Gå til innhold

Kresne barn, tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun middagsmat hun ikke vil ha. Utenom pasta. Det har bare blitt verre og verre. Fra å spise alt, til ingenting. Hun bare sluttet liksom. Spiser brødskiver, men helst knekkebrød eller kavring. Spiser variert pålegg, og kan også spise agurk. Elsker smoothies (helst Ellas osv., men også fra Bend It) og en sjelden gang hjemmelaget. Så spiser frukt og korn hver dag.

Siden det er som det er både med måltider og tidspunkt for når pappaen kommer hjem fra jobb så blir middagen servert en liten time før kveldsmaten. Har vi pasta til middag blir kveldsmaten gjerne bare en yoghurt og en banan.

Har ikke sjekket fysisk ang. brekninger, for jeg har bare tenkt at hun spiser jo mye annen mat så lenge det ikke er middag.

Og som jeg skrev før: Vi prøver å få henne til å delta i matlaging, serverer kun en rett, prøver å ikke vise stress over dette her, lager mat fra bunn som vi voksne synes er god og ser god ut. Lager det enkelt som regel (men noen ganger vil jeg ha wok eller masse bare masse stekte grønnsaker til middagen). Har prøvd ulike smaker, ulikt tilbehør....

Men vi får vel bare fortsette som vi gjør og satse på at det går over en eller annen gang.

Anonymous poster hash: 37f9b...546

Kanskje det er et bedre valg å ta hensyn til barnet og lage middag når dere kommer fra barnehage og barnet er sulten eller utsette middag til kveldsmaten? Spiser hun pastasaus? Du kan ha i gulrot, løk, hvitløk, purre, paprika, selleristang og bruke stavmikser. Sett frem skåler med agurk, tomat, paprika, ost og forskjellig i stedet for å lage salat, la henne velge selv uten noe tvang. Server grovt hjembakt brød med smør de gangene hun ikke vil spise. I brunsaus kan du også kamuflere grønnsaker, løk, purre, paprika. Du kan lage smoothie av frukt, men ha i grønnsaker.

Anonymous poster hash: 5b0a5...33c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er også nysgjerrig på hva dere spiser av det du kaller voksenmat?.

Mener det ikke som kritikk.

Hva med omelett, fiskeboller i karrisaus med most potet og revet gulrot med appelsinsaft som dressing? Kjøttkaker med brunsaus fra bunnen, servert med makaroni eller pasta og grønnsakspure? Hjemmelaget grov pizzabunn med saus der du blander inn gulrot, løk, hvitløk og som nevnt over, noe av det samme som i pastasaus? Saus kan dere lage på søndager og fryse ned. Hjemmelaget fiskegrateng der du lager saus og moser inn gulrot, kålrabi, sellerirot, løk slik at det blir usynlig, servert med appelsinbåter og råkostsalat?

Ostesuffle med skåler med salat og brød?

Lapskaus med pølser? Kan mose hennes porsjon med stavmikser, bare ta ut pølsebitene.

Det er mange måter å venne barn til å smake noe nytt på uten tvang.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er et bedre valg å ta hensyn til barnet og lage middag når dere kommer fra barnehage og barnet er sulten eller utsette middag til kveldsmaten? Spiser hun pastasaus? Du kan ha i gulrot, løk, hvitløk, purre, paprika, selleristang og bruke stavmikser. Sett frem skåler med agurk, tomat, paprika, ost og forskjellig i stedet for å lage salat, la henne velge selv uten noe tvang. Server grovt hjembakt brød med smør de gangene hun ikke vil spise. I brunsaus kan du også kamuflere grønnsaker, løk, purre, paprika. Du kan lage smoothie av frukt, men ha i grønnsaker.

Hun spiser jo i barnehagen rett før hun blir hentet. Fruktmåltidet der ca 14 inneholder knekkebrød, brødskiver, yoghurt, grove rundstykker og frukt selvfølgelig. Da er hun jo ikke sulten 16, men 17 når det passer bedre med middag for hele familien.

Og nei, hun spiser ikke pastasaus. Jeg lager all mat fra bunnen og har prøvd å

kamuflere inn grønnsaker der jeg kan komme på det (til og med i det hjemmelagde knekkebrødet!). Hadde det vært så "enkelt" skulle jeg ikke sagt noe.

Og når det gjelder introduksjon av pølser etc. - her skjedde det mens hun fremdeles spiste "alt" så jeg så ikke problemet med det innimellom. Og som sagt - man spiser jo det man får servert i bursdager. Ellers er jeg helt enig ang. søtsaker, kjeks osv. Det har vi sjelden/aldri her. Utenom bollemanien min som gravid :fnise: (men der prøvde jeg å holde meg til kveldstid sånn at det ble mest for oss voksne)

Vi serverer aldri godteri etc. her i huset utenom lørdagen og om vi er på besøk, skal man spise mellom måltidene er det frukt/grønnsaker. Hun får så og si aldri juice/saft. Så det går ikke på at hun er mett, hun er redd for å smake og det har bare blitt verre.

Vi voksne spiser alt så hun ser ikke noe annet enn voksne (og lillesøster) som spiser alt.

AnonymBruker
Skrevet

Er også nysgjerrig på hva dere spiser av det du kaller voksenmat?.

Mener det ikke som kritikk.

Hva med omelett, fiskeboller i karrisaus med most potet og revet gulrot med appelsinsaft som dressing? Kjøttkaker med brunsaus fra bunnen, servert med makaroni eller pasta og grønnsakspure? Hjemmelaget grov pizzabunn med saus der du blander inn gulrot, løk, hvitløk og som nevnt over, noe av det samme som i pastasaus? Saus kan dere lage på søndager og fryse ned. Hjemmelaget fiskegrateng der du lager saus og moser inn gulrot, kålrabi, sellerirot, løk slik at det blir usynlig, servert med appelsinbåter og råkostsalat?

Ostesuffle med skåler med salat og brød?

Lapskaus med pølser? Kan mose hennes porsjon med stavmikser, bare ta ut pølsebitene.

Det er mange måter å venne barn til å smake noe nytt på uten tvang.

De rettene du beskriver spiser vi jevnlig i en eller annen variant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...