Gå til innhold

Rar kropp om dagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg glemte å si at de fleste pasienters puls og BT øker noe ved legebesøk. Fenomenet er godt kjent og beskrevet som "white coat syndrome/hypertension/effect" og skyldes rett og slett stress eller nervøsitet. På mange er dette noe som skjer helt ubevisst (og underbevisst om du vil) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen! Hvilepuls på 90, målt sittende og hos legen er på ingen måte bekymrende, så ikke tenk på det. Selv har jeg en hvilepuls på rundt 78-80 (sunn og moderat aktiv, men frisk mann i slutten av 20-årene).

Legen gir sjeldent puls stor klinisk signifikans ved engangsmåling utenfor en overvåkingssituasjon, med mindre det dreier seg om nivåer som er veldig høye, eller moderat høye og kroniske. Når pegen lytter på hjertet ditt får han et inntrykk av hjertets forskjellige strukturer og hvordan de arbeider. Hvis legen sier at hjertelydene er normale så betyr det at han ikke har oppdaget noen feil med klaffer, blodflow eller andre store blodkar koblet til hjertet.

At legen mistenker/ønsker å sjekke ut stoffskiftet eller "lav blodprosen" virker fornuftig. Han vil da ut ifra blodprøvene danne seg et bilde av hvorvidt de forskjellige organene som produserer stoffskiftehormoner (feks T3 og T4) fungerer som de skal, og han har sikkert bestilt undersøkelser som viser om blodcellene har rett størrelse, form og hemoglobinnivå. B12 er viktig for dannelsen av røde blodceller, jern er jo en viktig del av hemoglobinproteinet (som finnes i hopetall i blodcellen og som binder oksygenet), så disse er sikkert også sjekket. Blodceller lages i beinmarg, hovedsakelig i lårbeinet, hoftebeinet og brystbeinet hos voksne (om jeg ikke husker helt feil) og de lever normalt i rundt 110 dager. Dannelsen av nye blodceller skjer "på kommando" fra et nyrehormon som heter hematopoietin, så det er mulig han sjekker ting i blodet ditt som kan si noe om nyrene også.

Ellers vil jeg legge til at jernanemi er vanlig hos kvinner som menstruerer og som har et mer eller mindre jernfartig kosthold. Jern får vi i oss gjennom kjøtt og noen planter (spinat?), men mange bruker tilskuddspreparater, som feks Nifrex. Jeg er ikke uenig i at symptomene dine kan styrke en eventuell mistanke om anemi.

God bedring! Ikke bekymre deg. Blir du værre så skal du ikke nøle med å igjen kontakte lege :)

Kan ikke få takket deg nok for at du gadd å ta deg tid til det lange fine svaret :) da får slå meg til ro mens jeg venter på svar fra blodprøvene :)

Skrevet

Kan ikke få takket deg nok for at du gadd å ta deg tid til det lange fine svaret :) da får slå meg til ro mens jeg venter på svar fra blodprøvene :)

Ja, gjør det :) og ikke gru deg. Svaret er som regel udramatisk, og dersom det er noe i veien så blir det i allefall tatt tak i nå.

De fleste anemier er lett å behandle, og jeg vil strekke meg til å si det samme om flere av de enkle stoffskiftesykdommene eller mangeltilstandene!

Du får gi oss et pip når du får en avklaring da :)

Skrevet

Ja, gjør det :) og ikke gru deg. Svaret er som regel udramatisk, og dersom det er noe i veien så blir det i allefall tatt tak i nå.

De fleste anemier er lett å behandle, og jeg vil strekke meg til å si det samme om flere av de enkle stoffskiftesykdommene eller mangeltilstandene!

Du får gi oss et pip når du får en avklaring da :)

Takk for det :) håper og tror jeg skal få svar i morgen. Er heftig puls og dobbeltslag på jobb nå, så burde vel vært sykmeldt til jeg fikk svar på prøvene. Drister meg til å spør deg om litt til jeg :P om de ikke finner noe på prøvene, syns du jeg kan ta det med ro og vente på at det skal gå over, eller er det en idee og sjekke hodet og hjertet? Får aldri ro i kroppen etter dette startet, er som om jeg har drukket en kanne med sterk kaffe 24/7.

