Gå til innhold

Spagetti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en aldri så liten åpenbaring på kjøkkenet i går. Vi lager av og til spagetti i litt forskjellige varianter, i går ble det veldig enkelt, men veldig godt.

2 hermetiske tomatbokser, hakkede. Pleier å kjøpe noen gode her, styrer unna de billigvariantene.

2 gulerot, hakket

2 små gule løk, hakket

3 fedd hvitløk hakket

Olivenolje

Salt og pepper

Oregano

600g kjøttdeig

Pleier og frese gulrot, løk og hvitløk i olivenolje i den rekkefølgen. Så går tomatene i og det kokes. Pleier så og steke kjøttdeigen som krydres med pepper og salt og legge det oppi for så og koke 30 minutter til ca. Salter, peprer og smaker til med oregano mot slutten av koketiden.

Nytt i går var at jeg tok stavmikseren og blendet alt sammen før jeg tok oppi kjøttdeigen. Kjøttdeigen ble stekt i 3 omganger, 200g av gangen. Slik forhindret jeg at kjøttet ble kokt og jeg kunne brune det skikkelig. For et løft! Ble skikkelig godt.

Så, hvordan lager dere spagetti? Nå har jeg delt min superenkle, men veldig gode variant!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet (endret)

Veldig lik din, men har i litt sukker, basilikum og tomatpure i tillegg! Og noen ganger hakket sylteagurk.

Tar dog med meg tipset om stavmikser og steking av mindre mengder kjøtt :nigo:

Endret av Tekola
Gjest Inggolf
Skrevet

Hadde en aldri så liten åpenbaring på kjøkkenet i går. Vi lager av og til spagetti i litt forskjellige varianter, i går ble det veldig enkelt, men veldig godt.

2 hermetiske tomatbokser, hakkede. Pleier å kjøpe noen gode her, styrer unna de billigvariantene.

2 gulerot, hakket

2 små gule løk, hakket

3 fedd hvitløk hakket

Olivenolje

Salt og pepper

Oregano

600g kjøttdeig

Pleier og frese gulrot, løk og hvitløk i olivenolje i den rekkefølgen. Så går tomatene i og det kokes. Pleier så og steke kjøttdeigen som krydres med pepper og salt og legge det oppi for så og koke 30 minutter til ca. Salter, peprer og smaker til med oregano mot slutten av koketiden.

Nytt i går var at jeg tok stavmikseren og blendet alt sammen før jeg tok oppi kjøttdeigen. Kjøttdeigen ble stekt i 3 omganger, 200g av gangen. Slik forhindret jeg at kjøttet ble kokt og jeg kunne brune det skikkelig. For et løft! Ble skikkelig godt.

Så, hvordan lager dere spagetti? Nå har jeg delt min superenkle, men veldig gode variant!

Av durumhvete :fnise:

(ikke at jeg har laget det før, men det er en annen sak...)

• Liker 4
Gjest New_Girl
Skrevet

Vi pleier noen ganger å kjøpe hermetiske tomater med chilli. Det gir et ekstra kick. Man kan eventuelt ha i chillipulver eller fersk chilli.

Og et annet tips til å få kjøttdeigen til å steke og ikke koke, er å steke den vel først. Altså brune den på begge sider før du deler den opp.

Skrevet

Freser finhakket løk og hvitløk i litt olje. Tilsetter hermetiske eller friske hakkede tomater uten skinn og en desiliter vann, en liten klype sukker. Lar dette putre i minst en halvtime, jo lenger jo bedre. Tilsetter mer vann etter hvert som sausen evt blir for redusert, men den skal være ganske tykk.

Rett for servering krydrer jeg med det jeg vil. Basilitum, timian, estragon, gjerne finhakket chili og kanskje litt mer rå hvitløk.

