets matønsker. Her har jeg en 4-åring som får saft å drikke til middagen. Ellers får han vann eller melk, innimellom litt Biola. Brus drikker han aldri. Han får snop på lørdager, ikke fordi vi kaller det for lørdagsgodt eller at han forventer det hver lørdag, men fordi jeg ikke ser et problem med det. Da får han type kinderegg, smågodt og potetgull. Yoghurt får han når det passer seg, men ikke hver dag. Det hender også at han får en sjokoladebit før middag på en helt vanlig dag. Dette er ikke noe vanlig, men det kan skje. Ellers spiser vi sunt og variert, med mye frukt og grønt. Jeg ser ikke vitsen med å bli hysterisk, slik du TS, virker. 2
maid Skrevet 5. april 2014 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2014 Blir du ikke sliten av å fremstå så perfekt? Lider du av "snill pike"-syndromet? Så du påstår at jenta di bare spiser yoghurt, nøtter og "sunne ting"? Får dette stakkars barnet ikke barne-tvsnop? Får hun ikke kose seg med de såkalte "sukkerbombene" slik som alle barn får?Anonymous poster hash: 82bb1...ffc Jo,selvsagt! Dette her handler jo om ukedagene.(dette burde jeg kanskje nevt, men trodde folk skjønte det).. I helgene går det i godteri og brus både på fredag og lørdag. I barnehagen hvor barnet mitt går vil de ikke at barna skal få yoghurt eller juice, og jeg er også for at barna ikke skal få i seg for mye sukker, men nei, jeg er ikke fantatiker og jeg lider ikke av noe "snill pike syndrom", jeg er bare for at kos skal være kos. Jeg har jo skrevet her at hun får saft og yoghurt osv, hva er galt med dette? Skal jeg fôre datteren min med smågodt i ukene?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Vi hadde både Nugatti, Sjokade, brunost, syltetøy og O'boy. Ser ikke grunn til å bli fanatisk. Vi er alle sunne og slanke, og vi valgte som regel de sunnere alternativene som leverpostei, kaviar, skinke og makrell i tomat. Jeg mener folk som er alt for fanatiske på det der gjør at barna kommer til å spise i smug og få en unaturlig høy lyst på alle de "ulovlige tingene". Anonymous poster hash: 617f5...cd8 3
maid Skrevet 5. april 2014 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2014 Om barn smaker på ting eller ikke har da ingenting å si. Det som har noe å si er om foreldrene gir etter for barnets matønsker. Her har jeg en 4-åring som får saft å drikke til middagen. Ellers får han vann eller melk, innimellom litt Biola. Brus drikker han aldri. Han får snop på lørdager, ikke fordi vi kaller det for lørdagsgodt eller at han forventer det hver lørdag, men fordi jeg ikke ser et problem med det. Da får han type kinderegg, smågodt og potetgull. Yoghurt får han når det passer seg, men ikke hver dag. Det hender også at han får en sjokoladebit før middag på en helt vanlig dag. Dette er ikke noe vanlig, men det kan skje. Ellers spiser vi sunt og variert, med mye frukt og grønt. Jeg ser ikke vitsen med å bli hysterisk, slik du TS, virker. Jeg glemte å nevne at dette gjaldt ukedagene. Jeg er ikke hysterisk, ikke i det hele tatt. Hun får youghurt, saft og annen god mat i ukedagene, men jeg er i mot å ha oboy, sjokoladepålegg osv hjemme som er fritt frem for barna og ta når det passer dem. Hun har heller aldri spurt etter sjokoladepålegg, så det har liksom aldri vært noe tema for oss. Jeg skrev at hun liker sjokolademelk og at hun får dette innimellom når hun har lyst på. Skjønner ikke hvorfor folk mener jeg er hysterisk. Jeg er opptatt av både tannhelse og helse, men på en bra måte. Det er vitkig å kose seg også
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Jo,selvsagt! Dette her handler jo om ukedagene.(dette burde jeg kanskje nevt, men trodde folk skjønte det).. I helgene går det i godteri og brus både på fredag og lørdag. I barnehagen hvor barnet mitt går vil de ikke at barna skal få yoghurt eller juice, og jeg er også for at barna ikke skal få i seg for mye sukker, men nei, jeg er ikke fantatiker og jeg lider ikke av noe "snill pike syndrom", jeg er bare for at kos skal være kos. Jeg har jo skrevet her at hun får saft og yoghurt osv, hva er galt med dette? Skal jeg fôre datteren min med smågodt i ukene? Men hvorfor er saft og yoghurt greit, men ikke oboy? Er det fordi det smaker sjokolade? Du har jo sukkerholdige alternativer du også, så skjønner ikke helt hvorfor du skal få lov å definere hva som er ok av sukkerholdige matvarer og ikke. Anonymous poster hash: 617f5...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Hva er det som er så galt med å gi barna dette, egentlig?Anonymous poster hash: 73bb7...034
skruf Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Her er sjokoladepålegg forbeholdt lørdag og søndagsfrokost. Ellers i uka får de det ikke, og det har blitt en vanesak, for de har ikke spurt om det, derimot så er de ganske obs på det når det er lørdag. O´boy har vi ikke i hus, og ikke har de etterlyst det heller. Ikke en bevist handlng, jeg har bare ikke tenkt over å kjøpe det inn. Derimot så bruker jeg å lage kakao til frokost i helgene. 1
maid Skrevet 5. april 2014 Forfatter #13 Skrevet 5. april 2014 Vi hadde både Nugatti, Sjokade, brunost, syltetøy og O'boy. Ser ikke grunn til å bli fanatisk. Vi er alle sunne og slanke, og vi valgte som regel de sunnere alternativene som leverpostei, kaviar, skinke og makrell i tomat. Jeg mener folk som er alt for fanatiske på det der gjør at barna kommer til å spise i smug og få en unaturlig høy lyst på alle de "ulovlige tingene". Anonymous poster hash: 617f5...cd8 Jeg er ingen fantatisker. Vi har aldri introdusert datteren vår for sjokoladepålegg for eksempel,derfor har hun heller aldri etterspurt det. Det bør også nevnes at hun er bare 4 år, så det kan jo hende det kommer. Her i huset er det ingenting som heter NEI-mat selv om deg var sånn det kanskje virket. Det var abolsutt ikke meningen. Må selvsagt skille på hverdag og kos. Her i huset har vi beina på bordet og smågodt i skåla hver fredag og lørdag.
maid Skrevet 5. april 2014 Forfatter #14 Skrevet 5. april 2014 Men hvorfor er saft og yoghurt greit, men ikke oboy? Er det fordi det smaker sjokolade? Du har jo sukkerholdige alternativer du også, så skjønner ikke helt hvorfor du skal få lov å definere hva som er ok av sukkerholdige matvarer og ikke. Anonymous poster hash: 617f5...cd8 Jeg har jo skrevet at vi ikke har o'boy i hus, men at hun får sjokolademelk innimellom? Det betyr altså at vi kjøper inn kartong. Det er ikke så ofte hun spør om det, men når hun vil ha så får hun. Jeg skrev om oboy og sjokoladepålegg fordi det var de varene jeg leste om nettopp i en annen tråd. Du kan selvfølgelig dra inn prim, syltetøy osv om du vil. Oboy og sjokoladepålegg er varer som mange ungdom spiser alt for mye av, derfor var de mer relevante med tanke på hva dere gir barna. Jeg definerer ingenting, bare skrev her hva barnet mitt drikker og spiser og hva hun drikker/spiser mindre av, eller ikke noe i det hele tatt.
