AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #21 Skrevet 2. april 2014 Jeg har opplevd doctors delay i diagnostisering av kreft, som gjør at denne gangen MÅ jeg ha en fastlege som tar meg alvorlig. En lege som tror han vet mer om kroppen min, kun basert på de ti minuttene han møter meg ved en konsultasjon, enn jeg selv gjør som befinner meg i den 100 prosent av tiden.... nei, en sånn vil jeg ikke ha mer. Nå håper jeg legelisten har hjulpet meg til å finne en lege som klarer å ha en dialog, ikke bare en arrogant monolog, om helsen min! Har nettopp byttet til en som fikk skryt for akkurat dette. Det å høre på hva pasienten sier er så viktig. Anonymous poster hash: a998a...314 Så sant, nå er min historie liten og fillete i forhold til din da. Men jeg har hatt urinveisinnfeksjon ca 4-6 ganger i året siden jeg var 16 (er 28 nå) da jeg byttet fastlege så var han så skråsikker på at det var noe annet. Jeg prøvde å si at jeg har bodd i denne kroppen i fryktelig mange år og har hatt urinveisinnfeksjon fler ganger enn jeg kan telle, men nei, medisinutdanning trumfet årelang erfaring der gitt.... Er så utrolig viktig at de anerkjenner at dette er et møte mellom to eksperter, han på medisin og du på din kropp... Anonymous poster hash: 0528d...773 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #22 Skrevet 2. april 2014 Jeg syns legelisten er en styggedom uten like. Jeg ser svært lite konstruktivt i å ha en nettside hvor folk kan komme med ganske grove uttalelser om en person uten å oppgi navn. Legen har ingen mulighet til å forsvare seg, og let's be clear: det finnes mange gale mennesker der ute, som benytter enhver anledning til å sverte andre. Med en gang man må registrere seg (og nettsiden kan kontrollere at det er ekte navn) og faktisk stå for det man sier, øker også terskelen for å være usaklig. Så ja til legelisten uten anonymitet. Anonymous poster hash: 678c7...79c 2
Gjest Blomst83 Skrevet 2. april 2014 #23 Skrevet 2. april 2014 Jeg syns legelisten er en styggedom uten like. Jeg ser svært lite konstruktivt i å ha en nettside hvor folk kan komme med ganske grove uttalelser om en person uten å oppgi navn. Legen har ingen mulighet til å forsvare seg, og let's be clear: det finnes mange gale mennesker der ute, som benytter enhver anledning til å sverte andre. Med en gang man må registrere seg (og nettsiden kan kontrollere at det er ekte navn) og faktisk stå for det man sier, øker også terskelen for å være usaklig. Så ja til legelisten uten anonymitet. Anonymous poster hash: 678c7...79c Nå blir jo innlegg som er av veldig stygg elle grov karakter ikke godkjent da.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #24 Skrevet 2. april 2014 Langt de fleste omtalene er gode til veldig gode (3-5 stjerner). Jeg så tilfeldigvis på Oslo. Av nesten 500 omtalte leger, er det ganske få som har dårligere gjennomsnitt enn 3 stjerner. Så selvfølgelig noen ytterst få som har veldig mange negative. Men, jeg tror at folk som er enten superfornøyde eller hakkende misfornøyde, er de som bryr seg om å skrive inn. De som mener "helt grei, han", gidder kanskje ikke skrive. De moderer sikkert ganske kraftig. Jeg har dog også reagert på et par innlegg som har fått stå på vegne av pasienten. Der det er helt klart at det er snakk om en psykisk syk pasient, der vedkommende uttaler seg sterkt negativt om legebesøket, samtidig som vedkommende er såpass konkret i beskrivelsen at det vil være mulig for legen å gjenkjenne pasienten ut fra hva vedkommende skriver. (Og da snakker jeg ikke om personer som er ute etter å "ta" legen, men de som er veldig psykisk dårlige og har nedsatt virkelighetsoppfattelse - vanskelig å forklare hva jeg mener). Om jeg bruker den selv? Tja. 1 negativ eller 1 positiv kommentar hadde jeg ikke lagt vekt på. For alt jeg veit kan den positive være en superstolt mor som ønsker at avkommet skal få fylt opp lista, mens den negative kan være en nabo som ligger i krangel med legen om et gjerde, uten at h*n noensinne har vært legens pasient. For å sette det på spissen. Men jeg skal være såpass ærlig at jeg ikke hadde valgt en lege med veldig mange negative omtaler. (Legelisten er for øvrig ikke den eneste siden som omtaler dem slik, selv om den er størst. Det er en del omtaler på for eksempel anbefalt.no også). Anonymous poster hash: c4743...f22
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #25 Skrevet 3. april 2014 Ja, jeg benytter meg mye av legelisten som verktøy for å finne fastlege. Nå er det ikke det at jeg har det som hobby å bytte fastlege, men etter å ha hatt samme lege i årevis flyttet jeg og måtte finne ny. Min forrige fastlege var helt fantastisk, og følgelig skrev jeg en utelukkende positiv anmeldelse. Tror seriøst det må være beste legen i Norge. Dessverre har jeg ikke lyktes å finne noen god ny fastlege, jeg ble svært misfornøyd med valget og skrev derfor en negativ anmeldelse. Så nå har jeg byttet igjen, men har ikke vært hos den nye legen. Jeg ser både på beliggenhet, ventetid, legesenteret/andre ansatte man vil møte på, hvordan man bestiller time, hvor lett det er å komme gjennom osv, i tillegg til folks oppfattelse av selve legen. En sur og arrogant lege som kaster deg ut døren med en tilfeldig resept etter to minutter fordi vedkommende "har det litt travelt" er feks. ikke den legen jeg ønsker.. Men det er altså ikke riktig at noen kun skriver negative eller kun positive anmeldelser, bruker det for å sverte etc. Jeg har skrevet to vidt forskjellige anmeldelser, fordi det var vidt forskjellige opplevelser. Alle anmeldelsene min bra fastlege har fått er jeg helt enig i. Det er klart det er greit å bruke kritisk sans når man leser, feks. legger jeg ikke så mye i det hvis pasienten har vært kun en gang hos denne legen, med mindre det er noe helt hårreisende. Og det noen ser som negativt kan andre se som positivt. Jeg mener feks det er positivt når legen innrømmer han/hun ikke vet noe og henviser til andre, i stedet for å eksperimentere. Jeg synes også det er positivt med leger som byr litt på seg selv og er uformelle, da slapper jeg mer av og klarer å få frem alt jeg har på hjertet, i stedet for å utelate viktig informasjon fordi legen gjør en nervøs. Anonymous poster hash: 8d4cb...0d4 1
Tippy Skrevet 3. april 2014 #26 Skrevet 3. april 2014 Bruke legelisten? Jeg har hatt samme lege fra jeg var 13år, i 26år. Er VELDIG fornøyd med han, siden jeg er kronisk syk med to krevende sykdommer så syntes jeg det er greit at legen husker litt av historien min uten å bruke flere minutter på å lese seg opp på hvem jeg er når legetimen begynner. Vi har veldig god kommunikasjon og de gangene jeg har ligget på sykehuset så har han ringt både meg og sykehuslegen for å oppdatere seg. Jeg bor rett utenfor Oslo, så jeg bor ikke påå et sted hvor alle kjenner alle, da hadde vel kanskje sånn oppfølging vært mer vanlig. Totalt veldig fornøyd med legen min og gruer meg til han går av med pensjon om 12-13 år...huff...
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #27 Skrevet 13. juni 2014 Jeg har oppdaget denne siden nå, og skrev vurdering av to leger og en tannlege. To positive og en negativ. Litt enig med den som skrev at det er en uting. Jeg er glad jeg ikke er lege, at folk kan skrive hva de vil om meg slik, og at jeg ikke får forsvart meg. Tenk så mange syke mennesker der ute som kan finne på å skrive litt av hvert...Anonymous poster hash: 01cd6...adf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå