Gå til innhold

Operere to visdomstenner - hva orker man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idiotisk å spørre selvfølgelig, jeg regner vel med at jeg fort nok finner ut av det nå... Men samme det. Må bare.. :P

Vi er påmeldt to hundeutstillinger i helgen, også fikk jeg telefon fra kjevekirurg (skal gjøre det privat i narkose, så han var der kun 2 ganger i året) om time imorgen for litt siden. Har kjempelyst å gå på utstillingene..... Er det sannsynlig at jeg klarer det? Det er på begge sider nede, de sitter vannrett (men tannlegen mente røttene så relativt lette ut, selvom han ikke kunne si noe sikkert utifra bildene).

Skal altså trekke kl 8 imorgen (forsåvidt idag) tidlig, og utstilling kl 11 på lørdag. Er det gjennomførbart? Har paralgin forte. Skal selvfølgelig ikke i ringen da, bare sitte og se på (forhåpentligvis ta noen bilder).

Til referanse pleier jeg å tåle smerte ganske godt. Har hatt en del nyrestein, migrene (tar nesten aldri noe for det), prolaps (ikke tatt en eneste pille for det), kroniske betennelser flere steder i ledd etc. Har trukket en jeksel tidligere (piece of cake), men aldri operert ut visdomstenner så dette blir jo noe helt annet (regner jeg med).

Regner med det blir vondt, ubehagelig, at jeg blir hoven og stygg og jævlig. Men det får bare være. :P Må jo se voffsen i ringen. Helst. *Hønemamma*



Anonymous poster hash: 6786d...976
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan svare på hva og hvor mye du orker. Du må nesten se an formen på lørdag.

Det er viktig å tenke på hvile selv om du "bare" har operert ut to visdomstenner, for du vil vel ikke utsette deg for komplikasjoner som infeksjon vel?



Anonymous poster hash: 709e4...c51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan svare på hva og hvor mye du orker. Du må nesten se an formen på lørdag.

Det er viktig å tenke på hvile selv om du "bare" har operert ut to visdomstenner, for du vil vel ikke utsette deg for komplikasjoner som infeksjon vel?

Anonymous poster hash: 709e4...c51

Tenkte mer på hva andres erfaringer var. Av folk jeg har snakket med har jeg hørt alt fra sengeliggende i 3 uker til jobb samme dag...... Regner med ingen av delene er helt representativt, så derfor tenkte jeg kanskje noen her hadde gjort noe lignende og ville dele hvordan deres form var.

Har ikke lyst på infeksjon, nei, selvfølgelig ikke. Men hvis jeg kan få det av å sitte i et lokale kan jeg vel like så godt få det av å sitte på en stol hjemme? Eller? Hva utløser en sånn infeksjon?

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut 4 visdomstenner på engang....

tok ikke noe smertestillende og funka helt fint igjen.

jeg tror du helt fint kan gå på utstilling

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut 4 visdomstenner på engang....

tok ikke noe smertestillende og funka helt fint igjen.

jeg tror du helt fint kan gå på utstilling

Hadde du vært her hadde jeg giftet meg med deg umiddelbart. TUSEN TAKK! :D For en lettelse at iallefall NOEN har hatt det så greit.

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du drar, så ta det rolig og ta hensyn til deg selv.

Jeg fikk kjeft av tannlegen for å ha gått rett på jobb etter en enkel visdomstanntrekking.

Anonymous poster hash: 5062b...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opererte ut to og to visdomstenner, men uten narkose. Jeg gikk rett på jobb igjen etter inngrepet, kontorarbeid. Jeg hadde endel smerter, spesielt på kvelden samme dag + dagen etter, og jeg var litt slapp på dag 2 og dag 3, trolig fordi matlysten sank og det var begrenset hva jeg kunne spise/tygge.

Men narkose... da tør jeg ikke svare. Jeg blir helt lurveødelagt i kroppen av narkose. I minst ett døgn etter oppvåkning. Kvalm, svimmel, trøtt og irritabel.

Ingen kan nok svare deg helt på dette... Men jeg ville nok forberedt meg på det verste.



Anonymous poster hash: b0a7b...734
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært her hadde jeg giftet meg med deg umiddelbart. TUSEN TAKK! :D For en lettelse at iallefall NOEN har hatt det så greit.

Anonymous poster hash: 6786d...976

hehe :P

Jeg var liiiv redd.... måtte få beroligende medikamenter, og pappa holdt bena mine fordi jeg rister av redsel...

Men det var virkelig ikke ille.... virkelig ikke, bedøvelsen er et lite stikk, og resten kjenner man ikke. Hovnet heller ikke opp etterpå.. det var null stress..

mitt eneste tips: ta med hodetlf med litt bråkete musikk, og sett på fullt i ørene når tannlegen holder på for det kan komme litt ekle lyder underveis...

å ta stingene etterpå var også null stress...

:) lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært her hadde jeg giftet meg med deg umiddelbart. TUSEN TAKK! :D For en lettelse at iallefall NOEN har hatt det så greit.

Anonymous poster hash: 6786d...976

At en har hatt det greit etter å ha fjernet visdomstenner betyr ikke at du også vil få det greit. Det betyr heller ikke at du vil bli dårlig. Men du må bare se an formen din.

Var selv i lett narkose for noen uker siden, å var veldig trøtt og slapp resten av operasjonsdagen. Dagen etter følte jeg meg i såpass fin form at jeg kjørte barnet mitt på trening. Det skulle jeg ikke gjort, for jeg ble helt utslått av bare den lille turen.

Det jeg mener er at ingen her vet. Alle reagerer forskjellig selv etter like inngrep.

Anonymous poster hash: 709e4...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut to og to visdomstenner, men uten narkose. Jeg gikk rett på jobb igjen etter inngrepet, kontorarbeid. Jeg hadde endel smerter, spesielt på kvelden samme dag + dagen etter, og jeg var litt slapp på dag 2 og dag 3, trolig fordi matlysten sank og det var begrenset hva jeg kunne spise/tygge.

Men narkose... da tør jeg ikke svare. Jeg blir helt lurveødelagt i kroppen av narkose. I minst ett døgn etter oppvåkning. Kvalm, svimmel, trøtt og irritabel.

Ingen kan nok svare deg helt på dette... Men jeg ville nok forberedt meg på det verste.

Anonymous poster hash: b0a7b...734

Smerter er jeg forberedt på. Har hatt litt tannsmerter før, men som sagt aldri operert ut visdomstenner, så vet jo ikke hvordan det er - men pleier å takle ting ganske greit. Satt stuck på en flyplass innelåst uten tilgang på medisiner med nyresteinsanfall i 6 timer og flydde frem og tilbake mellom to byer pga tåke, og jeg overlevde da det :P Men jeg får vel se det litt an.

Når det gjelder narkose pleier jeg å være uvanlig kvikk etterpå. Har kranglet meg til å gå med en gang jeg våkner hver gang og har aldri vært hverken uvel eller noe. Den dagen jeg fjernet mandlene rakk jeg skolen kl halv 9 og var der til kl 14 :P Ikke så lurt da, fikk halsbetennelse og influensa pga noen i klassen smittet meg, men :P Pleier å være fin form ihvertfall.

Uansett om du drar, så ta det rolig og ta hensyn til deg selv.

Jeg fikk kjeft av tannlegen for å ha gått rett på jobb etter en enkel visdomstanntrekking.

Anonymous poster hash: 5062b...d3f

Det skal jeg gjøre ihvertfall. :) Kan jo høre med de der imorgen og hva de syns.

hehe :P

Jeg var liiiv redd.... måtte få beroligende medikamenter, og pappa holdt bena mine fordi jeg rister av redsel...

Men det var virkelig ikke ille.... virkelig ikke, bedøvelsen er et lite stikk, og resten kjenner man ikke. Hovnet heller ikke opp etterpå.. det var null stress..

mitt eneste tips: ta med hodetlf med litt bråkete musikk, og sett på fullt i ørene når tannlegen holder på for det kan komme litt ekle lyder underveis...

å ta stingene etterpå var også null stress...

:) lykke til :)

Skal gjøre det i narkose, så musikk på ørene er sikkert relativt dødfødt xD Hehe!

Men takk for det :) Hjelper veldig å høre sånne historier.

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en har hatt det greit etter å ha fjernet visdomstenner betyr ikke at du også vil få det greit. Det betyr heller ikke at du vil bli dårlig. Men du må bare se an formen din.

Var selv i lett narkose for noen uker siden, å var veldig trøtt og slapp resten av operasjonsdagen. Dagen etter følte jeg meg i såpass fin form at jeg kjørte barnet mitt på trening. Det skulle jeg ikke gjort, for jeg ble helt utslått av bare den lille turen.

Det jeg mener er at ingen her vet. Alle reagerer forskjellig selv etter like inngrep.

Anonymous poster hash: 709e4...c51

Det var derfor jeg skrev "NOEN" har hatt det sånn. :)

Narkose tåler jeg veldig fint. Har fått det kjempemange ganger og aldri merket noe til det etterpå annet enn at jeg egentlig blir ekstra god form (har ME, så er stort sett alltid helt utslått, men pleier å være kvikk etter narkose merkelig nok xp)

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trakk mine fire tenner i to omganger (2+2) og hadde kun vondt fordi jeg fikk bedøvelse, og det er ubehagelig å ha åpne hull i munnen der tennene satt. Jeg ville ikke hatt noe problem med å dra på utstilling som publikum dagen etter.



Anonymous poster hash: 22f21...a9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte ut to visdomstenner i går, hadde ikke narkose da, bare beroligende, men følte meg ganske bra etter er par timer når de beroligende medisinene gikk ut. Gikk i bursdagsbesøk på kvelden, har hatt en helt normal dag i dag. Eneste er at jeg har såpass vont på den siden det er operert på at det er litt vanskelig å tygge, så det går i myk mat her...



