Gå til innhold

Kresne barn, tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke ta dette ille opp, men hvordan er forholdet mellom far og barn? Kan det være at det er noe i dynamikken/måltidssituasjonen som stresser henne?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun middagsmat hun ikke vil ha. Utenom pasta. Det har bare blitt verre og verre. Fra å spise alt, til ingenting. Hun bare sluttet liksom. Spiser brødskiver, men helst knekkebrød eller kavring. Spiser variert pålegg, og kan også spise agurk. Elsker smoothies (helst Ellas osv., men også fra Bend It) og en sjelden gang hjemmelaget. Så spiser frukt og korn hver dag.

Siden det er som det er både med måltider og tidspunkt for når pappaen kommer hjem fra jobb så blir middagen servert en liten time før kveldsmaten. Har vi pasta til middag blir kveldsmaten gjerne bare en yoghurt og en banan.

Har ikke sjekket fysisk ang. brekninger, for jeg har bare tenkt at hun spiser jo mye annen mat så lenge det ikke er middag.

Og som jeg skrev før: Vi prøver å få henne til å delta i matlaging, serverer kun en rett, prøver å ikke vise stress over dette her, lager mat fra bunn som vi voksne synes er god og ser god ut. Lager det enkelt som regel (men noen ganger vil jeg ha wok eller masse bare masse stekte grønnsaker til middagen). Har prøvd ulike smaker, ulikt tilbehør....

Men vi får vel bare fortsette som vi gjør og satse på at det går over en eller annen gang.

Anonymous poster hash: 37f9b...546

Jeg har ikke så mye mer å komme med enn at det faktisk kan ta en stund før en del småbarn utvikler sansen for fisk, middag, grønnsaker og ulike krydre. Sånn er det bare. Søte smaker utvikles raskt, og jeg tenker at det beste du kan gjøre som foreldrer er å være sensitiv (tilpasse deg henne), og ikke begynne å risikere spisevegring med å presse i henne mat, eller la henne hoppe over måltider.

Som sagt, jeg spiste brødskiver med syltetøy hver dag mens de andre spiste middag i flere år, og det gikk faktisk bra.

Men hadde jeg hatt autoritære foreldre som presset i meg mat jeg ikke likte, eller begynte å sjonglere med måltider, så hadde det faktisk ikke gått bra! Jeg var og er en sensitiv person.

Anonymous poster hash: 254e9...a44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke er helt komfortabel med helsesøster sitt råd, så kan du jo oppsøke en barnepsykolog og få litt mer fakta om problemet, og hvordan man best forholder seg til det? :) Da får du gjerne logikken bak, noe som hjelper deg med forståelsen, og å "se" barnet på best mulig måte. Alle barn er ulike, så det blir veldig individuelt. Å kjøre en "spis opp" stil på et visst type barn kan funke for noen, og være katastrofe for andre...

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette går seg til. Men berre send henne på overnatting. Ofte går slikt betre på overnatting eller besøk når foreldra ikkje er der.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta dette ille opp, men hvordan er forholdet mellom far og barn? Kan det være at det er noe i dynamikken/måltidssituasjonen som stresser henne?

Det tviler jeg på :) De har et supert forhold!

AnonymBruker
Skrevet

Dette går seg til. Men berre send henne på overnatting. Ofte går slikt betre på overnatting eller besøk når foreldra ikkje er der.

Hun er jo bare fire år så hun har kun vært hos familie. Det går ikke bedre der, ei heller i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på om vi skal begynne å tilby knekkebrød om maten ikke smaker/frister. Men jeg er usikker. Hvorfor/hvorfor ikke?

Skrevet

Hvordan går det med oppkuttede grønnsaker?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med oppkuttede grønnsaker?

Like dårlig som annet. Har forsøkt flere ganger å kutte opp grønnsaksstenger f.eks, men hun spiser kun agurken ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på om vi skal begynne å tilby knekkebrød om maten ikke smaker/frister. Men jeg er usikker. Hvorfor/hvorfor ikke?

Ærlig talt, det sier vel seg selv. Er da bedre at ungen får i seg mat, enn ingenting. Hun er tross alt under vekst.

Du har prøvd et strengt regime, der hun må hoppe over måltider hvis hun ikke vil ha. Regner med baktanken er at hun skal være så sulten at hun eter det likevel. MEN - funker det? Nope, virker ikke sånn, siden du sitter her og skriver.

Så da er det kanskje på tide å bytte taktikk?

Forstår meg ikke på foreldre som skal være så lite tilpasningsdyktige ovenfor barna sine. Hvis ikke ungen min liker torsk før han er 12 år, så er det faktisk OK! Og ja, da kan han få brødskive, knekkebrød, frukt, youghurt eller noe annet i stedet! Du tilbyr jo ikke akkurat gele og kake?! Mat skal være lystbetont.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, det sier vel seg selv. Er da bedre at ungen får i seg mat, enn ingenting. Hun er tross alt under vekst.

Du har prøvd et strengt regime, der hun må hoppe over måltider hvis hun ikke vil ha. Regner med baktanken er at hun skal være så sulten at hun eter det likevel. MEN - funker det? Nope, virker ikke sånn, siden du sitter her og skriver.

Så da er det kanskje på tide å bytte taktikk?

Forstår meg ikke på foreldre som skal være så lite tilpasningsdyktige ovenfor barna sine. Hvis ikke ungen min liker torsk før han er 12 år, så er det faktisk OK! Og ja, da kan han få brødskive, knekkebrød, frukt, youghurt eller noe annet i stedet! Du tilbyr jo ikke akkurat gele og kake?! Mat skal være lystbetont.

Vi har ikke gitt noe annet fordi hun får kvelds så og si etterpå uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gitt noe annet med mindre barnet var underernært.

Stress minst mulig, legg på litt av alt på fatet og ikke snakk mer om det (annet enn at dere voksne selvsagt skryter av maten til hverandre).

Anonymous poster hash: 22cbc...9ad
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt mitt barn en brødskive/knekkebrød eller om han kun vil spise tilbehøret (potetene(risen osv). Lar ikke barna gå sultne fra bordet fordi de ikke liker maten. Men jeg lager ikke to typer middag.

Anonymous poster hash: a2eb8...57b
AnonymBruker
Skrevet

Barn finner fort ut av grensene sine, og tester også disse.
På de fleste felt bestemmer vi voksne til slutt.

Jo, du skal ha på strømpebukse på for det er 10 minus ute,

jo vi SKAL holde hånden for her er mange biler,

nei, vi skal ikke gå i søledammer med joggesko på....osv

De alle fleste barn finner ut av at maten er et felt de helt og holdent kan bestemme selv uten at mamma eller pappa får det siste ordet, for det er ikke mange foreldre som tvinger inn maten på et hylende barn.
Så da gjør barna det - rett og slett fordi de kan :)

Det er ikke noe problem, som regel retter det seg selv, men etter mine erfaringer så blir det verre og varer lenger om man pusher på hardt.
La maten vere tigjengelig for barnet, snakk ikke om maten hans, men skryt av din egen mat, at denne guleroten var ekstra god i dag.
Skryt veldig når barnet selv - uten mas eller spørsmål - smaker på noe som vanligvis ikke blir spist.

ikke straff med at den som ikke spiser opp får ikke dessert, får ikke vere med på svømming...osv.

jeg var veldig kresen, likte absolutt ikke blandet mat og gryterett var verstingen. tanta mi presset det i meg, for hun mente at det at jeg var kresen, gjorde hennes barn kresne også.... så hun tvinget i meg.tror jeg var rundt 8-9 år den gangen og jeg gråt... gikk på do og tror faktisk jeg spydde...

Anonymous poster hash: 69708...ae7
Skrevet

Jeg spør av nysgjerrighet siden jeg ikke har barn selv:

Hvorfor innfører man pasta, pølser og boller til små barn?

• Liker 3
Gjest New_Girl
Skrevet

Vi spiser det selv, så ser ikke noen grunn til at hun ikke skal få også. Hun spiser det vi spiser, stort sett. Har vi fisk til middag så spiser hun også fisk. Hvis man varierer så kan de spise stort sett hva det måtte være.

Boller har hun vel bare fått av besteforeldre sine, hun syns frukt er minst like godt. Men her også er det jo variasjon som gjelder.

Problemene begynner jo når man gir de pølser istedet for andre ting, fordi de viser tegn til at de ikke liker noe.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi spiser det selv? Vi bruker mye pasta, pølser fikk hun i bursdager og boller bakte jeg mye av da jeg var gravid med nr. to ;)

Skrevet

Føler bare jeg hører om så mange barn som bare lever på pølser, pasta og boller og forstår ikke helt hvordan dette har startet.

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Føler bare jeg hører om så mange barn som bare lever på pølser, pasta og boller og forstår ikke helt hvordan dette har startet.

Tror mange bare gir opp og orker ikke den kampen det er å få enkelte barn til å spise forskjellig mat. "Alle" liker jo pølser.

Hvis barnet er altetende, slik som mitt barn, så er det ikke noe problem å gi det til middag en gang i blandt. Er barnet kresen så burde man vente med å introdusere slike matvarer.

Skrevet

Jeg tror det er mange foreldre som selv skaper kresne barn. De introduserer "søppelmat", som barna selvsagt liker altfor tidlig. Hvis man heller gir barn sunn mat fra første stund, vil det være helt naturlig med grønnsaker og fisk. (Da vet de ikke om noe annet)

La merke til flere i barselgruppene våre, som ga ungene boller, brus, pasta og pølser osv. fra de var bittesmå - og da er det ikke noe rart i at de små foretrekker det. Småbarn elsker jo sukker.

Vanskelig å si hva man skal gjøre når barna først har fått smaken på usunn mat, og da - ikke så rart - ikke vil ha noe annet. Men som noen skrev er det viktig å IKKE gi barnet annet enn vann til drikke, gi ikke kjeks ol. til mellommåltid. Lag ikke noe oppstyr rundt at barnet er kresent - det er ikke barnets skyld at det har fått feil mat. Tving ikke i barnet mat, men prøv å få det til å ta iallefall en bit.

Prat med barnet om hvor viktig det er å smake, at vi forandrer smak - og plutselig liker de noe annet enn før.

Gå foran som et godt eksempel. Si aldri høyt at noe smaker vondt. Sitter voksne og plukker ut ting fra tallerkenen, lærer barna at noe smaker vondt og de vil heller ikke smake.

Grønnsaker kan gjøres spennende ved å dele de med pepperkakeformer. Et agurkhjerte, en kålrotstjerne osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...