Gå til innhold

Utslitt, nok grunn til å bli sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg veldig sliten for dagen, og tenker på å sykemelde meg ei uke for å få litt fred og ro. Jeg føler meg rett og slett utbrent, jeg kunne sikkert ha sovet hele dagen om jeg ville, jeg blir altfor fort irritert, eier ikke arbeidslyst og føler meg ganske likegyldig til om jeg kommer forsent til jobb eller ikke, i håp om at jeg får sparken. Jeg er ikke den personen som sykemelder meg for små ting, har faktisk bare vært sykemeldt en gang før. Må jeg også fortelle arbeidsgiver at jeg kommer til å bli sykemeldt pga. utbrenthet? Eller trenger han ikke å få vite noe om dette? Tenker hvis jeg får en sykemelding fra legen i 1-2 uker, om sjefen har rett på å vite noe om hvorfor jeg blir borte fra jobb så lenge, når jeg ser frisk ut?



Anonymous poster hash: 23fa3...983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver skal ikke vite sykmeldingsgrunn. Så det er helt trygt.

Hvis legen din mener du er utslitt nok til en sykmelding, kan du ta imot med ren samvittighet :)



Anonymous poster hash: 6760a...0f5
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt redd for at han skal tro jeg sykemelder meg uten grunn, kun for å få penger uten å jobbe for de. Jeg føler meg bare så utrolig tung, og har et fysisk ubehag hele tiden og kvier meg til å dra på jobb. Føler heller ikke at jeg yter mitt beste da jeg er på jobb heller, noe jeg gjorde før.



Anonymous poster hash: 23fa3...983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med å sove om natten, føler et press i brystet, føler du har fått dårligere hukommelse, ikke orker å gjøre noen ting etter jobb, etc.... Da mener jeg det er lov å ta seg en liten pause. Jeg sliter mye med magen min, og blir helt utmattet av det, og har derfor ikke orket å gjøre noe som helst etter jobb i halvannet år, det tok på psyken min og jeg traff til slutt veggen. Nå har jeg gått sykemeldt i 2 mnd, og ønsket å begynne å jobbe igjen, men da nektet faktisk legen meg å begynne i jobb før etter påske, og da bare 50%.

Det jeg prøver å si, er at dersom du er overarbeidet og sliten slik at det går utover energien på fritiden din og nattesøvnen, så er det bedre å ta seg en liten pause nå før det går så langt som det gjorde med meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med å sove om natten, føler et press i brystet, føler du har fått dårligere hukommelse, ikke orker å gjøre noen ting etter jobb, etc.... Da mener jeg det er lov å ta seg en liten pause. Jeg sliter mye med magen min, og blir helt utmattet av det, og har derfor ikke orket å gjøre noe som helst etter jobb i halvannet år, det tok på psyken min og jeg traff til slutt veggen. Nå har jeg gått sykemeldt i 2 mnd, og ønsket å begynne å jobbe igjen, men da nektet faktisk legen meg å begynne i jobb før etter påske, og da bare 50%.

Det jeg prøver å si, er at dersom du er overarbeidet og sliten slik at det går utover energien på fritiden din og nattesøvnen, så er det bedre å ta seg en liten pause nå før det går så langt som det gjorde med meg.

Sliter ikke med å sove om natten, jeg sovner relativt fort ettersom jeg er så sliten. Føler at jeg har fått litt dårligere hukommelse ja, det har jeg faktisk ikke tenkt noe over før du sa det nå. Jeg legger meg som regel på sofan etter jobb, og sover gjerne bort hele dagen, nettopp fordi jeg ikke orker å gjøre noe som helst etter jobb. Problemet er at jeg startet der i desember, og føler det blir litt for dumt med sykemelding så tidlig. Mye av grunnen til at jeg føler meg slik som dette er pga den gamle jobben min, og at jeg startet i fulltid jobb altfor fort. Jeg skulle nok tatt meg noen måneder fri, for det hadde jeg virkelig trengt.

Anonymous poster hash: 23fa3...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill deg en time hos legen, fortell hvordan du har det og hør om en sykemelding er i orden. Arbeidsgiver trenger ikke vite hvorfor du er sykemeldt, så til arbeidsgiver kan du si at du har fått bihulebetennelse, omgangssyken, influensa eller hva nå enn du ønsker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ville faktisk ha sykmeldt meg i en ukes tid om det er slik du beskriver det. for da kan du få slappet av litt. og få motivasjon til å jobbe igjen. så klarer du nok å fortsette å jobbe, og få tilbake lysten. om det ikke hjelper, så kanskje du burde vurdert en ny jobb? kanskje du har jobbet der du nå jobber så lenge, at det er på tide å prøve ut noe nytt? kanskje du rett og slett er lei? (nå vet ikke jeg om dette kunne vært tilfelle for deg. men bare noen tanker jeg fikk når jeg leste det).

jeg ville nok tatt dette opp med legen min, fortalt akkurat hvordan det er, si at du ønsker en liten sykemelding over en uke eller noe, så kan du se om du jobblysten kommer tilbake. noe jeg virkelig håper den gjør for deg.

masse lykke til :)



Anonymous poster hash: e8667...616
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk slik at det er legen som sykemelder, ikke arbeidstaker eller arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: d606d...6d4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, om du er sliten og trenger en uke fri - så ta ferie? Det er derfor vi har ferieordning, for at folk skal slappe av i blant og slippe å bli så slitne? Sykmelding er ikke ekstraferie, sykmelding er om du er skadd eller syk. Om du er utslitt fordi du trenger pause (ferie) eller utslitt pga mental eller fysisk sykdom, får en lege avgjøre. Det kan neppe noen på et forum avgjøre.

Men om utslitt er nok? Nei. Da tar man ferie.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som du er deprimert jeg. Trives du egentlig i jobben din? Høres ikke sånn ut.

Snakk med legen, om legen mener det er grunnlag for sykemelding så takker du ja til det. Arbeidsgiver trenger ikke vite noe om hvorfor du er sykemeldt, du skal ikke trenge å finne på noe hvit løgn engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om legen sykemelder så ikke sikert Nav godkjenner den på det grunnlaget. Alle kan vi bli slitne, da tar man ferie ikke sykmelder seg. Har gått noen runder selv med Nav ang dette. De kunne ikke skjønne at jeg møtte veggen etter over 30 år i arbeidslivet med omtrent non stopp jobbing. De har skjønt det nå....



Anonymous poster hash: 4b2fe...e57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding fordi du er utbrent er ikke aktuelt i mine øyne. Vi er alle slitne fra tid til annen. Jeg har soveproblemer å er smådeprimert, men går på jobb. Ta deg ferie å ikke bruk ressursene på slikt. Det gjelder for alvorlige tilfeller som sykdom eller en skade. Du sover godt om natten å det er normalt å være sliten. Endre livsstilen din eller kostholdet. Blir nesten litt provosert at folk bare sykemelder seg fordi man er sliten. Om du misliker jobben din så må du søke etter en annen stilling. Om sjefen mistenker ugyldig sykemelding kan han undersøke dette, men er liten sannsynlighet for at dem gjør det.

Men ja så lenge du ikke er syk så får du ta ut ferien din som alle andre. Ikke sitte hjemme å få penger fordi du gir blaffen i om du får sparken.

Anonymous poster hash: d6721...b5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en ukes ferie og sett om det hjelper. Siden det ikke ble ferie på deg mellom jobbene da du byttet, kan det være greit å ta den nå?

Kom deg bort fra alt, mur deg inne i heimen eller kjøp billig billett til ettellerannet utland, og lei et rimelig, lite feriehus for en uke, langt borte fra alt. Og se an formen etter det.

Det er heller ingen skam å bytte jobb etter kort tid hvis jobben er grunn til at du mistrives for tiden.



Anonymous poster hash: aa810...bc4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hvordan du har det, hatt det sånn lenge selv jeg. Fikk sykemelding med en gang, var ikke noe spørsmål heller. Arbeidsgiver har ikke noe med hvorfor du er sykemeldt, du har ingen plikt til å opplyse om noe som helst annet enn å levere sykemeldingen din.

Bruk tiden mens du er sykemeldt godt, gå deg lange turer i skog og mark, sov mye og spis godt, så skal du se det hjelper :)



Anonymous poster hash: 2bccd...b79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, om du er sliten og trenger en uke fri - så ta ferie? Det er derfor vi har ferieordning, for at folk skal slappe av i blant og slippe å bli så slitne? Sykmelding er ikke ekstraferie, sykmelding er om du er skadd eller syk. Om du er utslitt fordi du trenger pause (ferie) eller utslitt pga mental eller fysisk sykdom, får en lege avgjøre. Det kan neppe noen på et forum avgjøre.

Men om utslitt er nok? Nei. Da tar man ferie.

Dette. Er man sliten, tar man ferie. Er man syk, tar man ut sykemelding.

Anonymous poster hash: 8f0e4...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det holder med en uke fri, så er du nok ikke utbrent.

Men du bør snakke med legen din, for noe må jo skje.

Henger meg dog litt på de som mener ferie kanskje er mer riktig enn sykemelding akkurat nå.



Anonymous poster hash: 6bc7e...458
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det blir feil å foreslå ferie. Jeg synes TS bør ta en tur til legen og si hvordan h*n har det og så får legen vurdere om det er grunnlag for sykemelding. Synes ikke det er noe vi her på KG kan vurdere. Vi vet jo ikke hele situasjonen og kjenner ikke TS heller.

Anonymous poster hash: 51e31...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å foreslå ferie. Jeg synes TS bør ta en tur til legen og si hvordan h*n har det og så får legen vurdere om det er grunnlag for sykemelding. Synes ikke det er noe vi her på KG kan vurdere. Vi vet jo ikke hele situasjonen og kjenner ikke TS heller. Anonymous poster hash: 51e31...867

Skulle akkurat skrive det samme. Utslitthet/tretthet er faktisk en diagnose som legen kan sykemelde for. Jeg husker ikke helt hva det heter, men en jeg kjenner ble sykemeldt pga dette (googlet diagnosen, og fant ut at det betyr tretthet/utmattelse).

Anonymous poster hash: 04abc...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så kan NAV underkjenne sykemeldinger.

Anonymous poster hash: a818b...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så kan NAV underkjenne sykemeldinger. Anonymous poster hash: a818b...5b3

Det skjer ikke så ofte, tror jeg. Tror neppe de gidder å gå i gjennom alle korte sykemeldinger for å se om de kan underkjenne dem. De har bedre ting å bruke tiden på. De respekterer som regel at legen har mer kompetanse på de medisinske forholdene, enn en saksbehandler med en eller annen bachelorgrad.

Anonymous poster hash: 04abc...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...