Alja Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Er det bare jeg som føler barnevernet har blitt mer et foreldrevern? Det skal så mye til før de griper inn. Det lider mange triste sjebner fordi de har gitt foreldre for mange sjanser :/ Hva mener dere? 6
lissa- Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Det er jo både og. I noen tilfeller griper de alt for fort inn, i andre griper de ikke inn før det er for sent. Selv har jeg ingen positiv opplevelse med barnetvernet, men det skal sies at vi ser jo kun en side, og det er media(eller det vi hører fra andre). Barnevernet har jo på grunn av taushetsplikt ingen mulighet til å forsvare seg. Men jeg er enig, det er mange som absolutt ikke burde vært ansatt der..
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Det er naturligvis både og, men jeg er enig i at det virker som de oftere har en for høy terskel enn en for lav terskel. Anonymous poster hash: ef321...de3
katinkatinka Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Jeg tror egentlig ikke publikum har den fjerneste anelse om hva som foregår på innsiden av en barnevernssak. Men jeg har også inntrykk av at foreldrene veldig ofte får tvilen seg til gode og at store tiltak skjer i svært ekstreme saker.. 5
Alja Skrevet 4. april 2014 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2014 Hvorfor tror dere at det blir flere og flere barn under brnevernets omsorg? Fra 2011-2012 var det en vekst på 500 barn som havnet under barnevernets omsorg, noe som er den kraftigeste oppgangen på 5 år.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Kanskje fordi Neptun står i Venus nå? Anonymous poster hash: 419b1...cff
Wolfmoon Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Hvorfor tror dere at det blir flere og flere barn under brnevernets omsorg? Fra 2011-2012 var det en vekst på 500 barn som havnet under barnevernets omsorg, noe som er den kraftigeste oppgangen på 5 år. Nå blir dette spekulasjoner, men det kan vel tenkes at f.eks. Christoffer-saken har hatt en viss innvirkning akkurat her. Flere som melder fra ved mistanke, i stedet for å lukke øynene. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Jeg er helt enig i at det er altfor mange barn som lever i familier som ikke er gode, men som allerede har BV inne i stor grad. Mange av disse hadde hatt bedre av å bli fosterbarn for mange år siden, enn å fortsette å være i familien sin. Det er likevel ikke alltid et pluss å ta barn fra familien, og mange barn vil nok slite nesten like mye med å bli tatt fra mor og far. En lærers store sorg er likevel alle gangene vil melder til BV for vold i hjemmet, og vi ikke hører noe tilbake og saken henlegges etter et annonsert besøk i hjemmet.. Anonymous poster hash: fa0cc...f62
whoppii Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 Har sett mange saker der bv ikke går inn i famillier som sliter. Feks, ei som jeg kjenner litt har en gutt på 5 år nå, hun er alene med barnet. . Har tidligere fortid som rusmisbruker, jeg vet ikke om hun rusa seg i svangerskapet men i etterkant så vet jeg om mye styr blant annet, fester i leiligheten der barnet sover, mor kan la barnet ligge igjenn i sengen mens hun drar ut selv og det er fest i leiligheten, har hatt mange narkiser på besøk, folk har kjendt hasj lukt, mor har barnevakt hele tiden... Nei fyy! ! Hun har fått så mange bekymringsmeld ang dette og hun forsetter like mye som Før. Barnet er grinete, slår, frekk, kan gå bort til utlendinger å si. Æsj dra deg hjem svarting! Å mor bare flirer av det.. Det er så mye jeg kunna ha ramsa opp. Mens en annen ffamillie fra samme plass sliter med bv pågrunn av at den ene har hatt en bakgrunn som var 7 år Før dem fikk barn. H*n har levert urinprøver i 1 år og bv holder på forsatt... bv kan heller prioritere barn som virkelig trenger hjelp!! Kjenner jeg blir sint inni meg av å tenke på den saken! Stakkars guttunge!