AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #41 Skrevet 5. april 2014 .... I byen hvor jeg bor, er BV nå anmeldt av fylkeskommunen pga grov tjenesteforsømmelse i flere saker. Det er så tragisk at jeg finner ikke ord. Du mener vel anmeldt av Fylkesmannen? og det kan hende at BV i din kommune er flinkere enn de to kommunene jeg har erfaring fra. Det gjør det ikke mindre tragisk for de ungene som er så uheldige å bo i feil kommune... Det kan hende. Vi har hatt tilsyn av Fylkesmannen, og fikk ingen anmerkninger når det gjaldt henleggelsespraksis eller annen kritikk. Det at kommunen du kjenner til har blitt anmeldt av Fylkesmannen viser at "systemet virker", da det vil føre til endringer. Som du nok vil merke etterhvert. Uansett det man bør se på er om det generelt har vært en endring, og da bør man se på det totale bildet - og ikke enkeltkommuner. Og det viser altså at barneverntjenesten har flere saker for Fylkesnemnda nå enn tidligere Anonymous poster hash: 743fd...c33
Gjest Whitestripes Skrevet 5. april 2014 #42 Skrevet 5. april 2014 Bottom line for meg er at barna skal få det bedre. Barn som lider under dårlige oppvekstvilkår er en av mine hjertesaker, så jeg håper virkelig at BV her i kommunen tar rev i seilene og rydder opp i dårlige rutiner og inkompetanse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #43 Skrevet 5. april 2014 Bottom line for meg er at barna skal få det bedre. Barn som lider under dårlige oppvekstvilkår er en av mine hjertesaker, så jeg håper virkelig at BV her i kommunen tar rev i seilene og rydder opp i dårlige rutiner og inkompetanse. Når de har hatt tilsyn av Fylkesmannen og blitt anmeldt, blir det endring. Uansett du som jobber med barn har ikke lov til å miste troen. Du må bare fortsette å melde, når du er bekymret. Jeg håper at mine svar kan vise deg at din erfaring ikke gjelder hvordan barneverntjenesten generelt sett fungerer i 2014. Anonymous poster hash: 743fd...c33
Gjest Whitestripes Skrevet 5. april 2014 #44 Skrevet 5. april 2014 Når de har hatt tilsyn av Fylkesmannen og blitt anmeldt, blir det endring. Uansett du som jobber med barn har ikke lov til å miste troen. Du må bare fortsette å melde, når du er bekymret. Jeg håper at mine svar kan vise deg at din erfaring ikke gjelder hvordan barneverntjenesten generelt sett fungerer i 2014. Anonymous poster hash: 743fd...c33 Jeg slutter ikke å melde. Håper virkelig du har rett i det du sier! 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #45 Skrevet 5. april 2014 Jeg slutter ikke å melde. Håper virkelig du har rett i det du sier! Det er bra. Fylkesmannen fører tilsyn, for å passe på. Blir det blir avdekket mangler, må en rette på det, og rapportere hva man har gjort for å endre på forholdene. Det blir altså fulgt opp av Fylkesmannen. Men en annen ting jeg lurer på. Når dere som samarbeidspartner har sett at barneverntjenesten ikke har fungert. Har dere vurdert å melde det videre opp i systemet? Vi har alle et ansvar, og hvis dere har visst om dette uten å ha gjort noe, er dere da ikke medansvarlig i svikten (selv om det er barneverntjenesten som har det faktiske ansvaret)? Anonymous poster hash: 743fd...c33
Gjest Whitestripes Skrevet 5. april 2014 #46 Skrevet 5. april 2014 Det er bra. Fylkesmannen fører tilsyn, for å passe på. Blir det blir avdekket mangler, må en rette på det, og rapportere hva man har gjort for å endre på forholdene. Det blir altså fulgt opp av Fylkesmannen. Men en annen ting jeg lurer på. Når dere som samarbeidspartner har sett at barneverntjenesten ikke har fungert. Har dere vurdert å melde det videre opp i systemet? Vi har alle et ansvar, og hvis dere har visst om dette uten å ha gjort noe, er dere da ikke medansvarlig i svikten (selv om det er barneverntjenesten som har det faktiske ansvaret)? Anonymous poster hash: 743fd...c33 Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg var rett og slett ikke klar over at det var en mulighet. Må innrømme at jeg ikke har kunnet nok om lover og forskrifter i forhold til dette.
lissa- Skrevet 5. april 2014 #48 Skrevet 5. april 2014 Er det mange år siden du var i kontakt med barneverntjenesten? Barneverntjenesten har vært under kontinuerlig forandring siden jeg begynte der for snart 20 år siden. Eksempelvis skal en snakke med barna alene. Har en ikke rutiner for det, og Fylkesmannen har tilsyn, vil dette være en av de sakene de ber en om å rette på. Det blir også foretatt uanmeldte hjemmebesøk, der man har lovgrunnlag for det. Jeg skulle ønske folk kunne vært med barneverntjenesten en uke, og sett hvordan jobben egentlig blir gjennomført. Det er så tydelig i denne tråden at det er endel manglende kunnskap om hvordan barneverntjenesten faktisk jobber i 2014. Anonymous poster hash: 743fd...c33 Jeg flyttet fra fosterhjemmet i starten av Desember 2013, og den første bekymringsmeldingen ble sendt i starten av 2012 hvis jeg ikke husker helt feil. Så det er jo ikke så alt for lenge siden. Jeg er kjent med hvordan barnevernet skal jobbe, men er dessverre alt for få saksbehandlere som følger denne prosessen. (Dette varierer jo selvsagt, men de to kommunene jeg har vært mest borti har ihvertfall ikke gjort jobben sin godt nok) 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #49 Skrevet 5. april 2014 Flyttet ut fra fosterhjemmet i starten av desember 2013, og første bekymringsmelding ble sendt i starten av 2012. Så det er jo ikke veldig lenge siden. Jeg er klar over hvordan barnevernet skal jobbe, desverre er det ikke alle saksbehandlere som følger denne prosessen.. Takk for tilbakemelding, da kan jeg bedre svare på det opprinnelige innlegget ditt: Jeg har selv vært under barnevernet så jeg kan jo fortelle historien min. Da barnevernet hadde mottat fire bekymringsmeldinger (fra forskjellige personer inkl skolen) kom de til oss. Det var et avtalt besøk, altså visste vi at de skulle komme. De pratet med både meg, min mor og min farfar samtidig. De spurte ikke engang om å prate med meg alene. (Det sier seg jo selv at et barn ikke forteller foran foreldrene at h*n mistrives og vil flytte derfra) så snart kaken var spist opp reiste de seg og dro. De gjorde ikke noe mer med saken før jeg hadde forsøkt å ta mitt eget liv. Da fikk jeg en ny saksbehandler og det ble til slutt bestemt at jeg skulle flytte i fosterhjem. De brukte et år på å finne et passende hjem. Når jeg hadde bodd der et år orket jeg ikke mer, hun jeg bodde hos var ustabil og nektet meg å være hjemme fra skolen selv om jeg var likblek, hadde høy feber, forhøyede leververdier og forstørret milt. Mamma hentet meg og ringte barnevernet og sa at dette ikke gikk mer. Etter et par ukers tid dro min mor på møte med barnevernet. Da hun kom hjem hadde saken blitt avsluttet, jeg satt der i Desember uten en eneste krone eller et ordentlig sted å bo (kunne ikke bo hos min mor på grunn av forholdene som gjorde at jeg måtte flytte, og pappa er død) Er ikke akkurat imponert over måten de behandlet saken min på.. Men dette med når de griper inn synes jeg varierer veldig, noen ganger griper de inn uten grunn mens andre ganger venter de til det er for sent. Synes også det er helt idiotisk at de melder ifra om besøkene de skal gjøre Jeg håper at du (evt. med hjelp fra noen) kan melde videre til Fylkesmannen vedr. at barneverntjenesten ikke snakket med deg i 2012. Det er feilen som ble gjort i saken, slik jeg leser det. Det er ikke barneverntjenesten i kommunen som har ansvar for å finne fosterhjem. Det er Bufetat (Statlige barnevernet). Som saksbehandler i kommunen er jeg klar over at de ikke har nok fosterhjem til større barn/ungdom, men det er ikke annet vi kan gjøre enn å ligge på tråden til Bufetat. Og det blir gjort, men så lenge folk ikke melder seg som fosterhjem er situasjonen helt fortvilet. Jeg har selv vært borti å ha et barn plassert i beredskapshjem i et år, i p,åvente av fosterhjem. Og du skal vite jeg var fortvilet over situasjonen. Det var nesten slik at jeg hadde lyst til å ta inn barnet i mitt eget hjem til slutt. Og med det er det en oppfordring til de som leser dette: Det er mangel på fosterhjem, ta kontakt med Bufetat hvis dere kunne tenke dere å blitt fosterhjem for større barn/ungdom: http://kampanje.fosterhjem.no/ Et fosterhjem går gjennom flere godkjenninger, først av bostedskommunen, så omsorgskommunen. Nå er det vanskelig å gå inn på enkeltsaker, og hva som var bakgrunnen for at fostermor i ditt tilfelle presset deg til å gå på skolen. Vi har kun din versjon av saken. Men dessverre er det folk som aldri burde ha vært fosterhjem. Når det gjelder å melde fra om samtaler/hjemmebesøk, så er det lovverket som regulerer dette. Det er ikke opp til en saksbehandler i kommunen. Dette er politikerne sitt ansvar. Anonymous poster hash: 743fd...c33