Brukes sammen med kylling, tunfisk eller skinke (ikke fryktelig glad i kjøttdeig, men det fungerer også)

Skrevet

Raspet gulrot er også veldig godt i pastasausen:)

Jeg bruker

Løk

Hvitløk

Tomatpurre

Krønsja tomater

Raspet gulrot

Hakket stangselleri

Olivenolje

Salt&pepper

Oregano&basilikum

Lar det putre lenge før jeg tar i stekt karbonadedeig

Skrevet

Raspet gulrot er også veldig godt i pastasausen:)

Jeg bruker

Løk

Hvitløk

Tomatpurre

Krønsja tomater

Raspet gulrot

Hakket stangselleri

Olivenolje

Salt&pepper

Oregano&basilikum

Lar det putre lenge før jeg tar i stekt karbonadedeig

Sellerien er uunnværlig for meg. Og har jeg god tid og er riktig flink, bruker jeg ikke tomater på boks. Jeg snitter et kryss i toppen av tomatene, lar dem ligge i kokende vann i to-tre minutter, avkjøler dem i kaldt vann, flår av skinnet og kutter dem i små biter. Jeg synes det blir enda litt bedre, men da er det ikke fullt så lettvint lenger.

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt samme type oppskrift som nevnes her, men jeg vil og få tipse om verdens enkleste pastasaus som også er utrolig god! Litt i italiensk stil: veldig enkel, men med masse, masse smak. Trenger ikke noe bedre følge en perfekt kokt pasta og parmesan :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ok..

Kok spaghetti. Gjerne fullkorn, smaker det samme uansett.

Å, ikke glem litt salt i vannet, da...

Steik kjøttdeig, salt kjøttdeig, kapp gul løk, ha oppi gul løk og stek til den er.. Gjennomsiktig...

Du kan egentlig godt kappe opp løken FØR du steiker kjøttdeigen. Så slipper du å risikere svidd kjøtt.

Stek en pappboks hermetiske champignoner, eller sopp du har kuttet opp selv. Husk å ta soppen ut av boksen før du steker den.

Så tilsetter du ketchup og grillkrydder ved behov, eller hva det måtte være.

Skrevet

Bolognese

Stek hakket løk, gulrot og hvitløk på medium varme i olivenolje til løken er blank (omtrent 4 minutter), tilsett tørket steinsopp, rør inn en boks tomater, stek svinekjøttdeig på høy temperatur til den er god og brun før du tilsetter den i gryten med det andre, deretter en liten skvett fløte før alt får seg 45 minutter koking i en trykkoker (1 bar). Smak til med salt, pepper og ekstra virgin oliven olje.

For å variere litt lager jeg noen ganger sausen med selleri, rødvin (eventuelt en skvett rødvinseddik), kajennepepper, kvernet storfekjøtt, svarte oliven, diverse urter og/eller andre ting jeg føler for der og da avhengig av hva jeg skal bruke den til.

Spaghettien lager jeg stort sett av vanlig siktet hvetemel med mindre jeg lager store porsjoner som jeg tørker, da fungerer det bedre med durumhvete.

AnonymBruker
Skrevet

Oppskriften øverst ligner ganske mye på det jeg pleier å gjøre, bortsett fra å mose sausen med stavmikser. I tillegg har jeg ofte oppi en ss tomatpesto, det gir en kjempefyldig og fin smak. For ikke å snakke om litt rødvin dersom man har stående :) Da har jeg en klunk rødvin over kjøttet når det er stekt og koker det inn før jeg har i resten.

Anonymous poster hash: 1198f...5c9
AnonymBruker
Skrevet

Fattiglus versjoen er å spe ut noe av kjøttdeigen med havregryn ;)

Anonymous poster hash: 6c0f5...0bb
  • Liker 1
Skrevet

Er ikke 600g kjøttdeig veldig mye kjøtt til den sausmengden? Blir det nok saus på pastaen da?

Skrevet

Er ikke 600g kjøttdeig veldig mye kjøtt til den sausmengden? Blir det nok saus på pastaen da?

Nei, det ble veldig bra egentlig. Er jo litt væske i løken, gulroten osv også. Kjøttdeig inneholder en del vann også, som blir fordampet når man steker så mengden ser mer ut som 400g når det er ferdig. Jeg liker ikke at det flyter med saus heller. Den ble passe tjukk og dekket all pastaen følte jeg :) Ble ca 6 ganske greie porsjoner.

Gjest Fjotten
Skrevet (endret)

Det varierer hva jeg lager den av, men den beste er ofte som følger:

Hakkede tomater (Ikke gå for de billigste som ofte har en sterk sprit aktig lukt)

Tomat Pure

Løk

Gulrot

Oregano

Sopp

Hvitløk

Kjøttdeig (Stek den, ikke kok den. Det vil si, sett den ut før steking slik at den har romtemp. stek ca 200-250g kjøttdeig om gangen. For mye vil redusere temperaturen på stekepannen slik at det blir kokt, ikke stekt. Gigantisk forskjell på smak og slikt..)

Bacon (Ikke for mye. Bacon skal ikke stjele all smaken. Ikke kjøp den billigste varianten heller)

Oliven Olje

Chilli (Gjerne en som ikke er for sterk. Personlig synes jeg det skal smake chilli, er ikke alltid spaghetti passer til å være sterk)

Finhakket fersk basilikum og dill

Rødvin (Et must for å få en god saus)

Salt/pepper

Er så mange som lager uten rødvin, men det får sausen til å bli så mye bedre at det er helt utrolig. Elsker det. Rødvinen skal du ha i tomatsausen, ikke kjøttet som nevnt over, men du kan gjerne ta den i til slutt. Alkoholen løser opp fett samt gjør at mange ingrediensene slipper ut smakene sine, og selve vinen bidrar til en fantastisk smak. Det er smaksmolekyler kun alkohol slipper ut, noe du aldri kan få til med vann, olje, eller lignende.

Jo mer vin, desto lenger koketid. Pleier å ta rundt et glass eller to selv, koker alt fra en times tid eller to.

Det blir feil å si hvor mye av hver ingrediens du tar, dette kan du selv styre alt ettersom hvor mange som skal spise og slikt. En pakke kjøttdeig på 400g pleier som regel å holde til minst en porson på tre stykker etter min erfaring.

Du kan bruke mye forskjellig kjøtt, men pass på de som har en veldig sterk smak, som for eksempel elgkjøtt.

Det er også mulig å bruke Vodka dersom du ikke har vin, men da skal du ikke bruke mye. Bare litt for å få ut smakene og løse opp fettet osv. Et shot glass oppi sausen, kanskje.

Endret av Fjotten
Skrevet (endret)

Enig i mye av det du sier her, jeg postet kun en enkel versjon som ble ganske god. Lagde en gang en med rødvin og bacon som du sier. Tror det var rødvinen som gjorde den til den beste bolognesesausen jeg har laget :) :) Brukte også timian som krydder, kanskje ikke så vanlig, men det var utrolig godt. Nå er jeg ganske glad i timian da :D

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Enig i mye av det du sier her, jeg postet kun en enkel versjon som ble ganske god. Lagde en gang en med rødvin og bacon som du sier. Tror det var rødvinen som gjorde den til den beste bolognesesausen jeg har laget :) :) Brukte også timian som krydder, kanskje ikke så vanlig, men det var utrolig godt. Nå er jeg ganske glad i timian da :D

Rödvin i carbonarasaus...?

Anonymous poster hash: 2b8fd...94e

Skrevet

Rödvin i carbonarasaus...?

Anonymous poster hash: 2b8fd...94e

Skrev feil. Rettet nå :P

Gjest Eurodice
Skrevet

2 gulerot, hakket

2 små gule løk, hakket

3 fedd hvitløk hakket

Olivenolje

Salt og pepper

Oregano

600g kjøttdeig

Dette er spaghetti:

Spaghetti - Wikipedia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...