Gå til innhold

Har alle lik forbrenning?

Nanami

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har som søskene mine en ekstremt god forbrenning, kan spise hva jeg vil og sitte på ræva dagen lang men er tynn, stram og går aldri opp selv nå som jeg nærmer meg 30 og ikke er tenåring lenger. Er frisk som en fisk bortsett fra at jeg faktisk har LAVT stoffskifte, så dette syns jeg var merkelig.

Anonymous poster hash: 62064...e50

Du overvurderer hva du spiser og undervurderer aktivitetsnivået. Veldig vanlig å gjøre det. Jeg var selv en som kunne spise hva jeg ville og sitte på ræva dagen lang. Hadde virkelig troen på "høy forbrenning". Men da jeg virkelig begynte å spise hva jeg ville og satt på ræva dagen lang, så kom kiloene.

Anonymous poster hash: 33205...206

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mener at alle har en HVILE forbrenning som er tilnærmet lik for de fleste, mellom 1200 og 1500 eller noe sånt, men utover det er jo forbrenning ulikt mtp. kjønn, alder, vekt, muskelmasse, sykdommer som f.eks. lavt stoffskifte osv.

Men jeg tror det bare er noe av sannheten, bare fordi forsking ikke finner det betyr det ikke at det ikke finnes. Det blir jo som å si at bakterier ikke fantes før vi fikk mikroskop.

Jeg jobbet sammen med en kar som spiste noe helt vannvittig. Han var 180 høy og virkelig skrapmager. Til frokost spiste han en hel sånn bakebolle med havregrøt og masse smør, og innen han kom til jobb måtte han ha noe å spise igjen(tok 20 min å kjøre). Så knasket han konstant på sjokolade, energibarer, osv. frem til lunsj, hvor han hadde med seg et helt brød + 2 egg som han slukte som om han aldri hadde sett mat. Og sånn fortsatte det resten av dagen på jobb og når han kom hjem. Han spiste konstant! Han sa at matbudsjettet hans var så høyt at han ikke turte å fortelle det til noen. Han hadde blitt undersøkt for alt mulig, tilogmed bendelorm! Ser ham innimellom og han er akkurat likens; tynn og spisende på ett eller annet.

Anonymous poster hash: 9eca2...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo da det er forskjell, men ikke så stor forskjell som folk vil ha det til... Det er ikke sånn at noen mennesker er dømt til å være sykelig overvektige fordi de har dårlig forbrenning... Det kan variere noen kilo og alle er forskjellig bygd, men de som skylder på dårlig forbrenning har ofte et dårlig kosthold som støtter opp om det... Man kan jo se fra Norge på 40 og 50 tallet da var det sjeldent man så "sykelig overvektige." noen hadde noen kilo for mye, men sjeldent overvektige. Vi har ikke forandret oss genetisk siden den gang, det eneste som har endret seg siden da er kostholdet. Forbrenningen kan nok bare forklare en liten del av forskjelden i vekt....

Veldig sant, det samme gjelder egentlig 60- og 70-tallet. Jeg ser på bilder av foreldrene mine som unge og absolutt alle er slanke, noen direkte tynne. Eksplosjonen av overvekt og slankeoperasjoner er noe som har kommet de siste tiårene pga kosthold og mer inaktivitet, ikke endret forbrenning.

Anonymous poster hash: 0989c...7b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google concentration camp victims. Se om du finner noen tykke på bildene fra 2.VK. Ikke det? Da holder jeg meg til at folk som ikke klarer å gå opp/ned ikke prøver hardt nok.

Det er vel heller snakk om et kalorivindu. Alle mennesker vil gå ned i vekt, ved å leve på 400 kcal daglig, slik som menneskene du refererer til kanskje gjorde(de fikk omtrent ikke mat i det hele tatt).

Alle mennesker vil imidlertid ikke gå ned i vekt av å leve på 1500 kcal daglig, siden enkeltes forbrenninger kan kompensere nedover i en viss grad.

Endret av Atrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så har de fleste lik forbrenning og så er det da avvik i forhold til livsstil, aktivtetsnivå, muskelmasse, høyde osv osv.

Men så er det noen unike mennesker som faktisk kan omgjør overskudd til direkte varme og energi uten å legge nevneverdig på seg. Så en dokumentar der de tok 10 tynne mennesker og skulle sjekke om de var såkalt "naturlig tynne" eller om det la på seg som vanlige dødelige.

Damene måtte spise rundt 3000 kcal per dag og mennene rundt 4000 kcal per dag i 2(?) mnd.(husker ikke helt)

Alle la på seg en god del fett, men det var variasjoner nettopp pga livsstil. Men så var det han ene. En asiatisk mann. Han hadde av alle ting lagt på seg muskelmasse! Og det helt uten trening, kun ved å spise mer. Fettprosenten var fremdeles lav, men han hadde altså økt i muskelmasse.

Men han er et sjeldent unntak. Alle de andre som var "naturlig" tynne spiste rett og slett ikke mer en de forbrente ellers.

Det går igjen med slanke mennesker. De har et spisemønster der de ikke er veldig opptatt av mat og spiser når de er sulten og stopper når de er mett. De bruker ikke mat som belønning, trøst eller kos; de har ikke noe emosjonelt forhold til mat. De spiser som oftest faste måltider og sjeldent i mellom og har ikke et særlig behov for småspising eller snacks og spiser de det så er det i små porsjoner.

Har en venninne som alltid har vært sylslank(vi pratet om nettopp dette emnet) og hun kan et Smarties rør på jobben i flere uker og bare ta en eller to i løpet av en dag. Hun husker at kollegaer reagerte på det, at de ville spist hele røret.

En annen venninne spiste masse dritt og junk og trodde hun hadde høy forbrenning inntil vi satt oss ned og regnet gjennomsnittet kcal per dag og hun knapt inntok 1200 kcal. Hun fikk sjokk. Selv om hun spiste mye dritt så spiste hun fremdeles når hun var sulten, stoppet når hun var mett og spiste mindre enn hun forbrente.

Jeg er også på nedre del av BMI skala. Jeg har alltid vært tynn. På barneskolen spiste jeg like mye/mer enn et voksent menneske til hvert måltid. Nå strakk jeg meg veldig så kroppen brukte mye energi på å vokse frem til jeg begynte på ungdomsskolen. Og jeg er 80-90 tallsbarn så det gikk i brødskiver, brunost, syltetøy, cornflakes, ris, pasta, Grandiosa, smør, poteter, kjøttkaker, fete sauser, cola, sjokolade, smågodt og chips hver helg etc etc. Altså ikke noe slankemat.

Jeg gikk litt opp på ungdomsskolen når den verste vekstfasen var over, men gikk ned igjen da det stabiliserte seg. Nå var jeg veldig aktiv med fritidsaktiviteter og vi gikk og syklet overalt.

Mitt spisemønster er også veldig stabilt. Spiser hovedsaklig frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds. Sjeldent lyst på drittmat/junk og har ikke noe behov for godteri eller annet sukkerrikt annet enn litt på lørdagskvelden som da jeg var liten og fikk det til BarneTv :P Mistenker egentlig at det faktisk er mer pga vane og minner enn behov.

Kan jeg legge på meg? Ja, det kan jeg nok, men da må jeg bevisst gå inn for det ved å spise mer enn jeg orker og mest sannsynlig trappe ned på løpingen. Og jeg ser ikke behovet for det når jeg er frisk, oppegående, fungerer med energi og overskudd og kan løpe flere ganger i uka.

Endret av me2u
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du overvurderer hva du spiser og undervurderer aktivitetsnivået. Veldig vanlig å gjøre det. Jeg var selv en som kunne spise hva jeg ville og sitte på ræva dagen lang. Hadde virkelig troen på "høy forbrenning". Men da jeg virkelig begynte å spise hva jeg ville og satt på ræva dagen lang, så kom kiloene.

Anonymous poster hash: 33205...206

Spiser ca 3000 kcal hver dag! Sjokolade hver kveld og ellers veldig mye frukt og bær (bananer og jordbær) og mye brød, ikke akkurat slankemat. Mine søsken og pappa er jo likedan, mens mamma derimot må passe seg, så tror dette er en genetisk gave fra pappa jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk denne kommentaren da jeg skrev hva jeg hadde spist i en tråd tidligere i dag:

"Det er ingenting som heter "høy forbrenning". Og om det isåfall er tilfelle, så er det pga sykdom, og ikke pga du bare er født sånn. Forbrenningen varierer fra person til person, pga muskelmasse, høyde osv. Du spiser rett og slett ikke nok til å gå opp i vekt."

Er dette virkelig tilfellet. Jeg spiser opp til 3000 kalorier om dagen, kjæresten min spiser lett 4000 og vi har en kompis som har et opplegg hvor han må spise 5000 kalorier i løpet av en dag. Vi er alle høye og tynne, jeg trener litt styrke, de to andre trener ikke, vi veier lite og legger ikke på oss.

Jeg har alltid tenkt at det er fordi vi har høy forbrenning. Hvor mye må man spise for å gå opp i vekt?

For en person av samme kjønn, samme vekt, alder etc så er forbrenningen nogenlunde lik.

Røykere derimot har 10% høyere forbrenning enn andre, da nikotin gir økt forbrenning.

Så et program på TV engang, der de testet dette på 2 venninner, der den ene var tynn og kunne spise hva hun ville uten å legge på seg (ifølge dem selv), mens den andre la på seg av ingenting (ifølge dem selv). Forskerne testet dem i 14 dager, de måtte drikke noe kontrasvæske-greier, som målte hvor mange kalorier de fikk is eg i løpet av denne perioden, og det viste seg at de hadde helt lik forbrenning i utgpunktet, men at den personen som var tynn spiste færre kalorier enn venninna. Det vil si at folk overvurdere og undervurderer det de får i seg, og aktivitetsnivået sitt.

Anonymous poster hash: 5e91c...6e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare skjønner ikke hvordan dette mattestykket skal gå opp. Jeg har tidligere telt kalorier for å få oversikten, og i de periodene jeg telte spiste jeg definitivt mye. Synes ikke jeg spiser mindre nå. Holder samme vekten. I tillegg til veldig mye mat i hverdagene går det fort opp mot 12-15 halvlitere i helgen! Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk ikke får til å gå ned i vekt hvis kaloriinntaket jeg har er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare skjønner ikke hvordan dette mattestykket skal gå opp. Jeg har tidligere telt kalorier for å få oversikten, og i de periodene jeg telte spiste jeg definitivt mye. Synes ikke jeg spiser mindre nå. Holder samme vekten. I tillegg til veldig mye mat i hverdagene går det fort opp mot 12-15 halvlitere i helgen! Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk ikke får til å gå ned i vekt hvis kaloriinntaket jeg har er normalt.

Samme tenker jeg, ser vi er i samme båt. Det må jo handle om genetikk og forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk denne kommentaren da jeg skrev hva jeg hadde spist i en tråd tidligere i dag:

"Det er ingenting som heter "høy forbrenning". Og om det isåfall er tilfelle, så er det pga sykdom, og ikke pga du bare er født sånn. Forbrenningen varierer fra person til person, pga muskelmasse, høyde osv. Du spiser rett og slett ikke nok til å gå opp i vekt."

Er dette virkelig tilfellet. Jeg spiser opp til 3000 kalorier om dagen, kjæresten min spiser lett 4000 og vi har en kompis som har et opplegg hvor han må spise 5000 kalorier i løpet av en dag. Vi er alle høye og tynne, jeg trener litt styrke, de to andre trener ikke, vi veier lite og legger ikke på oss.

Jeg har alltid tenkt at det er fordi vi har høy forbrenning. Hvor mye må man spise for å gå opp i vekt?

I mange tilfeller viktigere enn selve forbrenningen er fordøyelsen. Det hjelper ikke om du spiser 4000 kal per dag dersom du bare er i stand til å fordøye, og slik nyttiggjøre deg, 1200 av dem. Flere som tror de har "høy forbrenning" har egentlig bare et fordøyelsesystem som er langt fra optimalt. Slik flere som tror de har lav forbrenning teller ikke alt de spiser og innbiller seg at de 1.5 km de rusler hver dag forbrenner mer enn det gjør.

Jeg kan også spise hva jeg lyster. Jeg kan gomle i meg pølser hver dag og gå NED i vekt (faktisk raskere enn om jeg spiste bare salat). Dette fenomenet er uten sammenheng med min forbrenning (den er trolig helt normal). Problemet (eller hellet - alt etter hvem som ser) er at jeg rett og slett ikke klarer å fordøye animalsk fett. Så tilnærmet alle kalorier fra animalsk fett jeg spiser utgjør "0" i inntak.

Det er umulig å telle de kalorier du fordøyer, ikke de du spiser. Men det er likevel tallet for fordøyde, nyttiggjorte, kalorier som teller på vektskåla.

Anonymous poster hash: a3751...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller viktigere enn selve forbrenningen er fordøyelsen. Det hjelper ikke om du spiser 4000 kal per dag dersom du bare er i stand til å fordøye, og slik nyttiggjøre deg, 1200 av dem. Flere som tror de har "høy forbrenning" har egentlig bare et fordøyelsesystem som er langt fra optimalt. Slik flere som tror de har lav forbrenning teller ikke alt de spiser og innbiller seg at de 1.5 km de rusler hver dag forbrenner mer enn det gjør. Jeg kan også spise hva jeg lyster. Jeg kan gomle i meg pølser hver dag og gå NED i vekt (faktisk raskere enn om jeg spiste bare salat). Dette fenomenet er uten sammenheng med min forbrenning (den er trolig helt normal). Problemet (eller hellet - alt etter hvem som ser) er at jeg rett og slett ikke klarer å fordøye animalsk fett. Så tilnærmet alle kalorier fra animalsk fett jeg spiser utgjør "0" i inntak. Det er umulig å telle de kalorier du fordøyer, ikke de du spiser. Men det er likevel tallet for fordøyde, nyttiggjorte, kalorier som teller på vektskåla. Anonymous poster hash: a3751...5d5

Hvordan kan jeg vite dette da? Som tenåring gikk jeg ekstremt ned i vekt, og legene fant ikke ut hva det var, de konkluderte med at jeg hadde sensitiv tarm og bare måtte være forsiktig med mengdene jeg spiser. Så det kan jo ha noe å si det du sier da, har ikke tenkt på det.

Jeg får kramper og magetrøbbel av omtrent all mat, hvete, havre, melk, mel, ost, smør, grøt, osv. Men siden jeg er så glad i det spiser jeg det likevel. Kaloriinntaket mitt blir høyt fordi her i huset bruker vi seterrømme, h-melk, mye smør, pasta, ris og poteter, i tillegg til kjøtt og fet fisk. Og snop og is i mengder. Jeg har vondt i magen så og si hver dag.

Kan det da bety at kroppen min bare ikke tar opp næringsstoffene da? Og det høres jo ikke helt bra ut med tanke på at kroppen faktisk trenger næringsstoffer..

Dette gjelder forsåvidt ikke samboeren min, han spiser mulig rart, i går spiste han 4 burgere i tillegg til middag, frokost, lunsj, og masse godteri og brus.

Endret av Pompom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det en rekke andre her inne som også påpeker at forbrenning er forskjellig og at dette ikke bare kommer av:

1. forskjellig muskelmasse

2. forskjellig kjønn

3. alder

4. aktivitetsnivå

etc.

Studiet som nevnes her med 10 mennesker er altfor lite til å konkludere fra. Men bare ut ifra det lille utvalget der, er det jo interessant at noen faktisk la på seg muskler, mens normalen er fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ectomorph,, mseomorph og endomorph

De tre forskjellige kroppstypene. Ectomorphene er de høye og tynne. Endomorph er tjukkasen. Mesomorph er det beste fra to verdener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trener crossfit eller annen tullestyrke så gjør du ingenting for å stimulere muskelvekst, men du forbrenner masse kalorier, derfor er det mulig å spise mye uten å legge på seg.  Enten det eller så teller du feil. Eller så er det sånn at du spiser opp mot 3000 kalorier en dag for så å bare spise bare 1000 noen dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Du må drikke kaloriene. Den største feilen du gjør er å spise deg stor. Hvis du har høy forbrenning, så må du få i deg så mange kalorier at kroppen ikke klarer å bruke opp alt. Den beste måten å gjøre det på er å drikke kaloriene.

Jeg som har motsatt problem må kjøre cardio som en gærning. Kan gå opp to til tre kilo en dag hvis jeg ikke har disiplin.

Vi er alle forskjellige. Du er ectomorph. Se på youtube-filmer angående trening for ectomorphe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener crossfit eller annen tullestyrke så gjør du ingenting for å stimulere muskelvekst, men du forbrenner masse kalorier, derfor er det mulig å spise mye uten å legge på seg.  Enten det eller så teller du feil. Eller så er det sånn at du spiser opp mot 3000 kalorier en dag for så å bare spise bare 1000 noen dager senere.

Ingen av delene. Trener sjelden, kanskje annenhver uke, og da trener jeg rolig og tungt. Forbrenner nok svært lite på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av delene. Trener sjelden, kanskje annenhver uke, og da trener jeg rolig og tungt. Forbrenner nok svært lite på det :P

Men du sliter jo åpenbart med matintoleranse, det burde jo vært åpenbart for deg hvorfor du ikke legger på deg. gå til legen med det, du skal ikke ha vondt i magen daglig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sliter jo åpenbart med matintoleranse, det burde jo vært åpenbart for deg hvorfor du ikke legger på deg. gå til legen med det, du skal ikke ha vondt i magen daglig.

Har ikke det. Har testet, legene finner ikke ut hva det er. Har vært hos flere spesialister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor er syltynn, tynneste lårene jeg har sett. Også er hun smal, uten hofter, men hun har brede skuldre. Pappa har tynne ben, men stor mage. Typisk epleform vil jeg si. Pappa legger fort på seg muskler, men også fett. Mamma trøkker i seg langt mer mat enn pappa, også lever hun stille og rolig hjemme. Pappa har en aktiv jobb, med mye bevegelse.

Jeg og lillesøsteren min er like pappa i kroppen, og strever hardt med fettet på magen. Vi begge spiser over gjennomsnittet sunt, og trener. Og begge sliter like hardt med magefettet.

Mamma og storesøster som har en annen far, de er tynne som streker og spiser sinnsykt mye.

Anonymous poster hash: 1faba...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Jeg må alltid passe på hva jeg spiser, alle er sånn i familien. Holder meg på 1200kcal daglig. Overskrider jeg dette noen dager, går jeg opp i vekt, uavhengig av aktivitetsnivå.

Har ei syltynn venninne som spiser over det dobbelte av meg, i tillegg har hun en stillesittende jobb. 

Veldig urettferdig  :fnise:

Bestiller vi pizza sammen ute, spiser jeg to biter og hun resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...