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #10 Skrevet 4. april 2014 Er det bare jeg som føler barnevernet har blitt mer et foreldrevern? Det skal så mye til før de griper inn. Det lider mange triste sjebner fordi de har gitt foreldre for mange sjanser :/ Hva mener dere? Jeg har motsatt syn på det. Tidligere opplevde jeg at foreldrevernet stod sterkere, men de siste årene har man hatt fokus på bedre beskyttelse av barns utvikling fremfor det biologiske prinsipp, jfr. NOU 2012:5: http://www.regjeringen.no/pages/36931483/PDFS/NOU201220120005000DDDPDFS.pdf . Jeg har jobbet snart 20 år i barneverntjenesten, og har altså merket økt fokus på o.n. de siste årene. Det har videre vært en generell kompetanseheving i barneverntjenesten med mer kunnskap (og verktøy) til å vurdere hvilke tiltak som er rett - hjelpetiltak eller omsorgstiltak. Men når det er sagt, så vil det alltid være behov for forbedringer. Vi kan aldri tro at vi gjør jobben vår godt nok. Vi må alltid strebe etter å gjøre den bedre. Jeg er helt enig i at det er altfor mange barn som lever i familier som ikke er gode, men som allerede har BV inne i stor grad. Mange av disse hadde hatt bedre av å bli fosterbarn for mange år siden, enn å fortsette å være i familien sin. Det er likevel ikke alltid et pluss å ta barn fra familien, og mange barn vil nok slite nesten like mye med å bli tatt fra mor og far. En lærers store sorg er likevel alle gangene vil melder til BV for vold i hjemmet, og vi ikke hører noe tilbake og saken henlegges etter et annonsert besøk i hjemmet.. Anonymous poster hash: fa0cc...f62 Vold mot barn skal meldes både politi og barnevern om vold mot barn, jfr. http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=299217 . Barneverntjenesten undersøker saken ut fra sitt lovverk. Og politet etterforsker og evt. straffeforfølger ut fra sitt. Har politiet også henlagt sakene dere har meldt? Eller har ikke saken blitt meldt til de? Husk det er de som foretar dommeravhør av barna, for å få frem hva som har skjedd. Barneverntjenesten skal ikke avhøre i slike saker. Man foretar heller ikke uanmeldte hjemmebesøk. Det er politi som altså skal etterforske, og finne ut om det har foregått vold mot barn eller ikke. Ble faktisk litt forundret over at du tror at barneverntjenesten "etterforsker" voldsaker med å foreta uanmeldte hjemmebesøk, slik jeg får inntrykk av i svaret ditt over. Anonymous poster hash: 743fd...c33 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Er det bare jeg som føler barnevernet har blitt mer et foreldrevern? Det skal så mye til før de griper inn. Det lider mange triste sjebner fordi de har gitt foreldre for mange sjanser :/ Hva mener dere? Hvorfor tror dere at det blir flere og flere barn under brnevernets omsorg? Fra 2011-2012 var det en vekst på 500 barn som havnet under barnevernets omsorg, noe som er den kraftigeste oppgangen på 5 år. Motsier du deg ikke i disse to innleggene? I det første mener du at det skal mye til for å gripe inn. I det andre viser du til at flere og flere barn kommer under bv sin omsorg. Årsaken til den økte veksten er sammensatt. Jeg kan nevne bl.a. mer kapasitet i bv (selv om det fremdeles er ressursmangel), kompetanseheving hos både bv og samarbeidspartnere, og økt fokus på omsorgssvikt i media og hva det kan føre til. Anonymous poster hash: 743fd...c33 1
Alja Skrevet 4. april 2014 Forfatter #12 Skrevet 4. april 2014 Motsier du deg ikke i disse to innleggene? I det første mener du at det skal mye til for å gripe inn. I det andre viser du til at flere og flere barn kommer under bv sin omsorg. Årsaken til den økte veksten er sammensatt. Jeg kan nevne bl.a. mer kapasitet i bv (selv om det fremdeles er ressursmangel), kompetanseheving hos både bv og samarbeidspartnere, og økt fokus på omsorgssvikt i media og hva det kan føre til. Anonymous poster hash: 743fd...c33 Jo jeg gjør det. Jeg begynte bare å reflektere rundt saken. Syntes det er bra å diskutere litt for og mot. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #13 Skrevet 4. april 2014 Jo jeg gjør det. Jeg begynte bare å reflektere rundt saken. Syntes det er bra å diskutere litt for og mot. Ok. Anonymous poster hash: 743fd...c33
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #14 Skrevet 4. april 2014 Jeg har motsatt syn på det. Tidligere opplevde jeg at foreldrevernet stod sterkere, men de siste årene har man hatt fokus på bedre beskyttelse av barns utvikling fremfor det biologiske prinsipp, jfr. NOU 2012:5: http://www.regjeringen.no/pages/36931483/PDFS/NOU201220120005000DDDPDFS.pdf . Jeg har jobbet snart 20 år i barneverntjenesten, og har altså merket økt fokus på o.n. de siste årene. Det har videre vært en generell kompetanseheving i barneverntjenesten med mer kunnskap (og verktøy) til å vurdere hvilke tiltak som er rett - hjelpetiltak eller omsorgstiltak. Men når det er sagt, så vil det alltid være behov for forbedringer. Vi kan aldri tro at vi gjør jobben vår godt nok. Vi må alltid strebe etter å gjøre den bedre. Vold mot barn skal meldes både politi og barnevern om vold mot barn, jfr. http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=299217 . Barneverntjenesten undersøker saken ut fra sitt lovverk. Og politet etterforsker og evt. straffeforfølger ut fra sitt. Har politiet også henlagt sakene dere har meldt? Eller har ikke saken blitt meldt til de? Husk det er de som foretar dommeravhør av barna, for å få frem hva som har skjedd. Barneverntjenesten skal ikke avhøre i slike saker. Man foretar heller ikke uanmeldte hjemmebesøk. Det er politi som altså skal etterforske, og finne ut om det har foregått vold mot barn eller ikke. Ble faktisk litt forundret over at du tror at barneverntjenesten "etterforsker" voldsaker med å foreta uanmeldte hjemmebesøk, slik jeg får inntrykk av i svaret ditt over. Anonymous poster hash: 743fd...c33 At mistanke om vold (ikke vært snakk om grov vold for vår del, men slag i ny og ne..) skal meldes til BV OG politi er nytt for meg. Det er riktignok ikke lærerne, men ledelse som melder. Aldri hørt at vi har meldt til politi, og slik jeg leser det på nettsteder, er det BV eller politi. Jeg skjønner også at BVs ansatte må følge lover og regler, men at man skal komme på et kaffebesøk til noen som slår barna sine tviler jeg på at avdekker så mye. Vi opplever i hvert fall at det henlegges over en lav sko i vårt område, og der BV er inne blir situasjonen sjelden bedre. Men for all del, vi er sikkert bare uheldige med vårt BV-kontor. Anonymous poster hash: fa0cc...f62
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #15 Skrevet 4. april 2014 At mistanke om vold (ikke vært snakk om grov vold for vår del, men slag i ny og ne..) skal meldes til BV OG politi er nytt for meg. Det er riktignok ikke lærerne, men ledelse som melder. Aldri hørt at vi har meldt til politi, og slik jeg leser det på nettsteder, er det BV eller politi. Jeg skjønner også at BVs ansatte må følge lover og regler, men at man skal komme på et kaffebesøk til noen som slår barna sine tviler jeg på at avdekker så mye. Vi opplever i hvert fall at det henlegges over en lav sko i vårt område, og der BV er inne blir situasjonen sjelden bedre. Men for all del, vi er sikkert bare uheldige med vårt BV-kontor. Anonymous poster hash: fa0cc...f62 Slag i ny og ne er straffbart og skal meldes til politiet. Jeg vet at meldinger går via skoleledelsen, men man må være klar over at alle fagfolk har et ansvar for å melde etter loven, slik at hvis det skulle oppstå en situasjon der ledelsen ikke melder, så fritar det ikke en ansatt fra å melde. Sitter man altså i ettertid og vet at en sak ikke har blitt etterforsket, har man et ansvar for å melde fra. Som jeg skrev over, så er det ikke barneverntjenesten som skal etterforske vold. Barneverntjenesten tar faktisk ikke kontakt med familien før barn har vært i dommeravhør, for man ikke skal ødelegge politiets etterforskning. Barneverntjenesten skal iverksette undersøkelse etter dette er gjennomført. Slik at en undersøker ikke med uanmeldte hjemmebesøk fra barneverntjenesten, slik det kan se ut som du tenker. Det virker på meg som du ikke helt forstår de ulike instansene sitt ansvar og arbeidsoppgaver, når det kommer til vold mot barn. Håper dette var litt oppklarende. Anonymous poster hash: 743fd...c33
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #16 Skrevet 4. april 2014 Slag i ny og ne er straffbart og skal meldes til politiet. Jeg vet at meldinger går via skoleledelsen, men man må være klar over at alle fagfolk har et ansvar for å melde etter loven, slik at hvis det skulle oppstå en situasjon der ledelsen ikke melder, så fritar det ikke en ansatt fra å melde. Sitter man altså i ettertid og vet at en sak ikke har blitt etterforsket, har man et ansvar for å melde fra. Som jeg skrev over, så er det ikke barneverntjenesten som skal etterforske vold. Barneverntjenesten tar faktisk ikke kontakt med familien før barn har vært i dommeravhør, for man ikke skal ødelegge politiets etterforskning. Barneverntjenesten skal iverksette undersøkelse etter dette er gjennomført. Slik at en undersøker ikke med uanmeldte hjemmebesøk fra barneverntjenesten, slik det kan se ut som du tenker. Det virker på meg som du ikke helt forstår de ulike instansene sitt ansvar og arbeidsoppgaver, når det kommer til vold mot barn. Håper dette var litt oppklarende. Anonymous poster hash: 743fd...c33 En liten rettelse/presisering vedr. uthevet tekst: Dette er en generell regel, men der det blir vurdert behov for akuttplassering pga fare for liv og helse, så griper barneverntjenesten inn før dommeravhør blir gjennomført. Anonymous poster hash: 743fd...c33
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #17 Skrevet 4. april 2014 At mistanke om vold (ikke vært snakk om grov vold for vår del, men slag i ny og ne..) skal meldes til BV OG politi er nytt for meg. Det er riktignok ikke lærerne, men ledelse som melder. Aldri hørt at vi har meldt til politi, og slik jeg leser det på nettsteder, er det BV eller politi. Jeg skjønner også at BVs ansatte må følge lover og regler, men at man skal komme på et kaffebesøk til noen som slår barna sine tviler jeg på at avdekker så mye. Vi opplever i hvert fall at det henlegges over en lav sko i vårt område, og der BV er inne blir situasjonen sjelden bedre. Men for all del, vi er sikkert bare uheldige med vårt BV-kontor. Anonymous poster hash: fa0cc...f62 Prøve å forklare litt bedre det jeg ser du misforstår (uthevet tekst). - Det er politiet sin jobb er å avdekke hva som har skjedd. De foretar ikke kaffebesøk for å finne ut av dette. De foretar bl.a. dommeravhør av barn og foreldre. - Barneverntjenesten sin jobb er undersøke hvilke tiltak familien har behov for. Det gjør man gjennom bl.a. innhenting av opplysninger fra aktuelle instanser, samtaler med foreldre og barn hver for seg, samt observasjon ved hjemmebesøk (helst over flere timer som ikke foregår som kaffebesøk). I enkelte saker bruker man sakkyndig. Anonymous poster hash: 743fd...c33
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #18 Skrevet 4. april 2014 Fra en faktisk samtale med barnefjernet: Anonymous poster hash: 419b1...cff
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #19 Skrevet 4. april 2014 Er det obligatorisk av barnevernet og ta hjemmebesøk eller avstår dem ifra dette hvis samtalen med mor og barn vær for seg på forhånd gir inntrykk av at ting er ok? Anonymous poster hash: eb8f6...c19
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #20 Skrevet 4. april 2014 Er det obligatorisk av barnevernet og ta hjemmebesøk eller avstår dem ifra dette hvis samtalen med mor og barn vær for seg på forhånd gir inntrykk av at ting er ok? Anonymous poster hash: eb8f6...c19 Fra Lov om barneverntjenestener § 4-3.Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser. "... Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier.... ". Hvor omfattende undersøkelsen skal være blir normalt sett vurdert ved oppstart av undersøkelsen, der man sammen med sakens parter setter opp en plan over undersøkelsen med fastsatte tidspunkt for avtaler. Skulle det vise seg at det blir vurdert at det ikke er behov for hjemmebesøk, kan det droppes. I våre rutiner skal vi imidlertid alltid begrunne dette i journalen. Oppsummert: Ja, det kan i enkelte tilfeller droppes. Anonymous poster hash: 743fd...c33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå