Gå til innhold

Trenger litt hjelp her..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest meg.....

Sitter å leser til eksamen på vk2 nå.. Har fått temaene; valuta, utenriksøkonomi og sysselsetting.. Det er bare en oppgave, og jeg klarer ikke helt å se hvordan man skal knytte disse tre sammen så mye..

Noen som ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg så veldig god peiling på økonomi, men min tanke var at valuta og utenriksøkonomi har stor avgjørelse for hvorvidt norske bedrifter finner det mer lønnsomt og flagge ut. Dvs, legge ned avdelinger i Norge og åpne det i utlandet. Og da kan en jo ende opp med økende arbeidsledighets problemer i Norge. Dette er jo et negativt aspekt ved det, er sikkert positive ting en kan skrive om og`... sikkert positiv for bedrifter at de tjener mer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Valutakursene påvirker utenriksøkonomien, bl.a lønnsomheten av import/eksport, naturlig nok.

Og lønnsomheten av import/eksport påvirker den totale produskjonen i landet, og derved sysselsettingen.

Dessuten ja, lønnsomheten av utflagging også, noe som også påvirker den innenlandske sysselettingen.

Jeg vet ikke helt hvilket fag du har fått denne oppgaven i, men les pensumet ditt, se etter disse sammenhengene, så burde du finne mer enn nok til å skrive en eksmensdbesvarelse for vgs. Disse tre temaene henger nemlig meget godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...