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #50 Skrevet 5. april 2014 Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg var rett og slett ikke klar over at det var en mulighet. Må innrømme at jeg ikke har kunnet nok om lover og forskrifter i forhold til dette. Har ikke ledelsen din heller vært klar over det? Det høres så alvorlig ut i din kommune, at jeg synes det er rart at ingen samarbeidspartnere har reagert og meldt fra. Ser ut til at her har vært ansvarsfraskrivelse flere plasser (først og fremst fra barneverntjenesten, men også fra samarbeidspartnere. Har det vært dårlig administrativ og politisk ledelse i denne kommunen?). Uansett, nå er du klar over det, slik at hvis ikke ting forandrer seg, er det bare å melde fra videre i systemet. Anonymous poster hash: 743fd...c33
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #51 Skrevet 5. april 2014 Her er en link til de som tror at folk som jobber i barnefjernet gjør det fordi de er glade i barn. Det er for øvrig feil, de gjør det fordi de er glade i å tråkke på svake, ødelegge for vanlige mennesker, de er rene psykopater. Se selv! http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7234329.ece Anonymous poster hash: 419b1...cff 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #52 Skrevet 5. april 2014 Hvorfor tror dere at det blir flere og flere barn under brnevernets omsorg? Fra 2011-2012 var det en vekst på 500 barn som havnet under barnevernets omsorg, noe som er den kraftigeste oppgangen på 5 år. Vi har hatt massiv innvandring fra år 2000 av. Så det har nok ramlet inn alle mulige slags tvilstilfeller i Norge. Er jo familier med sinnsyke religioner, hvor barna blir skadelidende osv.Anonymous poster hash: ba7a5...d99 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #53 Skrevet 5. april 2014 Her er en link til de som tror at folk som jobber i barnefjernet gjør det fordi de er glade i barn. Det er for øvrig feil, de gjør det fordi de er glade i å tråkke på svake, ødelegge for vanlige mennesker, de er rene psykopater. Se selv! http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7234329.ece Anonymous poster hash: 419b1...cff Ja klart at alle som jobber i barneverntjenesten er akkurat likedan som denne personen. Slik det er i alle yrkesgrupper - alle er helt lik. Du har virkelig forstått det. Uff jeg vet ikke hva jeg skal tenke... Håper du bare tuller/troller. Anonymous poster hash: 743fd...c33 1
Gjest Whitestripes Skrevet 5. april 2014 #54 Skrevet 5. april 2014 Har ikke ledelsen din heller vært klar over det? Det høres så alvorlig ut i din kommune, at jeg synes det er rart at ingen samarbeidspartnere har reagert og meldt fra. Ser ut til at her har vært ansvarsfraskrivelse flere plasser (først og fremst fra barneverntjenesten, men også fra samarbeidspartnere. Har det vært dårlig administrativ og politisk ledelse i denne kommunen?). Uansett, nå er du klar over det, slik at hvis ikke ting forandrer seg, er det bare å melde fra videre i systemet. Anonymous poster hash: 743fd...c33 Ingen av de som var styrer ved de barnehagene jeg jobbet i nevnte noe om dette, så det er mulig de ikke var klar over det de heller. Det kan jeg egentlig ikke svare på. Godt å få informasjon av noen som vet hvordan det fungerer. Det skal jeg ta med meg videre Det er god politisk og administrativ styring her i kommunen, det har det alltid vært. Men BV er i skikkelig hardt vær nå, og det får en se på som positivt, så kan de ta tak i utfordringene de har, og forhåpentligvis rydde opp i problemene.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #55 Skrevet 5. april 2014 Ingen av de som var styrer ved de barnehagene jeg jobbet i nevnte noe om dette, så det er mulig de ikke var klar over det de heller. Det kan jeg egentlig ikke svare på. Godt å få informasjon av noen som vet hvordan det fungerer. Det skal jeg ta med meg videre Det er god politisk og administrativ styring her i kommunen, det har det alltid vært. Men BV er i skikkelig hardt vær nå, og det får en se på som positivt, så kan de ta tak i utfordringene de har, og forhåpentligvis rydde opp i problemene. Anonymous poster hash: 743fd...c33
Adhara Skrevet 6. april 2014 #56 Skrevet 6. april 2014 Tråden er ryddet for injurier, ryktespredning og spekulasjoner. Irrlys, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå