Gå til innhold

Hvordan regne ut termin etter IVF/ICSI?


Lilleløvetann

Anbefalte innlegg

Når man regner ut termin med terminkalkulator, f.eks babyverden sin, hvordan regner man det ut da? Bruker man dato for uthenting eller innsett?

Jeg har brukt dato for innsett, men har hørt at noen bruker dato for uthenting siden egget faktisk blir befruktet den dagen. Så, hva mener dere er riktig?

Hvis jeg regner ut termin fra uthentingsdagen er jeg 5+0 uker på vei og har termin 4 desmber. Men hvis jeg regner ut fra innsett er jeg 4+5 uker på vei og har termin 6 desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dato for uthenting = eggløsningdagen. Dato for innsett har ingen betydning.

Det vil si at termin regnes som om første dag i sist mens var 14 dager før egguthenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dato for uthenting = eggløsningdagen. Dato for innsett har ingen betydning.

Det vil si at termin regnes som om første dag i sist mens var 14 dager før egguthenting.

Tusen takk for svar :) Da har jeg i alle fall regnet feil på dette!

Men da er jeg faktisk 5+0 idag, og det er jo positivt.

Da er jeg 7+0 den dagen jeg skal på ultralyd :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette praktiseres ulikt her i Norge. All logikk tilsier at uttaksdagen burde anses som dagen for eggløsning slik Athene skriver, men ved St. Olav regner de at du er 2+0 uker på innsettsdagen (uansett om du har innsett 2,3 eller 4 dager etter uttak)

Selve terminstadfestingen blir gjort på oul (ultralyd 18-20 uker) da St.olav ikke ønsker å beregne/oppgi foreløpig termin i noe skriv ved suksess.

Gratulerer så mye med positiv test! Jeg har vært gjennom det samme selv - og venter nå på den magiske 12 ukersgrensa ;) etter mange år som prøvere kan man d meste om ivf, icsi++ men d å faktisk klare å bli gravid - det satte i gang et hav av følelser for meg. Hva er normalt? Hvor mye kvalme? Hvorfor får ikke vi ved st.olav måle hcg? Redsel og glede om hverandre ;)

Anonymous poster hash: a5846...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også beskjed på st olavs om at jeg var 4+0 den dagen egget ble satt tilbake... Er vel bare å smøre seg med tålmodighet og vente på ordinær UL! Et par dager fra eller til spiller jo egentlig ingen rolle... (Selv om det er helt greit om jeg er to dager nærmere enn jeg trodde altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette praktiseres ulikt her i Norge. All logikk tilsier at uttaksdagen burde anses som dagen for eggløsning slik Athene skriver, men ved St. Olav regner de at du er 2+0 uker på innsettsdagen (uansett om du har innsett 2,3 eller 4 dager etter uttak)

Selve terminstadfestingen blir gjort på oul (ultralyd 18-20 uker) da St.olav ikke ønsker å beregne/oppgi foreløpig termin i noe skriv ved suksess.

Gratulerer så mye med positiv test! Jeg har vært gjennom det samme selv - og venter nå på den magiske 12 ukersgrensa ;) etter mange år som prøvere kan man d meste om ivf, icsi++ men d å faktisk klare å bli gravid - det satte i gang et hav av følelser for meg. Hva er normalt? Hvor mye kvalme? Hvorfor får ikke vi ved st.olav måle hcg? Redsel og glede om hverandre ;)

Anonymous poster hash: a5846...e51

Heisann :)

St. Olavs regner fra innsett ja.. Vi går til behandling hos dem :) Vet du hvorfor de gjør det? Jeg tenkte det kanskje kan ha noe med HCG'en å gjøre, for den begynner jo ikke å stige før egget har festet seg. Nå er vel St. Olavs noen av de beste i Norge på prøverør også? Så meget mulig man burde regne det på samme måte som dem, men jeg har nå valgt å regne fra uthenting. Så da er jeg 5+0 idag :gravid: Hvor langt har du kommer nå?

Tusen takk, og gratulerer så mye til deg også :hjerte: Noen får ikke symptomer i det hele tatt, men jeg har mange - noe jeg egentlig er glad for :) Får du ikke sjekket HCG? Jeg sjekket min på testedagen, og min var på 807! Ganske høy, men håper det bare er positivt. Jeg får sjekke min når jeg vil, tar blodprøven på legekontoret her jeg bor. Får komme inn uten time, og får svar på prøven dagen etter den er tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Jeg tror grunnen til at st.olavs ikke oppgir foreløpig termindato og er litt "avslappet" rundt ukeberegningen ved innsett er at det i det store og hele har lite og si. Det er jo snakk om svært få dager +/-. Finnes nok ikke noen medisinsk begrunnelse på dette - og er heller ikke knyttet opp mot hcgnivå.

Svært få føder på selve termindatoen. Og til meg sa en ivf-sykepleier at oul ville avgjøre hvordan fosteret lå ann i løypa.

Jeg synes legene (og studentene) og bioingeniørene ved seksjonen er helt fantastiske. Samt sykepleierne som var med på selve uttaket. Derimot synes jeg det har vært dårlig info fra ivf-sykepleierne som har tlf-vakt. Samt info etter innsett og i etterkant. Rent medisinsk kunne de ikke svare på noen av våre spørsmål.

Jeg har kommet meg til 9+0 i dag (ev. 9+3) Dødskvalm, trøtt og oppblåst - men veldigveldig lykkelig og takknemlig :)

Anonymous poster hash: a5846...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at klinikkene praktiserte det ulikt.

Det teoretisk riktige svaret er uansett det jeg gav :) Egget fester seg tidligere etter innsett dersom man venter med å sette det inn, så hcg utviklingen vil være lik uansett når man har innsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg tror grunnen til at st.olavs ikke oppgir foreløpig termindato og er litt "avslappet" rundt ukeberegningen ved innsett er at det i det store og hele har lite og si. Det er jo snakk om svært få dager +/-. Finnes nok ikke noen medisinsk begrunnelse på dette - og er heller ikke knyttet opp mot hcgnivå.

Svært få føder på selve termindatoen. Og til meg sa en ivf-sykepleier at oul ville avgjøre hvordan fosteret lå ann i løypa.

Jeg synes legene (og studentene) og bioingeniørene ved seksjonen er helt fantastiske. Samt sykepleierne som var med på selve uttaket. Derimot synes jeg det har vært dårlig info fra ivf-sykepleierne som har tlf-vakt. Samt info etter innsett og i etterkant. Rent medisinsk kunne de ikke svare på noen av våre spørsmål.

Jeg har kommet meg til 9+0 i dag (ev. 9+3) Dødskvalm, trøtt og oppblåst - men veldigveldig lykkelig og takknemlig :)

Anonymous poster hash: a5846...e51

Jeg må si meg enig med deg! Synes alle har vært helt fantastisk utenom de som har tlf-vakt.. Noen på tlf-vakta er jo også supre, men jeg føler stort sett at jeg er til litt bry og at de vil at samtalen skal gå så fort som mulig! Men sett bort fra dette er jeg meget fornøyd med St. Olavs :)

Jeg er 5+1 idag, og ifølge babyverden appen starter hjertet til den lille å slå idag :rodmer: Utrolig herlig å tenke på! Kun to uker igjen til UL, noe jeg gleder meg veldig til :) Jeg er også kvalm, trøtt og oppblåst - og synes det er litt greit med symptomer selv om de kan være slitsomme, for det er litt godt å faktisk føle seg gravid. Er jo så mange som ikke har symptomer i det hele tatt. Skal ta ny HCG imorgen og håper stigningen er bra fra forrige gang :)

Jeg visste ikke at klinikkene praktiserte det ulikt.

Det teoretisk riktige svaret er uansett det jeg gav :) Egget fester seg tidligere etter innsett dersom man venter med å sette det inn, så hcg utviklingen vil være lik uansett når man har innsett.

Jeg har i alle fall gått over til å regne det ut fra uthenting nå :)

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...