Anonymous poster hash: be347...f5f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smertene jeg har hatt etter mine to inngrep er ikke direkte tannpine... Det har vært litt mer... Blåmerkefølelse. Som om jeg har fått litt juling/slag mot kjeven. Ene gangen førte det til en dump hodepine etter en stund. Man blir litt øm og hoven. Så jeg har fint klart meg med reseptfrie smertestillende, men vær litt forberedt på vondter hvertfall de to første dagene :)



Anonymous poster hash: b0a7b...734
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trakk mine fire tenner i to omganger (2+2) og hadde kun vondt fordi jeg fikk bedøvelse, og det er ubehagelig å ha åpne hull i munnen der tennene satt. Jeg ville ikke hatt noe problem med å dra på utstilling som publikum dagen etter.

Anonymous poster hash: 22f21...a9f

Ja, pleier å være litt ømt når bedøvelsen går ut :P Hadde fått 7 bedøvelser en gang og det var egentlig vondere enn den gangen jeg trakk jeksel oppe. Hehe. De hullene er dritekle å ha ja. Føles jo ut som de er 1000 meter brede og at det er sånn støvsugerfunksjon i de. ALT lander jo oppi der samme faen hvor mye man prøver å unngå det.

Opererte ut to visdomstenner i går, hadde ikke narkose da, bare beroligende, men følte meg ganske bra etter er par timer når de beroligende medisinene gikk ut. Gikk i bursdagsbesøk på kvelden, har hatt en helt normal dag i dag. Eneste er at jeg har såpass vont på den siden det er operert på at det er litt vanskelig å tygge, så det går i myk mat her...

Anonymous poster hash: be347...f5f

Det var godt å høre da. :) Tygging er vanskelig, husker sist jeg trakk så syntes jeg det var så ubehagelig og jeg følte hele hodet revnet innvendig når jeg bevegde munnen opp og ned den første dagen. Regner med jeg kanskje ikke spiser noe akkurat imorgen uansett da. Er ikke så sulten av meg fra før av, så klarer meg fint et par dager uten mat. Bedre å unngå problemet xD

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene jeg har hatt etter mine to inngrep er ikke direkte tannpine... Det har vært litt mer... Blåmerkefølelse. Som om jeg har fått litt juling/slag mot kjeven. Ene gangen førte det til en dump hodepine etter en stund. Man blir litt øm og hoven. Så jeg har fint klart meg med reseptfrie smertestillende, men vær litt forberedt på vondter hvertfall de to første dagene :)

Anonymous poster hash: b0a7b...734

Deilig å høre! :) Kjenner meg klar for å sove jeg nå, gitt.. Haha. Og jeg som har tidenes verste trekke-skrekk xD Har vært redd for dette her i 15 år nå..

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med flere over her. Har operert ut to pluss to visdomstenner, men uten narkose. Var i fin form umiddelbart etterpå og hadde gått rett på jobb hvis det ikke var for bedøvelse i hele ansiktet. Jeg så ut som en ballong de første timene siden jeg opererte ut begge tennene nede den ene gangen og begge oppe den andre gangen. Jobber med mennesker og prater hele dagen, ellers hadde jeg gått rett på jobb med smertestillende. For ordens skyld så opererte jeg ut alle mine hos spesialist, ikke "bare" trakk dem hos tannlegen. Fikk ibux på resept slik at jeg kunne kjøre bil i tillegg.

Det var selvsagt ubehagelig å spise de første dagene (store "krater" i munnen begrenser jo litt), men jeg levde helt som normalt med en gang bedøvelsen var ute. Altså etter noen timer.



Anonymous poster hash: 32e79...c72
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen da. Sov godt, TS :)



Anonymous poster hash: b0a7b...734
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ofte mye mer vondt å trekke enn å operere ut visdomstenner.

Det kan for øvrig se mye mer hovent ut etter å ha operert dem ut, men dette er svært individuelt.

Noen har absolutt ingen smerte etter at bedøvelsen går ut, andre har litt presslignende smerter i noen få timer eller dager etterpå.

Se an formen en time eller to etter at du har vært og operert dem ut, men jeg regner nesten med at du kommer til å være i relativt ålreit form til å kunne dra på utstilling for å kikke :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen da. Sov godt, TS :)

Anonymous poster hash: b0a7b...734

Oppe igjen allerede! Så plutselig på papiret fra tannlegen at man skulle ta 3x500 mg paracet 2 timer før timen -.- Så satt jeg her mutters alene i mørket og kan ikke engang ta en røyk eller en snus.

Det gjør ofte mye mer vondt å trekke enn å operere ut visdomstenner.

Det kan for øvrig se mye mer hovent ut etter å ha operert dem ut, men dette er svært individuelt.

Noen har absolutt ingen smerte etter at bedøvelsen går ut, andre har litt presslignende smerter i noen få timer eller dager etterpå.

Se an formen en time eller to etter at du har vært og operert dem ut, men jeg regner nesten med at du kommer til å være i relativt ålreit form til å kunne dra på utstilling for å kikke :)

Lykke til!

Så bra! Takk :)

Anonymous poster hash: 6786d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...