AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #21 Skrevet 8. april 2014 Dette er spaghetti: Spaghetti - Wikipedia Haha Har tenkt samme tanken! Anonymous poster hash: 2b8fd...94e
debattanten Skrevet 8. april 2014 Forfatter #22 Skrevet 8. april 2014 Dette er spaghetti: Spaghetti - Wikipedia Sier du det. For enkelhets skyld skrev jeg det. De færreste sier de skal ha bolognese til middag. De sier "spægetti".
Gjest Eurodice Skrevet 8. april 2014 #23 Skrevet 8. april 2014 Sier du det. For enkelhets skyld skrev jeg det. De færreste sier de skal ha bolognese til middag. De sier "spægetti". Det var da en merkverdig uttale. Mitt poeng var at du lager ikke spaghetti, du kjøper den ferdigprodusert.
debattanten Skrevet 8. april 2014 Forfatter #24 Skrevet 8. april 2014 (endret) Det var da en merkverdig uttale. Mitt poeng var at du lager ikke spaghetti, du kjøper den ferdigprodusert. Du har ikke skjønt poenget med tråden, og jo, mange lager pastaen sin selv. Kan dere ikke ta denne latterlige rettskrivnings fetishmen deres et annet sted... Endret 8. april 2014 av debattanten 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #25 Skrevet 8. april 2014 Vi lager all spagetti og annen pasta selv. Det er både enkelt og mye bedre enn den ferdigkjöpte. Det TS kommer med er vel strengt tatt oppskriften på en kjöttsaus og ikke akkurat på spagetti...Anonymous poster hash: 2b8fd...94e
Gjest Eurodice Skrevet 8. april 2014 #26 Skrevet 8. april 2014 (endret) Du har ikke skjønt poenget med tråden, og jo, mange lager pastaen sin selv. Kan dere ikke ta denne latterlige rettskrivnings fetishmen deres et annet sted... Ja, man kan lage spaghetti og annen pasta selv. Men det var ikke det din oppskrift dreide seg om. Dette har ingenting med rettskrivning å gjøre, men med riktige benevnelser. (Dessuten heter det fetishisme/fetisjisme ) Endret 8. april 2014 av Arabella 1
debattanten Skrevet 8. april 2014 Forfatter #27 Skrevet 8. april 2014 Ja, man kan lage spaghetti og annen pasta selv. Men det var ikke det din oppskrift dreide seg om. Nei, men alle med litt vett i huet forstod hva det dreide seg om. Helt til du kom hit og forsøplet tråden. Kan du ikke heller bidra med noe, istedenfor å forsøple.
Gjest New_Girl Skrevet 8. april 2014 #28 Skrevet 8. april 2014 Ja, man kan lage spaghetti og annen pasta selv. Men det var ikke det din oppskrift dreide seg om. Dette har ingenting med rettskrivning å gjøre, men med riktige benevnelser. (Dessuten heter det fetishisme/fetisjisme ) Tråler du forumet rundt for å finne ting å pirke på? For jeg har sett det flere ganger at du deltar i tråder kun for å pirke på skrivefeil eller andre språklige feil, uten å si noe om tema. Det avsporer og er fullstendig unødvendig når du skjønner meget godt hva som menes. 2
Gjest Applestore Skrevet 8. april 2014 #29 Skrevet 8. april 2014 Jeg lager spagetti og kjøttsaus på denne måten: 2 gulerøtter 1/2 purreløk 1 løk 1 chilli 2 fedd hvitløk 1 boks hermetiske tomater 1 skjært/most tomat Alt hakkes/raspes og stekes sammen i pannen før man heller oppi kjøttdeigen (denne er stekt på forhånd). Tomatpure og Ketchup slumpes oppi sammen med masse oregano og basilikum + sriracha (?) saus.. NAM NAM :D 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #30 Skrevet 8. april 2014 Det var da en merkverdig uttale. Mitt poeng var at du lager ikke spaghetti, du kjøper den ferdigprodusert. Er du virkelig så språklig ukyndig at du ikke skjønte hva TS mente? Anonymous poster hash: f8919...9fd 3
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. april 2014 #31 Skrevet 8. april 2014 Det er sjelden jeg lager "lett-versjon" av bolognese. Pleier heller å lage en stor kasserolle og la det koke i tre-fire timer, for så å fryse ned i porsjonspakker. Men uansett, sammen med mye av de andre krydderiene nevnt her, bruker jeg å ha i noen fenikkelfrø og en en-to malt nellikspiker. Forøvrig bruker jeg ofte å hærta kjøleskapet når jeg lager bolognese. Rotgrønnsaker, stangselleri, og tomater som er blitt litt slappe og skrukkete, går rett i gryta i stedet for søppelet.
Corvo Skrevet 8. april 2014 #32 Skrevet 8. april 2014 Det var da en merkverdig uttale. Mitt poeng var at du lager ikke spaghetti, du kjøper den ferdigprodusert. Hva skal du lage til middag? Spaggetti. Jeg har ikke laget spaghettien, men jeg har laget middagsretten spaggetti. Deal with it :D 1
Pingting Skrevet 8. april 2014 #33 Skrevet 8. april 2014 Jeg sier aldri at jeg skal ha "spagetti" til middag, kjenner vel heller ingen som uttrykker seg på den måten. Likevel klarte jeg lett som en plett å skjønne hva TS mente (og jeg tror ikke akkurat det skyldes en enorm intelligens fra min side. Men jeg klarte jo i det minste å lese hele innlegget og å se spørsmålet i kontekst, da). Får være måte på hvor vanskelig man skal gjøre det for seg selv. 3
Corvo Skrevet 8. april 2014 #34 Skrevet 8. april 2014 Jeg sier aldri at jeg skal ha "spagetti" til middag, kjenner vel heller ingen som uttrykker seg på den måten. Likevel klarte jeg lett som en plett å skjønne hva TS mente (og jeg tror ikke akkurat det skyldes en enorm intelligens fra min side. Men jeg klarte jo i det minste å lese hele innlegget og å se spørsmålet i kontekst, da). Får være måte på hvor vanskelig man skal gjøre det for seg selv. Sier du at du skal ha "pasta" til middag hvis du skal ha pasta? (det er vel ganske vanlig og omtrent det samme) Når jeg lager spagetti så følger jeg skjeldent en oppskrift, jeg bare fikser og trikser noe tomatsaus og kjøtt, så hva skal jeg si at jeg har til middag? Kjøttsaus? spagetti og kjøttsaus?
Kassiopeia Skrevet 8. april 2014 #35 Skrevet 8. april 2014 Sier du det. For enkelhets skyld skrev jeg det. De færreste sier de skal ha bolognese til middag. De sier "spægetti". Hvis du mente hvordan kjøttsaus vi lager kunne du skrevet det? Tråder er ganske misvisende, da man kan lage uendelige forskjellige retter til spaghetti. De fleste lager forresten en tomatsaus og ikke bolognese, bolognese skal ha gulrot, løk og stangselleri. Til spaghetti lager jeg alt mulig. Det enkle er ofte det beste, så smør, parmesan, salt og pepper får man en deilig saus av. En annen enkel variant er olje, hvitløk og chili som også er utrolig godt. Spaghetti og pesto er også godt og enkelt. Når jeg skal lage tomatbasert kjøttsaus til pasta går jeg aldri etter oppskrift, men mer etter hva jeg har i skap og kjøleskap. Har man ikke hermetiske tomater funker det med utvannet tomatpure med buljong i. Løk, hvitløk og raspet gulrot, salt, pepper, oregano, basilikum, gastromat, fløte alt ettersom. Freser alt kjapt sammen med karbonadedeig. Skal jeg lage bolognese bruker jeg mange timer og lager ekstra mye for å fryse ned. Har blitt helt forelsket i en oppskrift jeg fant på Foodwishes, inspirert av Marcella Hazan sin kjente italienske variant. Da bruker man blant annet melk og hvitvin, og hvitløk er ikke i oppskriften (noe som visstnok opprinnelig ikke er i bolognese).
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #36 Skrevet 8. april 2014 Sier du det. For enkelhets skyld skrev jeg det. De færreste sier de skal ha bolognese til middag. De sier "spægetti". Finnes det folk som ser "spægetti" ? Anonymous poster hash: 775d2...b1a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #37 Skrevet 8. april 2014 Finnes det folk som ser "spægetti" ? Anonymous poster hash: 775d2...b1a sier* Anonymous poster hash: 775d2...b1a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #38 Skrevet 8. april 2014 Håper Arabella er glad og fornøyd nå med måten hun hevet denne tråden på. Anonymous poster hash: f8919...9fd 1
Lea2 Skrevet 8. april 2014 #39 Skrevet 8. april 2014 Jeg sier gjerne at jeg skal ha spaghetti til middag... eller pasta. Selv om overskriften kanskje kunne vært "Pastaretter" eller "Saus til spaghetti" eller noe annet lurt, så er det egentlig veldig søtt at man dytter seg selv ned på et sånt besservisser flisespikkernivå som her, i jakten på leifer og andre besettelser.
Pingting Skrevet 8. april 2014 #40 Skrevet 8. april 2014 Sier du at du skal ha "pasta" til middag hvis du skal ha pasta? (det er vel ganske vanlig og omtrent det samme) Når jeg lager spagetti så følger jeg skjeldent en oppskrift, jeg bare fikser og trikser noe tomatsaus og kjøtt, så hva skal jeg si at jeg har til middag? Kjøttsaus? spagetti og kjøttsaus? Tror det varierer litt akkurat hva jeg sier, men i og med at pastaen er tilbehøret og jeg lager veldig mange forskjellige typer sauser/pastaretter så pleier jeg vel oftest å si hva slags saus det er Sier vel oftest åt det er "bolognese" til middag, ev. "spaghetti/pasta bolognese". Eller i andre tilfeller: "pasta og ostesaus". Eller "spaghetti carbonara". Eller "pasta med sitron og reker". Har ikke noen standard pastarett som jeg lager oftere enn andre, så da ville "spagetti" blitt omtrent like informativt som å si at det er "poteter" til middag 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå