Gå til innhold

Livskvalitet og migrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mye med migrene. I fjor vår hadde jeg cirka to anfall i uken, i høst hadde jeg to anfall totalt (byttet p-pille-merke), og i år har jeg hittil hatt tre anfall (de to siste i løpet av den siste måneden). Jeg spiser sunt, trener jevnlig (men ikke for hardt!), og har en jevn døgnrytme.

Jeg føler meg stiv i nakken og skuldrene veldig ofte, og det er ukentlig en kamp for å ikke få anfall.

Det jeg lurer på er om jeg har noen muligheter til å for eksempel få jevnlige massasjetimer som en slags forebygging? Jeg vet at jeg bare kan betale for dette selv privat, men som student har jeg ikke råd til det dessverre..

I tillegg går denne ukentlige kampen ut over studiene. Jeg får ikke lest like godt og mye som jeg kunne ønske, da jeg får migreneanfall dersom det blir for mye.

Et migreneanfall kan vare fra en kveld til tre dager, og den påfølgende dagen(e) (varierer) er jeg helt slått ut og sliten etter anfallet..

Er det ellers noe jeg kan gjøre for å få hjelp til å holde det i sjakk? Det går ut over livskvaliteten å hele tiden måtte passe på at jeg ikke kan få anfall. Byturer er for eksempel utelukket -med mindre jeg drar hjem klokken 23...

Føler ikke at fastlegen har nok kunnskap om dette, og en time hos migreneklinikken i Oslo koster flere tusen :(



Anonymous poster hash: d32bb...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem som deg og har nettopp begynt på blodtrykksmedisiner som forebygging. Google migrene blodtrykksmedisin eller migrene betablokkere.

Du kan også sjekke opp om studentsamskipnaden i din by har noe slags refusjonsordning for fysioterapi.

Får du medisiner mot migrene? Jeg bruker Zomig nesespray og den fungerer godt på meg. Men jeg bruker den for mye, derfor håper jeg blodtrykksmedisinen skal hjelpe.



Anonymous poster hash: 77ab3...7b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at botox kan hjelpe. Har ikke prøvde det selv, da migreneanfallene mine kommer veldig sjelden, men kanskje det er verdt et forsøk?

Uansett så tror jeg at jeg ville spart opp penger til å dra på migreneklinikken. Selv om du er student så får du sikkert til å legge av noen kroner, eventuelt låne av familie/venner/bank. Det er nok en investering som er verdt pengene.

Når det gjelder å FÅ jevnlige massasjetimer, så vet jeg ikke hvordan reglene er rundt dette. Uansett så vil du jo få frikort når du passerer en viss grense på dine medisinske utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos nevrolog? de har god peiling på hva som skal til! har selv gått fra hodepine hver dag til bare noen ganger i måneden



Anonymous poster hash: bd9d6...226
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Vil helst slippe forebyggende, da jeg er litt skeptisk til å ta medisiner hver dag?
Har anfallsmedisiner som jeg tar når behovet melder seg, men forsøker å ta dette så sjeldent som mulig.

Botox er jeg dessverre (?) negativ til. Er redd for sprøyter, og føler ikke at botox kan utgjøre noe særlig forskjell. Det er godt mulig at jeg tar feil :)
Ja, jeg burde kanskje forsøke å spare opp til å dra dit. De er mer enn kompetende på området, så jeg gjør nok lurt i å dra dit så fort jeg får muligheten.
Jeg ordla meg kanskje litt klønete der, ja. Jeg ønsker ikke å FÅ timer, men heller hjelp til å løse opp stiv muskulatur. Stiv nakke og skuldre fører ofte til anfall, som igjen fører til stive nakke og skuldre. Ond sirkel. Kan massasjetimer regnes som medisinske utgifter på noen måte og havne inn under frikortet, da? Jeg vet for lite om dette dessverre..

Nei, jeg har ikke vært hos nevrolog. Hva gjøres hos en nevrolog, og dekkes dette av frikortet? Det eneste jeg har gjort er å dra til fastlegen min, og få migrenemedisiner. Med andre ord svært lite..



Anonymous poster hash: d32bb...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen din henvise deg til nevrolog. Dette er dekket av frikort/egenandel



Anonymous poster hash: 7fbfb...533
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med migrene selv, og har hørt det om botox uten at jeg ser for meg at det hjelper i mitt tilfelle. Det jeg har hørt, er at folk som er plaget med hodepine ("vanlig" spenningshodepine) kan ha hjelp av Botox hvis hodepinen kommer at av man spenner musklene i panna; altså "sintrynken". Botoxen lammer muskelen og tvinger den til å slappe av, så jeg kan forstå at botox funker på slik type hodepine.

Jeg har spandert noen timer hos kiropraktor for å få opp låsninger i skulder/ryggen mellom skulderbladene, og det har hjulpet meg. Nå går jeg til vedlikeholdsbehandling hver 3. måned og har da 1 behandling til ca 300 kr. Dette går ikke på frikort, men det er jo såpass sjelden at det klarer jeg fint.

Ellers har du jo gjort veldig mye for å få begrenset antall anfall, og det må jo være det man forsøker først. Dernest finne en medisin som funker de gangene et anfall likevel kommer.



Anonymous poster hash: 8a327...d7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det utrolig mye med kiropraktor/fysioterapaut. Hadde migreneanfall 3-5 ganger i uken, nå har jeg typ 1 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...