Skrevet (endret)

Takk for det :) håper og tror jeg skal få svar i morgen. Er heftig puls og dobbeltslag på jobb nå, så burde vel vært sykmeldt til jeg fikk svar på prøvene. Drister meg til å spør deg om litt til jeg :P om de ikke finner noe på prøvene, syns du jeg kan ta det med ro og vente på at det skal gå over, eller er det en idee og sjekke hodet og hjertet? Får aldri ro i kroppen etter dette startet, er som om jeg har drukket en kanne med sterk kaffe 24/7.

Det er ikke helt godt å si hva du bør gjøre da, og jeg er absolutt ingen spesialist på puls og dobbeltslag, men, mange vil nok mene at generelt stress kan utløse høyere puls. Så ro er nok et stikkord i alle tilfeller.

Pulsen har sin opprinnelse fra spesielle pacemaker-celler som ligger i høyre forkammer av hjertet og "brer" seg ut til de resterende delene. Denne ansamlingen med celler sender i utganspunktet signaler i en hastighet på

100 slag/min, men blir "bremset" noe av en (parasympatisk) nerve som heter Vagus. Når vi er rolige i kroppen og har mindre behov for rask sirkulasjon vil denne bremsen i noen grad alltid stå litt på, og dermed senke pulsen til 60/70/80/90 (kommer an på en del andre faktorer. Fysisk form er en av dem).

Ellers er ikke hjertet veldig glad i at man har for lite væske i kroppen, og kan finne på å kompensere med å øke puls. Røykere/snusere opplever også pulsøkning. Psyken kan også påvirke en del (jfr. tidligere nevnte stress).

Du har, etter min erfaring, for lav puls til å få en tachykardi-diagnose. Og subjektivt mener jeg du har lite å bekymre deg for, selvom det kan oppleves ubehagelig.

Dette blir info på et veldig generelt grunnlag, altså. Og med forbehold for feil. Jeg er ikke ferdig utdannet lege.

:)

Endret av Diafragma
Skrevet

Det er ikke helt godt å si hva du bør gjøre da, og jeg er absolutt ingen spesialist på puls og dobbeltslag, men, mange vil nok mene at generelt stress kan utløse høyere puls. Så ro er nok et stikkord i alle tilfeller.

Pulsen har sin opprinnelse fra spesielle pacemaker-celler som ligger i høyre forkammer av hjertet og "brer" seg ut til de resterende delene. Denne ansamlingen med celler sender i utganspunktet signaler i en hastighet på

100 slag/min, men blir "bremset" noe av en (parasympatisk) nerve som heter Vagus. Når vi er rolige i kroppen og har mindre behov for rask sirkulasjon vil denne bremsen i noen grad alltid stå litt på, og dermed senke pulsen til 60/70/80/90 (kommer an på en del andre faktorer. Fysisk form er en av dem).

Ellers er ikke hjertet veldig glad i at man har for lite væske i kroppen, og kan finne på å kompensere med å øke puls. Røykere/snusere opplever også pulsøkning. Psyken kan også påvirke en del (jfr. tidligere nevnte stress).

Du har, etter min erfaring, for lav puls til å få en tachykardi-diagnose. Og subjektivt mener jeg du har lite å bekymre deg for, selvom det kan oppleves ubehagelig.

Dette blir info på et veldig generelt grunnlag, altså. Og med forbehold for feil. Jeg er ikke ferdig utdannet lege.

:)

Skjønner at du ikke får tatt alt sånt på nett, men det hjelper veldig det du skriver, du blir nok en flott lege :) ringte inn i dag men får ikke svaret før på mandag, trodde han hadde sagt 3 dager, så får tvinge meg til å tenke på noe annet.Tusen takk nok en gang :)

Skrevet

Bare hyggelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...