maid Skrevet 5. april 2014 Forfatter #15 Skrevet 5. april 2014 Jeg fikk heller aldri brus/godis når jeg var liten unntatt når jeg var på besøk hos andre osv, og en sjelden lørdag. Led aldri noe av det, spurte aldri etter det heller. Nå som voksen er det bare at jeg liker andre ting mer enn da godis osv. Det var liksom aldri noe som var i hus. Barnet mitt får det i helgene, vi er bare litt mere obs i ukedagene. Vi har spiser mye god mat som hun både er med på å velge og lage. For eksempel brødskiver med pålegg og ulike grønnsaker som man kan lage ansikter av. Hun synes dette er veldig gøy og vi gjør en sunn hverdag til en positiv opplevelse. Sunt er ikke kjedelig, og usunt er ikke farlig, kommer bare an på mengden
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Her får de syltetøy på en skive i helgene, hvis de vil ha. Ikke til hverdags. I ferier kan det tenkes vi kjøper inn sjokoladepålegg, prim eller oboy, men ikke alt på en gang. Snop, kaker, snacks, brus osv har vi aldri i hus, men kan hende vi kjøper inn litt på lørdag eller baker en kake på søndag. Søtet yoghurt er kos i helgen, til hverdags kan de få gresk yoghurt med bær. Saft drikker vi bare hvis vi har risgrøt. Ser ingen grunn til å øke sukkerinntaket noe mer enn dette. Selv om vi er slanke og sunne, er sukker skadelig.Anonymous poster hash: 85e6a...64c
Chia Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Jeg er helt enig med deg jeg TS, det er på ingen måte noe bra å la unger få sjokoladepålegg, juice, saft og sånne ting uten næring og fullt av sukker hver eneste dag. Jeg synes sånn mat bør holdes til sjeldenhetene. Ungene kan heller få oppskåren frukt, smoothie is, bær, nøtter osv.... mye bedre og mye sunnere. jeg skjønner ikke at folk begynner å kalle ts fantatisk kun fordi hun vil begrense ungene sitt sukker behov, de aller fleste unger i norge får i seg ALT for mye sukker... 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 Men hvorfor er saft og yoghurt greit, men ikke oboy? Er det fordi det smaker sjokolade? Du har jo sukkerholdige alternativer du også, så skjønner ikke helt hvorfor du skal få lov å definere hva som er ok av sukkerholdige matvarer og ikke.Anonymous poster hash: 617f5...cd8 Yoghurt, selv når man velger den med endel sukker, anbefales av ernæringsfysiologer til barn i normale mengder fordi det er en viktig kilde til kalsium og protein. Ett glass saft er jo stort sett bestående av vann, og har langt mindre sukker enn brus. Ett glass om dagen skader ingenting. Det gjør ikke Oboy heller en gang om dagen, MEN, det er å blande søtsmak i noe som i utgangspunktet er sunt - og endel får den uvanen dessverre at det søte selvsagt blir mer attraktivt enn det mindre søte. Man kan altså endre smaksløkene og preferansene endel. Noen barn og voksne vil selvsagt avstå uten problemer om det står foran dem, men de fleste av oss vil øke litt og litt, og måtte venne det av. Hva enn det gjelder av søtt/salt. Det er slik det funker for de aller fleste.Anonymous poster hash: 76210...d2f 1
LatersBaby Skrevet 6. april 2014 #19 Skrevet 6. april 2014 Alt med måte. Absolutt ikke fanatisk, men brus og godteri på lørdag. Ellers har vi joghurt inne i mellom på ukedagene, samt brødskiver med syltetøy etc. Vi er alle slanke og har sterke, fine tenner selvom vi (Gud forby) spiser jordbærsyltetøy på en onsdag 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #20 Skrevet 6. april 2014 Men hvorfor er saft og yoghurt greit, men ikke oboy? Er det fordi det smaker sjokolade? Du har jo sukkerholdige alternativer du også, så skjønner ikke helt hvorfor du skal få lov å definere hva som er ok av sukkerholdige matvarer og ikke. Anonymous poster hash: 617f5...cd8 Yoghurt med 4% sukker er ikke annerledes enn oboy med 80% sukker? Saft har også langt mindre sukker enn oboy og nugatti (men vi har ikke saft i huset heller). Jeg er ikke fanatisk, men ønsker ikke at en del matvarer skal være del av daglig kosthold. Lørdagsgodt er ok. En bolle i ny og ne er ok og kake i selskap og besøk (altså ca en gang i uka hos besteforeldre feks ) men ting som nugatti, oboy, syltetøy og saft etc er jo så lett å luke vekk uten at barnet merker det igrunn, så hvorfor lære dem om det i det hele? De lærer jo selvsagt av venner etter hvert, men da vet de likevel at slik er det ikke hjemme hos oss og ferdig med det.Anonymous poster hash: 27ba0...230
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå